6 redenen om te adverteren op Facebook

Heb jij – als je de woorden ‘Facebook’ en ‘adverteren’ hoort – direct het idee dat er alleen geld uit je bedrijf gaat stromen zonder dat het iets oplevert? Ben jij van mening dat Facebook al genoeg geld heeft en heb jij geen zin om geld waar je keihard voor hebt gewerkt, in een miljardenbedrijf te stoppen? Puur omdat je het idee hebt dat adverteren echt helemaal niets op gaat leveren?

Ik merk dat als ik het heb over adverteren op Facebook veel ondernemers in de weerstand schieten. Zeker nu Facebook de laatste tijd minder bereik lijkt te geven aan berichten die door pagina’s worden geplaatst. Volgens sommige ondernemers krijgt hun pagina minder aandacht en wil Facebook dat je geld gaat uitgeven.

Ik wil je toch vragen om wat meer open te staan voor adverteren op Facebook. Zie het niet alsof je geld stopt in een miljardenbedrijf wat je vervolgens nooit meer terugziet.

Met een Facebookadvertentie die goed is opgesteld, verdien je het bedrag wat je hebt geïnvesteerd 100 % zeker terug! En ik heb nog meer redenen voor waarom je zou moeten adverteren op Facebook. Ik weet zeker dat jij na het lezen van dit artikel je weerstand wat meer opzij kunt zetten en je toch met Facebookadvertenties aan de slag gaat!

1. Goedkoop

Goedkoop is natuurlijk maar een relatief begrip. Wat voor de één een kleine investering is waar binnen enkele seconden over kan worden beslist, is voor de ander een investering waar eerst even een nacht over moet worden geslapen. Maar weet jij wat een advertentie in een krant of tijdschrift kost? Of weet je wat het kost om jouw product te laten zien in verschillende bushokjes in de stad?

Ik kan je verzekeren dat deze kosten een stuk hoger liggen dan een gemiddelde Facebookadvertentie. En ook adverteren op andere mediakanalen zoals LinkedIn en Google Adwords liggen een stuk hoger dan de kosten van mijn gemiddelde Facebookadvertenties. Als ik een advertentie die ooit op Facebook is geplaatst ook in Google had geplaatst, weet ik zeker dat ik dan het dubbele kwijt was geweest!

Maar ik bedoel met goedkoop niet alleen dat dat de kosten voor het adverteren laag zijn. Met goedkoop wil ik zeggen dat je voor een laag bedrag resultaten kunt gaan behalen. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding waar je de resultaten ziet van een advertentie die ik heb geplaatst op Facebook voor het Facebook Power Event in april 2017.

Adverteren Facebook resultaten

Je denkt misschien dat de totale kosten heel hoog zijn. Deze zijn namelijk € 707,55 euro. En ik ga echt niet ontkennen dat het een flink bedrag is. Maar uiteindelijk kostte deze advertentie mij € 0,22 per persoon die enige vorm van betrokkenheid toonde. Met betrokkenheid bedoel ik dat mensen het bericht leuk vonden, erop reageerden, maar ook dat ze naar het evenement doorklikten en een kaartje voor het evenement kochten.

Uiteindelijk waren er in april meer dan 180 mensen tijdens het event aanwezig. Als je weet dat een kaart voor het event minimaal € 127 was, kun je zelf wel uitrekenen of de advertentie de moeite waard is geweest.

2. Resultaten zijn direct zichtbaar

Dit is direct een mooi bruggetje naar de tweede reden voor waarom je moet gaan adverteren op Facebook. De resultaten van de advertentie zijn zo duidelijk zichtbaar! Je kunt nadat de advertentie is gestart direct zien hoe de advertentie het doet. Natuurlijk niet echt direct, want het is wel van belang dat je de advertentie voldoende tijd geeft om te gaan presteren.

Na 2 uur bepalen of een advertentie goed loopt is te vroeg. Je moet de advertentie meer tijd geven. Daar leg ik je meer over uit in het artikel ‘5 redenen waarom Facebook advertenties niet goed werken’ 

Wat ik heel fijn vind is dat je bij je advertentie heel overzichtelijk ziet hoe je advertentie het doet. Zo kun je terugzien hoeveel het je heeft gekost dat iemand op je advertentie heeft geklikt om naar je website te gaan. Of hoe duur het was om iemand zich aan te laten melden voor het webinar wat jij volgende week geeft.

Adverteren resultaten Facebook

Je moet om dit goed inzichtelijk te maken, wel gebruik maken van de Facebook Pixel. Je kunt de Facebook Pixel heel eenvoudig installeren op je website. Op deze manier kun je nog specifieker de resultaten van de advertentie zien.

Doordat je zo specifiek kunt zien hoe een advertentie presteert, kun je ook gaan testen met verschillende advertenties. Met het testen van advertenties kun je heel gericht te weten komen door welke teksten en afbeeldingen je doelgroep aangetrokken en aangesproken wordt. En je kunt hierdoor weer advertenties gaan maken die leiden tot meer conversie en lagere kosten per conversie. Zo ga je geld besparen met het adverteren op Facebook!

3. Perfect samengestelde doelgroepen

Als ik ergens echt enthousiast over ben wanneer het gaat om adverteren op Facebook, is het wel over het samenstellen van je doelgroep. De mogelijkheden zijn op Facebook eindeloos. Je hebt zoveel verschillende mogelijkheden voor het selecteren van de doelgroep voor je advertentie.

Je kunt je doelgroep samenstellen op veel verschillende punten:

  • Demografische gegevens: zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien, kun je de doelgroep samenstellen op basis van de demografische gegevens. Hiermee bedoel ik niet alleen de leeftijd en de regio waar iemand woont. Je kunt ook selecteren op basis van de taal die mensen spreken of de opleiding die de mensen hebben gevolgd.
  • Beroep: Hoe fijn zou het zijn als je de advertentie kunt laten zien aan een hele specifieke beroepsgroep? Heel ideaal, zeker als jouw ideale klant zich alleen in een specifieke beroepsgroep bevindt.
  • Fans van een pagina: je kunt een doelgroep zo samenstellen dat je advertentie wordt getoond aan de volgers van een bepaalde Facebookpagina. Dat kan je eigen pagina zijn, maar ook een pagina waarvan je weet dat jouw ideale klant deze zeker weten leuk heeft gevonden.
  • Interesses: voeg de interesses van je doelgroep toe bij het samenstellen van je doelgroep.

Facebook doelgroep samenstellen

4. Het bereik

Wanneer je het hebt over adverteren op een platform met een groot bereik, komt Facebook echt hoog in de lijst. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding met cijfers over de meest gebruikte platformen in Nederland. Facebook staat ontzettend hoog. In Nederland maken 9,6 miljoen mensen gebruik van Facebook, waarvan 6,8 miljoen dagelijks.

Facebook adverteren bereik

En dit aantal stijgt alleen nog maar…

Kijk ook eens naar wat jij zelf doet als je even niks te doen hebt? Ik durf te wedden dat jij regelmatig je telefoon pakt om even door het nieuwsoverzicht van Facebook te scrollen. Dat doe ik ook hoor!

Het bereik op Facebook maakt Facebook ideaal om te gaan adverteren. Je kunt natuurlijk regelmatig berichten gaan plaatsen en hopen dat je berichten worden getoond in het nieuwsoverzicht van je fans. Of je investeert een klein bedrag voor een dagbudget, waarmee je een goedlopend bericht kunt gaan promoten.

Ga eens naar de statistieken van je Facebookpagina en kijk welke berichten een groot bereik hadden en waar veel op werd gereageerd. Bij voorkeur kies je een bericht waar mensen door konden klikken naar je website, misschien naar een blogartikel wat je hebt geschreven. Promoot dat bericht zodat het nog meer aandacht krijgt.

Vaak kies ik ervoor om het bericht te laten zien aan mensen die mijn pagina nog niet liken. Mijn pagina heeft meer dan 21.000 likes en dat betekent dat er nog steeds heel veel mensen op Facebook te vinden zijn die mijn pagina niet liken. Dat is het voordeel van het grote bereik van Facebook. Ik laat het bericht namelijk zien aan de mensen die mijn pagina nog niet liken om zo het bereik van het bericht en mijn pagina te vergroten.

5. Advertenties tonen aan je huidige klanten

Als je denkt dat wanneer iemand iets bij je heeft gekocht en deze persoon vanzelf wel weer bij je terugkomt om nog iets te kopen, heb je het mis. Dit is alleen bij hele trouwe klanten het geval. Je moet dan ook een product aanbieden wat mensen nog eens kunnen kopen.

Je marketing stopt niet als je klanten hebt. En de content die je ontwikkelt kan heel relevant zijn voor de mensen die al klant zijn. Of voor de mensen die zich al hebben aangemeld voor jouw nieuwsbrief. Zelfs als je je warme contacten of je klanten regelmatig een e-mail stuurt, zullen ze echt niet altijd jouw content of nieuwe producten zien.

Hier komt weer een reden waarom ik zo van Facebook hou, je kunt met Facebook advertenties opstellen die puur worden getoond aan de mensen die op jouw e-maillijst staan. Of aan de mensen die een bepaald product hebben gekocht.

Het tonen van een advertentie aan iemand die al eens een product heeft gekocht, noemen we retargeten. Met Facebook is retargeten mogelijk. Stel een doelgroep samen op basis van je nieuwsbrieflezers, zoals in onderstaande afbeelding is te zien. Specificeer de doelgroep als je dat wilt, zodat de advertentie nog gerichter getoond wordt. Hoe kleiner en hoe specifieker de doelgroep, hoe kleiner de groep is en hoe lager de kosten van de advertentie zullen zijn. Je gaat vervolgens de advertentie plaatsen en blijft ook op deze manier zichtbaar bij je warme contacten.

Facebook advertenties nieuwsbrief

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

6. Je moet wel gaan adverteren

De laatste reden die ik je geef om te gaan adverteren is denk ik wel de belangrijkste. Je moet wel gaan adverteren! Zoals ik eerder in dit artikel beschreef, lijkt Facebook berichten die geplaatst worden door pagina’s steeds minder bereik te geven.

Ergens valt daar ook wat voor te zeggen. Facebook is natuurlijk vooral bedoeld voor het sociale netwerk tussen families en vrienden. Mensen scrollen door hun nieuwsoverzicht om de foto’s van de vakantie van hun beste vriend te zien of om te lezen dat hun nicht ten huwelijk is gevraagd. Ze zijn eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in reclame.

Maar tegelijkertijd wil jij met je Facebookpagina opvallen tussen deze berichten. Ik wil je ook aanmoedigen dat vooral te blijven doen. Ook met het nieuwe algoritme van Facebook zijn er tactieken om nog steeds bereik te krijgen voor je Facebookberichten. Het doen van Facebook Live uitzendingen is daar een van die tactieken van. Mocht je Facebook Live willen gebruiken voor het bereik van je Facebookpagina, dan is dit artikel vast interessant voor je: ’22 manieren om Facebook Live in te zetten voor jouw marketing’

Organisch bereik krijgen – dus zonder dat je ervoor betaalt – is lastiger dan het ooit is geweest. Met Facebookadvertenties kun je jouw doelgroep voor niet al te veel geld bereiken. Denk daaraan als je tijd investeert in het maken van Facebookberichten. Blijf dat vooral doen, maar promoot ook regelmatig berichten waar veel op is gereageerd voor net wat extra bereik.

Ik hoop dat dit artikel je heeft overtuigd om te gaan adverteren op Facebook! Adverteer jij al op Facebook of ga je dat naar aanleiding van deze redenen doen? Deel dat zeker in de reacties.

Comments

  1. Hallo Anne, mooi verhaal hoor, wij zoeken een bedrijfje welke voor ons Facebook Advert kan plaatsen en wat de kosten zijn? Wij starten een webwinkel, http://www.qrsdesign.nl, meubilair. Groetjes, Claudine Lubliek

Speak Your Mind

*