De 4 meest gestelde vragen over adverteren op Facebook

Ben jij aan de slag gegaan met adverteren op Facebook, maar weet je eigenlijk niet echt of de advertenties die je maakt de juiste zijn voor jouw publiek?

Kijk je naar de statistieken per advertentie, maar heb je geen idee of de cijfers die er staan, aangeven of de advertentie wel of niet goed werkt?

En krijg je steeds meer vragen over het gebruik van Facebook adverteren naarmate de tijd vordert?

In dit blogartikel behandel ik 4 vragen over adverteren op Facebook. Met de antwoorden hoop ik dat jij nog betere Facebookadvertenties kunt gaan maken! Misschien maak jij al hele goede Facebookadvertenties, alleen zit je net met die ene vraag waardoor jouw advertenties niet echt succesvol worden.

1. Hoe weet je welke advertentie goed werkt voor je doelgroep?

Er is maar één simpel antwoord op deze vraag: dat weet je door te testen! Een advertentie die goed werkt bij mijn doelgroep hoeft niet goed te werken voor jouw doelgroep. Jouw doelgroep voelt zich zeer waarschijnlijk door een hele andere tekst, titel of afbeelding aangesproken.

Dat maakt marketing lastig, maar ook ontzettend leuk. Je moet je echt gaan verdiepen in de doelgroep voordat je je eerste Facebookadvertentie maakt. En dan ga je kijken welke advertentie goed werkt voor jouw doelgroep. Waar klikken ze het meeste op, welke advertentie leidt tot de meeste conversies?

Iets wat heel belangrijk is om te weten, is dat je het beste kunt testen met één advertentie per advertentieset. Zodra je meerdere advertenties binnen één advertentieset gaat plaatsen om te kijken welke advertentie het beste werkt, zal het algoritme van Facebook te snel bepalen welke advertentie het beste werkt. Hierdoor krijgt de goed lopende advertentie meer aandacht en de andere advertentie(s) binnen de advertentieset krijgt niet meer de kans om goed te gaan draaien. Zo blijven de goede resultaten bij de andere advertentie in de advertentieset uit.

Aan de hand van de resultaten van de advertentie kun je kijken welke advertentie het beste werkt voor jouw doelgroep. De doelgroep stel je zelf samen. Je bepaalt zelf welke mensen je wilt benaderen met de advertentie en hoe specifiek je bent in het bepalen van je doelgroep. Je kunt een doelgroep samenstellen op basis van mensen die een bepaalde pagina liken, denk aan de pagina van het tijdschrift Linda. Het kan ook specifieker. Je kunt ook de doelgroep zo instellen dat je van de mensen die de pagina Linda liken, alleen de advertentie laat zien aan de vrouwen in de leefdtijdscategorie 40-55 jaar.

Het testen van advertenties is wat mij betreft echt noodzakelijk om te bepalen wat goed werkt voor jouw doelgroep. Probeer altijd meerdere advertenties uit. Test maximaal twee advertenties op hetzelfde moment. Zodra je weet welke advertentie van deze twee het beste werkt, ga je met een andere advertentie testen. Zo blijf je testen tot je echt weet waar jouw doelgroep zich het meest door voelt aangesproken.

2. Wanneer weet je of een advertentie goed loopt? Naar welke resultaten moet je kijken?

Het belangrijkste advies wat ik je eerst wil geven is dat je de advertentie de kans moet geven goed te gaan draaien. Ga niet na een aantal uur kijken hoe de advertentie het doet en direct de advertentie aanpassen als de resultaten nog niet helemaal naar wens zijn. Ik adviseer je echt de advertentie live te laten gaan en dan gewoon even twee tot drie dagen niet meer naar de advertentie te kijken of in ieder geval niets aan te passen.

Het Facebook algoritme heeft tijd nodig om een advertentie aan de mensen uit je doelgroep te laten zien. En als jij binnen 4 uur al wijzigingen gaat aanbrengen, heeft de advertentie niet voldoende kansen gehad om goed te gaan draaien.

Zijn de drie dagen voorbij? Dan kun je gaan kijken naar de resultaten van de advertentie. In de Power Editor zie je per advertentie een flink aantal getallen zijn. De Click-Through-Rate, de relevantiescore of de frequentie. Je ziet zoveel verschillende getallen staan, ik kan me voorstellen dat het even duizelt en je gewoon niet weet aan de hand van welke cijfers je kunt bepalen of je advertentie goed werkt.

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van statistieken van een advertentie.

adverteren op Facebook

Het belangrijkste getal waar je als eerste naar wilt kijken, is het getal wat het meest relevant is voor de doelstelling die je hebt gekozen voor je advertentie. Bij het maken de advertentie waarvan de statistieken worden getoond in bovenstaande afbeelding, heb ik voor de doelstelling ‘Conversies’ gekozen. Ik kijk daarom naar de kosten per resultaat, dit geeft me namelijk aan hoeveel iedere aanmelding voor het Facebook Power Event me kost.

Als je een advertentie hebt gemaakt om meer mensen naar je blog te krijgen, heb je de doelstelling ‘Klikken op links’ gekozen. Dan wil je graag weten hoeveel kliks er zijn geweest en hoeveel iedere klik je heeft gekost.

De eerste statistieken waar je naar kijkt zijn dus afhankelijk van de doelstelling van jouw advertentie. Verder kun je ook kijken naar de relevantiescore of de conversie op je landingspagina. In het laatste geval kijk je dus naar hoeveel mensen actie hebben ondernomen op je landingspagina. Welke mensen hebben niet alleen op de advertentie geklikt, maar hebben zich ook daadwerkelijk op de landingspagina aangemeld voor jouw webinar, gratis e-book of misschien zelfs een product gekocht?

De relevantiescore wordt in de Facebookstatistieken weergegeven op een schaal van 1-10, waarbij een score van 10 aangeeft dat je advertentie heel relevant is voor de mensen aan wie het wordt getoond. Dit betekent dus dat je je doelgroep zorgvuldig hebt samengesteld. Een hoge relevantiescore bereiken blijft lastig, vooral als je net begint met adverteren op Facebook. Probeer echt te gaan testen om die hoge relevantiescore te bereiken. Zodra mensen op jouw advertentie gaan reageren met likes, reacties of de advertentie gaan delen, gaat je relevantiescore omhoog. Facebook beloont advertenties met een hoge relevantiescore met lagere kosten en meer bereik!

Op basis van de statistieken die ik net noemde kun je heel goed bepalen of een advertentie goed werkt. Deze resultaten kun je natuurlijk ook gebruiken om te vergelijken met de andere advertentie die je op hetzelfde moment hebt laten draaien.

3. Hoe bepaal je het budget voor de advertentieset?

Ik kan me voorstellen, zeker als je net begint met je bedrijf, je budgetten nog niet onbeperkt zijn. Het kost de nodige investeringen om je bedrijf te laten groeien, maar tegelijkertijd wil je ook niet je volledige omzet gaan gebruiken bij het adverteren op Facebook.

Een budget bepalen blijft altijd lastig. Per branche verschilt het wat een goed budget is voor de advertenties. In de ene branche is € 10 al hartstikke veel geld en in de andere branche is € 10 helemaal niets. En er is natuurlijk ook verschil tussen de ondernemingen op basis van de omzet die al wordt gegeneerd.

Je budget kun je het beste bepalen op basis van wat de advertentie je oplevert. Als jij met een advertentie die € 20 kost per conversie € 100 omzet kunt genereren, is dat echt de moeite waard! Voor de doelstelling ‘Klikken naar website’ vind je het mogelijk lastiger om te bepalen wat je maximaal kwijt wilt zijn per persoon. Ik houd zelf maximaal € 1 per klik aan en het liefst blijf ik daar nog onder. Direct leveren de mensen die mijn blogs lezen niet heel veel op, maar als het uiteindelijk klanten worden, verdien ik die ene euro met gemak terug.

4. Hoe verdien je de investeringen in de Facebookadvertenties terug?

Ik snap dat deze vraag na de laatste alinea bij je op is gekomen. Want hoe kun je de investeringen in adverteren op Facebook terug verdienen? Hoe kun je met adverteren op Facebook een inkomen genereren en dan bij voorkeur zonder dat je daar honderden euro’s voor hoeft te investeren.

Dit kun je het beste doen door een zogenaamd funnel in te richten. Een funnel is een marketingterm voor een systeem waar een potentiële klant in terecht komt na het eerste contact met jou. Dat kan een bezoek op jouw website zijn, het lezen van een blogartikel of wellicht het zien van een Facebookadvertentie.

Idealiter richt je het funnel zo in dat mensen naar je blog worden gestuurd, waar ze een weggever kunnen downloaden of waar ze zich kunnen aanmelden voor jouw wekelijkse of maandelijkse e-mails. Of je laat de mensen zich direct aanmelden voor een webinar wat je geeft. Zo krijg je de mensen op je e-maillijst.

Vervolgens ga je met deze mensen heel veel waarde delen om er op die manier voor te zorgen dat ze vertrouwd met je raken. Dat ze je gaan zien als een expert en als iemand die hun kan helpen met het oplossen van het probleem of het vervullen van een behoefte die ze hebben. Aan deze mensen promoot je het product.

Ik merk dat ik het soms echt nog wel lastig vind om mijn producten te promoten. Ik wil namelijk niet als te ‘verkoperig’ overkomen. Maar promoten van je producten en diensten is gewoon noodzakelijk. Doe dit dan ook consistent! Want alleen dan ga je uiteindelijk de investeringen in de Facebookadvertenties terugverdienen.

Ik hoop dat ik je met de antwoorden op deze veel gestelde vragen weer een beetje verder op weg heb kunnen helpen met het adverteren op Facebook! Mijn grootste tip die ik je nog wil geven, is vooral niet zelf het wiel uit te gaan vinden. Er zijn genoeg mensen die al veel ervaring hebben met Facebookadvertenties en die weten wat je het beste kunt doen. Het is helemaal niet erg als jij die kennis en ervaring nog niet hebt. Maar leer van wat de anderen al eens hebben uitgeprobeerd, zodat jij met kleine investeringen kunt gaan adverteren op Facebook!

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

Wil je nog meer tips over het maken van een goede Facebookadvertentie? Lees dan mijn artikel met 15 tips om van je Facebookadvertentie een succes te maken.

Comments

  1. Goed artikel, Het is inderdaad testen testen testen, De eerste paar keer denk je nou dit werkt niet en dan ineens heb je een bericht wat veel mensen aanspreekt, daar moet je vervolgens op door bouwen 🙂

Speak Your Mind

*