2011
11.02

Dit is een gastblog van Olga van Brug  van Verhelderend. Olga is expert op het gebied van Google-vriendelijk schrijven en geeft de Workshop Wervende Websites.

Als je een website hebt, wil je graag gevonden worden in Google. Dit levert bezoekers en hopelijk ook klanten op. Maar dat gebeurt niet zomaar. Hiervoor moet je seo toepassen, search engine optimization. Waarom is het toch nodig om van alles aan te passen op jouw site, alleen voor Google? Is Google soms een soort Wizard of Oz?

Ken je die film? Er zijn verschillende versies maar ik ben fan van die met Diana Ross als Dorothy en Michael Jackson als de vogelverschrikker. De Wizard blijkt in plaats van een grote tovenaar een zielig figuur te zijn die de macht heeft gegrepen in Oz en willekeurig een andere kleur kiest voor de stad en haar mensen.

Don’t be Evil
Werken er bij Google ook alleen maar machtswellustelingen die voor de lol elke keer nieuwe regels en richtlijnen verzinnen alleen maar om ondernemers te pesten? Nou, persoonlijk ken ik niemand die bij Google werkt dus wie weet wat voor types dat zijn ;-). Maar nee! Google wil niemand pesten. Ze hebben zelfs als onofficieel motto Don’t be Evil. Dus ze zullen dat zelf ook niet willen zijn.

Google wil maar één ding: de allerbeste zoekmachine zijn en blijven! En dat kan alleen maar als websites duidelijk laten zien waar ze over gaan. Dit kan je doen door een heldere menustructuur, juiste metatags en goede, relevante teksten. Het voordeel is dat dit ook prettig is voor de bezoekers. Sommige mensen zijn bang dat ze zich in allerlei bochten moeten wringen voor Google en dat dit ten koste gaat van de leesbaarheid maar dat is helemaal niet nodig.

Geen garantie
Het enige wat Google misschien hetzelfde doet als de Wiz of Oz is zich af en toe verschuilen. Ze geven lang niet altijd alle informatie over hun manier van werken. Soms is het dus niet helemaal duidelijk waarom iemand bovenaan in Google staat en iemand anders niet. Dat betekent ook dat niemand je kan garanderen dat je bovenaan zult komen te staan in de zoekresultaten!

Wil jij leren hoe je je website Google-vriendelijk kunt inrichten? Meld je aan voor de workshop Wervende Websites op diverse data in 2012 in Eindhoven.