2011
10.26

Een Facebook fanpage kan een mooi verlengde zijn van je bedrijfswebsite. Maar dan moet je fanpage natuurlijk wel gevonden en bezocht worden. Meer bezoekers en dus meer ‘likes’ bereik je met ouderwetse SEO (Search Engine optimization ).

Vijf  tips om de vindbaarheid van je Facebook Fanpage te verbeteren:

1. Naam
Kies een goede naam. De naam van je Fanpage is van cruciaal belang, vooral voor vindbaarheid binnen Facebook. Als je boven in Facebook in het zoekveld een zoekwoord intypt, moet jouw Fanpage tevoorschijn komen in de eerste resultaten.

2. Persoonlijk url
Maak een persoonlijk url (internetadres) aan. Facebook noemt het ook wel een ‘vanity url’. Veel eigenaren van fanpages denken dat dat pas kan bij 25 likes, maar dat is al lang niet meer zo.

In de Algemene Gegevens van je fanpage kun je bij ‘gebruikersnaam’ je url aanpassen. Die wordt dan bijvoorbeeld http://www.facebook.com/innertalent. Let op: denk goed na over deze url, want je kunt hem later niet meer veranderen.

3. Juiste keyword
Gebruik de juiste keywords over je bedrijf in de Algemene Gegevens van je fanpage. In de velden ‘over’ ,  ‘bedrijfsprofiel’ en ‘beschrijving’ gebruik je zoveel mogelijk keywords waarop je gevonden wilt worden. Deze informatie komt te staan op de Infopagina van je fanpage.

4. Links op het prikbord
Post regelmatig links naar je website of andere relevante websites op je prikbord.

5. Meer likes
Krijg meer links naar je fanpage. Iedere ‘like’ is een link naar jouw fanpage. Maar ook links naar je fanpage op je bedrijfswebsite, LinkedIn profiel of iedere andere relevante website tellen mee

Ontdek in 1 dag hoe je direct een succes kunt maken van je Facebook pagina en al je concurrenten het nakijken geeft met het beproefde Facebook Marketing systeem!

Lees hier meer over het Facebookevent. Nu met vroegboekkorting slechts € 97,00!

 

10 opmerkingen

Wat wil je zeggen?
  1. Hallo, je beweert hierboven dat er ondertussen geen 25 fans meer nodig zijn, om een vanity url te kunnen aanmaken. Toch vind ik op Facebook Nederland nog steeds dat er 25 nodig zijn: https://www.facebook.com/note.php?note_id=154918477885327 ( is wel een post van 2010 ) en kan tot hiertoe op mijn bedrijfspagina’s met minder dan 25 nog steeds geen verkorte url aanmaken ( die optie staat er gewoon nog niet ). Bij mijn eerste fanpage stond die optie er wel vanaf 25 fans en heb ik het dus kunnen doorvoeren:
    https://www.facebook.com/LogoLogics.NL. Zie ik dan iets over het hoofd of klopt bovenstaande bewering niet, vraag ik me af? Alvast dank voor een reactie.

  2. Beste Anne,
    Via google kwam ik op jouw pagina terecht. Zelf probeer ik ook bedrijven te helpen om facebook fanapages op te zetten inclusief een Facebook-URL, een goede profielfoto en welkomsttab. Wat ik alleen op dit moment niet begrijp is waarom deze pagina’s niet vindbaar zijn als ik ze wil terugzoeken in het zoekveld van Facebook. Zoals je in punt 1 beschrijft is de naam van je fanpage belangrijk en moet hij uit de zoekresultaten komen. Hoe krijg ik dit voorelkaar? Ik heb onlangs een fanpage opgericht voor Veza Autobedrijf; niet terug te vinden in de zoekresultaten, maar wel via de URL http://www.facebook.com/vezaautobedrijf (ik vind hem nu toevallig wel, maar ik denk dat dit komt omdat hij in mijn cache staat). Maar ook Marco Kolt automobielen, en Glas Garagebedrijf heb aangemaakt, maar kan ze niet terugvinden in Facebook Zoek. Heb jij het antwoord?
    Met vriendelijke groet,

    Hein Balesar

    • Als de pagina pas nieuw is, kan het zijn dat hij nog niet getoond wordt in het zoekresultaat omdat de server van Facebook niet zo snel is met het bijwerken van de database. Ook is de zoekfunctie in Facebook heel slecht. Als je de pagina al eerder bezocht hebt, of het een pagina is van een van je vrienden wordt ie getoond en anders kan het zijn dat ie helemaal niet gevonden wordt. En morgen weer wel. Zo werkt dat met Facebook :-) Het helpt als een pagina veel likes heeft, veel activiteit en veel bezoeken.

      • Beste Anne,
        hartelijk dank voor je reactie. Dit idee had ik al een beetje. Overigens merkte ik ook al op dat de zoekresultaten ook nog eens afhankelijk zijn van welke browser je gebruikt (zelfs per Explorerversie). Nogmaals dank,
        gr. Hein Balesar

  3. Dank Anne voor je tips. Ik heb een paar direct doorgevoerd voor mijn FB-page. URL meteen aangepast en ook de algemene info bijgewerkt aan de hand van relevante zoekwoorden. Je stukje heeft dus zijn waarde gehad.

    • Mooi. Blij dat je er mee geholpen was. Het is soms zo simpel, hè?