15 tips om van je Facebookadvertentie een succes te maken

De optimale Facebookadvertentie, hoe ziet die eruit? Om die vraag te beantwoorden zou ik een heel boek kunnen schrijven. Er zijn zoveel factoren die bepalen of jouw Facebookadvertentie zorgt voor meer paginalikes of meer conversie… En al die factoren zijn ook nog eens per product, per dienst of zelfs per bedrijf verschillend!

Vorige week schreef ik een artikel over hoe je met een klein budget best kunt adverteren op Facebook. Iedere advertentie die je maakt, snoept een klein stukje van jouw marketingbudget en ik denk dat je het liefst zo min mogelijk adverteert. Ik probeer zelf ook altijd zo veel mogelijk gratis conversie te krijgen. Toch is zo nu en dan adverteren noodzakelijk. Als je dan gaat adverteren, wil je dat je advertentie zo goed mogelijk scoort! En dat gaat lukken als je de volgende 15 tips gebruikt en een succesvolle Facebookadvertentie maakt!

1. Gebruik een afbeelding van een glimlachende vrouw

Er is gebleken dat een foto van een glimlachende vrouw ontzettend goed werkt in een advertentie. Een foto van een glimlachende vrouw werkt veel beter dan een eenvoudige productafbeelding. Natuurlijk wil ik niet suggereren dat je nu alleen maar advertenties moet gaan maken met glimlachende vrouwen. Zeker niet als jouw doelgroep helemaal niet uit vrouwen bestaat 🙂

Facebook adviseert dat je met het kiezen van afbeeldingen voor je advertentie er rekening mee moet houden met dat deze advertentie in het nieuwsoverzicht van de mensen verschijnt. Mensen moeten het gevoel hebben dat het daar thuis hoort. Dat jouw advertentie een sociaal bericht is. Een bericht dat vooral niet stoort in hun sociale bezigheden. Je advertentie moet dus ‘blenden’ in het nieuwsoverzicht. Herkenbare, sociale, vrolijke afbeeldingen helpen daarbij.

Dit heeft er ook mee te maken dat de afbeelding moet concurreren met alle foto’s en verhalen van vrienden en familie.

2. Houd de conversie bij

Vind jij het ook zo vervelend dat je een advertentie hebt gemaakt, je daar geld in investeert, maar vervolgens helemaal geen idee hebt of de advertentie werkt? Je kunt in de advertentiemanager heel goed monitoren en meten welke advertenties precies tot conversie hebben geleid. Dit geeft je direct veel informatie over wat jouw doelgroep aanspreekt.

3. Maak de doelgroep niet te klein

Ik krijg zo vaak de vraag waarom een advertentie niet goed werkt. Dan zie ik dat veel ondernemers te veel gefocust zijn op het samenstellen van een goede doelgroep.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel goed om de tijd te nemen en je doelgroep goed te bepalen. Maar houd bij de Facebookadvertentie de doelgroep niet te klein. Een te kleine doelgroep voor je advertentie, betekent dat de advertentie aan maar weinig mensen wordt getoond. En dat kan heel bepalend zijn voor jouw advertentie.

Maak je doelgroep niet te specifiek, maar zorg ervoor dat je minimaal 4.000 – 6.000 mensen bereikt. Zo’n doelgroep maakt het de moeite waard om de advertentie te plaatsen.

4. Aanbiedingen plaatsen

Wie houdt er niet van korting? Ik kijk in de winkels altijd uit naar de borden met SALE en 50% afgeprijsd. Het is toch heerlijk om een mooi koopje te kunnen scoren? Je kunt op Facebook ook een koopje aanbieden. Maak maar eens een aanbieding en promoot deze aanbieding in een Facebookadvertentie. Ik zou je willen adviseren dat niet te vaak te doen en zeker niet te hoge kortingen te geven. Je wilt natuurlijk wel dat mensen de oorspronkelijke prijzen serieus nemen.

5. Een goede call-to-action

Stel je voor dat je echt een geweldige Facebookadvertentie hebt gemaakt. De afbeelding klopt helemaal met wat je doelgroep aanspreekt en is niet te missen als je aan het scrollen bent in het nieuwsoverzicht. De doelgroep aan wie je de advertentie richt is goed samengesteld. Maar toch werkt de advertentie niet goed. Vraag je dan af of de tekst bij de advertentie duidelijk genoeg aangeeft wat de persoon moet doen zodra hij/zij de advertentie voorbij ziet komen.

Ik neem als voorbeeld een advertentie waarin je een e-book promoot met 10 handige tips om snel 5 kilo af te vallen. Als jouw tekst in de advertentie alleen vraagt of iemand snel 5 kilo af wil vallen, werkt de advertentie niet goed. Er ontbreekt een duidelijke call-to-action. Een call-to-action zorgt ervoor dat iemand weet wat hij/zij moet doen om het e-book te krijgen. Schrijf in een advertentie voor het promoten van jouw e-book dus: “wil jij snel 5 kilo afvallen? Download hier mijn gratis e-book met 10 handige tips!”

Facebook heeft tegenwoordig speciale ingebouwde buttons voor de call-to-action. Kijk maar eens welke call-to-action je onder je omslagfoto kunt toevoegen. Enkele opties zijn: ‘Boek nu’, ‘Stuur een bericht’ of ‘Meld je aan’.

6. Afbeeldingen met de juiste afmetingen

Zo belangrijk! Niets is storender dan een advertentie waar je niet heel de afbeelding kunt zien. Het is ook best ingewikkeld, al die verschillende typen afbeeldingen bij de verschillende advertentiemogelijkheden die Facebook biedt.

Zorg dat de afbeelding in ieder geval 1200 pixels breed is en de afbeelding bij een link moet 1200 x 628 pixels zijn.

Zou je wel iedere dag zo’n goede tip in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365

7. Gebruik opvallende afbeeldingen

In de advertentie is het de afbeelding die de aandacht trekt. De afbeelding is dus het belangrijkste element van de Facebookadvertentie. Kies geen afbeelding die saai is of verdwijnt tussen alle verhalen van vrienden en familie.

Kies vooral geen algemene stockfoto. Mensen herkennen zo’n foto meteen als onecht.

Kies of maak zelf een afbeelding die er echt uitspringt, bijvoorbeeld door opvallend kleurgebruik. Je kunt heel goed gebruik maken van contrastkleuren, bijvoorbeeld een combinatie van blauw en oranje. Je denkt misschien in eerste instantie dat die kleuren niet goed bij elkaar passen, maar denk eens aan de bonuskaart van de Albert Heijn. Het is echt een kleurencombinatie die de aandacht trekt!

Andere combinaties zijn geel-paars (weet je nog, die outfits in De Marathon?) en groen-rood, al zou ik zelf die laatste combinatie vooral rond de kerstperiode gebruiken.

Mocht je liever geen opvallende kleurencombinaties gebruiken, probeer dan een afbeelding te vinden waardoor de gebruiker meer wil weten. Een close-up kan goed werken. Denk maar eens aan een close-up van jouw product die net genoeg laat zien om te weten wat het is, maar ook zo weinig dat iemand meer wil zien en op de afbeelding klikt.

8. Plaats de advertentie op het juiste moment

Weet jij wanneer jouw doelgroep het actiefste is op Facebook? Is dat misschien onderweg naar het werk in de trein? Of kijken mensen het liefst in de avond tijdens een kopje koffie op de bank op hun tablet?

Het beste tijdstip om een bericht te plaatsen is volledig afhankelijk van wanneer jouw doelgroep actief is. Het tijdstip en de periode waarin je de advertentie door laat lopen is bepalend voor hoe succesvol de advertentie is. Kies jij een tijdstip en periode waarin je doelgroep eigenlijk helemaal niet actief is, dan is het een logisch gevolg dat jouw doelgroep niet op de advertentie klikt.

Check wanneer jouw doelgroep online actief is in de statistieken van je pagina.

9. Test verschillende versies van je advertentie

Het is helemaal niet erg als je niet direct weet welke kleurencombinatie of welke tekst het beste werkt voor jouw doelgroep. Misschien weet je zelfs niet eens welke doelgroep het beste werkt. Daarom is het goed om verschillende versies van je advertentie te maken en te testen welke versie het beste werkt.

Voor het testen van de advertentie zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld vier verschillende versies maken. Bij iedere versie is telkens één element van de advertentie anders. Bij de ene advertentie is het de afbeelding die verschilt, bij de andere versie is het de tekst die je bij de advertentie plaatst. Vervolgens kijk je bij de Facebook Statistieken welke advertentie leidt tot de meeste conversie. Gebaseerd op deze informatie kun je de volgende advertenties maken of natuurlijk weer nieuwe elementen van de advertentie testen.

10. Maak een speciale landingspagina aan

Waar stuur je de mensen heen met je advertentie? Leidt je de mensen naar de homepagina van jouw website? Je kunt ze veel beter leiden naar een landingspagina die je speciaal maakt voor het product of de dienst die je promoot in de advertentie.

Je kunt het uiterlijk van de Facebookadvertentie en de speciaal aangemaakte landingspagina op elkaar afstemmen. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypes en let er ook op dat je dezelfde toon in de tekst aanslaat. Zo geef je de mensen die op de advertentie klikken en op de landingspagina komen, onbewust een bevestiging dat ze op de juiste pagina zitten.

11. Richt de advertentie aan je klanten

Wist je dat je een advertentie kunt richten aan de mensen die al klant zijn? Deze mensen zijn al geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Het kan heel interessant zijn om deze mensen jouw nieuwste product of dienst te laten zien met een Facebookadvertentie. Dit doe je door een lijst met alle e-mailadressen te uploaden in de Facebookadvertentiemanager.

Facebook kijkt op basis van deze e-mailadressen welke mensen een Facebookaccount hebben en laat de advertentie aan deze mensen zien.

12. Gebruik tekst in je afbeelding

In sommige advertenties kun je maar een bepaalde hoeveelheid tekst plaatsen. Het is dan heel handig om tekst toe te voegen in je afbeelding. Dit kleine beetje tekst kan net iets meer duidelijkheid geven over jouw aanbod. Houd er wel rekening mee dat Facebook regels heeft over de hoeveelheid tekst in een afbeelding in een Facebookadvertentie. Als de afbeelding meer dan 20% tekst bevat heb je kans dat hij weinig bereik zal hebben of zelfs afgekeurd zal worden..

Hoe weet je of jouw afbeelding niet te veel tekst bevat? Facebook heeft een hele handige tool om je afbeelding te controleren voordat je de Facebookadvertentie maakt. Check dus de afbeelding hier, voordat jouw Facebookadvertentie straks wordt afgekeurd.

13. Promoot jouw product of dienst

Voorheen was het bijna onmogelijk om meerdere producten per keer in een Facebookadvertentie te promoten. Totdat Facebook met iets nieuws kwam, namelijk vernieuwde productadvertenties. Daar kun je door middel van een carrousel meerdere producten aan je Facebookadvertentie toevoegen. Ideaal wanneer je een webwinkel hebt met korting op meerdere productcategorieën en je voor iedere categorie een afbeelding in de advertentie wilt zetten.

14. Wissel af in advertenties

Zeg eens eerlijk, zie jij alle advertenties wanneer je door je tijdslijn op Facebook scrolt? Ik weet zeker dat je, wanneer je nog eens gaat kijken, je veel meer advertenties ziet. Dit ligt niet aan jou hoor! Veel internetgebruikers zijn zo gewend aan het zien van advertenties, dat ze de advertenties juist niet meer zien.

Als je dit wilt doorbreken, is het in ieder geval van belang dat je wisselt in de advertenties die je plaatst. Zodra je iedere maand exact dezelfde advertentie plaatst, valt de advertentie niet meer op. Maar als jij iedere maand een andere (en natuurlijk zeer opvallende) afbeelding in de advertentie plaatst, is er een grotere kans dat je wel de aandacht van de mensen weet te trekken.

15. Benoem de voordelen van jouw product of dienst

Veel ondernemers zijn bij de promotie van hun product geneigd in productkenmerken te praten. Dit is tot op zekere hoogte interessant. Veel interessanter is om te belichten welke voordelen het product voor de potentiële koper biedt. Welk probleem lost het product, of de dienst, voor de klant op? Benoem dit voordeel duidelijk in de advertentietekst.

Met deze 15 tips kun jij vast de meest optimale Facebookadvertentie gaan maken! Heel veel succes!

Comments

  1. Heb je een site waar ik die leuke plaatjes kan vinden en bewerken Grrag even een linkje als je dat wil en kan doen natuurlijk vr gr Gerrit

  2. Heel handige tips! Ga ze zeker toepassen bij mijn volgende advertentie.

  3. Bedankt voor de tips ! Ik blijf je volgen

  4. Wat een handige tips Anne! Vooral door het benoemen van de ‘call to action’ in de tekst. Ik deed het voor http://www.marketingscriptie.nl namelijk op een andere wijze. Ik ga dit stukje marketing wel even aanpassen 🙂

  5. Super Anne, ik was net van plan om weer eens op F te gaan adverteren ik kan gelijk je tips gebruiken. Thanx

Speak Your Mind

*