7 manieren om je producten en diensten te promoten op Facebook

7-manieren-600-2Raak jij ook gefrustreerd op het moment dat je een Facebookbericht hebt geplaatst om een product of dienst in de spotlights te zetten, maar dat het bereik en de betrokkenheid van het bericht heel erg tegenvalt?

Je wilt juist met dit soort berichten zoveel mogelijk mensen bereiken en het voelt dan alsof Facebook alles doet om je dwars te zitten.

Facebook heeft een algoritme dat ervoor zorgt dat berichten die puur gericht zijn op het verkopen van een product of dienst, juist niet aan zoveel mogelijk mensen wordt getoond.

Dat doen ze, omdat Facebook ook wel snapt, dat mensen niet naar Facebook gaan om te kopen, maar om te socializen. Daarom willen ze dat er niet te veel promotionele berichten voorbij komen in jouw tijdlijn. Dat jaagt mensen weg.

Maar er zijn manieren om toch Facebookberichten op te stellen, die jouw product of dienst promoten én die ook nog eens veel betrokkenheid genereren. In dit artikel bespreek ik 7 manieren om jouw berichten aan zoveel mogelijk volgers te laten zien!

1. Laat mensen zien die van jouw producten of diensten genieten

Emoties spelen een grote rol zodra mensen een product of dienst gaan aanschaffen. Je kunt veel vertellen over jouw product of dienst, de kenmerken en de voordelen ervan, maar je kunt de potentiële klant pas overtuigen zodra je in gaat spelen op zijn/haar emoties. Je kunt dit heel goed bereiken door mensen te laten zien die jouw product of dienst gebruiken en daar ontzettend blij mee zijn.

Dove plaatste een video waarin Mascha een nieuw product uitprobeert en in de video haar mening over het product geeft.

schermafbeelding-2016-11-13-om-16-57-34

2. Vertel het verhaal achter jouw product

Waarom heb jij een product of dienst ontwikkeld? Vaak is dit ontstaan door een eigen frustratie of een probleem waar je tegenaan liep. Je wilde een oplossing voor het probleem, maar kon deze niet vinden. Daarom ben je zelf een oplossing voor het probleem gaan ontwikkelen. Een goed voorbeeld is dat je vertelt over hoe je in het verleden worstelde met je gewicht. Je probeerde allerlei diëten en middeltjes die je zouden helpen bij het afvallen. Niets gaf echt het resultaat wat je wilde.

Tot je besloot het helemaal anders aan te pakken, je eetpatroon drastisch te gaan veranderen en daarbij ook weer te gaan sporten. Je viel geleidelijk een flink aantal kilo’s af en bent nu al een aantal jaar op een stabiel gewicht. Met de methode die voor jou werkt, wil je nu ook andere mensen die worstelen met hun gewicht, gaan helpen.

Vertel je verhaal in een bericht en Facebook zal jouw bericht niet zien als pure promotie of verkoop. Het bericht helpt niet alleen bij het vergroten van het bereik, het maakt jou persoonlijker, toegankelijk en je komt heel oprecht over, wat zal resulteren in meer conversie.

Liesbeth vertelt in onderstaand bericht haar eigen verhaal in foto’s:

Liesbeth Louwers - Change

 

3. Laat je product zien zonder het opvallend te promoten

Zodra je een Facebookbericht maakt en daarin je product of dienst wilt promoten, ben je snel geneigd een afbeelding van jouw product of dienst te gebruiken. Dit is helemaal niet nodig! Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding van Heineken:

1

Je ziet dat het bericht niet is gericht op het promoten van Heineken, maar dat de afbeelding wel volledig past bij Heineken. En hoe er op ludieke wijze toch een stukje promotie in de afbeelding zit, door de flesjes bier waar het bruidspaar mee klinkt? Een bericht als dit is zo ludiek en zo leuk dat mensen snel geneigd zijn het bericht te delen. Dat blijkt ook aan de betrokkenheid van het bericht. Het bericht kreeg al meer dan 5.000 reacties en werd 135 keer gedeeld.

4. Plaats een video tutorial

Een video tutorial is een video waar iemand iets over jouw product of dienst vertelt. Video’s doen het sowieso heel goed op Facebook. Ze zorgen voor veel bereik, kliks en betrokkenheid. Hoe leuk is het dan dat je het plaatsen van een video kunt combineren met de promotie van jouw product of dienst. Deze combinatie zorgt voor meer betrokkenheid dan wanneer je enkel een productadvertentie plaatst.

Bij het plaatsen van een video tutorial kun je denken aan een simpele video die jouw doelgroep laat zien hoe ze een bepaald probleem op kunnen lossen. Een kapper zou bijvoorbeeld kunnen laten zien hoe je het beste je haar kunt föhnen voor het mooiste resultaat en als cateraar kun je laten zien hoe je dat ene lekkere hapje zelf thuis klaar kunt maken.

Video tutorials zijn ook heel geschikt om recensies te laten zien.

creative cosmetics make up tutorial

5. Stel een vraag gerelateerd aan jouw product of bedrijf

Facebookberichten met vragen zijn geweldig! Ze geven je altijd veel reacties en likes. Dit vergroot het bereik van het bericht. Wanneer jij jouw volgers vraagt om hun mening, voelen ze zich gehoord. VTWonen deed dit recent nog in één van haar Facebookberichten. Ze vroeg de volgers aan welke tafeldekking ze de voorkeur gaven. Door middel van een duimpje of een hartje, kon je aangeven welke decoratie jouw voorkeur heeft. Een hele goede manier om mensen de verschillende producten van de website te laten zien, zonder dat het bericht overkomt als een verkoopbericht.

schermafbeelding-2016-11-10-om-11-03-06

6. Verkoop een lifestyle, niet alleen het product

Als je op de Facebookpagina’s kijkt van grote merken, bijvoorbeeld Nike of Douwe Egberts, kun je zien dat het niet puur gaat om het verkopen van het product. Deze merken verkopen een bepaalde lifestyle. Emoties spelen een belangrijke rol bij het nemen van een aankoopbeslissing. Het tonen van een lifestyle kan goed op emoties inspelen. Door een lifestyle goed te presenteren, kunnen mensen het product als onderdeel van een lifestyle gaan zien. En als ze deze lifestyle ook willen nastreven, zullen ze het product gaan aanschaffen.

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

Een Facebookbericht maken wat echt jouw product in een bepaalde lifestyle laat zien, is simpeler dan je denkt. Als je bijvoorbeeld producten voor een actief buitenleven wilt verkopen, gebruik je afbeeldingen van de natuur. Zodra je bakproducten wilt verkopen, doe je dit door afbeeldingen te gebruiken waar de huiselijke gezelligheid vanaf spat. En die laatste afbeeldingen zouden ook goed bij Douwe Egberts passen! Terwijl voor Nike weer afbeeldingen gebruikt worden van mensen die veel aan sport doen, vaak mensen die er gezond en fit uitzien.

bever life style

7. Winacties

Winacties zijn wat mij betreft echt de leukste berichten om op jouw Facebookpagina te plaatsen. Ze zorgen voor veel interactie met jouw volgers. Regelmatig heb ik een winactie waarmee je kans kunt maken op 365 Dagen Facebooksucces. Momenteel heb ik een Facebook winactie waarmee je kans kunt maken op een toegangskaart voor het Facebook Live Event op 19 januari 2017.

De berichten voor een winactie zijn berichten die bij mij heel veel bereik hebben. Ik plaats bij het bericht ook een link naar het product wat gewonnen kan worden. Zo geef ik mensen die niet winnen de kans het product later zelf nog aan te schaffen. De berichten zijn niet ingesteld om te verkopen, maar wel gericht op interactie. En zo ziet Facebook deze berichten ook!

Facebook winactie

 

Onthoud dat bij het maken van Facebookberichten entertainen, leren en inspireren het doel is. Je kunt dit doen zonder dat je jouw aanbod actief promoot en verkoopt.

Zijn er Facebookberichten die voor jou heel goed werken op het moment dat je jouw producten of diensten onder de aandacht wilt brengen? Deel je bericht met link in een reactie!

Speak Your Mind

*