10 redenen om een specifiek publiek te kiezen

10 redenen specifiek publiekHeel veel ondernemers zitten boordevol ideeën. Ze zijn geneigd al deze ideeën te gieten in een onderneming en met producten en diensten mensen te helpen. Het probleem is dat ze direct aan de slag gaan en vergeten echt goed te kijken naar wie hun specifieke publiek is. Zijn er daadwerkelijk mensen met het probleem dat jij als ondernemer op kunt lossen en zo ja, wie zijn deze mensen dan?

Ik zal eerlijk zijn. Toen ik mijn eerste bedrijf begon, keek ik ook niet heel uitgebreid naar of er een markt was voor het idee wat ik had. Ik keek niet naar wie mijn doelgroep was. Dat had tot gevolg dat er in mijn eerste workshop, in 2009, maar 2 personen zaten. Een deelnemer en ik.

Dat veranderde toen ik een training volgde in Canada en leerde hoe ik mijn idee kon gaan verkopen aan een specifiek publiek. Dat heeft mij echt geholpen om van mijn bedrijf een succes te maken. Door mijn specifieke publiek zo helder te hebben en er zelfs een persona bij te ontwikkelen, wist ik precies welke mensen ik aan wilde trekken voor mijn producten en diensten. Ik wist welke problemen ze hadden en hoe mijn ideeën de problemen konden oplossen. Ik wist bovendien waar, wanneer en hoe ik ze kon bereiken.

De belangrijkste reden waarom je met een specifiek publiek moet gaan werken, is omdat je dan weet of er iemand is die koopt wat jij aanbiedt. Het maakt daarbij niet uit of dat een product of een dienst is. Als jij iets aanbiedt wat niemand koopt of wat maar heel weinig mensen kopen, heb je geen bedrijf.

Er zijn nog meer redenen om te werken met een specifiek publiek en te weten wie de persoon is die gebruik gaat maken van jouw aanbod. Ik zal er een aantal noemen en ik weet zeker dat als je deze hebt gelezen, je echt gaat kijken naar je specifieke publiek en je veel meer successen kunt behalen met je bedrijf!

1. Je houdt focus

Zonder een specifiek publiek te hebben bepaald, zul je geneigd zijn je marketing zo te schrijven alsof het voor iedereen is bedoeld. Maar ik kan je vertellen, niemand kan iedereen helpen!

Als je je marketing gaat ontwikkelen voor een te brede groep mensen en je content te algemeen houdt, gaat het geen invloed hebben op je specifieke publiek. Mensen worden niet door jouw boodschap aangetrokken.

Juist als je content gaat ontwikkelen met je specifieke publiek in gedachten, kun je focus behouden. Dit gaat je helpen bij het bereiken van de mensen die het meest waarschijnlijk klant worden.

Wat mij altijd helpt bij het schrijven van de content, is de boodschap richten aan één persoon. Sofie is mijn persona en ik richt mijn verhaal eigenlijk altijd aan haar. Soms vraag ik Sofie zelfs wat ze van mijn idee vindt. Pas als zij mijn idee goed vindt, ga ik het verder uitwerken. Dit werkt ontzettend goed. Doordat ik Sofie goed ken, weet ik precies hoe ik kan helpen en welke content ik moet gaan ontwikkelen om haar vragen te beantwoorden.

2. Creëer relevante content

De focus die je hebt wanneer je je specifieke publiek hebt bepaald, gaat je helpen om relevante content te ontwikkelen. Je weet namelijk precies wat de potentiële klant wel graag wil lezen en welke artikelen hij niet aanklikt.

Mijn doelgroep bestaat vooral uit ondernemende vrouwen boven de 40. Als ik dan een artikel ga schrijven over hoe je als jonge mannelijke ondernemer succes kunt behalen in de financiële sector, sla ik de plank volledig mis. Natuurlijk zullen er ook vrouwen onder mijn lezers zijn die succes willen behalen in de financiële sector. Maar ze zullen zich niet herkennen in het blogartikel en gaan zich afvragen of ik de oplossing voor hun probleem heb.

Ik wil je als tip geven om de content persoonlijk te maken. Zo persoonlijk dat het aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de (potentiële) klant.

3. Gezien worden

De content die je ontwikkelt en je boodschap die je verspreid moet gezien worden door je specifieke publiek. Het helpt als je weet wie je specifieke publiek is, want dan weet je waar en wanneer je de mensen kunt bereiken. Ik weet van mijn doelgroep bijvoorbeeld dat ze vaak online te vinden zijn. Ze zijn namelijk op zoek naar een manier om hun bedrijf met behulp van online marketing te laten groeien.

Tegelijkertijd weet ik ook dat ze vroeg op de avond het beste te bereiken zijn. Het zijn wel hele harde werkers, dus ik moet zeggen dat het regelmatig wisselt wat het meest ideale tijdstip is om een advertentie te tonen aan mijn specifieke publiek.

Door voor jouw specifieke publiek helder te hebben wanneer ze actief zijn, kun jij de content zodanig verspreiden dat er een grote kans is om gezien te worden door een groot aantal potentiële klanten.

4. Heldere boodschap

Betrap jij jezelf weleens dat je een presentatie voorbereidt en maar niets op papier krijgt? Er is een grote kans dat je dan niet goed weet wie je specifieke publiek is. Als jij echt weet wie je specifieke publiek is, kun jij echt een heldere boodschap op papier krijgen. Je weet wat je moet zeggen omdat je weet wat de mensen willen horen.

Door je specifieke publiek te bepalen, weet je wat het probleem is waar de potentiële klant tegenaan loopt. Je kunt zelfs heel specifiek op de pijnpunten van de potentiële klant inspelen. Over die pijnpunten ga je het in de boodschap hebben. Je laat merken dat je weet hoe ze zich voelen en wat ze willen.

5. Betere resultaten

Door een specifiek publiek te kiezen, kies je ook voor een heel specifiek probleem. Daar ga je content voor ontwikkelen. Doordat je zo specifiek te werk gaat, ga je veel betere resultaten behalen voor de tijd en het geld wat je in je marketing steekt.

En daar gaat het om. Je wilt resultaten zien. Je wilt meer verkeer naar je website, meer mensen in je winkel of restaurant en meer verkoop.

De informatie over je specifieke publiek helpt je om content te creëren die focus heeft en relevant is voor het publiek. Dit helpt je om de content in het zicht te krijgen van de doelgroep wanneer en waar zij het willen. Op deze manier kan je content marketing succesvol worden en ga resultaten bereiken.

Wat hierbij ook meespeelt is dat je een hogere prijs kunt gaan vragen voor je producten of diensten. Jouw oplossing voor het probleem van de potentiële klant is namelijk zo waardevol dat de potentiële klant bereid is daar meer voor te betalen. Meer dan bij de concurrent die het specifieke publiek helemaal niet zo helder heeft en geen duidelijke boodschap communiceert.

6. Betere producten

Een specifiek publiek kiezen helpt je om een beter product of een betere dienst te ontwikkelen. Ik heb het al een paar keer genoemd en ik noem het nog eens. Je weet namelijk precies wat het probleem van de potentiële klant is.

Je hebt misschien het gevoel dat je klanten mis gaat lopen omdat je een heel specifiek product gaat ontwikkelen. Maar dat is wel het risico wat je moet gaan nemen om je specifieke publiek echt goed te kunnen helpen met een goed afgestemd product.

Je producten zijn echt speciaal ontwikkeld voor de groep potentiële klanten waar je je marketing op gaat richten.

7. Expertstatus

Door iedereen te helpen en alle problemen op te lossen word je niet gezien als een expert of specialist. Niemand kan iedereen bij alle problemen helpen. En niemand heeft de vaardigheden om in alles uit te blinken. Een specifiek publiek bepalen helpt je om een expert of specialist te worden. Bovendien kun je je ook veel makkelijker positioneren als een expert op jouw vakgebied.

8. Minder concurrentie

Met een specifiek publiek ga je heel gericht een product of dienst ontwikkelen en dit bekend maken onder de juiste mensen. Doordat het specifieke publiek een heel specifiek probleem heeft, is je product of dienst er heel erg op gericht om dat probleem op te lossen.

Ik gaf aan het begin van het artikel al aan dat heel veel ondernemers niet goed naar hun specifieke publiek kijken. Omdat jij het wel doet, wordt je expert of specialist op jouw vakgebied. Er is weinig vergelijkbaars en daardoor is er weinig concurrentie. De kans dat de potentiële klant voor jouw product of dienst kiest is dan aanzienlijk groter.

9. Meer en betere aanbevelingen

Op het moment dat een huidige klant jouw product of dienst aanbeveelt bij een familielid of vriend, is er sprake van een aanbeveling. Alle eerder genoemde redenen dragen bij aan het krijgen van meer en betere aanbevelingen.

Als iemand uit je specifieke publiek heeft ervaren hoe goed jouw oplossing werkt, is het voor die persoon heel gemakkelijk om over jou en jouw producten of diensten te gaan praten. En doordat je boodschap zo duidelijk is, is deze boodschap heel eenvoudig door te geven aan een ander.

10. Tijd en geld besparen

Voor het ontwikkelen van je marketing investeer je veel tijd. En geld. Dat zijn twee hele belangrijke bronnen en het laatste wat je wil is tijd of geld verspillen. Maar dat doe je wel als je je content of boodschap verspreid onder een te algemene groep.

Stel je voor dat je een nieuw product hebt ontwikkeld en dat verspreid onder 1.000 mensen. Maar eigenlijk lost het product maar voor 10 van deze mensen het probleem op. Je hebt wel tijd en geld gestoken in het bereiken van die andere 990 mensen, zonder dat je daar resultaat behaalt. Oftewel, je hebt geld gestoken in het ontwikkelen van content en het bereiken van mensen die geen potentiële klant van jou zijn.

​Ga jij door deze 10 redenen twijfelen over of je je specifieke publiek wel goed hebt bekeken? Geen zorgen, je kunt altijd weer even terug naar de tekentafel. Het maakt niets uit of je een nieuw bedrijf begint en goed naar de doelgroep gaat kijken of dat je al een aantal jaar onderneemt en nu nog eens naar je doelgroep gaat kijken.

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen over je specifieke publiek:

  • Wat zijn de demografische kenmerken, zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, e.d.?
  • Tegen welk probleem lopen de mensen aan (en hoe kan jouw product of dienst dit probleem verhelpen)?
  • Wat willen de mensen bereiken?

Wat ik je eigenlijk vooral wil meegeven is dat je echt moet gaan kiezen. Een keuze maken voor een specifiek publiek betekent niet dat je geen andere mensen gaat helpen. Het wil niet zeggen dat andere mensen niet worden aangetrokken door jouw boodschap.

Laat je het me weten als je dit artikel waardevol vond? Deel het ook gerust met je familie en vrienden!

Comments

  1. mijn doelgroep was de leeftijd – 9 maanden tot 100 jaar zowel mannen als vrouwen voor een gezondere levensstijl. Nu splits ik mijn doelgroepen op in
    1.proberen zwanger te worden
    .2. studerende kinderen met afwijkingen zoals bv adhd.
    3. tieners en universiteiten,
    4. vinden van een goed betalende job.
    5. 40 plussers is dit wat ik wilde bereiken in mijn leven?
    6. 50 plusser en wat nu? moet ik nog 20 jaar ploeteren voordat ik op pensioen ga?7. gepensioneerde ben ik al afgeschreven of begint het pas voor mij?
    8. al die pijntjes ik wil er vanaf .

  2. Hallo deze informatie geeft me ideeën over m’n persona en een breder idee te ontwikkelen over mensen die ik wil bereiken. Tot nu toe bood ik op Facebook insta en LinkedIn alleen kunst aan om te verkopen. Ik denk dat het zinnig voor mij is om dat te gaan combineren met mensen te helpen kunst te kopen van hedendaagse kunstenaars. Te beginnen, naar m’n werk te kijken met de ogen van mijn persona die wel geïnteresseerd is in kunst maar geen idee heeft wat hij/zij in huis wil ophangen en waarom. Daar ben ik blij mee.

Speak Your Mind

*