Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

Instagram Reels zo zet je het als ondernemer slim inReels is een video-functionaliteit op Instagram. Het interessante ervan is dat geplaatste Reels lang zichtbaar blijven. Ze kunnen zelfs weken na het posten nog zichtbaar zijn. Het is als ondernemer zeker de moeite waard om deze leuke optie in te zetten voor meer zichtbaarheid en voor meer volgers.

1. Wat zijn Reels?

Reels zijn 15-seconden video’s die je kunt bewerken en waar je effecten aan kunt toevoegen. Je kunt het wat vergelijken met TikTok. Het is een ideale manier om meer bereik te creëren. Reels kun je opleuken met muziek, tekst en gifjes.

Deze video’s zijn onder meer vindbaar via de ‘explore pagina’, de feed en onder bepaalde hashtags. Reels inzetten voor je online marketing is slim. Je kunt meer betrokkenheid creëren en je bereik is veel groter dan met een story die na 24 uur weer is verdwenen. Je kunt Reels vinden door naar Stories te gaan. Tik vervolgens onderaan het scherm op het tabblad ‘Reels’.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

Reels hebben wel wat weg van video’s in stories, alleen biedt Reels veel meer mogelijkheden om je content dynamischer en daarmee interessanter en opvallender te maken.

2. Wat zijn de voordelen van Reels voor ondernemers?

Als bedrijf kun je Reels gericht inzetten om jouw gewenste content op een vernieuwende hippe manier te presenteren door middel van korte video’s. Het leuke is dat je op deze manier ook automatisch onder de aandacht wordt gebracht bij mensen die jou nog niet volgen.

Via het vergrootglas (zoeken)  kunnen mensen je namelijk eenvoudig vinden. Als de inhoud ze aanspreekt, gaan ze je volgen. Deze optie kan je bereik op dit platform natuurlijk enorm vergroten.

3. Hoe zet je Reels als ondernemer slim in?

15 seconden zijn kort: weet dat je ook een reeks Reels kunt delen. Daarnaast kun je gewoon doorverwijzen naar de link in je biografie waar mensen verder kunnen lezen of kijken: ideaal.

Op welke manieren kun jij als ondernemer Reels slim inzetten om je bereik te vergroten en nog meer zichtbaar te zijn? Eigenlijk is alles mogelijk: laat je creativiteit lekker de vrije loop. Bedenk dingen waarvan je een korte video kunt maken.

Ik geef je alvast een paar tips:

  • Deel uitleg over je product of dienst.
  • Deel een voor- en navideo.
  • Deel een speciale aanbieding van je product of dienst. Houdt hierbij wel de richtlijnen van Instagram in de gaten.
  • Benoem de voordelen van je product of dienst.
  • Laat klanten iets vertellen over jou of over je product of dienst.
  • Maak korte tutorials. Stel je bent yoga-instructeur, maak dan korte Reels met verschillende oefeningen.
  • Deel een kijkje achter de schermen. Daarvoor zijn Reels perfect geschikt; het zegt zoveel veel meer dan een foto.
  • Deel je challenge.

Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/

4. Waar vind ik Reels?

Je kunt Reels op twee manieren vinden:

  1. Op je startpagina. Navigeer naar de Instagram-camera linksboven in je scherm en schuif dan naar de Reels optie onderaan het scherm. Daar kun je beginnen met het opnemen en bewerken van je Reel.
  2. Via de verkenningspagina. Daar klik je op het camera-icoontje (rechtsboven in het scherm) en je kunt aan de slag gaan.

5. Hoe maak ik Reels?

Instagram Reels worden altijd in staand formaat weergegeven, dus zorg ervoor dat je altijd verticaal filmt. Een Reel kun je op twee manieren maken: selecteer een bestaande video die je bewerkt of bedenk een kort scriptje en maak een hele nieuwe opname.

Let op: je kunt momenteel alleen video’s selecteren; geen afbeeldingen.

a) Gebruik een bestaande video

Voor een bestaande video ga je naar ga je naar je filmrol naar het galerij-icoontje linksonder in je scherm. Veeg dan naar boven en selecteer de gewenste video. Als de video is geselecteerd, kun je de lengte ervan eenvoudig bewerken met behulp van de beschikbare opties in het scherm. Een balk bovenin geeft aan welk percentage van de tijd je hebt verbruikt.

Rechtsboven in het scherm zie je ook opties om Instagramstickers toe te voegen, om op de video te tekenen of tekst toe te voegen. Dit werkt net zo als bij Instagram stories. Is je video klaar? Klik dan op de uploadknop rechtsboven in het scherm.

Je kunt eventueel doorgaan met het toevoegen van fragmenten tot je 15 seconden vol zijn door de bovenstaande stappen te herhalen.

Ninjatip: je kunt de opgenomen video’s ook gebruiken voor je stories. Zo sla je meteen twee vliegen in één klap.

b) Maak een nieuwe video

Als je een video direct vanuit de app wilt maken, doe je het volgende. Klik op het profiel-icoontje links bovenaan je scherm (met jouw foto). Vervolgens kies je onderaan voor ‘Reels’ en je kunt beginnen met opnemen.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

Het werkt in principe hetzelfde als bij een story. Druk op de grote knop in het midden van je scherm en je kunt op twee manieren opnemen:

  1. Je houdt je duim op de knop en laat los zodra je klaar bent met filmen.
  2. Je drukt één keer op starten en als je klaar bent druk je weer om te stoppen.

Een Reel mag maximaal 15 seconden lang zijn. Dat betekent dat korter ook mag. Gebruik de tijd die je nodig hebt en vul het niet aan met onnodig materiaal. Houd het op die manier ‘clean’.

Ninjatip: Zorg er ook voor dat de video niet abrupt ‘stopt’,  maar zorg voor een rustige overgang op het einde van de video.

6. Hoe kun je een Reel bewerken?

Instagram Reels heeft verschillende bewerkingsfuncties aan de linkerkant van het scherm.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

Als je vooraf opgenomen video’s van je filmrol hebt geüpload, kun je alleen de Music Editor gebruiken. Alle andere functies zijn exclusief voor video’s die je vanuit de app filmt. Die moet je selecteren voordat je start met opnemen. Hier volgt een overzicht van bewerkingsmogelijkheden van je Reels.

De zelfontspanner

Hiermee selecteer hoe lang je opname zal duren (timericoontje). Je kunt de ingebouwde timer en aftelfunctie gebruiken om video’s van jezelf te maken. Stel hiervoor de duur van je video in (bijvoorbeeld 10 seconden) en klikt op de opnameknop. Nu verschijnt er een aftelling van drie seconden. De app neemt dan 10 seconden lang op.

Audio

Hiermee voeg je muziek toe (muziekicoontje). Als je eigen audio gebruikt in jouw Reels, kun je die later ook beschikbaar stellen aan anderen. Zij kunnen dan jouw audio gebruiken. Ook kun je zelf eerder opgenomen audio uit je muziekbibliotheek gebruiken. Let op: voor bedrijven gelden hiervoor weer andere regels dan voor particulier gebruik van Instagram.

De afspeelsnelheid

Hiermee pas de afspeelsnelheid van je opname aan (afspeelknop-icoontje).  Als je een video rechtstreeks vanuit Instagram Reels opneemt, heb je hiermee de mogelijkheid om je clip te vertragen of te versnellen. Binnen een video heb je de mogelijkheid om de video of het geluid te vertragen of te versnellen.

Je kunt verschillende tempo’s instellen voor verschillende secties. Hiermee kun je mooie effecten krijgen. Zoom bijvoorbeeld in slow motion in op je producten en toon dan explosief het volledige beeld weer zien.

Augmented Reality (AR)

Hiermee kun je effecten toevoegen aan je opname. Net als bij Instagram Stories kun je tijdens het opnemen filters toevoegen aan je Instagram Reels. Het enige wat je hoeft te doen is het Smiley Face-icoontje aan de linkerkant van je scherm te selecteren, het gewenste effect te kiezen en de opname te starten.

De AR-filters en effecten die je kent uit Instagram stories zijn ook beschikbaar voor de Reels. Daarnaast kun je meerdere videoclips met verschillende AR-effecten opnemen en aan elkaar ‘plakken’.

Video’s uitlijnen

Gebruik deze functie (icoontje met 2 schermen) als je meerdere videoclips van één onderwerp in een Reel wilt samenvoegen. Hiermee kun je video’s naadloos in elkaar over laten lopen. Zo kun je leuke en verrassende effecten creëren.

Let op: Deze editor wordt pas zichtbaar nadat je minstens één clip hebt opgenomen.

7. Hoe publiceer je een Instagram Reel?

Nu je je eerste Reel hebt gemaakt en bewerkt, kun je het gaan publiceren. Klik hiervoor onderaan op ‘Delen op’.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

 

Voeg vervolgens gewenste info toe.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

 

Daarna klik je onderaan op ‘Delen’.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

Als je een Reel hebt gemaakt en hem op een later moment wilt delen, kun je het altijd opslaan als concept. Je vindt je gedeelde Reels terug op je profielpagina onder het Reels icoontje.

Instagram Reels: zo zet je het als ondernemer slim in

Als je Instagram Reel eenmaal is gepubliceerd, kun je deze bekijken door naar je profiel te gaan en op de Reels tab van je profiel te klikken, die net onder je bio staat.

Wil je graag nog meer inspiratie voor content-ideeen voor je Instagram? Lees dan dit blog ook eens: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/

Je leest het: Reels zijn heel eenvoudig te maken en het werkt perfect voor je zichtbaarheid op Instagram. Houd het simpel, bedenk een leuk scriptje en begin gewoon. Veel succes!

Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/

Comments

  1. Aleid Eigenraam zegt

    Dank voor je blog, maar het lukt mij gewoon niet om het te lezen. Ik word zo enorm afgeleid door die pop-up onderaan, dat ik geneigd ben om alles te kopieren naar Word en om het dan te lezen. Daar heb ik helaas geen tijd voor, dan lees ik hem maar niet 🙁

Speak Your Mind

*