Zo maak je aansprekende Facebookposts: 19 praktische tips

Zo maak je aansprekende Facebookposts 19 praktische tipsVeel kleine ondernemers zitten op Facebook. Dit platform biedt je de mogelijkheid om te werken aan je naamsbekendheid en je zichtbaarheid. Met het enorme bereik dat het biedt, is het een ideale manier om met je doelgroep te communiceren via je Facebookposts. Maar hoe maak je nu precies posts die je doelgroep ook echt aanspreken? Neem je eigen content onder de loep met de volgende praktische tips voor aansprekende Facebookposts en maak je posts nog beter en aansprekender.

DE BASIS

1. Zorg dat je posts er professioneel uitzien

Je wilt graag mooie professionele posts plaatsen op je facebookaccount: met sprekende afbeeldingen en pakkende teksten. Voor een professionele en authentieke look van je posts is de online tool Canva echt een aanrader.

Hiermee kun je zelf eenvoudig de mooiste visuals maken voor al je online content, waaronder voor Facebook. In de gratis versie heb je al ontelbaar veel mogelijkheden. De Pro-versie bevat vervolgens nog meer opties en hierin zijn alle afbeeldingen en elementen in de tool gratis te gebruiken.

Wil je weten wat Canva Pro je precies allemaal kan bieden? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/21-redenen-waarom-canva-pro-zijn-geld-zeker-waard-is/

2. Zorg voor toegevoegde waarde

Eén van de belangrijkste tips voor Facebook is: plaats vooral posts met een toegevoegde waarde voor je doelgroep. Zorg dat je ze met je content inspireert, motiveert of ze iets nieuws of verrassends meegeeft.

Deel bijvoorbeeld actuele nieuwsfeitjes of verrassende tips die ze nog niet kennen. Of deel achtergrondinformatie over jezelf en je bedrijf door een kijkje achter de schermen te bieden.

Ga hierbij niet voor de alledaagse standaard informatie die je concullega’s waarschijnlijk ook al delen. Onderscheid jezelf en ga net een stapje verder in toegevoegde waarde en authenticiteit.

3. Ga voor actualiteit

Berichten die gaan over actuele onderwerpen komen hoger in de ranking van Facebook. Doe hier je voordeel mee.

Deel op Facebook regelmatig recente ontwikkelingen op jouw vakgebied of in jouw niche. Houd daarvoor zelf het nieuws op je vakgebied goed bij. Komt er iets interessants langs? Deel het dan zo snel mogelijk met je fans.

Zet er zelf nog wel een stukje tekst bij. Deel bijvoorbeeld iets over welke invloed het nieuws op ze kan hebben, hoe ze er zelf iets mee kunnen of wat het ze voor positiefs kan brengen. Je kunt ook jouw persoonlijke visie of reactie op het nieuws delen.

Bespaar je zelf uren werk én stress met deze kant en klare Social Media Content Kalender. Een digitale kalender met heel 2023 én 2024 gevuld met social media berichten, tips, suggesties, quotes en inhaakdagen, allemaal ingepland voor jou! Hebben? https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

4. Interactie is een must

Zoals je ongetwijfeld weet is Facebook het ideale platform voor uitwisseling en interactie. Enkel en alleen maar posten gaat je niet echt verder helpen. Creëer daarom mogelijkheden voor interactie met je fans. Dat kun je op allerlei manieren doen. Betrek je fans liefst bij zoveel mogelijk posts.

Dat doe je door in je post een CTA (= call to action) toe te voegen. Stel in je tekst bijvoorbeeld een vraag, leg een dilemma voor, laat ze een zin afmaken of een rebus doen. Houd het hierbij gewoon lekker simpel.

Reageer trouwens altijd op reacties van je fans en ook het liefste zo snel mogelijk: maar in elk geval binnen 24 uur. Dat geldt zowel voor positieve als negatieve reacties en commentaren op je content.

Wist je dat ook jouw interactie in de vorm van likes, delen of reageren op een post zorgen voor een groter bereik van je account op Facebook?

Ik deel nog een paar extra tips als het gaat om interactie:

  • Zondag schijnt de beste dag te zijn voor veel interactie.
  • Posts die ergens tussen 22 en 24 uur geplaatst zijn, krijgen vaak de meeste reacties.
  • Posts met relatief weinig tekst (minder dan 50 tekens) krijgen meer interacties dan posts met lange (re) teksten.

Doe hier je voordeel mee.

5. Laat zien dat jij de expert bent

Via Facebook kun je relatief eenvoudig een expertstatus krijgen. Dat doe je door op dit platform vooral jouw kennis en ervaring te delen met je doelgroep. Beantwoord veelgestelde vragen en deel je allerbeste tips.

Nodig je fans ook actief uit om vragen aan je te stellen. Daarmee laat je duidelijk zien dat je weet waar je het over hebt. Zo creëer je een expertstatus. Reageer ook op vragen die je ziet langskomen en die gaan over je vakgebied. Dat geldt zowel in de feed net als in de verschillende (besloten) Facebookgroepen waarbij je bent aangesloten.

Zo kun je jezelf profileren met je kennis, maken anderen kennis met je en gaan ze je bij interesse volgen.

6. Speel in op emoties

Uit onderzoek blijkt dat we ons ook online laten leiden door emoties. Als een post de lezer echt aanspreekt en emotioneel raakt, is de kans groter dat die post veel interacties krijgt en daarmee dus meer bereik.

Ik adviseer om vooral in te spelen op positieve emoties, omdat die vaker leiden tot interactie en vaker worden gedeeld. Hiermee werk je gericht aan je bereik en je zichtbaarheid.

7. Zorg voor afbeeldingen in het juiste formaat

Soms zie ik posts van bedrijven langskomen waarbij de afmetingen van de posts niet helemaal kloppen. Facebook heeft namelijk zijn eigen formaten als het gaat om zijn posts en andere afbeeldingen (denk aan de profielfoto of de omslagfoto).

Als je je gewone blogfoto bijvoorbeeld wilt posten op Facebook, gaat dat vaak niet goed omdat de formaten afwijken. Het is om die reden belangrijk om de afmeting van de afbeelding of visual op het juiste formaat bij te snijden of aan te maken. Wil je weten welke afmeting je waarvoor nodig hebt? Je vindt het terug in dit blog.

8. Houd je tekst kort

Het is natuurlijk een uitdaging, maar het is de moeite waard om je Facebook bericht zo kort mogelijk te houden. Denk hierbij aan teksten van 50 tot 140 tekens: echt kort dus.

Dit spreekt de lezer eerder aan en nodigt echt uit tot lezen en reageren. Langere lappen tekst daarentegen kunnen de lezer juist afstoten en dat wil je natuurlijk voorkomen.

 

TIPS VOOR AANSPREKENDE FACEBOOKPOSTS

9. Stel jezelf regelmatig opnieuw voor

Waarschijnlijk heb je je al wel eens voorgesteld in één van je eerste posts, maar dat is in de meeste gevallen al lang(er) geleden. Inmiddels heb je er alweer veel volgers bij gekregen. Zij vinden het ook leuk om precies te weten wie je nu eigenlijk bent en wat je eventueel voor ze kunt betekenen.

Deel daarom eens in de zoveel tijd nog eens een post waarin je jezelf aan ze voorstelt. Zeg ook iets als: “Voor alle mensen die mij de afgelopen tijd zijn gaan volgen: ik stel ik me hier nog even aan je voor”.

Via deze post kunnen mensen die je nog niet (goed) kennen,  je nog beter leren kennen. Je zou de laatste volgers bijvoorbeeld in dit bericht kunnen taggen om het nog persoonlijker te maken.

10. Bedank je fans

Dit klinkt logisch, maar gebeurt nog veel te weinig: je fans bedanken dat ze je fans zijn. Want succes op social media heb je vooral dankzij je fans en volgers.

Zet ze af en toe gericht in het zonnetje en geef ze een welgemeend compliment. Maak een leuke post waarin je ze bedankt dat ze je volgen en dat je blij bent met hun likes en reacties.

Tag hierbij de mensen als het even kan ook zodat je ze persoonlijk bedankt. Je kunt bijvoorbeeld elke maand de mensen die je die maand zijn gaan volgen in het zonnetje zetten.

11. Durf (vaker) live video aan

Hoe vaak gebruik jij de live video-optie van Facebook? Vaak vinden we het toch nog wat spannend … Dat is helemaal nergens voor nodig: zeker niet als je weet dat Facebook video-content erg waardeert. Vooral video-content die op Facebook zelf is gemaakt kan flink bijdragen aan je zichtbaarheid.

Hoe kun je live video inzetten? Denk aan het houden van korte vraag- en antwoordsessies. Kies bijvoorbeeld een thema en laat mensen vooraf vragen aan je stellen. In je video beantwoord je dan die vragen.

Je kunt ook een tutorial geven in een live video. Of deel gewoon een paar tips over een bepaald onderwerp. Zo simpel kan het zijn. Met dit soort video’s vergroot je meteen de vertrouwensband die je zo graag opbouwt met je fans. Daarnaast werk je hiermee actief aan je expertstatus en aan je bereik op Facebook.

12. Gebruik een paar emoji’s en af en toe hashtags

Emoji’s doen het altijd goed op Facebook. Onderzoek heeft uitgewezen dat Facebook-posts met emoji’s erin gemiddeld meer interacties krijgen dan die zonder emoji’s. Ze verhogen de interactiesnelheid van je posts. Ook spelen ze onbewust direct in op de emoties (zie ook tip 6) waardoor ze de lezer raken.

Let hierbij wel op: overdaad schaadt. Houd het liefst bij maximaal 3 emoji’s in je hele post.

Als je kijkt naar het gebruik van hashtags op Facebook: zet die liever zo minimaal mogelijk in. Posts met veel hashtags schijnen minder bereik te hebben dan die met een enkele hashtag.

13. Zet af en toe humor in

Als je even geen inspiratie hebt over wat je kunt posten op Facebook: ga dan voor humor in de breedste zin van het woord. Want naast dat het content is die je snel en gemakkelijk hebt gemaakt, is het ook bij uitstek het type content waarmee je veel interactie genereert.

Deel een leuke meme met een originele tekst erbij. Of deel een grappige foto, een hilarische mop of een grappige quote. Je kunt ook een post plaatsen waarin je vertelt over een blunder die je laatste maakte. Ook dat soort persoonlijke dingen zorgt voor veel likes en reacties.

Laat je creativiteit hierbij de vrije loop: alles kan zolang het maar grappig is en het mensen verleidt tot een glimlach en tot een reactie.

14. Breng je blog op de juiste manier onder de aandacht

Blog je regelmatig? Er zijn verschillende manieren om je blog online onder de aandacht te brengen. Wil je vanuit je Facebook-post veel doorkliks naar je website? Zorg er dan voor dat je een aansprekende korte tekst over je blog plaatst.

Stel bijvoorbeeld een pakkende vraag: “Heb jij dat nou ook weleens dat …?”. Licht dan kort toe hoe je daar in je blog op in gaat. Je kunt het ook gerust af en toe persoonlijk maken. Benoem je eigen issues met het thema van je blog en geef aan wat de tips voor jou hebben gedaan.

Dit spreekt de lezer aan en nodigt uit om verder te lezen via de link in je post.

15. Laat fans zinnen afmaken

Eén van de simpelste en tegelijkertijd de meest aansprekende posts is om je fans te vragen om een bepaalde zin af te maken. Het fijne is dat je de post in 1 minuut af hebt.

Verzin een regel die je half open laat, plaats er een passende afbeelding bij en je kunt hem direct posten. Ik geef je wat voorbeelden:

  • Ultiem geluk betekent voor mij ………….
  • Als ik mezelf nu ergens heen kon beamen, dan zat ik nu ………….
  • Mijn grootste droom is dat ………….
  • Als ik drie wensen mocht doen, dan wens ik nu ………….
  • Liefde betekent voor mij ………….
  • Ik kan absoluut niet zonder ………….
  • Als ik een dier was, dan zou ik het liefste een …………. zijn, omdat ………….

16. Deel posts van anderen met jouw product

User-generated content (= UGC) ofwel door gebruikers gegenereerde inhoud wordt steeds belangrijker op de verschillende social media platforms. Dat geldt ook voor Facebook.

Het gaat hierbij specifiek om content die door anderen dan jijzelf wordt gemaakt en gepubliceerd. UGC heeft veel voordelen voor jou als ondernemer: dit type content heeft namelijk een positieve invloed op aankoopbeslissingen van degenen die het langs zien komen.

Als je jouw product of dienst onder de aandacht wilt brengen, dan is UGC een ideale manier om ‘social proof’ op te bouwen. Wees slim en deel de post van je klant in je eigen netwerk. Bedankt de klant voor de post.

Als je fans zien dat anderen enthousiast zijn over je product of dienst en erover posten, dan geeft ze dat vertrouwen. Betere reclame bestaat bijna niet. Je hoeft trouwens niet te wachten tot klanten zelf bedenken om iets te posten: dat gebeurt niet zo vaak. Je kunt het je klant ook gewoon vragen.

Stel je verkoopt kleding aan een klant, dan kun je haar vragen om een post te plaatsen van zichzelf wanneer ze je kleding aan heeft. Zorg ervoor dat ze dan ook jouw unieke hashtag hierbij vermeldt: bijvoorbeeld je naam of je bedrijfsnaam. De klant voelt zich vereerd door je verzoek en jij gaat zo voor meer naamsbekendheid en zichtbaarheid.

17. Speel in op trending topics

Als je regelmatig trends of trending topics volgt op social media, kom je nooit zonder contentideeën te zitten. Trending topics zijn de meest actuele onderwerpen op een bepaald moment: bijvoorbeeld gedurende een week.

Hoe houd je nu de trending topics in de gaten die voor je doelgroep interessant zijn? Dat doe je door voor jou en je doelgroep relevante hashtags te volgen. Laat je hiervoor ook inspireren op andere online platforms, zoals Pinterest.

Heb je iets gevonden dat trending is en waar je iets mee kunt in een post? Gebruik die inspiratie. Want door hierop aan te sluiten en die specifieke hashtag in je post te gebruiken, kun je nog meer potentiële klanten bereiken. Daarnaast geeft Facebook ook voorrang aan content die inhaakt op de actualiteit.

18. Vraag je fans om foto’s

Wat is er nu leuker dan veel verschillende foto’s die je kunt bekijken onder een post? Bij interactie denken we meestal aan likes of een tekstreactie onder de post.

Wees origineel en vraag je fans eens om een bepaalde foto te delen. Bijvoorbeeld van hun lievelingsdier of van hun lievelingsoutfit. Of vraag om een foto van hun werkplek, van hun lievelingseten of hun favoriete boek.

Hiermee geef je je fans een podium en voelen ze zich extra gehoord en gezien. Het leukste is het als je in je post ook zelf een foto plaatst van datgene wat je aan hen vraagt. Dat nodigt nog sneller uit om ook een foto te plaatsen.

19. Gebruik inhaakmomenten

Zoals ik al vaker heb aangegeven: Facebook hecht grote waarde aan actualiteit. Als Facebook je posts nieuwswaardig vindt omdat je in je posts iets benoemt dat op dat ogenblik actueel is, dan wordt die content meteen aan meer fans getoond.

Voor meer zichtbaarheid is het daarom slim om met regelmaat bewust inhaakmomenten in te zetten.

Zoek hiervoor eens op Google naar ‘inhaakkalender’ en kijk of er binnenkort dagen aankomen waar je gericht een post over kunt schrijven.

Elke dag is er wel een speciale dag genaamd ‘de dag van …’. Kies vooral voor momenten waarbij je ook meteen een haakje hebt naar jouw dienst of product.

Bespaar je zelf uren werk én stress met deze kant en klare Social Media Content Kalender. Een digitale kalender met heel 2023 én 2024 gevuld met social media berichten, tips, suggesties, quotes en inhaakdagen, allemaal ingepland voor jou! Hebben? https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Zoek je tenslotte nog meer inspiratie voor je content? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-schrijf-je-pakkende-content-voor-je-social-media-posts-18-tips/

Dit waren de tips waarmee je aansprekende posts maakt voor Facebook. Kies er eentje uit en start direct met pakkende posts waar je doelgroep niet omheen kan. Succes!

Speak Your Mind

*