Een social media testament, een goed idee

Een social media testament, een goed idee

Als je komt te overlijden, laat je ook een digitale erfenis na. Denk aan je social media accounts en alle foto’s, berichten en persoonlijke reacties die daar te vinden zijn. Heb jij je weleens afgevraagd wat er gebeurt met je online accounts bij overlijden? Of wat er mogelijk is om vooraf al te regelen? Om veel ellende, zorgen, stress en extra verdriet te besparen, is het opstellen van een social media testament een goed idee. In dit blog geef ik je inzicht in dit onderwerp en deel ik praktische tips.

1. Zorg zelf voor een actueel overzicht van je social media

Om ervoor te zorgen dat je nabestaanden niet in extra lastige situaties terecht komen wat je social media betreft, is het verstandig om zelf een overzicht te maken van de accounts die je hebt. Noteer het bij voorkeur met gebruikersnaam en wachtwoord.

Daarbij is het natuurlijk van groot belang dat je dit regelmatig actualiseert zodra je een wachtwoord wijzigt of ergens een nieuw account aanmaakt. Plan bijvoorbeeld eens in de maand een kort moment in om dit overzicht bij te werken. Een kleine moeite die heel veel ellende en stress voorkomt.

Tenslotte moeten je nabestaanden ook toegang kunnen krijgen tot dit document. Bewaar de wachtwoorden voor de nabestaanden op een veilige plek. Liefst op papier of op een USB-stick met een hoofdwachtwoord erop. Berg deze vertrouwelijke informatie goed op.

Let op: een USB-stick is gevoelig en kan reageren op hitte of kou. Berg de stick op kamertemperatuur op zodat de data beschermd is.

Je kunt iemand van de familie laten weten waar deze informatie ligt, zodat ze er dan altijd toegang tot hebben. Als je dat wenst, kun je de informatie ook bij de notaris deponeren: samen met je testament.

2. Regel je social media nalatenschap zoveel mogelijk vooraf

Om je nabestaanden vervelende rompslomp te besparen, is het verstandig bij leven alvast na te denken wat je dan wenst en bepaalde voorbereidingen te treffen. Niet alleen voor je social media, maar ook voor andere digitale zaken.

Kijk voor meer info op: https://www.notaris.nl/testament/digitale-nalatenschap 

Facebook anticipeert er ook op en biedt verschillende opties. Zo kun je zelf bepalen wat er met je account moet gebeuren bij overlijden. Je kunt het account bijvoorbeeld helemaal laten verwijderen.  Je kunt het ook laten bestaan met een herdenkings-optie.

Daarnaast biedt Facebook je nu (bij leven) al de optie om een vertrouwenspersoon door te geven bij Facebook. Die kan bij overlijden voor jou je profielfoto veranderen of op openbare reacties beantwoorden. Weet dat die persoon verder niet in je account kan en ook geen privéberichten kan lezen.

3. Zoek liefst een algemene vertrouwenspersoon voor je digitale nalatenschap

Om je volledige digitale nalatenschap – waaronder je social media  – nu alvast te regelen, is het zinvol om een algemeen vertrouwenspersoon te kiezen. Zorg dat degene weet waar een actueel overzicht van je gegevens te vinden is.

Dit kan dezelfde persoon zijn die je bij Facebook hebt aangegeven, maar ook iemand anders.

Extra tip: vertel je familieleden dat je een vertrouwenspersoon hebt voor je digitale nalatenschap op je social media, zodat ze ook op de hoogte zijn.

Schrijf een soort wilsbeschikking of volmacht, waarin je aangeeft hoe hij of zij na je overlijden met je accounts en je gegevens moet omgaan. Geef hierin – indien gewenst – aan dat deze persoon ook tijdens je leven moet handelen als je hier zelf niet meer toe in staat bent. Denk bijvoorbeeld aan een situatie zoals in coma liggen.

Dit document moet handgeschreven, gedateerd en ondertekend zijn. Geef hierin aan wat mag worden verwijderd en wie bij welke informatie mag (als je daarvoor kiest).

Handig: bepaal in je document ook meteen wat er met de apparatuur moet gebeuren. Denk aan PC, laptop, tablet of mobiele telefoon en alle gegevens die hierop zijn opgeslagen.

4. Zorg voor een duidelijke samenvatting van je wensen

Het maken van een volmacht voor de digitale gegevens verleent een vertrouwde persoon toegang tot de digitale erfenis bij iemands overlijden.

Idealiter wijst de volmacht niet alleen een contactpersoon aan voor de nalatenschap, maar bevat deze ook informatie over hoe de kwestie van de digitale nalatenschap behandeld moet worden.

Welke gegevens moeten worden gewist? Wat moet er worden gedaan met de accounts op de online platforms? Hoe gaan social media om met het overlijden van leden en wat zijn de opties voor nabestaanden?

Als iemand is overleden, moeten de nabestaanden de social media platforms – waar degene actief was – hierover informeren. De verschillende platforms hebben elk hun eigen opties en regels. Vaak wordt een overlijdensakte gevraagd als bewijs.

Hieronder vat ik samen hoe Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest dat doen.

5. Wat gebeurt er met je Facebookaccount na overlijden?

Hierboven is het al kort aangestipt: Facebook biedt wel een aantal mogelijkheden. Weet dat als iemand is overleden en er niets geregeld is of er geen wachtwoord bekend is, ook niemand toegang heeft tot het account.

Als familielid kun je een herdenkingstatus regelen op Facebook in het account van de overledene.

Alle inhoud van het profiel blijft dan bewaard en kan nog steeds bekeken worden door mensen met wie het was gedeeld.

Afhankelijk van de privacyinstellingen van het account, kunnen mensen nog steeds een reactie plaatsen. Wel heeft niemand daarna meer toegang tot dit account, omdat inloggen dan niet meer mogelijk is.

Facebook stopt dan ook met het delen van dit profiel in de rubriek “persoon die je misschien kent”.

Als je bij leven bij Facebook een vertrouwenspersoon hebt aangewezen, dan kan degene wel in je account en daar enkele handelingen verrichten. Denk aan de foto veranderen en een laatste in memoriam post plaatsen.

Wil je na je overlijden verwijderd worden van Facebook? Dan moeten familieleden een formulier invullen en dit samen met een kopie van de overlijdensakte doorzetten aan Facebook.

6. Wat gebeurt er met je Pinterest account na overlijden?

Als familielid kun je na overlijden met een kopie van een overlijdensakte het Pinterest account van de overledene laten deactiveren. Het is helaas niet mogelijk voor nabestaanden om toegang te krijgen tot het account. Hier vind je meer informatie.

7. Wat gebeurt er met je Instagramaccount na overlijden?

Instagram is vergelijkbaar met het moederbedrijf Facebook: het biedt ook de optie van een herdenkingsstatus. Hierbij kan iedereen vragen om een Instagram-account te herdenken van een overledene.

Het enige wat nodig is, is een bewijs van overlijden waarbij een link naar een rouwadvertentie vaak al voldoende is. Het account van de overledene wordt dan als het ware ‘bevroren’.

Een andere mogelijkheid is om het account helemaal te verwijderen. In zulke gevallen heeft Instagram van nabestaanden officiële documenten nodig. Denk aan een kopie van de overlijdensakte. Hier vind je meer informatie.

8. Wat gebeurt er met je zakelijk LinkedIn account na overlijden?

Als je komt te overlijden, kan je LinkedIn-account actief blijven of worden verwijderd. In beide gevallen moeten nabestaanden contact opnemen met LinkedIn.

Er zijn daarbij twee opties:

  1. Een overleden lid rapporteren In dit geval wordt het account door LinkedIn verborgen. Zodra dit is gebeurd, staat het profiel niet meer tussen de zoekresultaten en is niet meer zichtbaar op LinkedIn.
  2. Het account herdenken of sluiten. Hierbij wordt je account en alle bijbehorende informatie volledig verwijderd van LinkedIn. Je profiel is ook niet langer zichtbaar en vindbaar.

9. Wat gebeurt er met een Googleaccount na overlijden?

Google is niet echt een social media platform, maar wel een belangrijk online platform waarop mensen veel informatie verzamelen. Denk aan de Google Drive en Gmail. Daarom neem ik het mee in dit blog.

Je kunt zelf bij leven al het één en ander instellen bij ‘Inactiviteitsvoorkeuren’ in je account. Bij die instellingen kun je onderdelen van je accountgegevens delen.

Ook kun je iemand op de hoogte laten stellen als je een bepaalde periode inactief bent geweest. Als Google inactiviteit registreert over een instelbare langere periode, wordt een bericht naar het mailadres gestuurd wat je hier invult. Hier vind je meer informatie.

Daarnaast kan Google nabestaanden ondersteunen in het geval van overlijden. Ze bieden drie vormen van ondersteuning:

  1. Het account van de overleden gebruiker sluiten.
  2. Een verzoek indienen voor tegoeden in het account van de overleden gebruiker.
  3. Gegevens verkrijgen uit het account van een overleden gebruiker.

Hier vind je meer informatie.

Om Account Activity Manager in te stellen, ga je naar de Account Activity Manager pagina en klik je op ‘Start’.

Het verwijderen van een Google-account heeft gevolgen voor alle producten die met dat account verbonden zijn. Denk aan Gmail en Youtube.

Weet je niet precies welke gegevens momenteel aan je Googleaccount zijn gekoppeld? Check dan even je Google dashboard.

10. Houd alles up-to-date

Ik zie het al eerder: houd alles netjes bij. Anders hebben je nabestaanden er nog niet zoveel aan. Heb je een wachtwoord aangepast? Heb je een account verwijderd of misschien een nieuw account aangemaakt bij een online platform?

Werk je lijstje bij. Het handigste werkt een overzicht in Excel. Verander je de plek waar je je gegevens bewaard? Geef dit dan door aan je vertrouwenspersoon  of je familie, zodat zij ook weten waar het ligt / staat.

Heb je je gegevens opgeslagen bij de notaris? Vergeet dan niet om die ook regelmatig te actualiseren.

Ik ben eens benieuwd: wanneer start jij met je social media testament?

Comments

  1. Red Data zegt

    Red Data biedt de juiste oplossing voor uw digitale nalatenschap: Wypes After Life!

    Wypes After Life is een complete dienst om uw (volledige) afwezigheid op het internet na uw overlijden te verwijderen en/of te verbergen. Deze mogelijkheid bestaat sinds kort, in samenwerking met de uitvaartverzekeraars.

    Op basis van onze jarenlange ervaringen met het verwijderen en/of verbergen van informatie op het internet, heeft Red Data een set aan applicaties en (juridische) procedures gemaakt om u te helpen. U krijgt toegang tot een persoonlijke pagina waar u al uw online profielen en diensten kunt registeren, bijhouden en de bijbehorende machtigingen voor opheffing kunt vastleggen.

    Na uw overlijden worden met behulp van machtigingen uw profielen verwijderd en de diensten opgeheven. Uiteindelijk vindt de Wypes actie plaats waarbij alle informatie wordt verwijderd en de zoekmachines uw informatie ook niet meer kunnen vinden.

    De duur en inzet van elk traject is sterk afhankelijk van de hoeveel informatie en de vindplaats ervan op het internet. Daarom ontvangt u bij ons, specifiek voor uw situatie, een offerte op maat.

    Voor meer informatie kijk op onze website http://www.wypes.nl of bel naar 036-760 07 11.

  2. Hoi Anne, gebruik al enige tijd een checklist ‘ social media testament ‘ bij diverse klanten. Belangrijk blijft wel dat updates goed doorgevoerd moeten worden om zo klanten gerust te kunnen blijven stellen. Succes met Facebook event, helaas ben ik verhinderd, Hartelijke groet, Machteld van Zwieten

Speak Your Mind

*