Eerste hulp bij Instagram problemen: 15 handige oplossingen die meteen werken

Eerste hulp bij Instagram problemen_ 15 handige oplossingen die meteen werkenJe herkent het wel: heb je net iets belangrijks of superleuks te posten, doet Instagram op dat moment niet wat jij graag wilt dat er gebeurt. Soms ligt het aan een tijdelijke bug van Instagram. Vaak zijn het ook andere Instagram problemen.

Voor de 15 meest voorkomende problemen heb ik de oplossingen voor je op een rijtje gezet. Zo heb je het antwoord altijd bij de hand als zich een probleem voordoet en kun je snel weer je favoriete posts plaatsen op Instagram.

1. Instagram werkt niet

Het eerste wat je moet doen, is controleren of Instagram niet uit de lucht is. Het gebeurt echt zelden, maar heel soms is Instagram offline vanwege serverproblemen. Het gebeurt zelden voor alle gebruikers tegelijk, maar er zijn soms momenten dat Instagram offline is vanwege een probleem met de servers. Dat controleer je door naar deze website te gaan en ‘Instagram’ in te typen: https://downdetector.com Daar zie je meteen of er een storing is bij Instagram zelf of niet.

2. Geen storing bekend, maar Instagram werkt niet

Ik geef je twee oplossingen die je kunt toepassen. In de meeste gevallen los je het hiermee op en kun je weer lekker aan de slag met Instagram.

  1. Herstart je telefoon. Log helemaal uit van je tablet of zet je mobiele telefoon helemaal uit. Dus afsluiten (niet direct opnieuw starten). Als het apparaat uit is, wacht je bij voorkeur een minuut. Dan herstart je het apparaat.
  2. Doet Instagram nog steeds niets? Het laatste wat kan helpen, is om de hele app van het apparaat af te halen (te de-installeren). Daarna installeer je de app opnieuw op het apparaat. Je account blijft trouwens gewoon intact en al je berichten blijven ook staan als je de app verwijdert en opnieuw installeert.

N.B. Zorg dat je hierbij je inloggegevens van Instagram bij de hand hebt. Want je moet opnieuw inloggen na installatie.

3. Instagram loopt vast tijdens het reageren op andere of het opstellen van een post

Stel je zet net je post klaar en opeens werkt Instagram niet meer. Of je bent lekker van alles aan het bekijken en reageert op andere posts, en dan doet niets het meer.

Het eerste dat je doet, is proberen of je nog wel andere websites en online platforms kunt benaderen. Doen die het ook niet, dan moet je jouw internetverbinding checken. Werkt dat allemaal wel, alleen Instagram doet het niet? Heb je meerdere accounts op Instagram? Probeer dan of je wel kunt inloggen via een ander account.

Heb je maar één account? Probeer dan op een ander apparaat op dat account in te loggen. Bijvoorbeeld via de browser van je PC/laptop/tablet. Als dat lukt, pas dat tijdelijk iets aan in je bio (verander bijvoorbeeld een woord) en sla het op. Probeer nu opnieuw datgene wat je aan het doen was ( iets posten of reageren op een andere post). Waarschijnlijk kun je nu weer gewoon aan de slag op Instagram.

N.B. Vergeet vervolgens niet om de wijziging die je net hebt aangebracht in je bio, weer ongedaan te maken 😉

Hulp bij Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces:
https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Loopt Instagram vast als je een afbeelding downloadt? Zet je apparaat helemaal uit, wacht een minuut en zet het weer aan. Grote kans dat je nu gewoon verder kunt en de afbeelding gewoon kunt downloaden.

Werken geen van deze oplossingen tijdens het posten van een bericht of het reageren op andere posts? Dan moet je contact opnemen met Instagram support en je probleem daar voorleggen (zie tip 15).

4. Ik kan niet (meer) inloggen op Instagram

Het eerste dat je in dat geval doet, is bij het inlogscherm je gebruikersnaam en je wachtwoord opnieuw intypen. Haal de tekst die er al staat (als je de gegevens hebt opgeslagen) weg en typ het opnieuw in. Een andere mogelijkheid is om in te loggen op een ander apparaat. Vaak is het inlogprobleem zo al opgelost.

Heb je Instagram gekoppeld aan Facebook? Dan kun je ook via Facebook je wachtwoord voor Instagram resetten indien dat nodig is: handig!

5. Ik heb problemen als ik iemand wil taggen op Instagram

Soms loop je aan tegen problemen met taggen. Je hebt iemand getagd op je foto, maar later zie je dat niet meer staan. Het is mogelijk dat de getagde persoon zijn tag heeft verwijderd van jouw post.

Jij kunt zelf ook een tag weghalen als je die niet op een post vermeld wilt hebben. Dat doe je door op de foto te tikken, dan op jouw naam te klikken. Kies ‘Meer opties’ en dan ‘Mij uit bericht verwijderen’. Tenslotte bevestig je door op ‘Verwijderen’ te klikken.

6. Ik kan geen hashtags meer toevoegen op Instagram

Ben jij een fervent hashtag gebruiker? Dan kan het soms zijn dat je opeens niet meer hashtags kunt toevoegen aan een post.

Dat komt omdat het maximaal aantal hashtags dat je aan een post kunt toevoegen, 30 bedraagt.

Instagram beschouwt meer hashtags als spammen en wil dit voorkomen.

7. Mijn reactie wordt niet geplaatst op Instagram

Soms lukt het gewoonweg niet om een reactie te plaatsen op Instagram. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Hetkan zijn dat jij enorm actief mensen aan het taggen bent vanuit jouw account en heel veel reageert. Dan kan Instagram je als spammer beschouwen.

Een reactie achterlaten kan soms ook niet omdat je een van de volgende dingen doet:

  • Meer dan vijf gebruikersnamen vermelden in de reactie
  • Meer dan 30 hashtags gebruikt
  • Steeds exact hetzelfde in de reacties hebt staan.

In deze gevallen moet je iets verwijderen om de reactie wel te kunnen plaatsen.

N.B. Per dag is het op Instagram toegestaan om 400-500 reacties te plaatsen.

8. Ik kan geen accounts meer volgen op Instagram

Wil je iemand gaan volgen, maar lukt dat niet? Dan zit je waarschijnlijk op het maximaal aantal accounts dat je mag volgen op Instagram: te weten 7500.

De logische oplossing is om een aantal accounts te ontvolgen zodat je weer andere mensen kunt toevoegen.

9. Mijn account of post op Instagram is opeens verwijderd

Sommige gebruikers vragen zich af waarom op Instagram opeens bepaalde berichten verwijderd zijn. Of soms zelfs een heel account is verwijderd. Dit schijnt een (hele nare) bug van Instagram te zijn waar je zelf verder weinig anders aan kunt doen, dan het melden bij Instagram (zie tip 15).

10. Ik kan niets meer aanpassen in mijn Instagram profiel

Heb jij weleens gehad dat je in je persoonlijke Instagram profiel niets kunt aanpassen? Denk aan je gebruikersnaam, naam, telefoonnummer of profielfoto? Vaak hangt dit samen met algemene Instagram problemen en volstaan de eerder genoemde oplossingen om dit probleem te verhelpen:

  • Er is een tijdelijke storing op Instagram (zie tip 1).
  • Check de internetverbinding, herstart het apparaat waarop je werkt of installeer de Instagram app opnieuw (zie tip 2).
  • Tenslotte is het ook mogelijk dat de Instagram-app moet worden bijgewerkt naar de nieuwste versie.

Hulp bij Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces:
https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Let op:

Bij het veranderen van je gebruikersnaam is het belangrijk dat je een naam kiest die nog niet bestaat. Hier krijg je ook een melding van: kies dan een andere naam die nog niet in gebruik is.

Lukt het plaatsen van een nieuwe profielfoto niet? Onthoudt dat de afbeelding de juiste extensie moet hebben, namelijk PNG of JPG en dat de foto niet te groot is.

11. Instagram slaat mijn bio niet op na wijzigingen

In de bio zit je vast aan een bepaald aantal tekens dat Instagram toestaat. Dat zijn er niet heel veel: 150 stuks. Gebruik jij ook emoji’s in je bio? Weet dan dat emoji’s ook tellen als tekens. Soms denk je dat je onder het aantal maximale tekens zit, maar door emoji’s kom je daar dus boven en slaat Instagram de bio niet op.

N.B. Spaties tellen trouwens ook mee als een teken in je bio.

12. Ik kan niet meer switchen tussen mijn privé account en mijn zakelijk account

Soms kun je op Instagram niet meer switchen tussen je accounts. Dat is vervelend. Er zijn een paar oplossingen voor dit probleem. Vaak hangt dit samen met algemene Instagram problemen en volstaan de eerder genoemde oplossingen om dit probleem te verhelpen:

  • Er is een tijdelijke storing op Instagram (zie tip 1).
  • Check de internetverbinding, herstart het apparaat waarop je werkt of installeer de Instagram app opnieuw (zie tip 2).
  • Als dit allemaal niet werkt: check of een van je Instagram accounts is gekoppeld aan Facebook. Als dat zo is, moet je deze koppeling (tijdelijk) verwijderen. Daarna moet het switchen tussen de accounts weer lukken.

13. Ik heb problemen met Instagram stories

Bij Instagram stories kunnen zich veel verschillende problemen voordoen. Het is bekend dat dit het meest vaak het geval is bij gebruik van een iPhone. Heb je een iPhone, zet je mobiel bij problemen met stories (zoals vastlopen) helemaal uit en zet hem na een minuut weer aan. Vaak is het probleem dan al verholpen.

Soms kun je een story van een ander niet delen. Of ze kunnen jouw story niet delen. Dat ligt er dan vaak aan dat degene die de story heeft gepost, niet heeft ingesteld dat het gedeeld mag worden.

Die instelling vind je in profiel. Ga via het menu rechts bovenin naar Instellingen => Privacy => Verhaal. Scroll naar beneden naar het kopje  ‘Delen’ en zet de knop bij ‘Opnieuw delen in Stories toestaan’ aan.

14. Ik kan geen accounts meer volgen op Instagram

Ben jij lekker actief op Instagram en volg je daarbij dagelijks aardig wat accounts? Dan kan het voorkomen dat Instagram je op een gegeven moment een halt toeroept. Je kunt geen extra accounts meer volgen.

Dat komt omdat Instagram een limiet heeft gesteld aan het aantal accounts dat iemand op een dag mag toevoegen. Dat aantal is 200 accounts.

15. Ik wil mijn probleem bij Instagram melden

Werken bovenstaande tips niet? Neem dan contact op met Instagram en meld je probleem. Dat kan op de volgende manier. Ga naar je accountinstellingen links bovenin. Klik dan op ‘Helpcentrum’.

 

Klik dan op ‘Problemen oplossen en hulp bij aanmelden’. Klik vervolgens op: ‘Er werkt iets niet’.

Vul daar het formulier in en laat Instagram precies weten wat er aan de hand is.

Tot zover mijn oplossingen bij Instagram-problemen. Je ergeren hoeft voortaan niet meer. Je kunt meteen in actie komen door de oplossingen uit te proberen. Heel veel succes!

Hulp bij Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces:
https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Comments

  1. Ik ben uitgelogd bij iknstagram omdat mijn telefoon terug moest naar fabrieksinstellingen ik weet mijn wachtwoord en gebruikers naam nog wel alleen als ik inlog staat er verdachte inlog poging gedetecteerd tot zo ver is er nog niet echt een probleem maar dan wil hij een email of een sms’je sturen hier is het probleem het is namelijk een oud email waarvan ik de naam en het wachtwoord niet meer weet ook het nummer is oud en niet meer in gebruik ik vraag me dan ook af is dit op te lossen en kan ik weer in mijn account of zal ik een nieuwe aan moeten maken (maar dat natuurlijk liever niet) als jullie me hiermee kunnen helpen heel graag

  2. Ik was mijn verhaal aan het verbergen voor mensen, maar kreeg plots een melding dat je niet zo vaak dezelfde actie kunt uitvoeren op Instagram. Dus ik wilde mijn verhaal weer weergeven voor iedereen, maar bleef dezelfde melding krijgen. Nu zijn er een hoop mensen die mijn verhaal niet meer kunnen bekijken. Ik heb de App al verwijderd, mijn account gedeactiveerd en op een ander toestel ingelogd, maar het probleem blijft.

  3. Ik kan geen audio toevoegen op mijn account. Het is een makers account en alles is ge-update…

  4. Made by Luth zegt

    Ik heb net een foto opgelsagen op mijn fotobibliotheek is ook te zien in mijn filmrol maar als ik dexe foto in instagram stories wil plaatsen dan zie ik hem niet verschijnen. Het lijk wel of mijn instagram mijn fotos niet ververst. Dit staat wel aan dus mobiele data staat aan en verversen op achtergrond staat ook aan. Dit is een steeds terugkerend probleem. Heb ik ergens instellignen verkeerd staan? Hoor het heel graag!

  5. Hallo! Ik ben begonnen (tijd geleden) met IG op ijn mobiel. Hier kan ik prima schakelen tussen mijn persoonlijke en zakelijke account. Maar via de labtop (desktop versie IG) krijg ik alleen maar mijn prive account. Ik zou graag ook via de labtop access hebben tot mijn zakleijke account omdat ik daar veel bestanden (zakelijke fotos etc) op heb die ik wil piubliceren op IG.
    Enig idee?
    Bij voorbaat dank!

  6. Sonia de wit zegt

    Hallo Anne,

    Iik
    Ben op instagram met 1 account gestart, na een jaar een tweede account ( dit omdat ik mijn straat- en reportagefoto’s apart wil houden van mijn landschappen . Met mijn eerste account inloopt alles o.k. Mijn tweede account ( 10 -tal foto’s) kan ik nog wel een foto plaatsen ( ik weet niet echt of deze zichtbaar is) maar zonder # . Ik krijg een rode balk met foutmelding: er is iets misgegaan. Een maand geleden al laten weten aan instagram , zonder reactie . Moet ik mijn tweede instagram -account volledig verwijderen en terug herstarten? Dit zou ik spijtig vinden omdat er volgers zijn . P.s mijn e-mail adres zijn kleine letters! Bedankt !

  7. Mijn website link zorgt ervoor dat ik mijn Instagram niet kan gebruiken, omdat volgens instagram mijn site niet voldoet aan de eisen van de community. Wat kan ik hieraan doen? Hij heeft het wel gewoon lang gedaan, maar nu niet meer.

Speak Your Mind

*