Hoe je de 4 grootste uitdagingen bij het geven van webinars overwint

Geef jij webinars? En gaat het helemaal niet zoals je had verwacht of had gehoopt? Of wil je webinars geven, maar ben je bang dat niemand zich aanmeldt voor het webinar? Geen zorgen! Dit artikel gaat je helpen. Ik ga je namelijk vertellen over de 4 grootste uitdagingen bij het geven van webinars.

Ik weet namelijk als geen ander hoe frustrerend het is als je alles voor je webinar goed voorbereid denkt te hebben, maar het compleet het doel mist. De ervaringen die ik heb gehad met het geven van webinars, en dan met name de negatieve ervaringen, heb ik inmiddels omgezet naar succesvolle webinars. En ik wil dat jij ook succesvolle webinars gaat geven. Want dat kan. Je kunt webinars geven waar 300 mensen aanwezig zijn en waar je jouw programma’s verkoopt.

Gebruik deze 4 uitdagingen om je webinars wel succesvol te maken of om direct goed te beginnen met het geven van webinars. Download ook de checklist die je op je computer kunt afvinken of die je uit kunt printen om naast je computer te leggen zodra jij een webinar gaat voorbereiden.

1. Je advertentie op Facebook trekt mensen niet naar de landingspagina

Je hebt een aantal uren gestoken in het maken van een goede advertentie. Je hebt met aandacht een afbeelding gekozen en met zorg de doelgroep bepaald. Maar zodra de advertentie eenmaal draait, zie je wel dat de advertentie gezien wordt, alleen komen de mensen niet op de pagina waar ze zich kunnen aanmelden. En dat resulteert in een webinar zonder aanmeldingen.

Reden 1: De doelgroep is niet goed samengesteld

De eerste reden die bij me opkomt is dat de advertentie niet gericht is aan de juiste doelgroep. Het selecteren van de doelgroep is iets wat je vast met heel veel zorg hebt gedaan. Maar als het niet lukt om de mensen waarvoor je het webinar hebt ontwikkeld op de advertentie te laten klikken, is de verkeerde doelgroep een logische verklaring.

Hoe selecteer je de juiste doelgroep voor je advertentie? Dat is altijd een lastig punt. Want wie ga je helpen? Wie is jouw ideale klant? En wat is het grootste probleem van je ideale klant waar jij de ideale klant bij gaat helpen? Dit moet je eerst helder hebben voordat je ook maar gaat beginnen met het adverteren op Facebook.

Je kunt een doelgroep voor een advertentie op verschillende manieren samenstellen:

  • Laat de advertentie zien aan de fans van jouw eigen pagina.
  • Gebruik de fans van jouw eigen pagina om een soortgelijke doelgroep mee samen te stellen.
  • Gebruik de fans van een andere, vergelijkbare pagina of een pagina waarvan je weet dat jouw ideale klant erin is geïnteresseerd.
  • Gebruik een lijst met e-mailadressen van je huidige klanten om een vergelijkbare doelgroep mee samen te stellen.

Verder wil ik je absoluut adviseren om je te gaan verdiepen in het gebruik van de Facebook Pixel. Met behulp van de Facebook Pixel kun je namelijk heel gericht mensen benaderen met je advertentie. Stel je eens voor wat het zou betekenen als je mensen die al eens eerder op de landingspagina zijn gekomen, maar zich niet hebben aangemeld, nog eens de advertentie kunt laten zien.

Het kan zomaar zijn dat mensen de landingspagina hebben weg geklikt omdat ze ergens door werden afgeleid. Misschien vroeg een van de kinderen hun aandacht of ging de deurbel. Als ze dan later achter de computer gaan zitten, weten ze misschien niet eens meer dat ze de landingspagina hadden open geklikt. Het webinar kan nog steeds heel interessant zijn en een advertentie herinnert de mensen eraan dat ze zich nog moesten aanmelden.

Of een ander scenario. Stel je eens voor wat er gebeurt als iemand die eerder op een pagina over een van jouw programma’s heeft geklikt, een advertentie te zien krijgt over een webinar gerelateerd aan het onderwerp? Het moet natuurlijk wel een voorwaarde zijn dat deze persoon het product nog niet gekocht heeft.

Beiden is mogelijk met de Facebook Pixel die je gebruikt voor het samenstellen van een doelgroep voor de advertentie van jouw webinar.

Reden 2: Je hebt niet de goede doelstelling gekozen voor de advertentie

Een goede advertentie gaat niet alleen over het selecteren van de juiste doelgroep. Het gaat ook over het kiezen van de juiste doelstelling van de advertentie. Het kiezen van de juiste doelstelling voor je advertentie is ontzettend belangrijk.
Het lijkt handig om ‘websiteverkeer’ te kiezen als doelstelling. Je wilt immers dat er zo veel mogelijk mensen doorklikken naar de aanmeldpagina. Toch is dit niet de beste doelstelling. Ik kies voor mijn advertenties altijd ‘conversies’. Een aanmelding is in feite ook een conversie en aanmeldingen zijn het doel, waar of niet?

Heb je nog nooit eerder geadverteerd? Verdiep je dan zeker eerst in de verschillende doelstellingen die er zijn.

Reden 3: Je hebt niet het juiste onderwerp gekozen

Een andere reden voor een advertentie waar mensen niet op klikken, is dat het onderwerp van het webinar de mensen niet aanspreekt. Weet je zeker dat het onderwerp wat je hebt gekozen een onderwerp is waar mensen meer over willen leren? Dit hangt natuurlijk ook heel erg samen met de doelgroep die je hebt geselecteerd. Is de doelgroep die je hebt geselecteerd echt de juiste doelgroep, maar krijg je toch geen kliks op de advertentie? Dan speelt het onderwerp mogelijk niet of niet genoeg in op het probleem van jouw doelgroep.

Reden 4: Je hebt niet de juiste afbeelding gekozen

De afbeelding van de advertentie, zo belangrijk! De afbeelding van de advertentie is vaak dat wat de aandacht van de mensen trekt. Een leuke manier om te kijken welke afbeeldingen de aandacht trekken, is door zelf te gaan scrollen in het nieuwsoverzicht van Facebook. Je denkt nu misschien: ja maar Anne, als ik nu op mijn Facebook ga scrollen, ben ik niet aan het werk en komt er toch nooit een advertentie met een goede afbeelding?

Geloof me, het scrollen door het nieuwsoverzicht heeft een doel. Je gaat namelijk kijken welke afbeeldingen jouw aandacht trekken. Bij welke afbeelding stop jij even met scrollen? Bij welke afbeelding wil je weten welke tekst erbij staat? En als het dan een video is, welke video speelt af zodra je bent gestopt met scrollen en kijk je de video helemaal af?

Het gebruik van video’s in je advertentie moet je echt niet onderschatten. Video’s doen het heel goed op Facebook. Als jij merkt dat een advertentie met een statische afbeelding niet goed genoeg werkt, probeer dan eens een advertentie met een video om te zien of de resultaten dan beter zijn.

Nog even terug naar dat moment dat je zelf gaat scrollen door het nieuwsoverzicht. Waarom is het geen probleem als jij zelf gaat scrollen? Dat heeft ermee te maken dat ik vermoed dat jij heel erg lijkt op je ideale klant. Er is een hele grote kans dat jij hetzelfde interessant vindt als jouw doelgroep. Dus dat waar jij door wordt aangesproken en wat jouw aandacht trekt, kan zomaar hetzelfde effect hebben bij jouw doelgroep.

Sla de afbeeldingen die goed werken voor jou op of maak er een schermafbeelding van. Doe dat op een hele gestructureerde manier. Maak een map aan op je computer met de naam ‘Advertenties ter inspiratie’. In die map plaats je de map ‘Afbeeldingen ter inspiratie’. Sla hier alle afbeeldingen op die jouw aandacht hebben getrokken. Maak in deze map ‘Advertenties’ ook een map aan met ‘Titels ter inspiratie’. Je raadt het waarschijnlijk al, hier plaats je de schermafbeeldingen van de advertenties waarbij de titel jouw aandacht trok.

Als je nu een nieuwe advertentie gaat maken, of het nu is voor een webinar of voor iets anders, heb je voldoende inspiratie opgeslagen op je computer.

Wil je meer weten over waarom je advertentie op Facebook mogelijk niet werkt, waaronder ook hoe belangrijk de juiste doelstelling is voor je advertentie? Lees dan het artikel met ‘5 redenen waarom Facebookadvertenties niet goed werken’.

2. De landingspagina wordt wel bezocht, maar mensen melden zich niet aan

Een andere uitdaging waar ik weleens tegenaan ben gelopen is dat ik een goede advertentie had en kon zien dat mensen daadwerkelijk op de landingspagina kwamen. Maar ze meldden zich niet aan!

Het is een uitdaging om te zorgen dat mensen zich na het klikken op de advertentie, aanmelden voor het webinar. Dat zie ik nog steeds bij collega-ondernemers die ook aanmeldingen voor hun webinars proberen te krijgen. Ze hebben een advertentie waar honderden mensen op klikken, maar het aantal mensen wat zich voor het webinar aanmeldt, blijft beperkt.

Reden 1: De advertentie correspondeert niet met de landingspagina

Het is heel belangrijk dat de boodschap in de advertentie overeenkomt met de boodschap op de landingspagina. Komt de titel van het webinar overeen? Is dat wat de mensen kunnen leren hetzelfde in de advertentie als op de landingspagina?

Als de titel, de boodschap of de afbeelding in de advertentie heel anders is dan op de landingspagina, gaan mensen jou niet genoeg vertrouwen om hun naam en e-mailadres achter te laten. Sterker nog, ze denken misschien dat ze op de verkeerde landingspagina zijn beland en klikken de pagina weg zonder te zien wat ze moesten doen om zich aan te melden.

Je kunt natuurlijk gewoon zorgen dat de tekst overeenkomt, door bijvoorbeeld de tekst van de landingspagina te kopiëren naar de advertentie en hier en daar nog wat in te korten. En daarbij zorg je er natuurlijk voor dat de titel van het webinar in de advertentie overeenkomt met de titel van het webinar op de landingspagina.

Reden 2: De landingspagina is te uitgebreid

Een andere strategie om ervoor te zorgen dat mensen zich echt gaan aanmelden na het klikken op de advertentie voor het webinar, is door de landingspagina echt heel summier te maken. Je hebt dan een advertentie met een uitgebreide beschrijving van het webinar. Je legt in de advertentietekst uit waarom iemand echt het webinar zou moeten bekijken. Je ‘verkoopt’ dus in feite het webinar in de advertentie.

Vervolgens heb je een landingspagina waar je alleen de naam, datum en tijdstip van het webinar vermeld en hoogstens een paar ‘bullets’ over wat de mensen leren in het webinar. Op de landingspagina staat verder geen andere informatie over het webinar. Mensen kunnen hier hun naam en e-mailadres achterlaten en zo hebben ze zich aangemeld voor het webinar wat jij geeft.

Het grootste voordeel van de laatste methode is dat er geen verschillen zitten in de boodschap in de advertentie en de informatie op de landingspagina. Bovendien maak je het voor de persoon die op de advertentie heeft geklikt heel eenvoudig om zich aan te melden. Hij hoeft niet meer alle informatie op de landingspagina door te lezen, deze is er niet. En de persoon heeft naar aanleiding van de advertentie al besloten dat hij het webinar interessant vindt. Je wil die gedachte niet veranderen door de informatie op de landingspagina.

Reden 3: Je hebt de advertentie niet getest

Wil je echt weten wat voor jouw bedrijf het beste werkt? Dat kun je doen door te testen. Test eerst een advertentie waarbij je zoveel mogelijk uitleg over het webinar geeft in de advertentietekst zelf. Vervolgens heb je een landingspagina met enkel de naam van het webinar, de datum van het webinar en de aanmeldknop. Tegelijkertijd heb je ook een advertentie met een korte beschrijving voor het webinar en een landingspagina met zeer uitgebreide informatie en de aanmeldknop.

Kijk welke advertentie voor jou het beste werkte. Welke advertentie kreeg de meeste kliks? En welke landingspagina zorgde uiteindelijk voor de meeste aanmeldingen?

3. Mensen hebben zich aangemeld voor het webinar, maar nemen niet deel aan het webinar

Is dit je weleens overkomen? Meer dan 100 mensen hebben zich aangemeld voor het webinar, dat kun je immers zien aan de hand van de mensen die op de lijst staan. Maar als je eenmaal het webinar begint, zie je dat er maar 10 of 20 mensen aan het webinar deelnemen.

Allereerst moeten het even hebben over wat een goed conversiepercentage is voor je webinars. Hoeveel procent van de aangemelde mensen zou echt aanwezig moeten zijn tijdens het webinar? Ik wil natuurlijk niet opscheppen, maar ik kan zeggen dat het voor mijn webinars altijd heel bijzonder is. Het overkomt me regelmatig dat er meer mensen tijdens het webinar aanwezig zijn dan zich voor het webinar hebben aangemeld. Dit overkomt me lang niet altijd en het is echt heel zeldzaam dat je meer mensen in het webinar hebt dan zich hebben aangemeld.

Het is wel een gevolg van de ervaring die ik heb opgedaan in de afgelopen jaren. Als jij net begint met het geven van webinars, kun je het beste aanhouden dat 30 – 50% van de mensen die zich hebben aangemeld, daadwerkelijk tijdens het webinar aanwezig is.

Als je webinars geeft en je hebt geen of weinig mensen die aanwezig zijn bij het webinar, kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn:

Reden 1: Je hebt mensen zich te vroeg aan laten melden voor je webinar.

3 maanden voor een webinar adverteren op Facebook is veel te vroeg! Mensen weten na 3 maanden echt niet meer dat ze zich hebben aangemeld voor jouw webinar. Jouw webinar is niet zoals een concert of theatervoorstelling waar de mensen een kaartje voor kopen en zich maandenlang op verheugen. Dit klinkt misschien een beetje hard, maar het is echt zo. Een week voor het webinar starten met de promotie van het webinar is vroeg zat.

De mensen hebben hun belangrijkste afspraken in hun agenda staan. En afspraken die ze minder belangrijk vinden dan jouw webinar, kunnen echt wel verzet worden. Je gaat de advertentie dus echt pas de week voor het webinar publiceren.

Reden 2: Je hebt geen herinneringen verstuurd.

De mensen hebben zich een week voor het webinar aangemeld, maar ontvangen geen verdere informatie. Je wilt de mensen herinneren aan het feit dat ze zich hebben aangemeld en je wilt ze laten weten dat jij ontzettend veel zin hebt in het webinar.

Ik stuur de mensen zelf altijd drie e-mails. De eerste e-mail ontvangen ze zodra ze zich aanmelden voor het webinar, dat is de bevestigingse-mail. Ze ontvangen vervolgens twee e-mails ter herinnering. De eerste herinnering is de dag voor het webinar en de tweede herinnering is een halfuur voordat het webinar start.

Je wilt mensen echt even herinneren aan het feit dat ze zich hebben aangemeld voor het webinar en ze enthousiast maken om daadwerkelijk naar het webinar te kijken. Bovendien kun je de e-mails gebruiken om de mensen te vertellen dat ze nog iets moeten doen om goed voorbereid naar het webinar te kunnen kijken. Laat ze bijvoorbeeld de afspraak in hun agenda zetten. Of moeten ze misschien een artikel lezen om nog meer uit het webinar te halen.

4. Mensen kijken naar het webinar, maar maken geen gebruik van het aanbod

De belangrijkste stap in het hele proces van het geven van webinars is, denk ik, de mensen gebruik te laten maken van het aanbod wat je in het webinar doet. Als de mensen kijken naar het webinar, maar niemand schaft het programma of product aan het einde van het webinar aan, is er iets niet goed aan het aanbod wat je doet.

Reden 1: Het aanbod is niet in lijn met de inhoud van je webinar

Stel je eens voor dat ik een webinar geef waarin ik je heel veel informatie geef over het krijgen van meer likes voor je Facebookpagina. Vervolgens doe ik je een aanbod voor een programma wat je kunt volgen om je LinkedIN-pagina te gaan verbeteren. Ik weet zeker dat ik in zo’n webinar helemaal niets ga verkopen.

Iemand moet de informatie in jouw webinar zo interessant vinden, dat hij daarmee aan de slag wil. Maar het ontbreekt de persoon nog net aan de informatie hoe dat goed te doen. De persoon heeft misschien hulp nodig om de resultaten te bereiken waar jij over hebt verteld in het webinar.

Reden 2: Je bent te ‘verkoperig’

Een andere belangrijke tip om meer te gaan verkopen in je webinar, is niet te overdreven te gaan verkopen in het webinar. Natuurlijk wil je verkopen in het webinar. Maar richt je niet alleen op de verkoop. Je wilt mensen helpen, kennis delen, jezelf neerzetten als expert en mensen gaan inspireren. Met deze instelling kom je heel anders over in het webinar dan wanneer je je puur richt op de verkoop van jouw programma of product!

Als je tijdens het webinar al te veel probeert te verkopen, gaan mensen echt geen gebruik maken van jouw aanbod. Sterker nog, de meeste mensen zullen het webinar al hebben verlaten voordat je überhaupt bij het aanbod bent aanbeland.

Reden 3: Je praat te veel over jezelf

Natuurlijk is het belangrijk dat je jezelf als expert inzet, maar geloof me, geen mens is geïnteresseerd in jouw ellenlange verhaal over je carrière, privéleven en historie van je bedrijf. Het is wèl belangrijk dat de luisteraar weet dat jij weet waar je over praat en waarom je dat weet. Dus vertel liever over je eigen worsteling, dan over je succes. Succesverhalen vertellen van je klanten is wel een goed idee,

Reden 4: Je webinar is niet goed voorbereid

Zorg ervoor dat je je webinar ook goed voorbereidt. Het is belangrijk om goed voor ogen te houden wat je de mensen precies wilt gaan vertellen. Ik schrijf voor elk webinar een script. Dat helpt me de rode draad te behouden, niet afgeleid te worden en niet teveel ‘uh’ te zeggen.

Kijk ook naar de presentatie die je gebruikt in het webinar. Vermeld zo min mogelijk informatie op 1 sheet. Ik heb veel liever dat je een opsomming uitwerkt in 6 verschillende sheets dan dat je de informatie als tekst op 1 sheet gaat zetten.

Verwerk voldoende afbeeldingen in de presentatie zodat je de aandacht vast kunt houden en de mensen blijven kijken. Je kunt ook de aandacht trekken van de mensen door iets opmerkelijks te zeggen of ergens om te lachen. Als de mensen even afgeleid waren, heb je op deze manier toch weer de aandacht. Het is nog beter om aan het begin van het webinar de mensen te vragen om hun mobiele telefoons en e-mailprogramma’s uit te zetten. Zo voorkom je dat ze afgeleid raken tijdens het webinar.

Het zou geweldig zijn als je aan het eind van het webinar 40% conversie hebt. Wat dus betekent dat 40% van de aanwezigen ingaat op het aanbod wat jij doet. Maar ik wil dat je realistisch blijft en dat je niet teleurgesteld raakt na afloop van het webinar. Wees blij met een conversie van 10% bij je eerste webinar. En daarna is een conversie van 20% heel realistisch.

Bonustip! Laat eens iemand die jouw doelgroep heel goed kent naar het hele proces kijken. Laat deze persoon jouw advertentie zien en vraag of hij hierdoor wordt aangetrokken. Zou de persoon op deze advertentie klikken en zich gaan aanmelden voor het webinar?

Laat de persoon controleren of de e-mails die je voor het webinar stuurt goed zijn. En daarmee bedoel ik niet alleen een controle op de tijd, datum en de links naar het webinar. Laat de persoon ook echt kijken naar de boodschap in de e-mail. Komt deze overeen met de informatie die eerder in de advertentie en op de landingspagina is gegeven?

En laat de persoon ook zeker deelnemen aan het webinar. Vraag na het webinar of hij van het aanbod gebruik zou hebben gemaakt. Komt het aanbod wat je hebt gedaan voldoende overeen met het probleem wat hij heeft? En met de informatie die je tijdens het webinar vertelde?

Waarom dit een goede tip is? Iemand die met een frisse blik naar jouw webinars en het hele proces eromheen kijkt, kan hele andere dingen zien. Misschien ziet deze persoon binnen een mum van tijd wat er niet klopt aan het proces. Het kan zijn dat deze persoon dingen ziet je zelf over het hoofd hebt gezien. Dingen die voor jou heel logisch zijn en waarvan je denkt dat ze voor de klant logisch zijn, kunnen nu zomaar aan het licht komen.

In dit artikel heb ik je verteld over de 4 grootste uitdagingen die je tegen kunt komen als je webinars geeft of gaat geven. Daarbij heb ik je ook hele concrete tips gekregen voor wat jij kunt doen om succesvolle webinars te gaan geven.

Mocht je nou al webinars geven en loop je tegen een van deze uitdagingen aan? Ga dan niet direct alle tips toepassen die ik je geef. Probeer je te focussen op een tip per keer en pas ieder webinar iets aan. Zo zie je niet alleen welke tip zorgt voor een positieve verandering, maar zo behoud je ook focus in de dagelijkse dingen die je doet.

Het heeft echt geen zin om met allerlei zaken tegelijkertijd aan de slag te gaan! Het moet voor jou leuk blijven om te doen. Behoud daarom je focus en ga stap voor stap aan de slag met het geven van succesvolle webinars.,

Laat wat van je horen

*