Aanbieders van online cursussen rijzen als paddenstoelen uit de grond. En dat is niet zonder reden. Heb je er wel eens bij stilgestaan dat een online cursus ook voor jou interessant kan zijn? Het biedt je de mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk geld te verdienen. Je kunt jezelf zo als expert in de markt zetten door jouw unieke kennis en ervaring in een online cursus te delen. In dit blog deel ik belangrijke reden met je, waarom je als ondernemer ook een online cursus zou moeten aanbieden.
Wat is een online cursus?
Een online cursus (ook wel online training genoemd) is een gestructureerde vorm van digitaal onderwijs. Hierbij maak je via internet je leerstof, video’s, opdrachten en eventueel interactieve elementen toegankelijk voor een breed publiek.
Je kunt het zo gek niet verzinnen, of er is wel een online cursus over te maken. Dus wat je ook doet als ondernemer: je kunt je kennis altijd delen met – en dus verkopen aan – geïnteresseerden via een online cursus.
Je kunt ook zelf bepalen hoe je je kennis in de cursus deelt. Zijn het vooral teksten, zijn het vooral video’s of werk je daarnaast ook met audiofragmenten? Alles is mogelijk. Een mix is vaak het beste idee, omdat je zo voor wat afwisseling zorgt.
Voor wie is het aanbieden van een online cursus interessant?
Een online cursus aanbieden kan voor elke ondernemer interessant zijn. Zeker als je online al actief bent en op social media al aardig wat volgers hebt.
Het is sowieso interessant voor trainers, adviseurs, coaches, mentoren en docenten die hun kennis willen delen met een breder publiek.
Maar ook als je nu alleen live cursussen of opleidingen geeft, is de uitbreiding naar een online variant erbij een aanrader. Hiermee genereer je een interessante extra inkomstenstroom.
Wil je aan de slag met online ondernemen of ben je onlangs begonnen? Dan is dit blog zeker interessant: https://www.anneraaymakers.nl/zo-word-je-een-succesvol-online-ondernemer-13-tips/
Ik neem je nu mee in de voordelen die een online cursus je kan opleveren.
1. Je biedt meerwaarde aan je klanten
Het fijne is dat klanten met een online cursus de optie hebben, om je aangeboden kennis op een bijzonder flexibele manier – zowel qua tijd als plaats – tot zich te nemen. Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze ermee aan de slag gaan.
Daarnaast besparen ze vaak veel reistijd. Dit is vaak een belangrijk argument: nu kan de cursus lekker vanuit huis worden gevolgd.
Deze toegevoegde waarde die je jouw klanten biedt door de vrijheid van online leren, kan leiden tot verhoogde klanttevredenheid en een sterkere binding met jouw merk.
2. Je creëert een interessante inkomstenbron
Een online cursus aanbieden kan zomaar eens een nieuwe dimensie toevoegen aan je bedrijf. Online cursussen zijn gemakkelijk schaalbaar. Mensen kunnen ze aanschaffen en gaan volgen, zonder dat je er zelf nog iets voor moet doen. Dat is het grote voordeel van het aanbieden van zelfstudiecursussen.
Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat vooraf alles netjes is ontwikkeld, gemaakt en ingericht. Maar als dat eenmaal goed staat, heb je er verder relatief weinig werk aan.
Stel je voor dat je een voedingsdeskundige bent die gespecialiseerd is in gezonde maaltijdplanning. Met een interessante online cursus over evenwichtige voeding en de juiste maaltijdvoorbereiding, kun je meer mensen tegelijkertijd helpen.
Daarnaast zorg je meteen voor meer inkomsten. Met een online cursus kun je in plaats van tientallen mensen, honderden of zelfs duizenden tegelijkertijd helpen.
3. Je biedt gestructureerde, waardevolle content die mensen in hun eigen tijd kunnen volgen
Veel mensen houden van online cursussen. Als je een goed opgebouwde cursusstructuur hebt staan, kunnen ze probleemloos je stof volgen. Op een plaats en een tijdstip dat hen schikt; lekker ongedwongen.
De vrijheid om te leren op hun eigen voorwaarden is een belangrijk voordeel van online cursussen. Geen strakke schema’s of verplichtingen; je biedt de cursisten de mogelijkheid om te leren op een moment dat hen het beste uitkomt.
Wil jij ook meer vrijheid, meer mensen helpen en meer omzet? Deel je kennis met honderden mensen, maak je eigen online cursus en verkoop deze op de automatische piloot. Doe mee met ‘In 30 Dagen een Online Cursus die Verkoopt’: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-online-cursus-die-verkoopt/
4. Je positioneert je als expert op je vakgebied
Naast het vergroten van je potentiële klantbereik, biedt een online cursus je zeker ook de mogelijkheid om jezelf sterker te positioneren als expert op je vakgebied. Deel vooral veel waardevolle en exclusieve lesstof in je cursus.
Het is trouwens een slim idee, om je aan te melden bij een bestaand online platform dat al bekendheid en een groot publiek heeft binnen je vakgebied. Ga na of je jouw cursus daar zou mogen aanbieden of in de spotlight mag zetten. Maak een interessante win- winafspraak met het platform. Op die manier werkt je gericht aan een stuk expertstatus en kun je nog sneller uitgroeien tot een autoriteit op je vakgebied.
5. Je verdient tijd- en plaatsonafhankelijk geld
Online cursussen bieden je niet enkel de mogelijkheid om meer mensen te bereiken. Ze zorgen ook voor veel meer inkomsten als je het op de juiste manier aanpakt. Stel je voor dat je één cursus ontwikkelt, die je keer op keer verkoopt: zonder steeds opnieuw je tijd erin te investeren. Het wordt dan een soort passieve inkomstenbron. Wie wil dat nu niet?
Uiteraard moet je flink aan marketing doen om je cursussen te verkopen. Je kunt bijvoorbeeld webinars geven en zo je cursus in de spotlight zetten. Betaald adverteren kan natuurlijk ook. Er zijn mogelijkheden genoeg binnen onlinemarketing om je cursus aan de man te krijgen.
6. Je houdt veel tijd over voor andere dingen
Tijd is van onschatbare waarde. Hoe mooi is het dat je door het aanbieden van een online cursus meer tijd kunt winnen voor jezelf? Wanneer je een online cursus aanbiedt, automatiseer je een groot deel ervan; of misschien zelfs wel alles.
Je lessen staan netjes klaar in de leeromgeving of worden per mail verstuurd. Ze zijn zo eenvoudig toegankelijk voor je cursisten. Ze kunnen starten en ermee verder gaan wanneer ze dat graag willen.
Dit betekent dat je stukken minder tijd besteed aan repeterende taken. Hierdoor heb je meer tijd over voor andere werkzaamheden binnen je bedrijf. Of om simpelweg te genieten van waardevolle momenten met familie en vrienden.
7. Je draagt je kennis 1-op-1 over zonder dat het je meer tijd kost
Wat is het allergrootste voordeel van het aanbieden van een online cursus? Je hoeft niet langer 1:1 tijd te investeren om mensen eerst te bereiken en daarna persoonlijk te kunnen helpen. Je zet je expertise juist op een schaalbare manier in.
De deelnemers kunnen in hun eigen tempo aan de slag en ook probleemloos eerdere lessen opnieuw bekijken. Je hoeft niet iedere deelnemer aan de hand te nemen. Dit bespaart je gigantisch veel tijd.
In plaats van te werken met vaste afspraken, heb je nu een veel flexibelere agenda omdat er simpelweg veel meer tijd beschikbaar is.
8. Je trekt een veel breder publiek aan
Afhankelijk van je doelgroep is een online cursus een ideale manier om een heel ander publiek te bereiken. Meestal zijn online cursussen goedkoper dan persoonlijke begeleiding. Hierdoor wordt het voor meer mensen aantrekkelijk en mogelijk om het te volgen.
De mensen die de 1-op-1 begeleiding niet wensen of niet kunnen betalen, kunnen nu wel gewoon aansluiten. Het delen van je kennis wordt zo niet alleen toegankelijker, maar ook inclusiever.
9. Je biedt voor elk wat wils
Niet iedereen leert op dezelfde manier. Online cursussen bieden de mogelijkheid om in te spelen op verschillende leerstijlen. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor een cursus die hen het meeste aanspreekt. Niet alleen qua onderwerp en inhoud, maar ook wat betreft de manier van invulling ervan.
De een zweert bij gewone teksten, de ander heeft liever video’s en weer anderen luisteren bij voorkeur naar de lesstof. Speel hierop in en maak van je cursus een dynamische leerervaring die niet gaat vervelen.
Wil jij ook meer vrijheid, meer mensen helpen en meer omzet? Deel je kennis met honderden mensen, maak je eigen online cursus en verkoop deze op de automatische piloot. Doe mee met ‘In 30 Dagen een Online Cursus die Verkoopt’: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-online-cursus-die-verkoopt/
10. Je kunt cursisten vanuit heel de wereld aantrekken
Stel je voor dat je niet meer gebonden bent aan de fysieke grenzen van een gehuurd leslokaal of – nog belangrijker – de beschikbaarheid van je agenda. Met een online cursus bereik je niet alleen tientallen, maar mogelijk zelfs honderden mensen tegelijkertijd.
Stel je bent een marketingexpert die gespecialiseerd is in het helpen van kleine bedrijven bij het ontwikkelen van effectieve social media strategieën.
In plaats van de klanten hier 1-op-1 bij te begeleiden of lokale workshops te geven, biedt je een gedegen online cursus aan. Hierin deel je al je unieke en relevante kennis en ervaring over het optimaliseren van social media.
Op deze manier kun je veel meer potentiële klanten tegelijk benaderen en hen de cursus aanbieden. Je hoeft niet meer fysiek ergens aanwezig te zijn. De wereld ligt aan je voeten; zeker als je overweegt de cursus ook in het Engels (of een andere taal) aan te bieden.
11. Je kunt veel cursussen verkopen met de juiste online marketingstrategie
Met de juiste aanpak kun je je online cursus goed aan de man brengen. Als je je online marketing goed opzet, is koude acquisitie niet eens meer nodig. Potentiële klanten vinden jou en je aanbod eenvoudig online.
Meer weten over een goede online strategie? Neem dan zeker even deze handige online marketing hacks door: https://www.anneraaymakers.nl/11-online-marketing-hacks-voor-meer-zichtbaarheid/
12. Je trekt eenvoudig potentiële cursisten aan met een gratis les
Door het aanbieden van gratis lessen uit je cursus kun je nieuwsgierigheid wekken bij je doelgroep. Want wie houdt er nu niet van iets wat gratis is? Het biedt je doelgroep de kans om een voorproefje te krijgen van wat je in de cursus allemaal te bieden hebt.
Dit is een mooie laagdrempelige manier voor je potentiële klanten om kennis te maken met jou en je online cursusaanbod. Hierdoor werk je ook meteen aan die belangrijke vertrouwensband die je moet opbouwen met je doelgroep om ze uiteindelijk tot klant te maken.
Zin om zelf een online cursus te maken? Begin dan met het lezen van dit handige blog boordevol tips: https://www.anneraaymakers.nl/16-dos-en-donts-voor-het-ontwikkelen-van-je-online-training/. Het biedt waardevolle inzichten die je meteen kunt toepassen.
Succes!
Wil jij ook meer vrijheid, meer mensen helpen en meer omzet? Deel je kennis met honderden mensen, maak je eigen online cursus en verkoop deze op de automatische piloot. Doe mee met ‘In 30 Dagen een Online Cursus die Verkoopt’: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-online-cursus-die-verkoopt/
Goed bezig! Mijn vrouw leert heel veel van u
Leuk om te horen Gordon. En jij ook? 😉