4 manieren om je volgers te betrekken bij je marketing

Plaats je vaak berichten op je Facebookpagina? Zie je dat je berichten wel gezien worden, maar reageren mensen daar niet op? Wil je wel dat mensen dit gaan doen? Dat ze hun persoonlijke verhaal gaan delen onder jouw berichten en dat er interactie ontstaat? In dit artikel beschrijf ik 4 manieren om jouw fans te betrekken bij je marketingactiviteiten op sociale media.

 

Tip 1: Zet je fans in de spotlights

Sociale media zijn in de afgelopen jaren steeds meer gegroeid en mensen willen met hun bedrijf zo vaak mogelijk genoemd worden. Dat valt namelijk op! Het is heel leuk om mensen via jouw Facebookpagina deze mogelijkheid te bieden.

Zet mensen in de spotlights! Ik doe dit met de First Friday Facebook Fan. Iedere eerste vrijdag van de maand zet ik één van mijn fans in het zonnetje met zijn/haar succesverhaal. De fan vertelt zijn/haar succesverhaal op Facebook.

first_friday_fan

Door mensen de mogelijkheid te geven op jouw Facebookpagina in de spotlights te staan, gaan ze informatie delen die voor nieuwe klanten heel relevant en interessant is. Deze mensen kunnen, als jij daar specifiek om vraagt, verhalen, afbeeldingen, foto’s, video’s of interessante artikelen gaan delen.

Hashtag

Een soortgelijke manier om mensen hun ’15 minutes of fame’ te geven, is het gebruik van een hashtag (#). Vraag je volgers een bericht te plaatsen op Twitter, Instagram, Facebook of Pinterest met daarbij een door jou bedachte, pakkende hashtag. Door het gebruik van een hashtag kun je berichten gemakkelijk terugvinden.

In 2015 deed KLM dit. KLM vroeg de mensen om papieren vliegtuigjes te vouwen en deze op verschillende (wereld)bestemmingen op de foto te zetten. Mensen konden de foto’s delen met de hashtag #klmpaperplanes. De mooiste foto’s werden door KLM gebruikt voor een blog.

knipsel2

Tip 2: Bedenk een winactie met een competitief element

Bij winacties zijn er altijd voldoende mensen die reageren. Mensen raken vaak enthousiast van het feit dat ze iets kunnen winnen. Maak daarom optimaal gebruik van deze menselijke drang en bedenk een winactie met een competitie-element.

Metro Rotterdam en de Facebookpagina ‘Kom ie uit Rotterdam dan?’ hebben afgelopen zomer de handen ineen geslagen en een fotowedstrijd georganiseerd. Mensen konden dagelijks hun mooiste foto van Rotterdam insturen.

Vervolgens konden mensen de foto’s een vind-ik-leuk geven. De foto met de meeste vind-ik-leuks in die week, was de weekwinnaar. Vervolgens werd een maandwinnaar gekozen en de foto die de wedstrijd na 5 maanden won, werd beloond. Het leuke aan deze actie is dat mensen werden betrokken bij het selecteren van de winnaar.

afbeelding-3

Tip 3: Spoor aan tot creativiteit

De momenten dat mensen buiten de kaders kunnen denken, zijn de momenten dat mensen echt hun creativiteit de vrije loop kunnen geven. En dat vinden ze leuk! Je betrekt mensen bij jouw bedrijf als je ze op creatieve wijze mee laat denken over jouw product. Er kunnen zelfs ideeën naar voren komen waar jij zelf nog niet eerder aan hebt gedacht.

Blijdorp paste een soortgelijk concept toe, toen in augustus 2015 een olifantje werd geboren. Direct werd een winactie opgezet, waar mensen het jonge olifantje een naam mochten gegeven. De naam ‘Sunay’ won en de persoon die de naam had bedacht, mocht een dag achter de schermen in het olifantenverblijf kijken. Het is een goed voorbeeld hoe mensen hun creativiteit laten spreken door het neerzetten van een winactie. In het geval van Blijdorp pakte het extra goed uit. De geboorte van Sunay was al in het nieuws gekomen, maar door de winactie kreeg de dierentuin extra publiciteit.

afbeelding-4

Tip 4: Maak gebruik van de mening van je klanten

Eén van de makkelijkste manieren om meer mensen naar je Facebookpagina te krijgen, is door ze te vragen naar hun mening over een bepaald onderwerp. Lays doet dit regelmatig wanneer ze nieuwe smaken chips hebben en niet kunnen kiezen welke smaak het lekkerst is. Aartjan van Erkel paste dit concept recent ook doe, met de cover van zijn nieuwe boek. Hij vroeg zijn volgers wat ze van de cover vonden en hij nam hun feedback mee bij het aanpassen van de cover.

zojuist_binnen

Deze vier tips zijn slechts enkele voorbeelden van manieren om mensen bij jouw bedrijf te betrekken op Facebook. Het is echt een gemiste kans als je je mensen totaal niet bij jouw bedrijf betrekt.

Mensen willen betrokken worden, ze willen een actieve rol spelen. Laat ze weten dat dit mogelijk is, door bijvoorbeeld de campagne die je hebt op de website, te vermelden op Facebook. Of een blog te schrijven over een actie die je momenteel houdt.

Naast dat je daardoor mensen informeert, kunnen mensen zowel op Facebook als onder je blog reageren. Je kunt een gesprek aangaan en misschien komen er uit de reacties hele goede ideeën!

Bij sociale media moet je een verhaal vertellen waar de klant deel van uit maakt. Ga nog een stap verder en laat je klant meedenken met het verhaal en met de producten en diensten die jij aanbiedt.

In plaats van jouw potentiële nieuwe klanten te gaan vertellen waarom jouw producten en diensten geweldig zijn, is het veel effectiever om dit door huidige klanten te laten doen. Laat hen vertellen hoe jouw producten en diensten hun leven al heeft veranderd. Ze voelen zich betrokken bij jouw bedrijf en dat maakt ze trouwer. Het trekt bovendien nieuwe klanten aan!

Reacties

  1. Top weer Anne.
    Thanx.
    Brigitte van Hengel.

    #woerden #allesisliefde

    #hetgroenehart #ConceptStore

  2. Een zeer goede en nuttige tip. Ik ga eens nadenken welke manier ik kan gebruiken. Dank je.

Laat wat van je horen

*