10 Tips voor het kiezen van een e-book onderwerp dat je publiek wil lezen

tien tips voor het kiezen van een e-book onderwerpJe wilt graag een e-book schrijven? Maar je weet niet precies waar je over moet schrijven?

Misschien heb je wel al een onderwerp in gedachten, maar vraag je je af of het echt iets is voor je doelgroep. Dus je blijft het maar uitstellen …

Daar komt nu verandering in. Na het lezen van mijn 10 tips weet je waar je over kunt gaan schrijven en kun je meteen aan de slag.

1. Bepaal je specifieke doelgroep

Weet jij goed wie jouw doelgroep is? En dan heb ik het echt over je specifieke doelgroep; je niche. Als jij dat voor jezelf al duidelijk hebt, loop je een stap voor op veel ondernemers die een e-book willen schrijven.

Graag deel ik wat tips met je over je niche. Want je kunt pas een e-book gaan schrijven als je precies weet voor wíe je gaat schrijven. Anders is een e-book schrijven zonde van je tijd.

Heb je je niche nog niet helder? Of wil je je bestaande niche verfijnen? Geef dan antwoord op de volgende vragen:

  1. Over welke onderwerpen ben ik gepassioneerd?
  2. Op welke (vak)gebieden zie ik mezelf als een expert?
  3. Welke vragen (binnen mijn vakgebied) worden vaak aan mij gesteld?

Nu heb je al een idee van jouw niche, maar je bent er nog lang niet. Een niche moet zo specifiek en zo klein mogelijk zijn. Een voorbeeld: Stel je bent coach en je doelgroep bestaat uit kinderen met ADHD. Dan is deze niche nog veel te groot. Als je kiest voor kinderen tot 10 jaar met ADHD, maak je je niche alweer kleiner.

Onthoud: hoe specifieker je niche, hoe eerder jouw doelgroep zich herkent in jouw uitingen. Ook onderscheid je je op die manier van je concurrentie.

2. Vraag je doelpubliek wat hun grootste probleem is

Je specifieke doelgroep is nu helder. Van daaruit ga je uitzoeken, wat nu het grootste probleem is waar ze mee worstelen. Dat hoef je niet zelf te bedenken of in te vullen. Je kunt het gewoon vragen aan je doelgroep. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Er zijn verschillende manieren om die informatie te verkrijgen. Plan gesprekken in (al dan niet live) en werk een vragenlijstje door. Een persoonlijk gesprek levert je namelijk veel meer informatie op dan een schriftelijke enquête. Het mooie is dat je dan kunt doorvragen en waardevolle input krijgt.

Een andere manier is een enquête opstellen (bijvoorbeeld in Google Forms). Dit is heel simpel en levert ook reacties op. Beide manieren inzetten kan natuurlijk ook. Kijk welke personen een gesprek met je willen. De anderen kun je vragen om je enquête in te vullen.

3. Achterhaal populaire onderwerpen via je statistieken

Wist je dat je statistieken een uitstekende bron van informatie zijn? Ik heb het over alle statistieken: van je social media, maar ook van je blogs. Maak tijd vrij en ga per platform na welke berichten en blogs erg goed scoorden. Schrijf op over welke thema’s die berichten gaan. Noteer ook de sub-thema’s. Als je alles hebt doorgewerkt, kijk je welke overkoepelende thema’s steeds terugkomen.

Ninjatip: je kunt (delen) content van je blogs goed hergebruiken voor je e-book. Dat scheelt je een hoop tijd!

4. Gebruik BuzzSumo ter inspiratie

BuzzSumo is een tool die je goed kunt gebruiken bij je zoektocht naar een onderwerp. Typ een woord of een zinnetje over een onderwerp uit jouw business. Je krijgt meteen een mooie lijst te zien met populaire artikelen over dat onderwerp. Je ziet bij ieder artikel ook diverse statistieken staan. Zo kun je zien of dat onderwerp het goed doet op de social media.

Hoewel je een betaald abonnement nodig hebt om de volledige artikelen in te kunnen zien, kun je de gratis versie perfect inzetten als bron van inspiratie.

5. Los een probleem op

Mensen lezen geen e-books om iets te leren over een onderwerp. Nee … ze willen het graag lezen als ze weten dat ze daar een oplossing vinden voor hun probleem.

Denk na welk specifiek probleem je aan bod laat komen in jouw e-book. Dit kunnen ook meerdere problemen zijn. Maak gebruik van de input uit jouw onderzoek bij de doelgroep. Waar ligt de ‘grote pijn’ van jouw potentiële klant?

Werk vanuit dit onderwerp een concreet stappenplan uit. Stel je onderwerp is: Spreken in het openbaar. Verander dit in: Maak in 5 stappen korte metten met je angst voor spreken in het openbaar. Dat spreekt meteen een stuk meer aan, toch?! 😉

6. Gebruik Amazon als inspiratiebron

Ga naar Amazon, zoek op jouw onderwerp en kijk bij de bestellers uit jouw niche. Dit is een geweldige bron van informatie als je op zoek bent naar actuele onderwerpen binnen je niche. Je kunt er ook op Nederlandse woorden zoeken.

Daar zie je waar al over is geschreven en welke thema’s het goed doen. Maar je ziet ook waar nog niet over is geschreven. Dat is erg interessant om te weten, want daar kun jij mooi op inspringen.

Ninjatip: pik die boeken er uit op Amazon met veel recensies. De recensies, reviews en opmerkingen zijn een grote bron van informatie over jouw doelgroep. Goudmijntje!

7. Test mogelijke onderwerpen

Nu ga je aan de slag met schrijven. Nog niet met het e-book zelf, maar met een bericht of een korte blog over een paar onderwerpen die jou geschikt lijken voor je e-book. Je gaat deze onderwerpen namelijk testen.

Dit doe je door ze te posten via al je social media. Controleer per onderwerp, hoe het scoort op de verschillende platforms. Noteer hoe vaak wordt gereageerd en welke vragen er eventueel worden gesteld. Bekijk de reacties. Dit is allemaal bruikbare input voor jouw e-book.

8. Check waar je concurrenten over schrijven

Je concurrenten moet je in de gaten houden. Ook bij het schrijven van je e-book.

Stel hiervoor een top 10 op van jouw grootste concurrenten. Ga ze stuk voor stuk na. Onderzoek waarover ze schrijven in de social media en welke onderwerpen het daar goed doen. Ga ook na of ze e-books hebben en kijk waarover die gaan. Stel hiervan een duidelijk overzicht op.

Met dit overzicht kijk je welke onderwerpen zij níet aan bod laten komen, maar waar wel vraag naar is in jouw branche. Dát zijn interessante onderwerpen voor jouw e-book.

9. Zoek online cursussen over hetzelfde onderwerp

Je hebt nu een paar concrete onderwerpen waarover je e-book kan gaan.

Door via Google te zoeken op online trainingen of cursussen over jouw onderwerp, kun je achterhalen of die onderwerpen interessant zijn voor de markt. Trainingen die goed lopen geven aan, dat er geld mee te verdienen is. Dat geeft jou inzicht in de mate waarin een onderwerp te vermarkten is. Daar heb je zeker wat aan.

Ook kun je inspiratie opdoen uit de inhoudsopgave of de aanpak van die cursussen. Gebruik ze als kapstok voor de indeling van je e-book bijvoorbeeld. Of kijk wat daar ontbreekt en wat jij dus verder kunt uitwerken,

10. Vind gerelateerde trefwoorden

We zijn alweer bij de laatste tip belandt. Voor jou een open deur misschien, maar ik ben benieuwd wie deze tip al daadwerkelijk heeft uitgeprobeerd. Het gaat om het bepalen van gerelateerde trefwoorden.

Dit levert je weer nieuwe woorden en termen op, waarop je verder kunt zoeken voor volgende e-books. En natuurlijk voor je blogs.

Een fijne zoekmachine om gerelateerde trefwoorden te vinden, is de Keyword Tool van Google.

Het is niet eenvoudig om een ijzersterk onderwerp voor je e-book te kiezen. Maar met behulp van deze tips maak je een goede keuze en kun je meteen aan de slag met schrijven: Succes!

Speak Your Mind

*