De 5 basisonderdelen voor een succesvolle online onderneming

onderdelen02Er is zo ontzettend veel informatie op het internet te vinden over online ondernemen. Soms raak je gewoon echt even de weg kwijt. Zou het niet heel fijn zijn als iemand je gewoon vertelt, in het Nederlands, wat je precies nodig hebt om een succesvolle online business te bouwen?

Ik onderneem al jarenlang op het internet, ik heb alles uitgeprobeerd en ik heb veel beginnersfouten gemaakt. Daar wil ik jou voor behoeden, en er voor zorgen dat je meteen de juiste dingen toe gaat passen!

Wat ik weet, en dit geloof ik met heel mijn hart, is dat er 5 basisonderdelen nodig zijn om een succesvolle online onderneming te bouwen. En die ga ik nu met je delen!

Onderdeel 1 – Website

Je hebt een website nodig. En als ik zeg ‘website’ dan bedoel ik een echte website en niet alleen een verzameling van landingspagina’s waar al je aanbiedingen op staan.

Je website fungeert als thuisbasis van je virtuele imperium. Het is je digitale ‘’eerste indruk’’ en tevens het bewijs voor de wereld dat je een legitieme ondernemer bent. Eentje die gevonden kan worden. Eentje waarmee je kunt communiceren. Eentje die een persoonlijkheid heeft.

Welk platform of welke website ontwikkelaar je daar voor moet gebruiken en hoe je deze website verder inricht, is geheel aan jou.

Op mijn website vind je enkele onderdelen, waarvan één mijn blog is. Ook maak ik heel eenvoudig verbinding met social media door het plaatsen van widgets op mijn pagina’s. Een website hoeft niet ingewikkeld en een designer hoogstandje te zijn, maar wel functioneel en overzichtelijk.

Onderdeel 2 – Blog

Je bent nu een blog aan het lezen…op mijn website!

Zie je hoe dat werkt?

Ik schreef dit artikel (dat je hopelijk waardevol vindt) en gebruikte het om je uit te nodigen op mijn website, dezelfde website waar je ook meer informatie over mijn programma’s kunt vinden, waar je andere blog berichten kunt lezen en waar je contact met me op kan nemen.

Content is koning en de online winnaars zijn die ondernemers die uitzonderlijke waarde weggeven zonder daar gelijk iets voor terug te vragen.

Kopen, kopen, kopen werkt gewoon niet meer in de online marketing wereld.

In plaats daarvan is het vervangen door leveren van waarde door middel van promotie. Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat je niet meer mag proberen om je producten of diensten te verkopen, helemaal niet zelfs. Ik wil je graag meegeven dat het belangrijk is om eerst waarde te geven zodat je het vertrouwen kan winnen van een potentiële klant. Er zal voldoende tijd zijn om je producten en diensten te verkopen nadat dat vertrouwen is gewonnen.

Onderdeel 3 – Branding

Hoe ziet je persoonlijke merk er ‘in real life‘ uit? Wat voor kleding draag je? Wat voor stijl heb je? Of wat voor woorden en zinnen gebruik je? Ben je vrolijk en informeel of juist serieus?

Dit alles komt samen tot de vorming van de indruk van jouw merk.

Online werkt het precies hetzelfde. Waarom spenderen mensen zoveel geld en tijd aan branding? Omdat ze gewoon HEEL belangrijk zijn.

De kleuren en lettertypes die je gebruikt, evenals de beelden en woorden, en elk ander uithoekje van je online onderneming, gebruiken mensen om een beeld van je bedrijf te creëren. Als mensen naar je website komen en het is een rommeltje, dan zijn ze zo weer weg!

Onderdeel 4 – Social Media

Je zou bij dit onderdeel waarschijnlijk verwachten dat ik je een uitgebreid betoog ga geven waarom het gebruik van social media zo belangrijk is en waarom je op welke platformen moet gaan zitten, toch?

Dat ga ik niet doen.

Als je nog er nog niet van overtuigd bent dat social media het allerbelangrijkste onderdeel in de wereld van online ondernemen sinds de afgelopen 10 jaar is, dan red ik het nooit met mijn woorden om je over te kunnen halen om op die social platforms ‘all out‘ te gaan.

Al je klanten zitten op social media. Je concurrenten zitten ook op social media en praten met deze klanten. Dus je kunt of meteen aan de slag gaan en ook met je klanten gaan praten, of je laat de klanten voor je neus wegpakken door de concurrent.

Echt waar?

Echt waar!

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Onderdeel 5 – een e-maillijst

Ja, een goede ouderwetse e-mail heeft nog steeds, van alle online marketing tools, de grootste ROI (Return On Investment). Ook is je e-maillijst de enige klantgerelateerde marketing tool waar jij de touwtjes volledig in handen hebt. Veruit de meeste business wordt gehaald vanuit je e-maillijst, daarom hoor je online marketeers ook vaak zeggen ‘The money is in the list’.

Ik wil je nog wel een waarschuwing geven voordat ik dit artikel afsluit.

Je moet iets te verkopen hebben en het moet iets zijn waar mensen je voor willen betalen. Houd dat in gedachten voordat je hier mee van start gaat. Bij een succesvol bedrijf hoort een goed product of een geweldige service waar mensen behoefte aan hebben.

Klinkt best wel gek dat ik dat zeg, toch? Je zult niet geloven hoeveel online ondernemers ik heb gezien met de mooiste websites, de grootste blogs, briljante branding, fenomenale social media accounts, en een grote e-maillijst…die nog steeds geen geld verdienen.

Ik hoop dat je iets van waarde hebt kunnen vinden in dit artikel en het toe gaat passen op je online onderneming. Heb je nog aanvullingen? Laat het hieronder in een reactie weten!

Comments

  1. Bedankt voor deze inzichten. Een e-maillijst is inderdaad ook zeer belangrijk om de marketing compleet te maken.

  2. Angelique zegt

    Hallo Anne,
    Je pinterest-knoppen op https://www.anneraaymakers.nl/5-basisonderdelen-succesvolle-online-onderneming/ werken niet. Ze openen deze pagina in een nieuw tabblad.

    Met vriendelijke groet, Angelique Legters

Speak Your Mind

*