In 6 stappen een goede marketingkalender voor 2018

In 6 stappen een goede marketingkalenderHeb jij het gevoel dat je je bedrijf heel intuïtief runt? Dat je inspeelt op wat er op een dag gebeurt en heel adhoc aan marketing doet?

Mis je het hebben van een planning voor het komende halfjaar, de komende maand of misschien zelfs voor deze week? Lanceer jij regelmatig een nieuw product of een nieuwe dienst, maar wordt dat nooit succesvol doordat je de promotie heel laat start?

Dit komt omdat je geen marketingkalender hebt. Een marketingkalender bevat alle events, gebeurtenissen en lanceringen van nieuwe producten of diensten en een overzicht van de activiteiten die je moet doen om dit tot een succes te maken. Door een marketingkalender heb jij exact inzichtelijk wat je moet doen en gaat het geld je bedrijf binnenstromen. Gewoon doordat je het gestructureerd en georganiseerd aan gaat pakken.

Door de marketingkalender heb je ook een doel waar je naartoe kunt werken. Een doel wat realistisch is doordat je de producten die je gaat aanbieden op je doel afstemt. En ik noem het nu wel een marketingkalender, maar je gaat veel meer in de kalender opnemen. Je zou het ook een promotiekalender kunnen noemen.

In dit artikel leer ik je in 6 stappen hoe je een marketingkalender opstelt waarmee jij echt successen gaat bereiken! Zoek een rustige plek op om dit te doen. Misschien lukt het je tijdens de laatste dagen van dit jaar nog om een plek op te zoeken waar je niet afgeleid kunt worden, zodat je er echt de tijd voor kunt gaan nemen. Je kunt het misschien samen doen met je team, of met iemand die je bedrijf goed kent. Iemand die weet waar je naartoe wilt gaan werken en die goed met je mee kan denken.

Zorg ervoor dat je voldoende schrijfmateriaal bij de hand hebt en dan gaan we ervoor! Je gaat je marketingkalender samenstellen voor het komende halfjaar. Je kunt deze kalender in het tweede halfjaar ook weer gebruiken. Doordat je kijkt naar een halfjaar, kun je in het tweede halfjaar nog aanpassingen doen aan de kalender. Wat heeft goed gewerkt en waar ga je meer van doen? En wat heeft minder goed gewerkt en ga je niet meer gebruiken in het komende halfjaar?

Stap 1: Wat als je een magische toverstok had?

Stel dat je een magische toverstok had, hoe zou jouw jaar er dan uit komen te zien? Wat zou je dolgraag willen bereiken in 2018? En er zijn daarbij geen grenzen, alles kan en alles mag. Stel dat alles goed gaat en alles mogelijk is. Het kan niet verkeerd gaan!

Je kunt denken aan de omzet die je in het nieuwe jaar gerealiseerd wilt hebben of het aantal klanten wat je wilt helpen met jouw diensten. Het mag echt van alles zijn, maar je moet wel groots durven dromen en opschrijven wat je in je bedrijf zou gaan doen als alles mogelijk is.

Droom jij van meer naamsbekendheid, heel veel mensen helpen en dagelijks nieuwe klanten aantrekken?

Dan is het Shine Online event op 22 en 23 maart ‘The Place To Be’!

Kijk voor meer informatie en aanmelden op https://www.fanfactor.nl/shine-online/

Stap 2: Wat zijn jouw voorwaarden?

Als je in je bedrijf wilt gaan werken aan het bereiken van je doelen, wat wil je dan echt niet doen? Het kan best zijn dat je niet in de avonduren of in het weekend wilt werken. Of misschien wil je wel altijd bepaalde dagen vrij. Ik werk bijvoorbeeld nooit op de woensdagmiddag en op vrijdagen, zodat ik tijd heb voor mijn kleinkinderen.

Het kan ook zijn dat je altijd goed voor jezelf wilt zorgen door bijvoorbeeld een wekelijkse massage of een maandelijks bezoek aan de sauna. Schrijf deze voorwaarden voor jezelf op zodat je daar straks bij het maken van je planning rekening mee kunt houden.

Stap 3: Bepaal de omzet die je wilt behalen

Misschien heb je al een tijdje een getal in je hoofd wat je wilt bereiken aan omzet. Misschien is dat zelfs een getal wat je eigenlijk niet uit durft te spreken of op durft te schrijven. Gewoon omdat het bedrag zo hoog is. Toch ga ik je adviseren dat bedrag wat je in je hoofd hebt op te schrijven. Ook al is het hoog, je gaat er gewoon naar streven. Nog voordat je je aanbod hebt bepaald en nog voordat je je marketingkalender hebt gevuld.

Stap 4: Kijk naar het afgelopen jaar

In deze stap gaan we kijken naar het afgelopen jaar. Wat heb je in dat jaar gedaan? Wat heeft goed gewerkt in jouw bedrijf en wat heeft helemaal niet gewerkt? Welke dingen vond je leuk om te doen en tegen welke dingen zag je als een berg tegenop?

Het is heel goed om naar de statistieken te kijken. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal webinars wat je hebt gegeven, het aantal aanmeldingen wat je had en hoeveel mensen daadwerkelijk aanwezig waren. Kijk naar de producten of diensten die je hebt verkocht. Wat liep goed en welke producten of diensten moet je misschien uit je aanbod schrappen?

En hoe zat het met de financiën van het afgelopen jaar? Waren er producten of diensten die meer hebben gekost dan ze hebben opgeleverd? Alle vragen die je jezelf hier stelt, bepalen uiteindelijk waar jij volgend jaar mee doorgaat en waar je volgend jaar niet meer aan gaat denken. De antwoorden gaan je helpen bij het samenstellen van de kalender voor het komende halfjaar. Want je weet wat wel werkt, wat niet werkt en vooral, waar jij plezier in hebt.

Stap 5: Plan de promoties voor het komende jaar in

Hier heb je waarschijnlijk sinds je begon te lezen op zitten wachten, echt aan de slag gaan met de marketingkalender voor 2018. Eerst ga je kijken naar de producten en/of diensten die je aan wilt bieden. Wat wil je gaan doen? Wil je een digitale cursus aanbieden, een interactieve live workshop geven, een event organiseren of wil je klanten gaan coachen? Het kan van alles zijn. Schrijf je aanbod op.

Je mag meerdere dingen opschrijven die je wilt gaan aanbieden, alle dingen moeten namelijk gewoon in de marketingkalender komen te staan. En als jij denkt dat je met een divers aanbod nog beter de problemen en frustraties van je publiek kunt oplossen, is dat prima!

Kijk ook naar wat je wilt gaan verdienen met de producten of diensten die je aanbiedt. Dit moet namelijk wel aansluiten op het bedrag wat je eerder in stap 3 hebt bepaald. Kom je niet aan dat bedrag? Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn. Of de prijzen van je aanbod zijn niet hoog genoeg of het bedrag bij stap 3 is niet realistisch. Vaak is het eerste het geval.

Je kunt kijken of je nog speciale versies van je producten aan kunt gaan bieden, bijvoorbeeld een VIP-arrangement voor het event wat je organiseert of een speciale een-op-een-dag met jou, waar jij de klant de gehele dag coacht.

Ga nu het aanbod inplannen in je marketingkalender. Print desnoods een hele grote kalender uit en hang deze op de muur. Ik pak gewoon 12 flipover bladen en teken daar de maanden en de data op. Mijn kantoor ziet er op zo’n dag heel raar uit. Maar wel leuk!

Als je geen plaats hebt voor zulke grote flipover bladen, pak je gewoon a4tjes. Of een Google agenda, dat werkt ook. Dan kun je lekker met kleurtjes werken, maar heb je helaas geen overzicht van 12 maanden.

Ik plak eerst nog met post-its de diverse marketingactiviteiten in de kalender. Door de post-its te verplaatsen, kun je de activiteiten verschuiven als het nodig is. Let bij maken van de kalender op wat er moet gebeuren om de producten of diensten te verkopen. Hoeveel producten moeten er worden verkocht om het bedrag uit stap 3 te bereiken?

Bij het maken van de marketingkalender moet je echt concreet worden. De marketingkalender ga je nu maken en vervolgens het komende jaar echt aanhouden. Daarom is het zo belangrijk dat je op gaat schrijven hoe je het wilt hebben. Houd daarbij in gedachten wat jouw eigen voorwaarden waren, dus op welke dagen je niet wilt werken. Blokkeer deze dagen in je agenda.

Je gaat niet alleen de lancering van je producten en diensten inplannen, maar je plant alles in wat er voor nodig is om het gewenste aantal te verkopen. Wanneer start je de promotie van een product? Ga je een herinneringse-mail versturen aan de (potentiële) klanten en geef je misschien nog een webinar waarin je het product verkoopt? Alle activiteiten neem je op in de marketingkalender.

Bij mij werkt het altijd het beste als ik ga terugrekenen. Ik neem dan het moment waarop ik een nieuw product lanceer en reken terug naar vandaag. Alle activiteiten worden opgenomen in mijn marketingkalender, die ik overigens ook deel met mijn team.

Als je alle activiteiten hebt ingepland, moet je kijken of er voldoende witte vlakken zijn. Die witte vlakken in je marketingkalender betekenen namelijk ruimte voor de dagelijkse zaken, zoals het beantwoorden van e-mails. Het betekent ook ruimte in je agenda waar je weer nieuwe producten en diensten kunt gaan ontwikkelen waarmee jij nog meer mensen gaat helpen.

Je hoeft niet heel je marketingkalender vol te plannen. Ik zou je graag willen adviseren voldoende witruimtes over te laten in je agenda, zodat je tijd hebt om alles goed voor te bereiden, er voldoende speling is in je planning en zodat je je bedrijf ook steeds verder kunt blijven ontwikkelen. De allergrootste nieuwe dingen die je niet in dit halfjaar kunt gaan ontwikkelen, schrijf je op in een notitieboekje, zodat je er in het volgende halfjaar tijd voor vrij kunt maken.

Stap 6: Neem een stap terug en kijk naar de marketingkalender die je hebt gemaakt

Ben je klaar met het maken van je kalender? In deze stap ga je naar de marketingkalender kijken die je hebt gemaakt. Word je enthousiast van de kalender die je hebt gemaakt? Of heb je het gevoel dat er ergens nog iets klopt. Nu kun je nog dingen aanpassen, dus als je dat knagende gevoel blijft houden, los het dan op.

Maar het is goed als je er enthousiast van wordt! Want dat is het teken dat je met de marketingkalender en de activiteiten in deze kalender aan de slag wilt. Een van de vragen die je je bij deze stap ook moet gaan stellen is of je zonder al te veel problemen deze stappen uit kunt gaan voeren? Werk je efficiënt genoeg of is daar verbetering mogelijk? Het is helemaal niet erg als je jezelf op sommige punten moet gaan verbeteren. Ik wil je zelfs uitdagen om altijd te blijven leren en altijd op zoek te blijven gaan naar de meest effectieve, efficiënte en leuke manier van werken.

Kijk ook zeker naar andere mensen in je team die bepaalde werkzaamheden voor je uit kunnen gaan voeren. Of misschien moet je wel gaan overwegen om een Virtual Assistant in te schakelen. Het gaat erom dat jij je doelen gaat bereiken. Je moet gaan kijken naar wat er nodig is om dat te gaan realiseren.

En nu? Je hebt die fantastische marketingkalender gemaakt, wat is dan de volgende stap? Kijk maar in je kalender welke activiteit er als eerste op de planning staat en ga daarmee aan de slag. Heel veel succes!

Laat wat van je horen

*