5 manieren om je persoonlijke Facebookprofiel zakelijk in te zetten

15700876_sVraag je je wel eens af of en hoe je je persoonlijke Facebook profiel zakelijk kunt inzetten? Ik ben er een groot voorstander van. Een van de redenen waarom Facebook Marketing heel succesvol kan zijn is de persoonlijke connectie die je kunt maken met je ‘mensen’.

In dit artikel laat ik je 5 manieren zien hoe, als eenmanszaak of klein bedrijf, het gebruik van je persoonlijke profiel impact kan hebben op je marketing.

Ook voor ZZP-ers, eenmanszaken, freelancers en kleine bedrijven is het essentieel om een pagina te hebben op Facebook. Daarmee bedoel ik een bedrijfspagina. De pagina moet het merk uitdragen en goed ‘gebrand‘ zijn, zodat je je publiek bereikt.

Maar er wordt vaak vergeten dat de manier waarop je je persoonlijke profiel gebruikt ook een belangrijke rol kan spelen in het succes van je Facebook marketing.

Allereerst; volgens de Facebook voorwaarden, mag je een persoonlijk profiel niet alleen voor zaken gebruiken. Dat wil zeggen dat een persoonlijk profiel geen bedrijfsnaam mag hebben (alleen een persoonsnaam) en dat je niet alleen zakelijke dingen op je tijdlijn mag plaatsen. Een mix van persoonlijke berichten en zakelijke berichten, gerelateerd aan je pagina of website, mag wel.

Maar er zijn meerdere manieren mogelijkheden om contacten te leggen en te onderhouden met huidige en toekomstige klanten via je persoonlijke profiel.

Privé en zakelijk gescheiden

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je privé leven en je zakelijke leven gescheiden te houden. Maar ik denk dat die 2 gebieden in deze tijd meer en meer samengevoegd worden. De scheidslijn tussen zakelijk en privé wordt steeds vager, voor jou, maar ook voor je klanten.
Persoonlijk, sociaal zaken doen is het toverwoord, voor grote en kleine bedrijven. Het was nog nooit eerder zo goed mogelijk persoonlijk zaken te doen, sinds de komst van sociale media. Profiteer daar van!

Misschien is zo’n strenge scheiding van zakelijk en privé helemaal niet realistisch meer. Als je transparant en open connectie legt met je zakelijke contacten, krijg je vertrouwen en respect. En dit kun je doen op je Facebook profiel.

Hier zijn 5 manieren om je persoonlijke Facebook profiel zakelijk in te zetten:

1. Zorg dat men je kan volgen op je persoonlijke profiel

volgen

Als je dit bij ‘instellingen – volgers’ op ‘iedereen’ zet, houd er dan rekening mee dat je misschien sommige, persoonlijke berichten, niet met volgers wilt delen, maar alleen met vrienden. Dat bepaal je in een bericht zelf. iedereen   Nog een voordeel van ‘volgen’ aanzetten is, dat iedereen die je niet accepteert als vriend, automatisch een volger wordt. Zodat je gemakkelijk en snel een publiek kunt opbouwen.

 treetops2. Vier je momenten

Hoe praat je over je bedrijf op je persoonlijke profiel zonder mensen te ergeren? Door je momenten te vieren. Je hebt vast wel eens van die momenten die leuk zijn om te delen. Een vrijdagmiddagborrel, een verjaardag, een promotie, een nieuw product, een grappige actie.

De manier waarop je dit deelt is essentieel. Het is geen persbericht en je bent niet op je bedrijfspagina. Dus gebruik de taal en toon die jij zelf zou gebruiken. Deel een leuke achter-de-schermen foto zoals je dat zou doen van je gezin of je vrienden.

3. Deel een compliment uit

Gebruik je profiel om openlijk klanten of collega’s te feliciteren of bedanken met een promotie, verjaardag, gezinsuitbreiding of gewoon met hun goede werk. Mensen houden er van erkend en genoemd te worden.

4. Vertel je verhaal

Als je je persoonlijke profiel inzet om over je bedrijf te vertellen met passie en enthousiasme, kun je foto’s plaatsen van je bedrijf, je collega’s, je events. Je kunt in die foto’s dan de betrokken mensen taggen. Het heeft geen zin om een heleboel mensen te taggen in een foto, die er helemaal niet opstaan. Dat komt heel spammerig over.

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

5. Gebruik Facebook lijsten

Mijn favoriete tip als laatste. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken van klanten, of van potentiële klanten, leveranciers, collega’s enz. Nu hoef je niet meer je hele nieuwsoverzicht door te worstelen om die berichten van klanten te zien en er op te reageren. Kijk iedere dag even naar deze lijsten en raak betrokken bij het wel en wee van je zakelijke contacten. Of pak de telefoon en pleeg een ouderwets telefoontje om te reageren op heuglijk nieuws van een connectie. 

Een nieuwe lijst kun je hier maken: https://www.facebook.com/bookmarks/lists. Een lijst komt automatisch links naast je nieuwsoverzicht te staan.

Goede relaties ontstaan door kleine attenties. Ook op Facebook.

Comments

  1. Ik probeer van alles op mijn Facebook pagina, maar de klantenkring is sinds september heel klein.

  2. Ik heb op eigen initiatief een facebookgroep opgezet om met elkaar meer te leren over een apparaat. In deze tijd was ik werkzaam als commercieel medewerker voor een bedrijf dat deze apparaten verkocht. In de afgelopen 15 maanden heb ik deze pagina altijd alleen beheerd. Ook heb ik wel eens reclame gemaakt voor mijn bedrijf. Nu is er onenigheid met mijn werkgever en claimt hij dat ik deze pagina in zijn opdracht heb gemaakt, wat gewoon niet waar is. Hij wil dat ik de pagina overdraag en dat wil ik niet. Wat moet ik doen?

    • anneraaymakers zegt

      Marjan, ik heb je hier over een e-mail gestuurd.

    • thierry jonnaert zegt

      Geen probleem…je laat gewoon weten dat alles nu anders is ( er was een metamorfose van de groep ), en dat het niet meer over de toestellen gaat, en dat de communicatie nu gewoon nog in leven blijft dankzij de vriendschap en interesse van de mensen die participeerden. Je maakt geen pub meer voor het bedrijf, en hebt ook niets over te dragen ( de oude groep bestaat niet meer,..enkel de ruimte die de FB-groep innam vooraleer te transformeren ! )Vermeld verjaardagen, feliciteer, filosofeer,…, maak grapjes.. en schrijf verder ( tussen de lijnen) wat je wenst..al zaten er nieuwe zakelijke tips tussen. Succes ! TJ

  3. en wat hou je dan eigenlijk over als prive voor vrienden en familie?

  4. Henny zegt

    Ben het wel eens met Erik…waarom heb je anders een zakelijke pagina? Ik blijf dit ook lastig vinden..Ik wil niet voor iedereen mijn persoonlijke pagina openzetten, maar wil wel dat iedereen de zakelijke pagina kan zien inclusief eventueel volgen…weer slim bekeken van FB. LinkedIn is dan toch weer een stuk professioneler..
    Ik heb ook moeite met de vraag hoe ik FB wil gebruiken…met prive of zakelijke naam? Ik merk dat het ene geen plaatsing heeft op het andere….

    • anneraaymakers zegt

      Bedenk dat je op Facebook in een veel andere omgeving bent als op Facebook. Sociaal zaken doen is meer dan ooit erg belangrijk. Inderdaad is bedachtzaam te werk gaan een goed idee. Overigens post ik soms hele persoonlijke dingen maar die krijgen alleen mijn hele goede vrienden en familie te zien. Ik deel dat op in lijsten en kies iedere keer weer ‘wie mag dit zien?’ Lees dit artikel maar eens: https://www.anneraaymakers.nl/2012/07/01/overzicht-met-lijsten-op-facebook/

  5. Leuk artikel. Zelf heb ik lang getwijfeld over het gebruik van mijn persoonlijke profiel. Vooral omdat ik het eigenlijk als privé beschouw. Je lijstje hierboven geeft hele duidelijke aanknopingspunten hoe je je persoonlijke profiel kan inzetten en tegelijkertijd je timeline interessant kan houden voor je vrienden. Overigens gaat het hoe dan ook een zakelijk tintje krijgen. Of je dat wilt is natuurlijk wel een persoonlijke keus.

    Ik merk wel dat ik profielen te snel persoonlijk vind worden. Als ik van een online kennis ineens foto’s zie van een gezinsuitbreiding met mama nog in het ziekenhuis is dat wat mij betreft te ver in de intieme levenssfeer. Als je je persoonlijke profiel helemaal open zet en een zakelijk tintje geeft is het ook tijd voor een grote schoonmaak en bedachtzaamheid wat je voor wie plaatst.

Speak Your Mind

*