Je mag nu wedstrijden en acties voeren in de Facebook tijdlijn

Facebook voorwaarden veranderdGroot nieuws! Facebook heeft de voorwaarden aangepast voor Facebook fanpages. Je mag nu acties en wedstrijden voeren in de tijdlijn zonder dat je daarvoor een aparte app of tab hoeft te maken. Dit is echt groot nieuws! Duizenden bedrijven deden dit al, illegaal. Nu zijn hun acties niet langer in strijd met de regels.

Je mag voortaan promoties, wedstrijden, lotingen en dergelijke op je fanpage tijdlijn plaatsen. Het kan/mag natuurlijk ook nog steeds op een tab of via een app. Fanpages kunnen voortaan:
* inzendingen verzamelen van fans en non-fans op de fanpage tijdlijn
* inzendingen verzamelen van gebruikers die reageren op een bericht of een bericht liken
* inzendingen verzamelen door gebruikers een bericht te laten sturen aan de fanpage
* stemmen verzamelen via likes (nieuwe pagina likes of  likes van berichten)

Het wordt nu voor kleine bedrijven en ondernemers veel gemakkelijker om betrokkenheid te creëren. En met de bericht functionaliteit kan er eenvoudiger contact gelegd worden over een actie, promotie of wedstrijd.

Er is slechts één kleine regel waar je je aan moet houden en dat betreft ’tagging’.  Je mag gebruikers niet vragen mee te doen aan een wedstrijd door zichzelf te taggen in afbeeldingen.

Ik vind dit echt een geweldige ontwikkeling. Wat vind jij?

Zie hier het officiële bericht van Facebook :https://www.facebook.com/facebookforbusiness/news/page-promotions-terms

Comments

  1. Hoi Anne,
    We hebben 2 gratis kaartjes verloot bij 100 likes op de pagina van onze fanpage. Van het pop- en showkoor Heartbeat. Maar hoe doe je loting? Of heb je daar een appje voor?

  2. Is met deze wijziging ook de optie om een poll te maken verdwenen? Ik kan deze niet meer vinden binnen mijn pagina! wie weet hoe dit nu moet?

    • anneraaymakers zegt

      Helaas was de poll (vraag) al eerder verdwenen Maria. Jammer hè?

      • echt heel jammer! ik vond het een leuke manier om reacties te krijgen. een vraag stellen in een groep kan nog wel, maar dat is toch heel wat anders. Weet iemand een leuke vorm om de volgers van een pagina nu om hun mening te vragen?

  3. En oproepen tot delen mag toch ook nog steeds niet?

  4. Oké, ik heb zo’n klein eenmansbedrijfje, OutdoorFriends, heb nog nooit zo’n actie gedaan. Maar ik wil het nu toch wel gaan proberen. Een leuke actie, ‘deel je leukste/mooiste/spannendste outdoorfoto op de OutdoorFriends Facebookpagina. De foto met de mooiste likes wint’. Zo iets. Wat zijn jullie beste tips om van zo’n actie iets leuks, niet irritants en toch succesvols te maken? (succes = veel leuke foto’s op de pagina, veel nieuwe fans, veel ‘praters’ en wie weet een aantal nieuwe leden).

    • anneraaymakers zegt

      Dat lijkt me een leuke actie Irene. Je kunt ook zeggen dat jullie zelf de mooiste kiezen, of idd, de foto met de meeste likes. Tip: laat de wedstrijd iets langer duren, roep mensen op om mee te doen op je persoonlijke FB, op Twitter, in je nieuwsbrief en op je website.

  5. testbericht

  6. Hoi Anne, is het Facebookevent alleen in Utrecht te volgen? Ik woon tegen de Belgische grens en zou graag deelnemen aan iets in de buurt zoals Brabant of Antwerpen.

    Groetjes Manolita

    • anneraaymakers zegt

      Deze keer alleen in Utrecht, Manolita. Ik ben bezig met activiteiten te organiseren in Vlaanderen, maar dat zal pas begin volgend jaar zijn. Hou mijn nieuwsbrief in de gaten.

  7. Ik ben er ook helemaal niet blij mee. Inderdaad zien we folders, maar kan ik op mijn facebook dan ook een sticker plakken met “NEE, geen ongeadresseerd drukwerk?”….
    Ik zie overigens die reclames op de televisie maar al te goed!
    helaas, ik vind het dus echt geen goed nieuws. Ik neig dan de bedrijven die dat doen ook te ontvrienden, of ontliken of wat dat dan ook is. Helaas….

  8. Ook ik vind dit niet zo’n goed nieuws. Voor bedrijven wel uiteraard, maar mijn persoonlijke timeline stond eerst ook al vol met irritante Like en Win acties. En dit zal alleen maar meer worden. Gelukkig is ‘deel dit bericht en win’ nog steeds niet toegestaan, maar ja.. daar trokken veel bedrijven zich eerder ook niks van aan.

    Ook ik organiseer zakelijk dit soort acties, maar dan wel via een app. Ik ben nu dus in tweestrijd.. genoegen nemen met minder deelnemers via een app, of de actie in de timeline zetten met als gevolg een groter bereik, meer deelnemers en misschien geïrriteerde Facebook vrienden. Ik heb zelf zo’n hekel aan dit soort berichten in mijn timeline, moet ik me hier met mijn bedrijf dan wel ‘schuldig’ aan maken? Lastig..

    • anneraaymakers zegt

      Ik denk dat als je actie echt leuk en interessant is, het wel mee zal vallen met de irritatie. Overigens zijn die berichten net zo iets als ongevraagde post en folders in je brievenbus, daar heb je een oud papier bak voor. Ik denk dat mensen er aan zullen wennen dat er overal reclame is. Net als banners op websites. Daar ergerden we ons rot aan, nu zien we ze niet meer.

  9. waar moet een goede like-en-win actie volgens jou aan voldoen Anne?

    • anneraaymakers zegt

      Daar zeg je zo wat Katja. Gemakkelijk uitvoerbaar, aantrekkelijk voor de doelgroep, interessant genoeg om te delen…… ik voel een nieuw artikel opkomen. Binnenkort meer 🙂

  10. Is dit goed nieuws?!
    Straks staat Facebook vol met de ‘like share & win ‘ acties én daar ben ik geen fan van. Of zijn er voordelen die ik niet zie?
    Hartelijke groet,
    Marie Antoinette

    • anneraaymakers zegt

      Ik vind het een goede ontwikkeling. Het maakt het gemakkelijker voor kleine bedrijven en eenmanszaken om een simpele actie te voeren op Facebook. Er zal misschien wat wildgroei komen van allerlei like en winacties, maar als die niet goed opgezet worden, zullen ze weinig resultaat hebben. De ondernemer zal dus nog steeds creatief en betrokken moeten zijn. Ik vermoed dat we na een tijdje bedolven te zijn geweest onder suffe like&win acties de wind wel zal gaan liggen 🙂

Speak Your Mind

*