2012
03.24

50 LinkedIn tips1. Wees beleefd, vriendelijk en eerlijk. Er bestaat niet zoiets als speciale Social Media etiquette. Interactie op Sociale netwerken vraagt gewoon om goed fatsoen.

2. Wees actief. Je wilt niet dat mensen denken dat er niemand thuis is. Plaats updates, reageer op updates, wees actief in groepen en update je profiel indien nodig.

3. Zeg ‘dank je wel’. Vergeet nooit iemand te bedanken die je genoemd heeft, iets doorgestuurd of geholpen heeft.

Je profiel

4. Houd je profiel ‘up to date’.

5. Wees persoonlijk in de samenvatting op het profiel.

6. Zet belangrijke onderdelen van je profiel bovenaan. Ook de volgorde van je huidige functies kun je veranderen.

7. Verwijder ‘self-employed’, ‘zelfstandige’ of’ eenmanszaak’ achter je functietitel.

8. Plaats meerdere links naar websites op je profiel. Ook als je maar 1 website hebt, kun je linken naar een specifieke pagina van je website. Bijvoorbeeld je aanbod, vacatures of je blog.

9. Pas de links naar je websites aan. Verander ‘my company’ of ‘bedrijfswebsite’ in de naam van de website of je bedrijf.

10. Pas je professionele titel aan. Laat weten wie je bent en wat je voor anderen kunt betekenen.

11. Plaats een duidelijke representatieve foto van alleen je hoofd. Geen vakantiefoto.

12. Plaats een zo groot mogelijke foto zodat hij met een muisklik vergroot kan worden. De foto mag maximaal 4 mB groot zijn.

13. Gebruik dezelfde foto op alle netwerken waar je lid van bent. Zo creëer je herkenbaarheid.

14. Zet die woorden in je profiel waar je op gevonden wilt worden. Om te beginnen in je professionele titel.

15. Denk na over waar mensen die in jou geïnteresseerd kunnen zijn op zoeken. Zoeken ze op ‘project manager’, projectmanager’ of  ‘projectleider’?

16. Plaats een link naar je profiel in je e-mailhandtekening.

17. Pas je publieke profiel aan naar een url met je voornaam en achternaam.

18. Vul je specialismen aan met woorden waarop je gevonden wilt worden.

19. Gebruik toepassingen als box.net, Slideshare en WordPress of Blog Link (als je een (WordPress) blog hebt).

20. Voeg vrijwilligerswerk toe aan je profiel.

21. Voeg ‘gedeeltes’ toe aan je profiel.

Bedrijven

22. Houd de concurrentie in de gaten. Volg hun bedrijfsprofiel, hun updates en de profielen van medewerkers. Het kan waardevolle informatie opleveren.

23. Houd bedrijven aan wie je levert in de gaten. Als je bijvoorbeeld ziet dat de inkoper het bedrijf verlaat, neem proactief contact op met zijn vervanger, voor een ander je voor is. Nieuwe inkopers staan weer open voor nieuwe leveranciers, dus bied je diensten aan.

24. Onderzoek de gezondheid van een bedrijf. Als je echt geïnteresseerd bent, vraag het aan vorige medewerkers. Zij zijn eerder geneigd uit de school te klappen, dan huidige medewerkers.

25. Maak een bedrijfsprofiel, ook al ben jij de enige medewerker. Het zorgt voor vindbaarheid en op een bedrijfsprofiel kun je alles kwijt over je diensten en producten.

Connecties

26. Stel vragen. In groepen, in je updates, maar ook in het onderdeel ‘Antwoorden’.

27. Geef antwoorden. In groepen, in je updates, maar ook in het onderdeel ‘Antwoorden’.

28. Verstuur géén commerciële berichten via de LinkedIn mail naar je contacten.

29. Plaats geen commerciële berichten in groepen. Ook niet als verkapte discussies.

30. Maak connecties met mensen die werken bij bedrijven waar jij wilt werken.

31. Nodig mensen altijd uit met een persoonlijk bericht. Schrijf in dat bericht waarom je iemand uitnodigt.

32. Reageer met een persoonlijk bericht op mensen die jou uitnodigen. Bedank voor de uitnodiging, nodig uit tot verdere kennismaking. Initieer een gesprek.

33. Geef in een uitnodiging niet aan dat iemand een ‘vriend’ is, als ie dat niet is. Heb je geen connectie met deze persoon kijk dan of hij/zij lid is van een groep waar jij ook lid van bent. Zo niet, kijk dan op het profiel van welke groepen deze persoon lid is en word daar eventueel ook lid van.

34. Bekijk de profielen van mensen die werken bij het bedrijf waar je een sollicitatiegesprek hebt. Zeker van degene met wie je het gesprek hebt. Profielen vertellen je meer dan welke bedrijfswebsite dan ook. Kijk op het bedrijfsprofiel wie er werkt of zoek in ‘geavanceerd zoeken’.

35. Verbind connecties onderling met elkaar als je denkt dat ze elkaar kunnen helpen.

36. Start een groep. Let op: doe dit alleen met interactie als doel, niet om je bedrijf te promoten. Daar zit niemand op te wachten en niemand zal dus lid worden. Kies dus een onderwerp wat velen interesseert. Onderzoek eerst of er niet al meerdere groepen zijn met dit onderwerp. Realiseer je dat een groep beheren best veel tijd kost en tijd nodig heeft om te groeien. In het begin zul je de boel zelf moeten aanzwengelen.

37. Geef reacties op de updates van je connecties. Klik op ‘vind ik leuk’, antwoord en deel.

38. Vind interessante events waar aan je deel kunt nemen.

39. Leg contact met mensen die hetzelfde event bezoeken als jij. Je kunt dit zien op de pagina van het event.

40. Bekijk wie jouw profiel heeft bekeken. Leg contact met hen als die persoon je interessant lijkt.

41. Zet de e-mailadressen van je connecties niet in je e-mailbestand zonder toestemming.

42. Beperk de mailstroom van groepen.

Aanbevelingen

43. Geef aanbevelingen. Een goede aanbeveling bestaat uit 3 onderdelen. 1. Situatie vóór. 2. Wat heeft die persoon gedaan en hoe heeft hij/zij dat gedaan. 3. Wat heeft het opgeleverd.

44. Geef geen aanbevelingen als je niet volledig overtuigd bent van de kwaliteiten.

45. Vraag om aanbevelingen. Het gaat om het moment. Je kunt beter om een aanbeveling vragen tijdens of vlak na een opdracht of nadat je weg bent gegaan.

46. Je hoeft niet iedere aanbeveling te publiceren als je dat niet wilt. Je kunt dit beheren op Profiel – Aanbevelingen.

47. Geef als collega’s niet onderling aanbevelingen.

Zoeken

48. Zoek in LinkedIn Signal.

49. Zoek advanced.

50. Zoek mensen die dezelfde opleiding als jij hebben gevolgd om te zien wat voor werk zij nu doen.

Wat zijn jouw tips?