65 ideeën voor een winactie op Facebook

65 ideeën winactie Facebook
Merk je dat het bereik van je Facebookpagina een boost zou kunnen gebruiken? Wil je graag dat mensen meer reageren onder je berichten, maar heb je geen idee hoe je de mensen zou kunnen activeren? Zoek je naar een manier om je producten te promoten, zonder dat je echt aan het verkopen bent? In al deze gevallen kun je het beste een winactie plaatsen op je Facebookpagina.

Een winactie op je Facebookpagina krijgt altijd veel reacties. En daarom is het goed om regelmatig een winactie te doen op je Facebookpagina. Als er meer reacties komen op een bericht, betekent dat er meer betrokkenheid is bij het bericht. Facebook laat berichten waar mensen bij betrokken zijn, aan nog meer fans zien. Zo kun jij met een winactie heel veel mensen bereiken.

Door in een winactie een prijs te verloten of weg te geven die gerelateerd is aan jouw bedrijf (bijvoorbeeld een product of een dienst) is er direct aandacht voor jouw betaalde aanbod. Als iemand de prijs niet wint, koopt deze persoon misschien na afloop van de winactie jouw product of dienst wel. Zo promoot je dus eigenlijk jouw betaalde aanbod zonder dat mensen het echt zien als verkopen.

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten winacties die je kunt plaatsen op je Facebookpagina. Ik heb een lijst met 65 ideeën voor winacties gemaakt. Ik hoop dat ik je daarmee kan inspireren! Let’s go!

1. Like een bericht en maak kans op een prijs

Een bericht waarbij mensen het bericht moeten liken om kans te maken op een prijs die jij verloot, is een van de meest eenvoudige winacties. Je kunt bovendien allerlei verschillende soorten berichten bedenken waar mensen op kunnen reageren. Ik geef je twee voorbeelden

  • Vertel over een evenement wat jij binnenkort geeft. Onder alle mensen die het bericht met het evenement liken, verloot jij een ticket voor het evenement.
  • Doe een Facebook Live uitzending waarbij jij de mensen oproept om de video te liken. Ze winnen een prijs waar jij over vertelt in de uitzending.

2. Bedenk een onderschrift voor een afbeelding

Maak een Facebookbericht met een grappige afbeelding. Roep de fans van je pagina op om een leuke ondertitel voor de afbeelding te bedenken. De leukste ondertitel wint de prijs.

3. Verwijs mensen naar je Facebookgroep

Een van mijn klanten, Liesbeth van Change, heeft een leuke aanpak. Ze stuurt mensen naar een Facebookgroep waar ze kans maken op een prijs.

65 winacties - Idee 3

4. Motivatie Maandag

Maandag is een nieuwe dag van de week en veel mensen kunnen dan wat extra motivatie gebruiken. In plaats van dat jij zelf mensen probeert te motiveren, kun je ook een oproep doen waarbij je fans elkaar motiveren. De meest motiverende quote wint een leuke prijs.

Wil je deze lijst opslaan en daarbij nog eens 10 bonus ideeën ontvangen? Klik op de onderstaande knop om het e-book te downloaden.

5. Vraag om feedback

Vraag mensen wat ze van jouw nieuwste product vinden. De persoon die de meest bruikbare feedback geeft, maakt kans op de prijs die jij weggeeft.

6. Verloot een prijs als je een bepaald aantal fans van je pagina hebt behaald

Je mag bij een winactie niet als voorwaarde stellen dat mensen de Facebookpagina moeten liken. Maar je kunt natuurlijk wel een winactie opstarten als je een bepaald aantal fans hebt behaald. Stel dat jij 5.000 fans hebt, mag dat best gevierd worden met een winactie!

7. Een teamlid in het zonnetje

Deze winactie is heel leuk als je meerdere mensen in je team hebt. Laat de fans van je pagina aangeven door welk teamlid ze altijd zo goed geholpen worden. Het teamlid wordt zo niet alleen in het zonnetje gezet, jij kunt onder de mensen die tevreden zijn een prijs verloten!

8. Met één woord kans maken op een mooie korting

Jij geeft tien keer een kortingscode weg aan de mensen die met een bepaald woord onder jouw Facebookbericht reageren. Heel simpel, maar heel effectief.

9. ‘Mijn favoriete muzieknummer van deze artiest is…’

Als mensen een leuke suggestie voor een muzieknummer doen, maken ze kans op een prijs.

10. Hoe zouden mensen jouw product gebruiken?

Wil jij weten hoe mensen een van jouw producten of diensten zouden gebruiken als ze het in hun bezit hadden? Welke resultaten zouden zij graag willen bereiken met jouw product of online programma? Door deel te nemen aan de winactie maken ze kans om jouw product of dienst daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

11. Winnen door het steunen van een goed doel

Zet mensen in actie voor een goed doel. De persoon die bijvoorbeeld het meeste geld ophaalt, wint een mooie prijs. Het is belangrijk dat jij ook iets voor dat goede doel doet.

12. Herinneringen om te bewaren

Welke mooie herinneringen hebben mensen aan de feestdagen van vorig jaar? Of aan een vakantie? Vraag je fans welke herinnering zij voor altijd koesteren. De mooiste herinnering wint de prijs.

13. Raad het plaatje

Zelf heb ik weleens een winactie gedaan waarbij ik verschillende printscreens had gemaakt op Facebook. Ik liet maar een klein stukje van die printscreen zien in een Facebookbericht en mensen moesten raden van welke functie op Facebook de printscreen was. In de serie had ik 10 verschillende Facebookberichten. De persoon die de meeste plaatjes goed wist te raden, won het programma ‘365 Dagen Facebooksucces’.

Doordat het een serie was waarbij mensen op meerdere Facebookberichten moesten reageren, bleven ze mijn pagina gedurende de week goed in de gaten houden.

14. Een kleurplaat

Je kunt een winactie maken waarbij de kinderen van je fans zich helemaal mogen uitleven op een kleurplaat van jou. Maar deze winactie hoeft niet alleen voor kinderen van je fans te zijn. Je hebt tegenwoordig ook genoeg kleurplaten voor volwassenen. Laat de deelnemers dan een foto van de ingekleurde kleurplaat plaatsen in een reactie.

15. Nomineer iemand anders

Bedenk een winactie waarbij niet alleen iemand zelf kans maakt op de prijs, maar waar hij/zij iemand anders kan nomineren om jouw prijs te winnen. Deze winactie is ideaal als je wilt dat jouw berichten worden gezien door andere mensen dan de fans van je pagina.

 

16. Fotowedstrijd

Heel eenvoudig, de persoon die de mooiste, meest originele, beste, gekke of grappigste foto deelt in en reactie, wint.

17. Een poll

Plaats een poll op je Facebookpagina waardoor mensen kunnen stemmen. Onder de stemmers kun jij een prijs verloten. In een groep heb je meer mogelijkheden met een poll, je kunt daar meer antwoordmogelijkheden geven waar mensen uit kunnen kiezen.

65 winacties - Idee 17

18. Afbeeldingen laten bewerken

Zoek een saaie afbeelding op die mensen zelf mogen opleuken, bijvoorbeeld met PicMonkey of Canva. Of andere bewerkingprogramma’s die bekend zijn bij jouw fans. De persoon die de meest originele afbeelding maakt, wint.

Tip: Maak het niet te moeilijk voor ze, want dan is de drempel te hoog.

19. De tips van je fans

Tips hoeven op jouw pagina niet alleen van jou af te komen. Vraag je fans of zij nog goede tips hebben voor de mensen die jouw pagina leuk vinden. De beste tip wint.

20. Doe een quiz in een Facebook Live uitzending

Ga live waarbij je iemand anders in de uitzending haalt. Die persoon maakt kans op een prijs als er tien vragen goed worden beantwoord. Maar als er drie vragen fout worden beantwoord, maakt er iemand anders kans op de prijs. Lees in het artikel ‘Hoe doe je een Facebook Live met meerdere personen?’ hoe je een uitzending met meerdere mensen kunt doen.

21. Het woord van het jaar

Welk woord is volgens jouw fans het woord van het jaar? De leukste of beste inzending wint.

22. Zoektocht in jouw weggever

Heb jij een e-book gemaakt als weggever? Met daarin een promotie, bijvoorbeeld voor een product, dienst of evenement? Verberg in het e-book een afbeelding of een aantal losse letters die mensen kunnen combineren tot één woord. Als zij het codewoord goed hebben geraden maken ze kans op datgene wat jij promoot in de weggever.

Wil je deze lijst opslaan en daarbij nog eens 10 bonus ideeën ontvangen? Klik op de onderstaande knop om het e-book te downloaden.


23. Combineer een winactie met het activeren van een Facebook Messenger bot

Als mensen met een bepaald woord onder jouw Facebookbericht met de winactie reageren, activeren ze daarmee een Facebook Messenger bot. In die Facebook Messenger bot kun je de deelnemers een aantal vragen stellen waardoor je meer te weten komt. Of je stelt een aanvullende vraag waarmee je kunt bepalen wie de winnaar wordt.

24. Een dubbele winactie

Dit idee is een variant op de fotowedstrijd, waar maar één persoon kans maakt op de prijs. Bij de dubbele variant kies je niet zelf de winnaar, maar laat je je fans een winnaar kiezen. Verloot de prijs vervolgens onder de mensen die een foto hebben ingestuurd en een tweede prijs onder de mensen die mee hebben gedacht over wie de winnaar is.

25. Raad het juiste aantal

Vul een vaas met paaseieren en laat mensen raden hoeveel paaseieren er in de vaas zitten. Of laat mensen het gewicht van een marsepeinen varken raden. De persoon met het juiste antwoord of het antwoord wat het meest in de buurt komt, wint de vaas met inhoud of het marsepeinen varken. Probeer deze winactie eens om te zetten naar iets wat gerelateerd is aan jouw bedrijf.

 

26. Schrijfwedstrijd

Laat mensen deelnemen aan een schrijfwedstrijd, bijvoorbeeld door de mensen een gedicht of sprookje te laten schrijven. Vermeld wel een maximaal aantal regels, je wilt niet uren bezig zijn met het lezen van alle reacties om de winnaar te kunnen bepalen.

27. Win je verlanglijstje

Laat mensen een verlanglijstje samenstellen met producten uit jouw webshop die ze dolgraag willen hebben. De winnaar wint (een van de ) de producten op het verlanglijstje.

VT Wonen doet iets wat hierop lijkt. Ze laten mensen hun droomwoonkamer samenstellen met producten die samen precies de waarde hebben van € 10.000.

65 winacties - Idee 27

28. Download een weggever

De mensen die jouw weggever downloaden maken kans op een prijs. Het is helemaal leuk als jij het voor elkaar kunt krijgen om in één van de weggevers een gouden ticket te stoppen.

29. Ontwikkel een vragenlijst

Maak een vragenlijst die je kunt verspreiden onder je doelgroep om meer te weten te komen over je fans. Verloot onder alle mensen die de vragenlijst volledig invullen een prijs. Dit motiveert mensen om de vragenlijst helemaal in te vullen en jij komt veel te weten over je doelgroep.

30. Een winnend recept

Laat mensen hun favoriete recept delen onder je Facebookbericht. Het lekkerste recept wint een prijs (het is wel een nadeel dat je alles zelf moet maken om te kunnen proeven 🙂 ).

31. De persoon met de meeste duimpjes

Dit idee voor een winactie is echt heel leuk. En misschien wordt het nog lastig om een winnaar te kiezen. Plaats een Facebookbericht waarbij je aankondigt hoe laat je een winnaar kiest. Mensen moeten onder het bericht reageren en elkaar duimpjes geven. De persoon met de meeste duimpjes wint. Het gaat vast een leuk competitie-element op je Facebookpagina geven.

32. Puzzel erop los

Bedenk een kruiswoordpuzzel of een woordzoeker. Daar zijn hele handige tools voor te vinden op internet. Gebruik bijvoorbeeld puzzel.org voor het maken van een kruiswoordpuzzel of woordzoeker. Laat mensen de puzzel oplossen en het juiste antwoord delen onder jouw Facebookbericht.

33. Een winactie gerelateerd aan een speciale dag

Is het Nutelladag? Verloot dan een pot Nutella onder je fans die ook zo van Nutella houden. Het is misschien niet gerelateerd aan jouw bedrijf, maar het is wel heel leuk!

34. Deel een bericht

Laat mensen een bericht van hun eigen pagina delen in een reactie. Ze plaatsen dan de link naar het bericht of een schermafbeelding in een reactie. En vraag zeker of de mensen denken aan een goede tekst en mooie afbeelding. Het bericht met de meeste likes wint.

35. Het lekkerste gerecht op de menukaart

Dit idee is vooral heel interessant als je een menukaart hebt. Vraag mensen welk gerecht zij graag het liefste nemen als ze maar één gerecht van de kaart mogen kiezen. Deze winactie kan ook als je verschillende soorten behandelingen aanbiedt.

36. Vertel een grap

Maak van de vrijdag eens een ‘Funny Friday’. Lachen werkt altijd goed! De grap waar jij het hardste om moet lachen wint een grappige prijs.

37. Laat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief

Laat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief om kans te maken op een mooie prijs. Het is fantastisch als je daar een speciale landingspagina voor maakt. Met Leadpages kun je bijvoorbeeld een landingspagina maken die je ook als tabblad op je Facebookpagina kunt weergeven.

38. Een nieuwe naam voor een product of dienst

Je fans komen soms met de beste ideeën. Dat komt doordat zij precies weten waardoor ze zich aangetrokken voelen. En jij ziet soms door de bomen het bos niet meer. Laat je fans daarom meedenken over een nieuwe naam voor een product of dienst. Ik weet zeker dat je snel een goede nieuwe naam te pakken hebt. En je beloont alle mensen die hebben meegedacht door een mooie prijs te verloten.

39. Een nieuw product bedenken

De uitgebreidere variant van idee 38, is dat je mensen vraagt een nieuw product of nieuwe dienst te laten bedenken. Waar zouden de mensen behoefte aan hebben? De prijs die je weggeeft? Dat is natuurlijk het nieuwe product of de nieuwe dienst die jij hebt ontwikkeld naar aanleiding van de ideeën.

40. Voorspellen

Hoe goed zijn jouw fans in het voorspellen van de temperatuur voor de volgende dag? Of in het voorspellen van een uitslag van een sportwedstrijd? De persoon die de juiste voorspelling weet te geven, wint een prijs.

41. Je eigen bingo

Maak eigen bingokaarten die je in een persoonlijk Facebookbericht naar de deelnemers stuurt. Zorg voor lekker veel verschillende kaarten (misschien met afbeeldingen in plaats van nummers) en speel in de ochtend tijdens een Facebook Live uitzending een potje Bingo. Het hoeft niet perse tijdens een Facebook Live uitzending, zolang je de persoon met een valse bingo maar wel een liedje laat zingen 😉

42. Hebben mensen jouw promotiemateriaal gezien?

Heb jij promotiemateriaal verspreid? Dus bijvoorbeeld een poster laten maken voor in een bushokje of ergens flyers neergelegd? Laat mensen vertellen waar ze het promotiemateriaal hebben gezien, waardoor ze kans maken op een van jouw producten of diensten.

43. Doe eens wat anders met het product

Een perfect voorbeeld is een winactie van Coolblue. Zij versturen producten in grote oranje/blauwe dozen. Coolblue roept de klanten op om van deze doos een mooie creatie te maken. Jij zou iets soortgelijks kunnen doen en een winactie, bijvoorbeeld een waardebon, als prijs kunnen weggeven.

44. Vul in op de stippellijn

Bedenk een zin die eindigt met een stippellijn, waar mensen suggesties kunnen doen voor wat er op de stippellijn moet komen te staan. De leukste inzending wint de prijs.

 

45. Raadsel

Bedenk een goed raadsel (niet te ingewikkeld). De persoon die het raadsel oplost, wint de prijs.

46. Verwijs mensen naar een winactie op je website

Maak een Facebookbericht voor een winactie op je website. Voordeel is dat jij op je website zelf de regels bepaalt wat wel en niet mag.

47. Slogan

Hoeveel creativiteit hebben jouw fans? Laat de mensen een nieuwe slogan voor jouw bedrijf bedenken. De prijs? Eeuwige roem omdat jij de slogan echt gaat gebruiken.

48. Selfie-actie

Laat mensen een leuke selfie maken en deze delen onder jouw Facebookbericht.

49. Liefde voor jouw product

Roep je fans op om hun liefde voor jouw product te laten zien. Ze kunnen dat delen met een foto of video. Misschien zelfs live terwijl ze jouw product of dienst gebruiken.

50. Beloning voor een recensie

Verloot een prijs onder de mensen die een recensie hebben achter gelaten op jouw pagina. Het kan mensen die nog geen recensie hebben achtergelaten net dat extra zetje geven om toch een recensie te plaatsen op je pagina.

51. Iedere dag weer deelnemen aan een winactie

Plaats een winactie op je Facebookpagina waar mensen iedere dag weer onder kunnen reageren om kans te maken op de prijs. Je verloot dus zeven keer een prijs onder de deelnemers. Het bericht krijgt zo veel betrokkenheid en bereik.

52. Voetenfoto

Dit is leuk voor bijvoorbeeld een pedicure of nagelstudio. Je kent ze wel, foto’s van mensen die met hun voeten in het zand zitten en dat met een foto van hun voeten delen op hun Facebookprofiel. Verloot een prijs onder de mensen die op een leuke manier een foto van hun voeten (of handen) ) delen in een reactie.

Bedenk een variant als jij geen pedicure of manicure bent.

53. Een jubileum

Hoe lang bestaat jouw bedrijf? Ieder jaar dat jouw bedrijf bestaat is wat mij betreft reden voor een feestje. Maak er een feestje van. En wie jarig is, trakteert toch?

54. Inchecken

Kunnen mensen op de locatie van jouw bedrijf inchecken? Verloot onder de mensen die zijn ingecheckt op jouw locatie, een prijs.

55. Een offline winactie promoten

Heb jij een winactie waar mensen alleen aan deel kunnen nemen als ze bij je langs komen? Bijvoorbeeld in jouw restaurant of salon? Deel in een Facebookbericht meer informatie over de winactie die er is. In het bericht vertel je hoe mensen deel kunnen nemen aan de winactie.

56. Hashtags

Laat mensen in hun statusupdate op Facebook een bepaalde hashtag gebruiken. Jij kunt de berichten met de hashtag opzoeken op Facebook en de leukste statusupdate een prijs geven.

57. Wie kraakt de Facebook Messenger bot?

Kan iemand jouw Facebook Messenger bot kraken? Dus alle vragen in de Facebook Messenger bot goed doorlopen en daarmee een kortingscode ontcijferen? Het is heel leuk om dat als winactie te promoten op je Facebookpagina.

58. Geef iets weg met een collega

Werk jij veel met een ander bedrijf samen omdat jullie elkaar zo goed aanvullen? Overleg of jullie samen iets weg kunnen geven. Doordat jullie de winactie allebei op je pagina plaatsen, is het bereik van je winactie extra groot.

59. Plaats de winactie in de omslagfoto van je pagina

Wat de winactie ook is, plaats de winactie in een omslagfoto. De omslagfoto is als een uithangbord voor je bedrijf. Je fans zien de omslagfoto als eerste als ze op jouw pagina komen. Daardoor valt de winactie extra goed op.

60. Deel een video

Laat mensen een video maken. Geef een aantal instructies over wat er in de video moet komen te staan. Je kunt je fans vragen of ze iets willen vertellen over de samenwerking met jou. Of misschien daag je de mensen wel uit om een record te verbreken, zoals Coolblue hieronder doet.

65 winacties - Idee 60

61. Stemmen op een product wat echt in de aanbieding moet

Je fans mogen aangeven welk product deze maand in de aanbieding komt. Het winnende product wordt daadwerkelijk afgeprijsd, waardoor je fans het gaan kopen.

62. Bedenk een winactie voor een specifieke doelgroep

Maak een Facebookbericht waarin je een prijs verloot onder alle moeders die reageren. Of onder koppels, waarbij de vriend zijn partner tagt. Zo richt je je met de winactie op een specifieke doelgroep.

 

63. Kies je meest favoriete product

Heb je meerdere producten? Laat mensen onder een Facebookbericht aangeven wat hun meest favoriete product is. Ze maken kans om dat product te winnen.

64. Eerlijk zullen we alles delen

Facebook is niet helemaal duidelijk over of je mensen mag laten taggen als voorwaarde om kans te maken op een prijs. Je hoeft het taggen niet als voorwaarde te gebruiken. Je kunt je fans ook vragen met wie ze jouw prijs zouden delen.

65. DIY-winactie

DIY staat voor Do It Yourself. Vraag je fans welke creatieve ideeën zij hebben voor een doe-het-zelf klus. Het leukste idee wint de prijs.

Ik heb nog een paar extra tips voor als je een winactie gaat plaatsen op je pagina.

  • Hou het eenvoudig: Hoe gemakkelijker het is om mee te doen aan jouw winactie, hoe groter de kans is dat er veel mensen mee gaan doen. Een winactie waarbij mensen al kans maken op de prijs door op de ‘vind-ik-leuk’-knop te klikken werkt het beste. Ook een bericht waarbij mensen alleen hoeven te reageren met een getal of letter (wat gelijk staat aan een goed antwoord), werkt vaak goed. Zodra mensen meer moeten nadenken over het antwoord op je vraag, wordt de kans groter dat ze niet reageren. Ze doen dan alleen mee als ze de prijs echt heel graag willen winnen.
  • Gebruik winacties voor het doen van marktonderzoek: In de lijst met ideeën vind je een aantal ideeën waarbij je je fans vraagt om iets over zichzelf of over jouw product te vertellen. Of je vraagt ze met nieuwe ideeën te komen. Dit is hele waarde volle informatie. Jij kunt zo heel veel leren over wie je fans zijn en waar ze behoefte aan hebben. Gebruik de feedback die je krijgt om je betaalde aanbod te verbeteren of om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen.
  • Bedenk prijzen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf: Op een winactie waar jij een iPad weggeeft gaan veel mensen reageren. Iedereen wil wel een iPad winnen. Maar de mensen die deel gaan nemen aan jouw winactie, zijn lang niet allemaal mensen die daadwerkelijk iets bij jou zouden kopen. Je hebt veel liever mensen die deelnemen aan een winactie omdat ze zo graag een product of dienst van jou willen winnen. Dit zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod.
  • Kies eenvoudig een winnaar: Weet je niet hoe je tussen al die likes een winnaar moet selecteren? Lees het artikel ‘Hoe kies je een winnaar van je like-winactie op Facebook’.
  • Let op de regels van een winactie: Let goed op welke regels Facebook hanteert voor een winactie. Daarvoor kun je het artikel ‘Wat mag wel en niet bij like & winacties op Facebook?’ lezen.

Wil je de lijst met ideeën voor winacties graag bewaren? Download de lijst met ideeën door op de onderstaande knop te klikken en krijg nog eens 10 extra ideeën!

Laat wat van je horen

*