Goed van start met een zakelijk Pinterest account: 7 praktische tips

Een zakelijk Pinterest account heeft voordelen waar je als ondernemer zeker gebruik van moet maken. Aanmelden is 100% gratis. In deze blog geef ik je 7 praktische tips om een goed zakelijk account aan te maken, waarmee je meer potentiële klanten aantrekt en meer gaat verkopen.

1. Bestaand Pinterest account omzetten naar zakelijk

Misschien heb je al een persoonlijk Pinterest account. En misschien sluit dit ook al aan op jouw bedrijf en wil je dat account zakelijk maken: dat kan. Als je al een persoonlijke account hebt, is het eenvoudig mogelijk dit om te zetten naar een zakelijk account.

Je kunt ook een nieuw zakelijk account aanmaken voor je bedrijf. Dit betekent natuurlijk wel meer werk, want je moet meerdere Pinterest accounts beheren. Maar misschien is het voor jou praktischer om zaken gescheiden te houden.

Naast de standaard functionaliteit, biedt een zakelijk account je ook gratis analysetools en statistieken. Het laatstgenoemde is toch wel één van de belangrijke reden om een zakelijk account aan te maken. Hier kun je namelijk veel informatie uit halen.  Zo kun je zien hoeveel mensen via Pinterest op je website komen (erg interessant).

Natuurlijk kun je ook zien hoeveel mensen je website bezoeken en welke pins van jou het erg goed doen. Bij elke eigen pin kun jij namelijk inzien hoeveel bezoekers die hebben bekeken. Ook zie je bijvoorbeeld hoe vaak een pin is al gerepind door anderen.

2. Vergeet niet je locatie toe te voegen

Voeg altijd je woonplaats toe in je profiel. Zo laat zien dat je openstaat voor contact met mensen uit je buurt. Ook is het wellicht een extra motivatie voor potentiële klanten om bij jou je diensten af te nemen. Zo word je namelijk sneller gevonden: op Pinterest, maar ook op Google.

3. Claim je website

Bij een zakelijk account kun je jouw website verifiëren. Hiermee bevestig je dat jij de eigenaar bent en zo weet Pinterest dat jouw website betrouwbaar is. Het voordeel hiervan is dat je hoger komt in de ranking. Dat betekent dat je pins vaker worden getoond in de feed van andere Pinterestgebruikers. Zo werk je nog beter aan je zichtbaarheid.

Zodra je jouw websiteadres hebt geclaimd, wordt het een klikbare link op je profiel. Jouw Pinterestbezoekers kunnen nu eenvoudig naar je website worden geleid. Doordat je website nu geclaimd is, krijg je ook automatisch toegang tot de website-analyse. Hier kun je interessante informatie vandaan halen: zie tip 7.

Wist je trouwens dat Pinterest het meeste wordt gebruikt vanaf de smartphone? Zorg er dus voor, dat je website geoptimaliseerd is voor gebruik vanaf een mobiele telefoon. Check of je website responsive is. Zo niet, zorg dat dit wordt aangepast om optimaal zichtbaar te zijn.

4. Plaats een sprekende profielfoto

Heb jij al een sprekende foto op jouw Pinterestprofiel staan? Nee … dat is geen foto van jouw logo of van een van je producten. Wat dan wel? Een mooie, aansprekende, professionele foto van jou. Want mensen willen mensen volgen. Ze zijn niet geïnteresseerd in nietszeggende merken of bedrijfsnamen. Vermijd naast logo’s dus ook foto’s van dingen / objecten.

Aan de slag met een mooie foto voor je profiel? Kijk even of die voldoet aan de volgende punten:

  • Zorg voor een foto met hoge resolutie.
  • Zorg dat de foto helder en duidelijk is.
  • Houdt het professioneel. Gebruik geen vakantiefoto of een foto van jezelf op een feestje.
  • Zorg voor een close-up waarop alleen jij te zien bent.
  • Kies voor een rustige achtergrond: een neutrale muur bijvoorbeeld

5. Voeg goede trefwoorden toe

Ik adviseer je om op twee plaatsen in je profiel goed gebruik te maken van trefwoorden. Dat is in je profielnaam en in je bio. Op die manier ben je nog beter vindbaar. Gebruik wel goede trefwoorden die echt aansluiten op jouw business.

Wat je profielnaam betreft; veel mensen maken de fout en zetten hier alleen de bedrijfsnaam in of hun eigen naam. Vul dit aan met een paar passende trefwoorden. Want op die manier wordt jouw account ook getoond wanneer mensen op dat trefwoord zoeken.

Dan de bio. In Pinterest heb je maximaal 160 tekens tot je beschikking om een bio te schrijven in de sectie “Over jou”. Gebruik deze optie door heel kort aan te geven wie je bent en wat je doet. Ter inspiratie: Ben je blogger / inspirator / spreker? Verkoop je een product of een dienst? Wat moet jouw doelgroep zeker over jou weten?

Voeg daarnaast relevante trefwoorden toe aan je bio. Denk goed na welke het allerbeste passen bij jouw product / dienst. Ben hierbij zo specifiek mogelijk. Je kunt deze trefwoorden trouwens altijd weer aanpassen. Nog een tip: gebruik hierbij het barsymbool “|” om je naam van de trefwoorden te scheiden.

Wil je leren hoe je Pinterest kunt inzetten voor meer websitebezoekers en klanten? Doe dan mee met 365 Dagen Pinsucces en creëer een stroom van websitebezoekers en klanten met Pinterest: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/

6. Denk aan een call to action in je bio

Een call to action (ook wel CTA genoemd) is een gerichte manier om je bezoekers een gewenste actie te laten uitvoeren. De call to action moet gericht en duidelijk zijn en ervoor zorgen dat de bezoeker precies weet wat hij moet doen.

Neem deze call to action altijd mee in je bio. Als bezoekers de moeite doen om je bio te lezen, kunnen ze op die manier de URL kopiëren en naar je website gaan. Helaas is een websitelink niet klikbaar in de bio, dus zorg voor een korte URL.

Zorg er dus voor dat je een pakkende call-to-action opneemt in je bio. Bijvoorbeeld naar jouw weggever of naar een speciale actie. Je kunt deze call to action steeds weer aanpassen bij nieuwe acties.

7. Zet Pinterest Analytics strategisch in

Als je zakelijk account is aangemaakt, kun je bij jouw Pinterest Analytics. De Pinterest-statistieken helpen je om betere pins te maken. Je kunt deze gegevens gebruiken om je content aan te passen en je zichtbaarheid te verbeteren. Deze statistieken gaan over je hele account: dus over jouw pins en die van anderen. De tool biedt je belangrijke informatie over het verkeer vanuit andere kanalen. Je kunt inzien hoeveel bezoekers je website bezochten. Maar bijvoorbeeld ook welke content is opgeslagen.

Bekijk hier ook eens de functie “Mensen die je bereikt”. Pinterest toont je hier een momentopname van je publiek. Je kunt ook zien in welke andere onderwerpen zij interesse hebben. Tenslotte zie je daar ook hoe jouw publiek zich verhoudt tot het hele Pinterest-publiek.  Doe hier je voordeel mee.

Succes met het aanmaken of optimaliseren van je zakelijke profiel.

Wil je nog meer handige tips van mij voor een goed Pinterest account? Lees dan ook het blog Meer-websitebezoekers-en-klanten-met-pinterest.

Speak Your Mind

*