Alles wat je moet weten over Reels op Facebook

Alles wat je moet weten over Reels op FacebookTerwijl TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts al even bestaan, heeft Facebook nu ook korte video’s gelanceerd in de vorm van Reels. Met Reels kun je ook je business echt een flinke boost geven: want video’s zijn enorm populair op de social media platforms. In dit blog vertel ik je alles wat je moet weten over Facebook Reels en hoe je ze gebruikt.

1. Wat zijn Reels?

Facebook promoot Reels als ‘leuke en korte video’s bestaande uit muziek, audio, AR-effecten, tekst overlays en meer’ die gebruikers eenvoudig kunnen maken vanaf hun mobiele telefoon.

Je kunt Reels het beste vergelijken met de welbekende korte TikTok-video’s. Het zijn korte videofragmenten die je met geluidseffecten of achtergrondmuziek kunt bewerken om leuke en creatieve clips te maken. Een poosje geleden kwam Instagram al met Reels die erg populair zijn: ook voor onder ondernemers bieden Reels interessante mogelijkheden.

Facebook Reels verschijnen zowel in je feed als in groepen en onder de Watch tab. Gebruikers die de Reels bekijken, hebben de mogelijkheid om de maker ervan meteen al in de video te volgen, te liken, er commentaar op te geven of de Reel te delen met hun eigen contacten.

Het mooie is dat het sinds kort mogelijk is om eenvoudig je Instagram Reels te delen op Facebook. Deze optie is nog niet wereldwijd uitgerold. Als je hem niet ziet staan bij je Reels-opties, dan is het nu helaas nog niet mogelijk om het te gebruiken.

2. Waar vind je de Facebook Reels?

De focus van zowel Facebook als Instagram is gericht op meer video en vooral meer Reels. In de VS zien gebruikers de Facebook Reels al in hun nieuwsfeed langskomen.

Op dit moment hebben de Facebook Reels in Nederland nog een eigen plekje in de nieuwsfeed. Hier zie je voorgestelde Reels in de vorm van een feed voor deze verticale video’s. Zodra een gebruiker op een Reel klikt, komt hij bij een feed uit waar meteen ook al de volgende video te zien is.

Gebruikers kunnen zo Reels ontdekken op basis van hun wensen en interesses. Speel hier als ondernemer gericht op in door Reels te maken over onderwerpen waar je doelgroep gericht op zoekt. Kies voor thema’s die ze echt aanspreken.

3. Wie kan je Facebook Reels bekijken?

Standaard zijn Facebook Reels ingesteld als openbaar op dit online platform voor iedereen boven de 18. Je kunt de instellingen veranderen en per Reel het gewenste publiek aangeven aan wie je het wilt tonen.

Toon je Reel bijvoorbeeld alleen aan je volgers of juist openbaar zodat iedereen je Reel kan ontdekken. De laatste optie is voor jou als ondernemer natuurlijk het meest interessant. Hoe meer potentiële kijkers: hoe beter.

4. Hoe kun je Reels als ondernemer inzetten?

Je bent misschien al verschillende Reels tegengekomen op Facebook. Sommige bedrijven gebruiken deze populaire korte video’s al om de aandacht te trekken en om potentiële klanten op deze originele manier te bereiken.

In een Reel kun je echt van alles doen. Deel bijvoorbeeld je expertise in de vorm van korte tips. Houd het interessant en eenvoudig en breng het aantrekkelijk in je video. Zo spreekt je Reel jouw doelgroep zoveel mogelijk aan.

Leuk is ook de ‘voice over’ optie waarmee je commentaar kunt geven op je eigen video: handig als je iets wilt uitleggen. Ook is het mogelijk om op geplaatste Reels te reageren met je eigen video: dat wordt remix genoemd.

Er wordt tenslotte ook gewerkt aan een soort winkelfunctie in een Reel, die momenteel wordt getest. Hierbij kunnen bedrijven hun producten in een Reel plaatsen, zodat gebruikers er meer over te weten kunnen komen, ze kunnen bewaren of ze direct kunnen kopen terwijl ze de reel bekijken via een speciale button.

Zoek je meer inspiratie en wil je weten hoe je Reels als ondernemer slim inzet? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-reels-zo-zet-je-het-als-ondernemer-slim-in/

Omdat deze functie nog relatief nieuw is op Facebook, is nog niet duidelijk wat het goed of minder goed doet op dit platform. Dat moet de toekomst uitwijzen. Als je al regelmatig Instagram Reels post, kies er dan bijvoorbeeld voor om je meest populaire Reels ook op Facebook te plaatsen.

5. Wanneer zijn Facebook Reels interessant voor jou?

Reels op Facebook kunnen een interessante optie zijn als je een oudere doelgroep wilt aanspreken en je jezelf wilt onderscheiden van de massa. Zorg dat de content je doelgroep aanspreekt en dat het wordt gepresenteerd op een manier die ze leuk vinden. Dan kan even zoeken zijn.

Het publiek op Facebook is gemiddeld een stuk ouder dan het publiek op TikTok. Bestaat je doelgroep voornamelijk uit mensen tot een jaar of 29, dan is het slim om TikTok in te zetten. Als je doelgroep ouder is dan 29 jaar, dan zijn Facebook Reels zeker een interessante optie om je ideale klant via korte video’s te bereiken.

6. Wat kan ik bewerken in de Facebook Reel-app?

Facebook heeft momenteel verschillende in-app tools voor het maken van Reels. Ik som de belangrijkste mogelijkheden voor je op. Je kunt:

  • Opnemen met een handige countdown timer.
  • Videoclips maken met maximaal 30 seconden beeldmateriaal via de Reels camera.
  • Meerdere fragmenten samenvoegen tot één Reel door ze op te nemen of door een selectie te maken uit je galerij.
  • De videosnelheid veranderen.
  • Verschillende AR-effecten gebruiken.
  • Muziek toevoegen uit je Facebook-muziekbibliotheek.
  • Een Reel maken waarbij je gebruikmaakt van audio van andere openbare Reels.

7. Zet Facebook Reels in voor extra bereik van je Instagram Reels

Zoals eerder benoemd kun je je Instagram Reels ook delen op je Facebook profiel. Zo krijgt je gemaakte Reel nog meer bereik bij een meer divers publiek. Daar wordt al veel gebruik van gemaakt.

Het is een kleine moeite om je Instagram Reel ook meteen op Facebook te delen (als je de functionaliteit al hebt). Als een Instagram Reel ook wordt gedeeld op Facebook, dan kun je daarvan ook de statistieken inzien.

8. Gebruik Facebook Reels gericht in Facebook-groepen

Wat erg interessant kan zijn voor ondernemers met Facebook-groepen: je kunt je Reels ook plaatsen in een gewenste groep en zo de juiste mensen bereiken. Daar kun je als beheerder allerlei leuke en interessante dingen mee doen voor je potentiële klanten die je dan alleen deelt in je groep.

Zo geef je je groep nog meer extra waarde en wordt het nog interessanter voor mensen om bij jouw groep aan te sluiten.

Maar ook de leden van je groep kunnen zelf Reels plaatsen. Die zijn dan ook alleen maar zichtbaar in die groep. Het voordeel is dat de groepsleden allemaal een soortgelijke interesse hebben. Dus deze vorm van interactie is vernieuwend en leuk.

Reels kunnen Facebook-groepen op die manier meer waarde geven, omdat je hier niet op een algoritme hoeft te vertrouwen, maar je Reels juist specifiek daar kunt publiceren waar je doelgroep zit.

Let op: deze functie is op dit moment nog niet in alle landen beschikbaar.

9. Geld verdienen met Reels

Wist je dat facebook zelfs de mogelijkheid biedt om met Reels geld te verdienen? Dat gebeurt via een nieuw bonusprogramma dat Facebook momenteel in de VS op uitnodiging aanbiedt. De intentie is om dit op termijn ook wereldwijd uit te rollen.

Met dit programma ontvangen makers geld als gebruikers hun Reels bekijken. Deze bonus wordt uitbetaald op basis van de prestaties van de Reels en is beschikbaar op zowel Facebook als Instagram. Hiermee wil Facebook het gebruik van Reels nog eens extra stimuleren.

10. Advertentiemogelijkheden in reels

Tenslotte wordt er ook gewerkt aan twee speciale advertentiemogelijkheden in Reels. Het gaat concreet om kleine banners en om sticker advertenties.

Deze zijn nu nog maar in enkele landen actief. De verwachting is dat dit wereldwijd verder uitgerold zal worden.

11. Zo maak je een Facebook Reel

Nu je weet wat je er allemaal mee kunt, wil je er misschien wel meteen mee aan de slag. Het werkt eigenlijk vrij eenvoudig:

  1. Bovenaan in je nieuwsfeed op Facebook kun je van stories naar Reels wisselen. Daar kun je alle recent gedeelde Reels doorbladeren. Hier vind je ook de optie om je eigen Reel te maken. Tik daarop en geef Facebook toegang geven tot je camera en je microfoon.
  2. Je kunt het foto-icoon (links onderaan) gebruiken om eerder gemaakte foto’s als video’s toe te voegen aan je Reel. Of je maakt een nieuwe opname door op de opnameknop te klikken. Daarmee maak je een hele nieuwe video.
  3. Dan komen we uit bij een aantal opties. Bovenaan kun je muziek toevoegen. Je kunt daar gericht op een titel zoeken of op genre iets selecteren. Ook kun je de snelheid van je video veranderen. Daarnaast kun je effecten aan je video toevoegen.
  4. Je kunt ook de handige aftel-timer instellen zodat je na 3 of 10 seconden pas begint met het opnemen. Ook de gewenste duur van je opname kun je – indien gewenst – vooraf instellen. Je kunt daarnaast een achtergrond met een green screen instellen met één van de beschikbare opties of met een item van je camerarol. Let op: Je video moet minimaal 3 seconden lang zijn voordat je naar het volgende scherm kunt gaan.
  5. Is je video helemaal naar wens en klaar? Dan klik je op ‘Volgende’. In dit scherm kun je nog effecten of muziek veranderen. Dit is ook de plek waar je tekst aan je video kunt toevoegen. Doe dit pas als je hele video af is en niet meer verder geëdit hoeft te worden. Je kunt op dit scherm ook stickers, gifs, of emoji’s toevoegen.
  6. Is je Facebook Reel klaar? Klik dan op ‘Volgende’.
  7. Als je de Reel vanaf je persoonlijke account plaatst, dan kun je nu ook instellen wie je Reel kan zien. Je kunt kiezen uit: openbaar, vrienden, of vrienden behalve. Van daaruit kun je je gewenste tekst invoeren en je Reel delen. Let op: Deze functie is momenteel nog niet overal uitgerold.
  8. Als je je Reel vanaf je Facebook bedrijfspagina wilt maken, dan ga je gewoon naar je bedrijfspagina in de Facebook app. Scrol dan naar beneden onder het kopje ‘Post maken’ en tik op de plaats waar ‘Reel’ staat. Volg van daaruit de bovengenoemde stappen.

Maak een start met Reels en zorg zo voor meer bereik en meer zichtbaarheid. Succes!

Speak Your Mind

*