5 Tips om je e-maillijst te laten groeien met Facebook

Stel je voor dat je morgen wakker wordt en je Facebook niet meer kunt openen. Facebook is onverwachts gestopt. Voor mij is dat echt een van mijn grootste nachtmerries. Ik denk dat jij het ook vreselijk zou vinden, want hoe kun je dan nog de mensen die jouw Facebookpagina volgden, bereiken?

Het is belangrijk dat je je realiseert dat de lijst met de volgers van jouw Facebookpagina, niet van jou is. Op het moment dat Facebook besluit te stoppen, ben je deze lijst echt kwijt. En als volgers van jouw Facebookpagina besluiten dat ze geen account meer op Facebook willen, kun je ook deze mensen niet meer bereiken.

Betekent dit dat je die mensen echt nooit meer kunt benaderen? Nee! Je kunt natuurlijk ervoor zorgen dat mensen hun e-mailadres bij je achterlaten. In dit artikel geef ik je 5 tips waarmee je met je Facebookpagina kunt zorgen dat het aantal mensen op jouw e-maillijst snel toeneemt!

1. Zet iets op je Facebookpagina wat gratis is

Op je Facebookpagina kun je ontzettend veel links plaatsen. Dat kan onder de omslagfoto, in een carrousel bovenaan de pagina of in het menu links van je pagina. Ik heb bijvoorbeeld aan de linkerkant een link naar mijn gratis e-book over Facebookadvertenties. Door middel van een landingspagina die ik heb gemaakt in Leadpages, kunnen mensen het e-book downloaden nadat ze hun e-mailadres hebben achtergelaten.

Het grote voordeel van deze functie op Facebook, in combinatie met de landingspagina, is dat de persoon die het e-book wil ontvangen niet van jouw Facebookpagina af hoeft te gaan. Probeer het maar eens uit op mijn pagina. Iedereen kan direct in het scherm wat je hierboven ziet, het e-mailadres achter laten en daarna gewoon weer naar mijn Startpagina of Berichten gaan!

2. Promoot je blog bij je Facebookfans

Je deelt vast de nieuwe artikelen die je op je blog plaatst, ook op Facebook. Dit zorgt natuurlijk voor meer verkeer naar je blog. Maar hoe zou het kunnen zorgen voor meer e-mailadressen? Het is veel simpeler dan je denkt! Plaats een weggever op je blog. Je kunt de weggever plaatsen in een menu of in een pop-up scherm. Het pop-up scherm kan bijvoorbeeld in beeld verschijnen als de bezoeker minimaal een minuut op de pagina is. Je kunt een weggever ook verwerken in het artikel zelf, maar dan raad ik wel aan dat de weggever echt relevant is voor het artikel.

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn weggever rechtsboven op mijn blog te plaatsen, onder de zoekbalk:

3. Gebruik de omslagfoto in combinatie met een call-to-action

Ik noemde het net al even. Onder de omslagfoto kun je een link plaatsen naar een plek waar mensen hun e-mailadres achter kunnen laten. De omslagfoto is ideaal om te gebruiken in combinatie met een goede call-to-action. Zet bijvoorbeeld jouw weggever in de omslagfoto, met daaronder een button met de call-to-action. Hieronder zie je de omslagfoto en button van Aartjan van Erkel, die op deze manier de sneakpreview van zijn laatste boek perfect aankondigt en verspreidt!

De tekst ‘Meer informatie’ op de blauwe knop kan vervangen worden door een andere tekst. Als je een gratis webinar geeft, kies je bijvoorbeeld voor ‘Nu boeken’. Zo kun je de knop goed aan laten sluiten bij de tekst op de omslagfoto. ‘Meer informatie’ is wel het mooiste als je wilt dat mensen op een pagina komen waar ze jouw weggever kunnen downloaden in ruil voor een e-mailadres.

Mocht je toch de knop willen aanpassen, ga je naar je Facebookpagina. Klik op de knop en kies voor ‘Knop bewerken’. Je komt dan in het volgende scherm waar je kunt kiezen uit de knoppen in het drop down menu.

Vergeet vervolgens niet bij je omslagfoto een beschrijving toe te voegen. Mochten mensen dan op de omslagfoto klikken, dan vinden ze naast de foto meer informatie over jouw gratis weggever. Zet daar bijvoorbeeld een link naar jouw website waar mensen meer informatie kunnen vinden of plaats uitgebreidere informatie over de toegevoegde waarde van de weggever of het webinar.

4. Promoot je weggever met Facebook Live

Jullie hebben vast wel gemerkt dat ik een grote fan ben van Facebook Live. Facebook Live is ideaal voor een blik achter de schermen, het geven van een super waardevolle tip of het delen van een leuk nieuwtje over jouw bedrijf. Het is ook zeker geschikt om het aantal mensen op jouw e-maillijst toe te laten nemen!

Een groot voordeel van de Facebook live uitzending is dat je allereerst veel mensen kunt bereiken. Misschien niet direct op het moment dat je de uitzending start. Niet iedereen is natuurlijk in de gelegenheid direct in te schakelen. Maar ook later kunnen mensen jouw live uitzending terugkijken. Mochten de kijkers vragen hebben, kunnen ze deze onder de video stellen. Als ze dit doen tijdens jouw uitzending, kun je de vragen direct beantwoorden. En bij de vragen die later binnenkomen, kun je dat na de uitzending nog doen. Zo is er meer interactie en betrokkenheid bij jouw bericht.

Promoot in een Facebook Live uitzending eens een weggever. Vertel wat de toegevoegde waarde is van de weggever die je hebt gemaakt en geef vervolgens de link naar een website. Dit is bij voorkeur natuurlijk een landingspagina waar de kijker zijn/haar e-mailadres kan achterlaten in ruil voor de weggever. Zorg ervoor dat de link die je geeft, kort en gemakkelijk te onthouden is. De kijkers hebben niet altijd direct de mogelijkheid de link op te schrijven. En vergeet niet om na de uitzending nog een link aan het bericht toe te voegen naar de landingspagina!

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

5. Gebruik Facebookadvertenties om je weggever onder de aandacht te brengen

Gebruik jij Facebookadvertenties vooral om je producten of diensten te verkopen? Ik vermoed dat je dan weleens teleurgesteld bent door de resultaten. Facebook heeft liever niet dat je verkoopt via je Facebookpagina en ook de mensen op Facebook zitten lang niet altijd op Facebook om iets nieuws te kopen. Toch kun je de Facebookadvertenties heel goed gebruiken om jouw e-maillijst flink uit te breiden!

Facebookadvertenties zijn ideaal om de weggever, die al in het hele artikel is teruggekomen, aan te bieden. Ik weet zeker dat wanneer jij jouw weggever gaat promoten in een Facebookadvertentie, het aantal mensen op jouw e-maillijst gaat toenemen!

Een paar belangrijke punten waar je zeker op moet letten als je zo’n Facebookadvertentie maakt:

    • Gebruik een afbeelding die de aandacht trekt
    • Schrijf een korte en pakkende headliner
    • Zorg ervoor dat je in het bericht persoonlijk overkomt
    • Benadruk de toegevoegde waarde van de weggever
    • Sluit af met een goede call-to-action, zodat de mensen weten wat ze moeten doen om jouw weggever in handen te krijgen

Wil jij in contact blijven met jouw volgers zonder dat je daarbij afhankelijk bent van Facebook? Dan heb je een goed plan nodig waarmee je jouw Facebookvolgers kunt gaan toevoegen aan jouw e-maillijst. Deze 5 tips zouden daar zeker bij moeten helpen! Ga jij een van deze tips uitproberen?

Reacties

  1. Hallo Anne,

    Ik volg met veel interesse jouw artikelen over Facebook.
    Ik heb nu ook een leadpages account en wil graag een link naar een landingspagina aan de linkerkant van onze Facebook pagina Facebook.com/hotelhetheerenhuys plaatsen. Maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Heb jij een tip voor me?

    • anneraaymakers zegt

      Hoi Aart, ik doe dat met een widget in WordPress. Ik maak dan een afbeelding van ca 300 x 300 pixels en hang daar een link naar een Leadpage achter. Zie in de rechterkolom.

  2. Hoi Anne, bedankt voor de handige tips. Ik gebruik zelf geen Leadpages, maar ik kwam er net achter dat je de formulieren van ConvertKit ook kunt toevoegen aan je Facebook pagina met Woobox: http://help.convertkit.com/article/190-how-to-add-forms-to-your-facebook-page. Dat werkt vrij simpel. Wellicht ook goed om te weten. Groet, Annerieke

  3. Het blijft me verbazen dat al die internetmarketeers de wet niet kennen. Oke, emails verzamelen is toegestaan, maar om ze vervolgens zonder toestemming te gebruiken om nieuwbrieven en reclames te sturen is gewoon spam en verboden.
    Neem daarbij dat geen hond die nieuwsbrieven leest, dan weet je meteen dat dit 144 in het dozijn advies, niet zal werken.A

    • anneraaymakers zegt

      Beste Ad, dank je wel voor je reactie. Uiteraard heb je toestemming om nieuwsbrieven te sturen aan de eigenaren van de e-mailadressen. Volgens de wet moet je aangeven dat zij, na het aanvragen en ontvangen van de weggever, ook andere e-mails zullen ontvangen en daar mee akkoord gaan. Afmelden kan natuurlijk altijd, en onder in iedere e-mail moet dus een afmeldlink staan.

      Jammer dat ‘geen hond’ jouw nieuwsbrieven leest. De mijne worden gelukkig goed gelezen en zeer gewaardeerd, gezien de vele reacties en resultaten. Het is natuurlijk wel zaak dat je waardevolle content biedt in je e-mails en niet alleen reclame en promotie, zodat je lezers je gaan waarderen en vertrouwen. Want daar dient e-mailmarketing namelijk toe.

  4. Hoi Anne, mooi blog weer. Ik loop bij tip1 al vast. Om links in het menu die weggever te zetten. Hoe doe je dat technisch? Ik heb zitten proberen maar weet niet hoe ik daar zaken aan kan toevoegen.

    • anneraaymakers zegt

      Hoi Nettie, Door middel van een aparte landingspagina in Facebook kunnen mensen het e-book downloaden nadat ze hun e-mailadres hebben achtergelaten. Ik maak deze landingspagina ‘Gratis e-book Facebookadvertenties’ met Leadpages http://bit.ly/leadpagesnl

Speak Your Mind

*