50 tips voor het delen van jouw content

Content marketing gaat over twee dingen. Allereerst is het heel belangrijk dat je geweldige content gaat creëren. Eerder schreef ik een artikel met 7 manieren waarop je dat heel snel kunt doen! Het gaat ook over het verspreiden en delen van jouw content.

Als jij een prachtig blogartikel hebt geschreven of een e-book publiceert, kun je er niet vanuit gaan dat mensen dit stuk content van jou altijd zullen vinden. Je moet er soms wat extra moeite en aandacht in steken zodat de content die je hebt geschreven, daadwerkelijk de mensen bereikt en door hen wordt gelezen.

Je wilt immers dat de mensen je door die content gaan zien als expert en daarom graag een product of dienst bij je afnemen. In dit artikel geef ik je 50 tips voor het verspreiden van jouw content!

Facebook

1. Plaats een bericht op je zakelijke Facebookpagina met een link naar het blogartikel. Het is belangrijk dat je erbij vermeldt waar het artikel over gaat.

Zodra je het Facebookbericht hebt geplaatst, kunnen mensen het bericht liken, waardoor het ook weer bij anderen op de tijdlijn verschijnt.

2. Plaats een Facebookbericht met een link naar de content op jouw persoonlijke Facebookprofiel. Let erop dat je instellingen bij het publiceren van het bericht goed staan. Als je het bericht zo plaatst dat het alleen zichtbaar is voor je vrienden, kunnen ze het bericht wel delen, maar dan zien de mensen waar je niet mee bevriend bent, het bericht met de content niet. Plaats je het bericht openbaar, dan zien ze het wel!

3. Deel de content met Facebook Advertenties. Facebook Advertenties zijn echt ideaal voor het delen van jouw nieuwste blogartikel of e-book. Je kunt namelijk een groter publiek bereiken dan alleen je Facebookvrienden en de volgers van jouw Facebookpagina. Maak een aangepaste doelgroep op basis van bepaalde kenmerken zoals woonplaats, leeftijd, geslacht, beroep of interesses. Gebruik deze aangepaste doelgroep om de mensen te bereiken waarvan jij denkt dat het stuk wat je hebt gemaakt, toegevoegde waarde kan leveren en zorg er zo voor dat het bericht zich verder viraal verspreidt.

4. Heb jij weleens gezocht naar een Facebookgroep binnen jouw branche? Je zult je verbazen over hoeveel Facebookgroepen er zijn en er is vast een Facebookgroep te vinden die gerelateerd is aan de content die jij hebt geschreven. Word lid van zo’n Facebookgroep en verspreid de content in de groep. Houd er rekening mee dat niet alle Facebookgroepen dezelfde regels hebben en verspreid je content alleen in de groepen die echt iets aan jouw content hebben!

5. Zie je in een Facebookgroep iemand die een vraag stelt over iets waar jij een heel waardevol artikel over hebt geschreven? Reageer dan op deze vraag met een link naar jouw artikel. Ga niet blind reageren op de vragen die mensen stellen, maar ga met jouw antwoord echt een toegevoegde waarde leveren.

6. Heb jij al een e-maillijst? En heb je deze weleens gebruikt om de mensen op Facebook te kunnen benaderen? Dit is ontzettend gemakkelijk! Maak namelijk met de lijst met e-mails een aangepaste doelgroep op Facebook voor een nieuwe Facebookadvertentie. Je bereikt zo de mensen die al interesse hebben in jouw producten, diensten en informatie die je verstrekt, anders stonden ze niet op deze lijst. De content zal dus zeker iets zijn wat ze interessant vinden!

7. Vraag je goede vrienden om jouw bericht te delen op Facebook. Goede vrienden vinden het altijd leuk om jouw artikel te delen.

8. Je kunt een koppeling maken op Facebook zodat jouw blog daar direct zichtbaar is. Kijk maar eens op mijn pagina in het menu aan de linkerkant en klik op ‘Mijn blog’ (alleen op pc). Vanuit daar zou je zelfs direct een artikel wat je waardevol vindt, kunnen delen. Dit doe je door op ‘Share’ te klikken. Ik heb deze ‘blogtab’ gemaakt met Shortstack.

blog Facebook

9. Maak Facebook Notities. Notities is een soort van blogfunctie op je Facebookpagina. Je kunt er een volledig artikel plaatsen met afbeeldingen. (update: helaas is per 31 oktober 2020 Notities niet meer beschikbaar in Facebook).

9. Zet een bericht vast bovenaan je Facebookpagina. Dit is niet alleen leuk om te doen als je een bericht met content wilt gaan delen. Je kunt dit ook gebruiken voor een belangrijk nieuwtje waarvan je wilt dat iedereen het een keer kan zien. Omdat het bericht bovenaan blijft staan, zien ook de mensen die niet iedere dag op Facebook zitten het bericht bovenaan staan zodra ze op jouw pagina komen.

Heb je zo’n bericht wat je graag wilt vastzetten? Klik dan op het pijltje naast het bericht en kies voor ‘Vastzetten aan bovenkant van pagina’

Facebook bericht vastzetten

Instagram

10. Facebookadvertenties hebben bij mij wel echt de voorkeur, maar als je mensen ook op Instagram wilt bereiken, is het geen slecht idee om eens een betaalde advertentie op Instagram te maken. Maak dan wel een advertentie die de mensen echt nieuwsgierig maakt waardoor ze naar jouw blog of landingspagina met e-book gaan!

11. Voeg in je profiel een link toe naar je blog. Deel vervolgens een bericht waarin je jouw volgers op de hoogte brengt van deze wijziging in jouw profiel. Ze zullen vast op de link klikken.

Bespaar jezelf uren werk en stress met deze kant-en-klare Social Media Content Kalender. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

12. Zoek op Instagram eens op een bepaalde hashtag en reageer op hun berichten. Stel je voor dat je een bericht hebt geschreven met super veel tips voor het maken van goede Facebookberichten. Zoek dan op de hashtag #Facebook, kijk of je bij mensen kunt reageren met een compliment en een call-to-action zodat ze voor meer tips op jouw blog gaan kijken.

13. Ken jij iemand op Instagram met ontzettend veel volgers? Vraag die persoon dan om naar jouw blog te verwijzen in een post.

E-mailmarketing

14. Stuur een e-mail naar alle mensen die ooit een e-mailadres bij je hebben achtergelaten om ze op de hoogte te brengen van jouw meest recente artikel.

15. Schrijf een nieuwsbrief die je eens per week of twee weken, waarin je de mensen op jouw e-maillijst op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen. Dat kunnen de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf zijn, in de branche of natuurlijk een nieuw blogartikel of e-book wat je hebt geschreven en graag wilt delen.

16. Verander de handtekening die je standaard onder iedere e-mail zet. Voeg bijvoorbeeld een tekst toe als: “Lees mijn laatste artikel over…”

17. Heb jij misschien iemand in je netwerk met een grote e-maillijst? Benader deze persoon dan met de vraag of hij/zij het leuk vindt om jouw artikel te delen met zijn/haar publiek. Als het artikel ook waarde kan toevoegen voor zijn/haar publiek, vindt die persoon het vast geen probleem om te verwijzen naar jouw artikel.

18. Heb jij voor het artikel wat je hebt geschreven inspiratie opgedaan uit een artikel van iemand anders? Of heb je iemand als voorbeeld gebruikt in jouw e-book? Stuur de persoon die je hebt genoemd een e-mail om hem/haar te laten weten dat deze persoon in jouw artikel of e-book staat, omdat je hebt gerefereerd aan zijn werk.

19. Hoeveel nieuwsbrieven ontvang jij wekelijks in je e-mail? Ik behoorlijk veel en ik probeer ze altijd te lezen om te zien of ik er inspiratie uit kan halen voor een volgend blogartikel. Kijk eens of je een nieuwsbrief kunt vinden die binnen jouw branche wordt verstuurd, welke jij kunt sponsoren in ruil voor het vermelden van jouw artikel of informatie over het e-book.

Twitter

20. Zodra je op de knop ‘Publiceren’ hebt geklikt onder jouw nieuwste artikel of je e-book met een landingspagina beschikbaar hebt gemaakt, is het goed een Tweet te maken om mensen van jouw laatste content op de hoogte te brengen. Gebruik hashtags die relevant zijn en regelmatig worden gebruikt om de juiste doelgroep te bereiken.

21. Zet de Tweet die je hebt geplaatst bovenaan jouw profielpagina, zodat mensen die jouw profielpagina bezoeken deze Tweet als eerste zien. Klik daarvoor onder de Tweet op de drie bolletjes en ‘Pin to your profile page’

22. Zie je dat een nieuw artikel of een e-book door iemand wordt gedeeld op Twitter? Maak de tweet een favoriet en retweet de tweet die is geplaatst. Je kunt hiermee laten zien dat je niet alleen tweets plaatst, maar ook dat je het waardeert dat een artikel of e-book wordt gedeeld via Twitter.

23. Zijn er mensen die een ouder artikel van jouw hebben gedeeld op Twitter? Reageer dan op de tweet om ze op de hoogte te brengen van een ander en recenter artikel wat mogelijk ook zeer interessant voor ze kan zijn.

24. Heel veel mensen op Twitter zijn geneigd om een Tweet te plaatsen, misschien een keer reageren op een reactie op die tweet, maar verder doen ze er niets meer mee. Je kunt je oudere tweets dus best een boost geven. Reageer zelf op een Tweet die je al eens eerder hebt geplaatst. Haal hierbij de vermelding naar je eigen naam weg en voeg een nieuwsgierig makende tekst toe. De oorspronkelijke tweet verschijnt in combinatie met de nieuwe tweet weer in het nieuwsoverzicht van jouw volgers.

25. Deel een call to action, de link en de afbeelding van het artikel in een Tweet. Tweets met links worden het meest geretweet.

26. Heb jij praktijkvoorbeelden beschreven in je e-book? Of heb je bijvoorbeeld een checklist van iemand verwerkt in jouw artikel? Noem de persoon die de inspiratiebron was in de Tweet. De volgers van deze persoon zullen deze Tweet zien en mogelijk gaat de persoon zelf de Tweet ook wel retweeten.

27. Heb jij een quote gebruikt in jouw content? Als de quote komt van iemand die dezelfde taal spreekt als waar jij jouw artikel in hebt geschreven, kun je de persoon best noemen in een Tweet. Verwerk de quote in een mooie afbeelding, zodat de Tweet de aandacht trekt!

28. Stuur een persoonlijk bericht naar een paar van je trouwe volgers om te laten weten dat je net een artikel hebt gepubliceerd en er een Tweet over hebt gemaakt. Voeg voor het gemak een link toe naar de Tweet.

29. Wat vaak onbekend is, is dat Twitter ook de mogelijkheid heeft om een groepschat te houden. Voeg zelf eens meerdere mensen toe in zo’n groepschat om echt een inhoudelijke discussie te kunnen voeren of probeer een chat te vinden waar jij een inhoudelijke bijdrage kan leveren. Belangrijk is natuurlijk dat jij een link deelt naar je content, maar doe dit wel alleen als het logisch is en waarde bijdraagt aan de chat.

30. Ben jij bekend met Tweetdeck? Deze tool is ideaal om Tweets te vinden over een bepaald onderwerp. Je kunt meerdere zoekopdrachten uitzetten en zo kun je Tweets die gaan over onderwerpen waar jij over schrijft, goed monitoren. Fantastisch natuurlijk, want zo kun je kijken wat er speelt EN je kunt reageren op de Tweets. Ga de mensen volgen en als je hun Tweet leuk vindt, laat dit weten door de Tweet als favoriet aan te merken. Als zij jou ook gaan volgen, kun je ze een persoonlijk bericht sturen.

Bloggen

31. Schrijf een gastblogartikel voor een andere website en refereer in dit artikel naar eerdere artikelen die je hebt geschreven. Dit kun je, uiteraard met toestemming van de andere websitebeheerder, doen door middel van links. Voeg een goede call-to-action toe zodat ze lezers nieuwsgierig worden naar de andere content die je eerder heb gepubliceerd.

32. Zoek andere blogs waar jouw doelgroep ook artikelen leest. Reageer zo nu en dan op een reactie onder de blogs waarmee je waarde toe kunt voegen voor de persoon die heeft gereageerd. Als het mogelijk is, voeg ook een link toe bij jouw reactie.

33. Op de blogs die je bij de vorige tip hebt gevonden, hoef je niet alleen te reageren op de reacties die de mensen onder het artikel hebben geplaatst. Als je van mening bent dat jij een waardevolle aanvulling kunt geven op de informatie in het artikel, doe dat dan zeker! Wees niet bang om naar een eigen artikel te verwijzen als dit bij kan dragen voor de lezer.

34. Ken jij websites die content van andere blogs overnemen en zo mensen informeren over interessante blogs binnen een bepaald onderwerp? Websites die dus regelmatig naar artikelen van anderen verwijzen? Probeer een goede relatie op te bouwen met zo’n websitebeheerder om te kijken of er interesse is om naar jouw blog te verwijzen.

35. Verwijs in je artikel naar andere artikelen die je hebt geschreven. Stel je voor dat je een artikel als dit schrijft, met ontzettend veel tips. Verwijs dan naar een artikel die specifieker informatie geeft over een van de tips die je geeft. Voeg vervolgens ook beide artikelen toe aan een bepaalde categorie met alle artikelen over het betreffende onderwerp.

LinkedIn

36. Deel het nieuwe artikel of e-book in een update op LinkedIn. Tag eventueel de mensen die je bij het creëren van de content hebben geïnspireerd. Je kunt eventueel ook stukjes uit het artikel of e-book halen en dit stuk voor stuk, verspreid over de week, delen in een update. Zo heb je meteen meerdere updates die je kunt delen.

37. Plaats een blogartikel op LinkedIn Pulse die de lezer zo nieuwsgierig maakt dat de persoon verder wil lezen via de link die je toevoegt. Een blogartikel op LinkedIn is in feite een uitgebreide statusupdate, ook wel een bijdrage in lange vorm genoemd. Nog niet alle LinkedIn profielen hebben de mogelijkheid om een lange bijdrage te publiceren. LinkedIn probeert nu ieder account de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van Pulse. Als je de publicatierechten hebt, zie je op de homepagina een knop met ‘Artikel schrijven’. Het grote voordeel van een bijdrage in lange vorm is dat al jouw connecties het bericht zullen zien.

38. Deel de content die je hebt gecreëerd in groepen en community’s op LinkedIn die echt iets aan de content kunnen hebben.

39. Exporteer de e-mailadressen van alle connecties op LinkedIn. Stuur vervolgens alle mensen waarvan je denkt dat ze geïnteresseerd zijn, een e-mailbericht met een link naar je nieuwe artikel of e-book.

40. Gebruik de lijst met e-mailadressen van LinkedIn om te kijken welke van je connecties een account op Facebook hebben. Je kunt een Facebookadvertentie maken en deze richten aan een aangepaste doelgroep op basis van de lijst. Vertel ze in de advertentie natuurlijk met een goede call-to-action dat je een super waardevol artikel hebt geschreven.

41. Maak een advertentie op LinkedIn waarmee je de mensen in je netwerk nieuwsgierig maakt en aanspoort op de link naar de content te klikken.

Pinterest

42. Op Pinterest kun je een bord maken met afbeeldingen die relevant zijn voor de content. Plaats bijvoorbeeld een Infographic die je ook in het artikel gebruikt of die relevant is voor de informatie in het artikel. Of gebruik de tabellen of grafieken die je ter ondersteuning van de tekst in je e-book gebruikt. Geef een korte en duidelijke beschrijving bij de afbeeldingen op het board zodat mensen op deze manier aan de hand van het board kunnen zien welke content je wilt delen. Deel niet alles, want je wilt natuurlijk nog wel dat ze naar de website gaan waar de content staat!

43. Kijk of je toegang kunt krijgen tot een populair board, wat relevant is voor de content die je hebt geschreven. Zo kun je op een board wat al veel bereik en betrokkenheid heeft, mensen attenderen op de content die jij hebt geschreven.

44. Zoek namen van mensen met veel volgers en benader deze mensen met de vraag of zij interesse hebben in jouw content. Als ze de content echt interessant vinden, zouden ze de content weleens op hun eigen board kunnen pinnen.

Een paar tips om je content te optimaliseren

45. Zorg ervoor dat het heel eenvoudig is voor mensen om jouw content te delen, bij voorkeur met 1 klik. Gebruik een menu, bijvoorbeeld boven het artikel, waarmee de lezer het artikel heel gemakkelijk via social media kan delen.

46. Voeg in de tekst een optie voor de lezer toe om het stukje wat ze net hebben gelezen, direct te tweeten. Zo hoeven mensen niet eerst het hele artikel uit te lezen voordat ze bepalen of de ze de content waardevol genoeg vinden om te delen. En als je precies de juiste test laat tweeten, kan het anderen weer heel nieuwsgierig maken! Je kunt hiervoor diverse plugins gebruiken, waaronder Click To Tweet.

47. Plaats aan de linkerkant van je website een plek voor ‘populaire berichten’. Alleen de term populair alleen al maakt het klikken op een dergelijk artikel interessant.

48. Zet op de ‘Over ons’ pagina een stuk over welke artikelen jouw favoriete artikelen zijn. Welke artikelen vond jij bijvoorbeeld heel leuk om te schrijven of welke tips dragen het meest bij? Dit laat niet alleen zien welke berichten jij leuk en interessant vindt, je komt hierdoor ook nog eens heel persoonlijk en toegankelijk over.

Een paar tips om je content aantrekkelijker te maken:

49. Titels met een cijfer er in, werken altijd erg goed. Bovendien vinden mensen artikelen met lijstjes altijd prettig om te lezen en te delen.

50. Zet in blogartikel een uitgelichte afbeelding van 1200 x 628 pixels (WordPress). De uitgelichte afbeelding is de afbeelding die getoond wordt als het artikel op Facebook en LinkedIn gedeeld wordt. Dan valt je artikel extra goed op.

Deze 50 tips om je content te verspreiden lijken misschien veel werk. Maar je hoeft natuurlijk niet alles te doen. Kies de dingen uit die bij jou en jouw bedrijf passen en wissel ze zo nu en dan af. Kijk na een bepaalde periode wat voor jou werkt en de beste resultaten oplevert, want je doet dit allemaal natuurlijk om zo veel mogelijk mensen jouw content te laten lezen om daar uiteindelijk weer conversie uit te halen.

Comments

  1. Prima tips.

  2. Ik haak helaas af bij #3. Facebookadvertenties hebben bij mij nog nooit rendement overgeleven. De laatste poging was met een artikel dat op alle fronten veel beter scoorde dan normaal. € 3… gewoon als probeersel. Welgeteld 1 klik…

  3. Goede tips. Ik heb altijd wel wat moeite met de content schrijven dus dit is erg fijn!

Speak Your Mind

*