11 tips voor geweldige winacties op Facebook

Iedereen wordt enthousiast van een winactie. Dat begint al van jongs af aan. Denk maar eens aan de kleurwedstrijden waar je aan mee deed toen je nog heel jong was. Of aan de slagzin die je bedacht op school. Bijna iedereen houdt van een beetje competitie en je zult daarom altijd mensen hebben die deelnemen aan een wedstrijd die jij organiseert.

Een wedstrijd organiseren is ideaal voor je Facebookpagina. Je kunt fans betrokken houden bij je pagina en je krijgt zeer waarschijnlijk weer nieuwe likes! In dit artikel geef ik je 11 tips voor het organiseren van zo’n wedstrijd op Facebook.

Allereerst wil ik je attenderen op de regels die Facebook heeft wanneer het gaat om een wedstrijd op jouw Facebookpagina. Je mag van Facebook best een wedstrijd organiseren, maar er zijn een aantal voorwaarden waar je rekening mee moet houden. Je mag mensen bijvoorbeeld niet vragen zichzelf of hun vrienden te taggen in de reactie. Het delen van jouw bericht of het liken van jouw pagina mag geen voorwaarde zijn om kans te maken op de prijs. En leg altijd uit hoe en wanneer je de winnaar bekend maakt!

Je bent vast en zeker bekend met de snelheid van wijzigingen op Facebook. Van de een op andere dag kan jouw Facebookpagina of Facebookprofiel er net iets anders uit zien. Het werkt net zo met de regels. Check voordat je een wedstrijd gaat organiseren altijd even de laatste regels van Facebook.

Laten we snel overgaan naar de tips!

1. Like het bericht

Dit type winactie komt het meeste voor! Een bericht liken om kans te maken op kaartjes, een kortingscoupon of een leuk product. Zo’n winactie is heel simpel. Je maakt een bericht en selecteert de winnaar uit alle mensen die het bericht hebben geliked.

Aan dit type bericht kleeft ook een nadeel, je bericht zal niet heel veel bereik krijgen. Als je wilt dat mensen jouw bericht liken als onderdeel van de winactie, kun je dat het beste combineren met één van de volgende twee tips.

2. Reageer op het bericht

Wil je dat mensen op jouw bericht gaan reageren en pas dan kans maken op de prijs? Dat is ideaal om te gebruiken in combinatie met het krijgen van likes. Facebook heeft de algoritmes zo ingesteld dat een bericht met een reactie meer bereik krijgt dan een bericht met alleen likes. Voor het bereik van je winactie is het dus heel goed om mensen te vragen te reageren onder het bericht.

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Doe dan mee met 365 Dagen Facebooksucces: https://www.fanfactor.nl/365

Vraag mensen een willekeurige reactie te geven (zoals een ‘ja’ of een ‘nee’), een antwoord te geven op een vraag of vraag ze een bepaalde emoji (emoticon) te plaatsen.

3. Deelname via de Facebookpagina

Je kunt de winactie zo opstellen dat mensen iets op jouw pagina moeten plaatsen om kans te maken. Vraag de mensen om een speciaal bericht te maken of laat de mensen een foto of video delen.

4. Bedenk een onderschrift

Een beetje creativiteit is nooit verkeerd. Ik vind het heel leuk om mijn volgers uit te dagen en op zoek te laten gaan naar hun creativiteit. Daarom heb ik recent een winactie geplaatst waarbij mensen een onderschrift moesten bedenken bij de foto. En geloof me, het is ontzettend vermakelijk om alle reacties door te lezen en een winnaar te selecteren!

5. Help ons aan een idee

Hoe vaak vraag jij hulp aan jouw volgers? De meest trouwe volgers zijn goed op de hoogte van jouw producten en diensten en kunnen hele goede suggesties geven. Als jij mensen vraagt om nieuw suggesties of ideeën, krijgen zij echt het gevoel dat je ze betrekt bij jouw bedrijf. Je kunt hier heel goed een winactie aan koppelen.

Banketbakkerij Smeets vraagt de volgers bijvoorbeeld om suggesties voor nieuwe smaken soezen. De persoon met de leukste suggestie wint 10 soezen.

6. Vul in op de stippellijn

Maak de volgende zin af of vul in op de stippellijn. Met dit type winactie zet je mensen echt aan het denken. Helemaal als je mensen ook nog laat rijmen!

7. Multiple choice

Wil je een winactie houden met een vraag, maar het niet te moeilijk maken voor de volgers? Geef dan een aantal antwoorden waar de mensen uit kunnen kiezen. Blijdorp doet het hier heel leuk, vooral omdat je uiteindelijk ook nog wat leert zodra het antwoord bekend is.

8. Fan van de week

Ik heb een tijdje iedere eerste vrijdag van de maand een volger in de spotlights gezet. Daarmee won de volger aandacht via mijn Facebookpagina. Mensen vinden het heel leuk als ze in de spotlight worden gezet.

Je kunt dit doen door de mensen alleen te vragen om te reageren onder de aankondiging van de winactie of door mensen foto’s in te laten sturen die je gebruikt bij de bekendmaking van de winnaar.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

9. Stem op jouw favoriete foto of video

Mensen vragen om te stemmen op een bepaalde foto of video werkt heel erg goed. Dat komt doordat mensen altijd hun vrienden en familie zullen vragen ook een stem in hun voordeel uit te brengen. Dat kan direct zorgen voor extra stemmen onder jouw bericht en misschien zelfs extra likes voor jouw Facebookpagina.

10. Een winactie via Facebook Live

Facebook Live is geweldig om in te zetten voor jouw winacties. Andrea liet dat heel recent nog zien! Ze plaatste in de ochtend een aankondiging voor haar Facebook Live uitzending, waarin ze een aantal dingen ging weggeven. Mensen konden onder deze aankondiging al laten weten dat ze graag kans maakten op het kookboek. In de avond ging Andrea live en maakte ze de winnaar bekend.

Zolang je gedurende de uitzending winnaars bekend blijft maken of prijzen weg blijft geven, houd je de aandacht van de mensen vast. Mensen zullen de uitzending echt blijven kijken! En dat is weer ontzettend goed voor het bereik van jouw uitzending! Een win-win situatie dus!

11. Beantwoord de vraag

Beantwoord de vraag en win! Super eenvoudig toch? Je bedenkt een leuke vraag en de persoon met het juiste antwoord wint. Als er meerdere mensen zijn met het juiste antwoord, verloot je de prijs. En het leukste is om de mensen te laten raden naar het juiste antwoord. Raad maar eens hoeveel paaseitjes er in de vaas van de Canadian Corner zitten!

Ik hoop dat je met deze tips weer veel inspiratie op hebt kunnen doen voor winacties op Facebook. Er zijn nog veel meer mogelijkheden wanneer je een winactie wilt opzetten! Welke winactie heeft op jouw pagina voor heel veel bereik gezorgd?

Comments

  1. Heel interessant! Ik ga er mee aan de slag, maar…. ik wil graag de mogelijkheid geven aan mensen om iemand anders te nomineren in een reactie en dus te taggen voor een gratis behandeling voor die getagte persoon en degene die nomineert. Mag dat?

  2. Beste,

    Mag het vragen om de pagina te volgen één van de voorwaarden zijn van de wedstrijd zoals: 1 Volg ons account, 2 vertel wat jouw favoriete bestemming is, 3 laat dit weten aan jouw vriendin zodat zij ook kan winnen.

  3. Leuk artikel! Binnenkort eens uitproberen 🙂

  4. Hi! Bedankt hiervoor. Een vraag. Ik mag van een bedrijf voor mijn blog een prijs weggeven, alleen heb ik nog niet zo veel volgers op Facebook en vrees dat ik bijna geen reacties krijg. Daarom wil ik de winactie op Facebook promoten (betaald bericht zodat meer mensen het zien). Alleen mag dit nu wel of niet? Zoals ik het nu begrijp mag je dus nooit mensen oproepen te liken of vrienden te taggen bij een FB winactie? Alvast bedankt!

  5. Leuk! Bedankt voor de nuttige tips 🙂

  6. Dank je voor je tips! Geeft inspiratie.

  7. Dank voor de tips, dat brengt op ideeën en ga ik zeker wat mee doen…

  8. tja, de tips zijn zo eenvoudig, maar je moet er maar net opkomen :)..
    Ik ben weer ‘inspired’, thanks!
    ik ga er zeker mee aan de slag, vanmorgen wel een actie geplaatst en om testers gevraagd, maar het aantal reacties valt tot nu toe nog een beetje tegen..
    Groetjes, Judith

  9. Anne wat een handige tips! Vaak ben je lang bezig om deze effectief uit te denken.. Ik ga met je tips nogmaals over een leuke actie denken :). Petra

Speak Your Mind

*