Evalueer 2019 en verbeter jezelf en je bedrijf in 2020: 8 praktische tips

De laatste dagen van het jaar is het een mooi (en belangrijk!) moment om te kijken hoe je business ervoor staat. En hoe jij het doet als ondernemer. Ondernemen doe je met vallen en opstaan. En met een enorme drive en missie. Neem dus de tijd om jezelf onder de loep te nemen, om te leren van je fouten, om je successen te vieren, om te kijken of je op de goede weg bent en om van 2020 jóuw jaar te maken.

Tijd voor een evaluatie

Jij wilt natuurlijk gaan voor mooie en goede resultaten. Wist je dat reflecteren de enige manier is om te checken of je (nog) op de goede weg bent met je bedrijf? Reflecteren kan door jezelf te evalueren.

Hoe kun jij jezelf evalueren? Dat kun je eigenlijk al doen door regelmatig in het jaar een moment te nemen. Pak pen en papier en noteer de succesvolle én minder succesvolle zaken. Noteer ook de resultaten. En daarna de dingen die je moet veranderen om te verbeteren.

Maak daarom een keer per jaar tijd voor een grondige evaluatie van jezelf en je business. Gebruik daarvoor mijn ‘Evalueer je business-checklist’.

Realiseer je dat je fouten in de toekomst kunt voorkomen door de gemaakte fouten onder de loep te nemen. Zo voorkom je dat je die fouten opnieuw maakt.

1. Aan de slag met jouw missie, visie en strategie

Ik ben eens benieuwd: heb jij een missie, een visie en een bedrijfsstrategie? Er zijn nog (te)veel ondernemers die dit wel grotendeels in hun hoofd hebben, maar nog niet op papier hebben gezet. Door dit voor jezelf helder te hebben, kun je ook de volgende stappen beter doordacht maken.

Met missie bedoel ik datgene wat jij wilt bereiken met je business. Je visie geeft aan waarom je jouw missie wilt bereiken. De strategie tenslotte geeft aan op welke manier je jouw missie wilt bereiken.

Maak tijd vrij en ga deze punten uitgebreid op papier zetten. Door hiermee bezig te zijn, creëer je duidelijkheid en wordt het eenvoudiger om strategische beslissingen te nemen voor je business.

2. Doel bepalen en focus behouden

Als je missie, visie en je strategie staan als een huis, kun je jouw doelen voor 2020 verder gaan uitwerken. Wat zijn je doelen voor het komende jaar? Je hebt vast 1001 ideeën … Maar zoals je weet is het nodig om concrete doelen te bepalen. Zorg er ook voor dat je niet te veel hooi op je vork neemt.

Je hebt vast al eens gehoord van het SMART-principe. Daarmee bepaal je doelen die helder uitgeschreven zijn voor jezelf en daardoor gemakkelijk uit te voeren. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Helaas werkt SMART niet. Het is na al die jaren verheven tot een onrealistisch, abstract ding dat iedereen te pas en te onpas roept en niet echt toepast.

Wat wel werkt is FAST. En dan zeer specifiek FAST actie. Ik hou van actie en hoop jou met FAST in actie te zetten:

FAST staat voor Frequent, Ambitieus, Specifiek en Transparant.

Frequent staat voor ‘steeds weer aanwezig zijn, steeds weer de boer op, volhouden, doorgaan, doen wat werkt en weer opnieuw doen wat werkte’.

Als je een FAST doel stelt, maak het dan ambitieus in plaats van realistisch. Realistisch wekt bezwaren op. ‘Is dit wel haalbaar? Kan ik dit wel?’ Maal je doel ambitieus, zelfs liever iets ambitieuzer dan je in eerste instantie bedenkt. Maak ze gedurfd. Zo gedurfd dat je eigenlijk twijfelt of het haalbaar is. Maar daarom zeer ambitieus.

Stel je voor dat je het realiseert. Wow! Hoe trots zou je zijn? Zie je? Dit geeft energie.

Je ziet dat SMART en FAST één woord gemeen hebben: Specifiek. Voordat je aan een doel begint te werken, moet je eerst heel precies weten wat je wilt bereiken en hoe je weet wanneer je het bereikt hebt.

Het laatste woord in het acroniem, transparant, moet vanzelfsprekend zijn. Maak je doelen en de reden waarom je die doelen nastreeft duidelijk voor iedereen die er belang bij heeft om je te helpen die doelen te bereiken.

Sommige ondernemers hebben moeite met het transparante aspect. Ik zeg niet dat je elk detail van je gloednieuwe creatieve project, idee of plan moet delen. Er is zelfs onderzoek dat suggereert dat je meer kans hebt om een persoonlijk doel te bereiken als je het voor jezelf houdt.

Maar als je werkt aan een doel waarbij ook andere mensen betrokken zijn, zoals het verminderen van het aantal keren dat je afhaalmaaltijden eet in plaats van koken, is het een goed idee om transparant te zijn over het doel zelf (we bestellen één keer per week een afhaalmaaltijd), waarom je het doel stelt (om geld te besparen, gezonder te eten) en hoe je weet of je het doel hebt bereikt (hebben we onze afhaalmaaltijden beperkt tot één keer per week of niet).

Het is ook een goed idee om transparant te zijn over hoe de betrokkenen je kunnen helpen je doel te bereiken – of de hele groep te helpen een gezamenlijk doel te bereiken. Zo weten ze of hun acties en beslissingen iedereen dichter bij het doel in kwestie helpen.

Tip: elke doel kun je FAST formuleren. Ook de kleine doelen die je jezelf tussentijds stelt. Door elk doel FAST te formuleren en op die manier uit te voeren, bespaar je veel tijd . En tijd is geld. Daarnaast zorgt deze aanpak ervoor dat je steeds gemotiveerd bezig blijft.

3. Timemanagement

Het grote probleem van ondernemers is dat we altijd tijd te kort hebben. Tenminste, dat roepen we vaak. Maar is dat ook echt zo? Vaak ligt de oorzaak in een stuk planning. Voor 2020 ga jij dat anders doen. Maak actief gebruik van allerlei handige tools die je hiervoor kunt inzetten.

Wist je dat het je bijvoorbeeld veel tijd oplevert als je structureel werkt met checklists, takenlijsten en sjablonen? Je hebt je doelen SMART geformuleerd, dus je weet nu wat er te doen staat: je acties gestructureerd inplannen met deze tools:

  • Checklist: altijd handig en broodnodig. Het is een hulpmiddelen dat ervoor zorgt dat je niets vergeet. Je behoudt overzicht doordat elke stap op je lijst staat. Zo vergeet je niets.
  • Takenlijst: die biedt overzicht in wat er precies wanneer moet gebeuren. Deze tool biedt je overzicht, rust en een voldaan gevoel als je aan het einde van de dag alle vinkjes voor je ziet. Maak bijvoorbeeld in het weekend een takenlijst voor de komende week. Plan de taken (met tijdsduur) in in je agenda. Zorg hierbij ook voor wat vrije tijd tussen je werkzaamheden door en plan dat ook in.
  • Sjablonen: die besparen je veel tijd in je werkzaamheden. Ja, je moet ze een keer maken en ja, dat kost je dan wat meer tijd en moeite. Maar daarna scheelt het je iedere dag weer kostbare tijd. Probeer verschillende sjablonen te maken van documenten die je regelmatig gebruikt.

Ninja-tip: begin elke dag met de werkzaamheden waar je het meeste tegenaan hikt. Het geeft extra energie voor de rest van de dag als je deze klussen afgerond hebt.

4. Focus en krijg meer gedaan

Als creatieve ondernemer heb jij voortdurend allerlei ideeën voor je business. En dingen die je (nog een keer) wilt doen. Dit zorgt voor veel onrust in je hoofd, waardoor je niet gefocust kunt werken aan de dingen die nu moeten gebeuren. Dat gaat weer ten koste van je effectiviteit. Zonde!

Want focus is hier het absolute toverwoord. Het heeft alles te maken met kiezen. Wat doe ik wel, maar vooral ook: wat doe ik (nu) niet? Door het formuleren van je missie, visie en strategie ben je al een stuk op weg. En je FAST-geformuleerde doelen zijn ook uitgewerkt. Maar nu moet je echt aan de slag met je actiepunten.

Om resultaatgericht te werken, heb je rust in je hoofd nodig. Zonder afleiding. Het eerste dat je doet, is alle verstorende factoren ‘uitzetten’. Denk aan mobieltjes, maar ook aan allerlei apps die meldingen geven. Social media zet je ook standaard uit als je werkt.

Merk je dat je in je hoofd steeds afdwaalt naar andere ideeën voor je business? Of naar privézaken? Pak een vel papier en maak 2 kolommen: werk en privé. Als een gedachte langskomt, noteer je die in de betreffende kolom. Simpele opdracht, met een maximale impact. Want alles wat je op die manier noteert, verdwijnt uit je hoofd. Op die manier creëer je rust in je hoofd, zodat je je werk gefocust kunt uitvoeren. Probeer het maar eens uit.

De kolom werk kun je ook weer onderverdelen. Pak een nieuw vel papier en maak drie kolommen: ‘nu’, ‘korte termijn’ en ‘lange termijn’. Verdeel jouw punten over deze drie kolommen. Doordat je bepaalde dingen in de kolommen bij korte termijn en lange termijn hebt geplaatst, geeft dit meteen rust in je hoofd. Je kunt die klussen als het ware even vergeten en loslaten. Daardoor kun je gefocust aan de slag met de dingen die nu moeten gebeuren.

Tip: plan de andere activiteiten wel alvast in je agenda op korte en lange termijn, zodat je ze niet vergeet.

5. Ondernemen is fouten maken

Fouten maken heeft vaak nog een negatieve associatie. Maar heel veel grote ondernemers zijn groot geworden door het maken van (veel en grote) fouten en door daar juist veel van te leren. Wees daarom niet bang om fouten te maken. Ga gewoon voor je plannen en doe het. Mocht het fout gaan, dan leer je ervan en kun je het de keer erop veel beter doen. Dat komt je product  / dienst uiteindelijk alleen maar ten goede. Op die manier blijft jouw business ook groeien (en jij zelf ook).

Fouten maken is gewoon ervaring opdoen waarmee jij uiteindelijk je voordeel doet. Laat het gevoel van falen los en onderneem gewoon de dingen die jij graag wilt doen. Van proberen kun je leren. Daarom is evalueren zo belangrijk. Ga bij fouten precies na wat de reden is geweest. Betrek de dingen niet op jezelf, maar probeer een oplossing te verzinnen hoe je dit probleem kunt oplossen. Misschien heb je specifieke kennis nodig om jouw idee een succes te laten worden? Ga hiervoor op zoek naar hulp. In tip 6 ga ik hier verder op in.

6.  Optimaliseer je kwaliteiten

Wat maakt een goede ondernemer? Dat zijn natuurlijk verschillende factoren. Neem de volgende punten eens voor jezelf onder de loep. Kijk bij welk van deze vaardigheden jouw persoonlijke kracht ligt. Bepaal voor elk van de vaardigheden of je die misschien je kunt verbeteren, en op welke manier je dat kunt aanpakken:

Gedrevenheid: Je bent altijd op zoek naar nieuwe kansen en ervaringen.

Betrouwbaarheid: jij komt je afspraken na en neemt je verantwoordelijkheid.

Zelfinzicht: erg belangrijk. Je kent jezelf door en door. Je (her)kent je valkuilen en pakt ze aan.

Overtuigingskracht: jij bent goed in het enthousiasmeren van anderen.

Klantgerichtheid: met jouw klantgerichtheid zorg je ervoor dat jouw product / dienst optimaal aansluit op wat je potentiële klant nodig heeft.

7. Durf te vragen

Je bent dat wel zelfstandig ondernemer, maar dat wil niet zeggen dat je het alleen moet doen. Heb je hulp nodig, schakel die dan ook in. Het is onnodig en zonde van je kostbare tijd om dingen opnieuw uit te gaan vinden.

Jouw concullega’s zijn waarschijnlijk ook al tegen die dingen aangelopen die jij nu misschien voor je kiezen hebt. Du wat doe je dan? In elk geval niet het wiel opnieuw uitvinden. Nee, je gaat actief op zoek naar iemand die je verder kan helpen met jouw probleem. Dat kan een collega zijn, maar ook iemand uit je familie of kennissenkring die verstand heeft van dat thema.

Een andere oplossing is het posten van je vraag in specifieke groepen over een bepaald thema. Facebook heeft bijvoorbeeld veel groepen. Stel je maakt je eigen website in WordPress en loopt tegen problemen aan. Meld je dan aan bij een goede WordPress-groep en leg je vraag daar voor. Zeker weten dat je veel reacties krijgt waarmee je verder komt.

Het probleem zit hem vaak in het inschakelen van hulp. Mensen ervaren dat vaak zelf als zwakte en proberen dan maar liever zelf het probleem op te lossen. Bespaar jezelf tijd en energie door een vriend, collega of mentor om hulp te vragen.

Realiseer je dat mensen van nature graag willen helpen. Naast antwoord op jouw concrete vraag, zal je tijdens dit gesprek ook weer inspiratie opdoen. Aan de slag dus en stel je vragen.

8. Think big

Als nuchtere Hollanders denken we vaak dat gewoon doen al gek genoeg is. Maar wist je dat je als ondernemer juist groot moet denken? Want door jezelf grote doelen te stellen, zijn de stappen die je maakt uiteindelijk groter dan dat ze zouden zijn bij het stellen van een kleiner doel.

Stel dat je een geweldig online programma hebt ontwikkeld. Je doel is om het in Nederland een succes te laten worden. Dat is op zich een mooi doel. Maar als je van Nederland nu eens Nederland en België maakt. Of misschien zelf de Benelux? Je denkt dan waarschijnlijk meteen in problemen en beperkingen. Bijvoorbeeld: ik spreek helemaal geen Frans. Of hoe zet ik dat voor meerdere landen online op?

Op het moment dat je van de Benelux veroveren je doel maakt, ga je ook de mogelijkheden concreet onderzoeken. En wie weet ken je mensen die je daarbij graag willen helpen en kan het doel van de Benelux veroveren gewoon realiteit worden.

Think big en durf te dromen. Dat laatste is ook belangrijk. Want je kunt alleen iets realiseren, als je je er een concrete voorstelling van kunt maken.

Ga aan de slag. Je business (en jezelf) evalueren) is belangrijk. Leer van de dingen uit 2019 en maak grootste plannen voor 2020 die je concreet maakt en inplant. Succes!

Speak Your Mind

*