7 do’s & don’ts voor jouw social media marketing plan 2021

UITGELICHT 7 do’s & don'ts voor jouw social media marketing plan 2021Het jaar 2020 is ondanks alles voorbij gevlogen. Als ondernemer heb je waarschijnlijk een andere koers moeten varen dan verwacht en alle zeilen bij moeten zetten. Door Corona gebeurt bijna alles tegenwoordig online. Je ideale klanten zitten ook meer dan ooit online: zorg dus dat ze je daar ook zo goed mogelijk kunnen vinden. Stel nu je social media plan voor 2021 op en zorg zo voor optimale online zichtbaarheid en vindbaarheid.

Wat is social media marketing?

Dat is een marketingtechniek waarbij social media worden ingezet met als doel om marketing- en communicatiedoelstellingen te realiseren die je vooraf voor jezelf hebt bepaald. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog met je ideale klanten op de verschillende online platforms. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest.

Wat doe jij al aan social media marketing? Werk je bijvoorbeeld steeds een week van tevoren precies per dag uit wat je gaat posten? En heb je een gerichte planning voor ogen als het gaat om de onderwerpen? Of is het nog wat ad-hocwerk omdat je er simpelweg niet gericht wekelijks tijd voor vrijmaakt? Dat kan anders: efficiënter en veel effectiever.

Om te beginnen met je strategie en er het komende jaar actief mee aan de slag te gaan, moet er eerst een stevige basis staan. Hoe je die opbouwt, leg ik stap voor stap uit in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-stappen-een-sterke-social-media-strategie/

Als dat eenmaal staat, kun je verder de diepte in. In dit blog geef ik je tips die je kunt toepassen als je de basis hebt staan. Ik leg uit hoe je dingen het beste aanpakt en ik geef handige tips over de content. Zo ben jij goed voorbereid op 2021 als het om je social media strategie gaat.

Goede voorbereiding is het halve werk

1. Do: (her)definieer je doelgroep

Het kan zomaar zijn dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in je doelgroep door de ontwikkelingen in het afgelopen jaar. Sta hierbij stil. Misschien moet je je ideale klant wel opnieuw definiëren. Dat is belangrijk om die doelgroep ook gericht te kunnen aanspreken en benaderen via jouw social media marketing.

Jouw marketing is niet voor jezelf: het is bedoeld voor je ideale klant. Probeer je daarom zo goed mogelijk te verplaatsen in je (toekomstige) klant en bedenk hoe diegene bepaalde onderwerpen, tips of afbeeldingen zal vinden. Bij elke post die je maakt, moet je jezelf steeds weer deze vraag stellen.

Lees in dit blog alles over het bepalen van je ideale klant: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/

Als je helder hebt hoe je ideale klant eruit ziet voor 2021, kun je verder met de volgende tips.

2. Don’t: tussen de bedrijven door aan je content werken

Het is misschien niet het allerleukste werk voor jou als ondernemer, maar het hoort er echt bij. Ad-hocwerk in je social media marketing brengt je echt nergens. Want social media marketing is een belangrijke pijler van je business: zeker nu. Je hebt dus een systeem nodig om het vol te houden om steeds consistent te publiceren. Ik heb bijvoorbeeld een kant-en-klaar systeem voor je, maar je kunt er ook zelf één opzetten.

Je kunt bijvoorbeeld met thema’s werken. Elk thema werkt dan bijvoorbeeld naar een actie toe. Werk de thema’s voor jezelf helemaal uit op papier. Stel daarna een planning op. Doe dat bijvoorbeeld in een Excelbestand. Maak gebruik van een contentkalender waarin je zelf het overzicht bewaart van wat je wanneer en waar gaat delen.

Ik geef een voorbeeld: stel je hebt een actie rondom Valentijnsdag. In je contentkalender zet je op 14 februari ‘Valentijnsdag’. Op 10 dagen voor Valentijnsdag (dus 4 februari) zet je in de kalender ‘Start Valentijnsactie’.

Op 6 februari plan je een blogartikel in dat gaat over Valentijnsdag. Op 6, 8, 10, 12 en 14 februari plan je een ‘post Valentijnsactie’ in voor je verschillende platformen. Zo kun je nog veel meer stukken content en gebeurtenissen meenemen, waarbij je toewerkt naar je Valentijnsactie die je op 14 februari dan post.

Dit is natuurlijk veel effectiever dan dat er op 14 februari ineens een actie uit de lucht komt vallen en de helft van je publiek daar eerder nog niets over gelezen heeft. Deze manier van werken en inplannen heeft belangrijke voordelen:

  • Zo ben je er nooit te laat bij.
  • Je hoeft niet op het laatste moment iets te bedenken.
  • Je publiek wordt nieuwsgierig.
  • Je bent goed voorbereid en komt professioneel over.

Ninja-tip: op dezelfde manier kun je natuurlijk ook naar een lancering van een nieuw product toewerken of naar een bepaalde actie of aanbieding.

De content

Contentmarketing is een strategische benadering die zich richt op het verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content, waarmee je jouw ideale klanten wilt aanspreken en raken. Met die content wil je informeren, helpen, vertrouwen opwekken en je expertise tonen om zo meer klanten aan te trekken en te behouden.

Deze vorm van marketing werkt dus alleen als je veel en consistent publiceert. Maar vaak, consistent en met regelmaat publiceren kost je als ondernemer veel tijd. Bouw het verzamelen van interessante content bij voorkeur structureel in in je werkdag.

Zie je iets interessants waarover je zou kunnen posten? Wen jezelf aan om al die ideeën, foto’s en video’s die je zou willen inzetten, ergens te noteren of op te slaan. Zo heb je het meteen paraat als je aan de slag gaan met het schrijven van je content.

3. Don’t: teveel promotie van je dienst of product

Het is verleidelijk om je business of producten regelmatig te promoten in je posts op social media. Je wilt graag dat je ideale klanten bij jou gaan kopen, want daar doe je het uiteindelijk allemaal voor. Ik raad je af om je business of product vaak te promoten op je social media in je gebruikelijke posts. Zeker als je publiek nog maar pas vorm heeft gekregen.

De belangrijkste taak van je content is en blijft: vertrouwen winnen, kennis delen, contact maken en gesprekken aanknopen. Daar zijn de social media tenslotte voor bedoeld. Je kunt in je content wel doorverwijzen naar je website, bijvoorbeeld bij een post over je blog. Op je website kun je dan je aanbiedingen of acties delen.

Zie je social media daarom als een voorportaal of als de etalage van je bedrijf. Het is de plek waar de mensen je leren kennen, vertrouwen en leuk vinden. Als ze vervolgens de winkel binnen stappen (je website), vindt daar de promotie en uiteindelijk ook de verkoop plaats.

4. Do: houd de afwisseling erin

Sommigen zijn geneigd om (te) veel tips & trucs te delen omdat ze hun expertstatus willen vergroten. Anderen vinden het weer leuk om (heel) vaak een ‘kijkje achter de schermen’ te geven aan hun volgers. Weer anderen zetten regelmatig humor in om zo meer interactie te genereren.

Datzelfde geldt voor de vorm: de één leest het liefste teksten. De ander bekijkt graag video’s en de ander gaat weer liever voor geluidsfragmenten. Het is belangrijk om in je strategie de soorten content en de vorm ervan zoveel mogelijk af te wisselen.

Iedere ervaring die we hebben, is namelijk een samenstelling van zintuiglijke indrukken. Dit geldt voor het bestuderen van een geschiedenisles, het wandelen langs het strand, het boetseren van een beeld, het bekijken van een film of het lezen van een blogartikel of bericht op social media.

Zonder onze zintuigen kunnen we niet ervaren. Door onze zintuigen beleven we deze wereld, leren we nieuwe dingen en handelen we erin. De vier belangrijkste representatiesystemen zijn:

  1. Visueel
  2. Auditief
  3. Kinesthetisch
  4. Auditief digitaal

Dat werkt als volgt: Als je naar een film kijkt (visueel), wekt dat vaak gevoelens (kinesthetisch) op. Deze gevoelens worden voor een groot deel veroorzaakt door de geluiden, stemmen, muziek en zelfs de stilte (auditief).

Probeer zoveel mogelijk af te wisselen zodat je voor iedereen wat wils aanbiedt.

Elk mens heeft een voorkeur voor één van deze drie zintuigen bij het registreren van een ervaring, maar iedereen vertoont eigenschappen van alle representatiesystemen. Het meest vertoonde representatiesysteem is visueel. Bijna iedereen heeft dit.

Dat betekent dat we bijna allemaal beeld nodig hebben om te leren en te ervaren. De één wat meer dan de ander, maar iedereen heeft het nodig. Dat is ook de reden dat je in je content altijd moet zorgen voor mooie afbeeldingen die je doelgroep gericht aanspreken.

5. Do: plan een vast moment in

Werk je content bij voorkeur in ‘batches’ af. In ‘batches’ werken is een manier van produceren, waarbij eerst alle input wordt verzameld die je daarna in een keer tegelijk verwerkt.

Een keer per week werk je bijvoorbeeld de verzamelde contentideeën achter elkaar uit. Blok hiervoor een paar uur per week in je agenda om je ideeën uit te werken. Kies bijvoorbeeld een bepaald dagdeel dat je hiervoor vast inplant. Kies een moment waarop het altijd al wat rustiger is qua werk.

Het werkt stukken efficiënter om hier een paar uur achter elkaar mee bezig te zijn, dan er elke dag even aan te werken. Begin dus vandaag met het verzamelen van je contentideeën en doe dat op een vaste plaats. Dat kan digitaal zijn (denk aan je mailbox, je digitale notitieboekje of in een app zoals Evernote).

Dat kan ook in een apart schrift dat je speciaal voor je contentmarketing gebruikt.

Schrijf bijvoorbeeld eerst je content voor alle dagen uit. Daarna maak je bij iedere tekst een passende afbeelding. Dat scheelt je ontzettend veel tijd omdat je – eenmaal in een flow – lekker gefocust doorwerkt en bovendien veel creatiever bent.

Canva is een geweldige online tool waarmee je hele mooie en professionele ontwerpen kunt maken voor je social media. In dit blog lees je alles over deze gratis tool: https://www.anneraaymakers.nl/canva-de-geweldige-alles-in-een-ontwerptool-voor-ondernemers/

Slimme content-tips

6. Don’t: het wiel opnieuw uitvinden

Zonder dat je het je misschien realiseert, heb je als ondernemer vaak al behoorlijk wat content gemaakt. Denk aan (gast)blogs, (e)boeken, maar ook aan presentaties, webinars, workshops, checklists of trainingen. En wat dacht je van al je posts op social media? Misschien heb je zelfs een reeks video’s en podcasts gemaakt.

Content is king. Maar al die content maken kost je wel veel tijd. Toch zonde eigenlijk om jouw content maar één keer in te zetten? Wist je dat je die verouderde content in weinig tijd eenvoudig nieuw leven in kunt blazen? Want ja: de basis heb je gewoon al klaar staan.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, ga je jouw oude content hergebruiken. Dat scheelt je veel tijd en stress. Daarnaast heeft het de volgende voordelen:

  • Je hebt genoeg content om regelmatig iets te posten / plaatsen.
  • Je verhoogt je ranking.
  • Je kunt nieuwe doelgroepen bereiken.
  • Je content wordt kwalitatief beter omdat je het steeds optimaliseert en actualiseert.

Wil je praktische tips hoe je je content slim kunt hergebruiken? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/7-magische-tips-om-je-content-te-hergebruiken/

7. Do: inhaakmomenten gericht inzetten

Soms heb je echt geen flauw idee waarover je iets kunt posten. Daar heb ik wel een handige oplossing voor. Inhaken op de actualiteit is een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.

Inhaakmomenten zijn handig als inspiratiebron. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik. Social media geven vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Doe hier je voordeel mee.

Het is zinvol om de relevante dagen voor je doelgroep alvast te noteren in je social media content kalender. Ook hierbij is het verstandig weer in de huid te kruipen van je ideale klant. Stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen:

  • Haakt deze (feest)dag concreet in op mijn vakgebied (of kan ik een haakje vinden)?
  • Speelt deze (feest)dag een rol in het leven van mijn ideale klant?
  • Viert mijn ideale klant deze (feest)dag?
  • Hoe beleeft mijn ideale klant deze (feest)dag?
  • Wat maakt deze (feest)dag los bij mijn ideale klant?

Wil je nog meer handige tips voor je social media marketing? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/20-social-media-marketing-tips-voor-kleine-ondernemers/

Met deze tips kun je meteen al een start maken om je plan voor 2021 op papier te zetten en in te plannen. Succes!

Speak Your Mind

*

Pin It on Pinterest