Wat is het beste moment om berichten te plaatsen op Facebook?

Op welk moment kan ik het beste mijn berichten plaatsen op mijn Facebookpagina? Wanneer is de kans het grootst dat mensen mijn Facebookberichten zien? Deze vragen worden heel vaak gesteld. Logisch ook, want je wilt dat jouw berichten gezien worden door je volgers! Veel ondernemers zijn daarom op zoek naar het meest optimale moment op de dag om het grootste bereik en de meeste betrokkenheid te krijgen.

De concurrentie in de nieuwsoverzichten van de Facebookgebruikers is echt enorm! Welke berichten getoond worden in deze nieuwsoverzichten wordt bepaald door ingewikkelde algoritmes van Facebook. Hoe deze algoritmes precies werken kan niemand behalve Mark Zuckerberg ons vertellen (en dat gaat hij echt niet doen… helaas). Het komt er dus op neer dat de berichten die jij plaatst de concurrentie aan moeten gaan met alle andere berichten in het nieuwsoverzicht van je volgers. En deze concurrentie bestaat ook uit berichten van vrienden en familie van de volgers.

Wat is dan het beste moment om berichten te plaatsen op Facebook? Misschien heb je deze vraag ooit ingevoerd in Google en een aantal universele momenten gevonden. Misschien heb je daardoor ergens gelezen dat tussen 12 en 3 op maandag, donderdag en vrijdag het beste werkt. Je hebt misschien zelfs berichten op deze momenten geplaatst, maar toch krijg je niet het bereik wat je had gehoopt. Ik denk dat dit komt omdat er helemaal geen universeel moment is om berichten te plaatsen.

Het meest gunstige moment of de meest gunstige dag om berichten te plaatsen verschilt per ondernemer en per bedrijf! Voor jou kunnen de meest gunstige tijden om berichten te plaatsen heel anders zijn dan de tijden die voor mij gunstig zijn. Ga daarom op zoek naar de tijden die voor jouw Facebookpagina het beste werken!

Wie is je doelgroep?

Voordat je echt kunt bepalen welk tijdstip het beste werkt, kun je het beste onderstaande vragen beantwoorden:

  • Wie wil je bereiken?
  • Wie gaat er het meest waarschijnlijk op jouw berichten reageren?
  • Waar zijn de mensen in geïnteresseerd?

Na het bepalen van deze informatie, ga je kijken naar de momenten waarop de kans het grootst is dat de mensen jouw berichten zien.

Wanneer zijn jouw volgers online?

Weet jij wanneer jouw volgers online zijn? Je hoeft het niet zo uit je hoofd op te kunnen zeggen hoor! Facebook houdt namelijk dergelijke informatie bij en deelt deze informatie met jou in de Facebook Statistieken van je pagina. Ga maar eens naar ‘Statistieken’ en ‘Berichten’ voor het overzicht van wanneer jouw volgers online zijn.

In eerste instantie zie je een overzicht voor de hele week, maar zodra je met de cursor op een dag gaat staan, zie je een specifieker overzicht voor de dag.

Heel veel ondernemers denken dat ze enkel op basis van deze informatie kunnen bepalen wat het juiste tijdstip is om berichten te plaatsen op hun Facebookpagina. Ze zijn zelfs geneigd berichten te plaatsen op de pieken. Daarbij realiseren ze zich echter niet dat dit ook meteen de drukste momenten zijn op Facebook!

De volger is zelf online op dat moment en de kans is heel groot dat de volger een persoonlijke update plaatst. De volger zal waarschijnlijk ook op zoek gaan naar de updates van vrienden en familie. Kortom, de concurrentie is voor jouw Facebookbericht enorm!

Vertrouw niet snel op de informatie in het overzicht van wanneer jouw volgers online zijn, maar ga een stap verder en op zoek naar nog meer informatie over je volgers.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Duik in de demografische kenmerken van je doelgroep

Ga in de Facebook statistieken naar ‘Personen’ om te kijken naar de demografische kenmerken van de mensen die jouw pagina hebben geliked. Deze sectie geeft je wat algemene informatie over je fans, zoals het geslacht, de leeftijdscategorie en de locatie waar ze zich bevinden.

Natuurlijk wil je deze informatie vooral weten van de mensen die reageren op je berichten en de berichten delen. Juist die mensen wil je bereiken! Klik daarom bovenin op ‘Betrokken personen’.

Gebruik Doelgroepstatistieken voor NOG meer informatie

In Advertentiebeheer heb je de mogelijkheid een doelgroep samen te stellen. Je hoeft de doelgroep niet op te slaan om te gaan gebruiken voor advertenties. Het mag natuurlijk wel, maar ik wil je met dit artikel eigenlijk vooral laten zien hoe je nog meer informatie kunt vinden over je volgers.

Voer in de Advertentiemanager bij het onderdeel ‘Doelgroepstatistieken’ de gegevens van Facebook Statistieken in. Het gaat om de gegevens die je net hebt gevonden. Als ik de meest betrokken personen wil bereiken, wil ik mijn berichten laten zien aan vrouwen in de leeftijdscategorie 45-54. Deze gegevens voeg ik toe in de linkerkolom.

Je kunt vervolgens hele specifieke informatie zien over de doelgroep. Bijvoorbeeld de informatie over de locatie waar de volgers zich bevinden. Mijn bedrijf is vooral actief in Nederland en België. Als ik dus bij het tabblad ‘Locatie’ kijk, zie ik dat ook terug. Heb jij echter een bedrijf wat internationaal is georiënteerd? Dan kan het heel interessant zijn om te zien waar je volgers zich bevinden. Een andere tijdzone betekent namelijk ook een ander moment waarop je het beste jouw berichten kunt plaatsen.

Het is helaas nog niet mogelijk om bij ‘Demografische gegevens’ ook de Lifestylegegevens te zien. Jammer, want aan de hand van lifestylegegevens kun je zien op welke momenten mensen actief zijn. Hebben mensen bijvoorbeeld kleine kinderen? Dan is er een grote kans dat ze al vroeg online zijn! En vroeg in de ochtend is vaak een moment dat je nog niet veel concurrentie ervaart voor jouw berichten! Maar deze informatie weet jij misschien al over je publiek?

Doe onderzoek

Stel jezelf dus de vraag over jouw publiek, wat hun leefstijl, hun gezinssamenstelling, gewoonten en dergelijke zijn. Als je dat nog niet weet, zou ik het onderzoeken. Het zegt namelijk heel veel over wanneer jouw doelgroep online en op Facebook zullen zijn.

De vraag aan het begin van het artikel was ‘Wat is het beste moment om berichten te plaatsen op Facebook?’ Het korte antwoord is dat dit volledig afhangt van jouw doelgroep! Ik hoop dat de informatie in dit artikel je helpt bij het vinden van het voor jou meest ideale tijdstip!

 

Comments

  1. HI Anne,

    Ik zie dat bij mij de sheet : Wanneer zijn jouw volgers online? de tijden zijn aangepast naar PST in plaats van de tijdzone van je computer. Weet jij hoe je dit terug kan zetten? In mijn advertentiebeheer zit ik gewoon op GMT+1. Dus ik zie niet waar ik dit kan aanpassen.

    • Anne Raaymakers zegt

      Klopt, dit is een tijdje bij mij ook geweest. Heel lastig. Het is een bug die hopelijk vanzelf weer goed komt.

      • Hoi Anne, mag ik even inhaken op deze vraag. Ik lees jouw berichten altijd graag, zo veel handige tips, maar ik zie het berichtje van Linda van oktober. Ik ervaar alleen nog steeds hetzelfde probleem. Weet jij toevallig of dit al handmatig aan te passen is?

  2. Mooie tips, thanks!

  3. Super nuttig Anne, deze informatie. Ik ga er meteen mee aan de slag.
    En gisteren bedacht ik me dat het ook uitmaakt volgens mij met welke intentie je een bericht stuurt. Soms stuur ik een bericht wat voelt als een moetje, of wat ik in een haastig moment plaats, en meestal omdat ik geïnspireerd ben. Het lijkt wel of geïnspireerde berichten (vanuit je hart) het beter doen.

  4. Knappe blog en uiteenzetting over het thema, heel waardevol.

Speak Your Mind

*