Heb je het eindelijk voor elkaar gekregen een advertentiecampagne te starten op Facebook, met een goede advertentie gericht aan jouw doelgroep, vallen de resultaten heel erg tegen. Misschien is het zo dat je advertenties geen kliks krijgen, maar aan het eind van de dag is je dagbudget wel op. Of misschien zie je dat er op de advertenties wordt geklikt, maar zou je eigenlijk willen dat de conversie een stuk hoger is.
Soms wil je als ondernemer te snel, we houden als ondernemers nou eenmaal van snel zichtbare resultaten. In het geval van Facebookadvertenties kan het best zo zijn dat er een andere reden is voor waarom jouw advertenties niet (goed) werken.
Het belangrijkste is dat je die reden gaat achterhalen en je advertenties WEL succesvol laat worden. Facebookadvertenties kunnen jouw bedrijf echt een enorme boost geven! In dit blogbericht ga ik je helpen door een aantal redenen te noemen voor waarom je advertenties misschien niet goed werken. Ik hoop dat je op deze manier nog eens naar je niet goed werkende advertenties kunt kijken en ze echt succesvol gaat maken!
1. Je selecteert niet de juiste doelgroep
Bij het maken van de campagne en advertentieset, ga je je doelgroep bepalen. Je bepaalt hiermee aan wie je je advertentie laat zien. Dit is echt ontzettend belangrijk. Het maakt namelijk niet uit hoe mooi de afbeelding is die je hebt gemaakt, hoe pakkend de titel is of hoe nieuwsgierigmakend de call-to-action is… als je de advertentie niet aan de juiste mensen laat zien, zullen de resultaten tegenvallen.
Weet jij echt wie je doelgroep is? Weet je wie je ideale klant is? Het is heel belangrijk om te bepalen of jouw ideale klant bijvoorbeeld een man of vrouw is. Kijk maar eens naar onderstaand bericht van Magnum. Stel dat jij dit bericht zou promoten, zou je dan als doelgroep mannen of vrouwen kiezen? Bij wie denk je dat de druipende chocolade over het zachte kokos-ijs het meest aanspreekt?
JUIST! Met het bepalen van de doelgroep is het niet zo dat jouw product niet interessant is voor de mensen die niet in de doelgroep vallen. Natuurlijk vinden ook mannen Magnums waarschijnlijk heerlijk. Maar je wilt vooral de mensen bereiken waarbij de kans het grootst is dat ze jouw product kopen!
Wil je meer weten? Lees meer over de meest effectieve doelgroepen voor je Facebookadvertentie.
2. Je hebt de verkeerde doelstelling voor je advertentie gekozen
Zodra je een nieuwe campagne hebt gestart, kies je de doelstellingen voor de campagne. In de loop der tijd heeft Facebook de mogelijkheden voor doelstellingen verdubbeld. Waar je in het verleden koos tussen het uitbreiden van je klantenlijst of meer websiteverkeer, kun je nu veel specifieker je doelstelling selecteren.
Hoewel het ergens natuurlijk ook heel fijn is dat je meer keuzes hebt, zodat je je advertentiecampagne nog gerichter kunt gaan opzetten, maakt het ook een stuk ingewikkelder. Want wat is nou precies het juiste doel voor jouw advertentie? Kies je bij de campagne voor meer verkeer naar je website of voor meer conversie?
Ik licht de twee doelstellingen die voor mij het belangrijkste zijn even kort toe. Het gaat om de doelstelling ‘Verkeer’ en ‘Conversies’. Stel dat je een hele mooie website hebt gemaakt, waar je een blog bijhoudt. Het aantal bezoekers op de blog valt nog wat tegen. Dan is het heel goed om de doelstelling ‘Verkeer’ te kiezen. Met deze doelstelling gaat het puur om meer bezoekers op jouw blog.
Het kan ook zo zijn dat je een heel waardevol e-book hebt gemaakt wat je graag onder je doelgroep wilt verspreiden. Hiervoor heb je een landingspagina aangemaakt waar mensen hun e-mailadres achter kunnen laten in ruil voor het e-book. Zodra ze het e-book downloaden, komen ze op een bedankpagina. Je zou in eerste instantie denken dat het hier ook om verkeer naar je website (ofwel landingspagina) gaat, dus dat de doelstelling ‘Verkeer’ de juiste doelstelling is. Het achterlaten van het e-mailadres en downloaden van het e-book is echter een conversie. Vandaar dat de doelstelling ‘Conversies’ hier veel beter aansluit.
Uiteindelijk is het zo dat je bij het bepalen van de doelstelling niet gaat kiezen tussen goed of fout. Maar je wilt wel dat als de advertentie eenmaal draait, de doelstelling past bij de advertentie. Want dan krijg je de beste resultaten!
Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365
3. Je hebt de advertentie niet voldoende getest
Wanneer je de advertentie gaat maken, dus de titel, tekst en afbeelding gaat bedenken, doe je dat op basis van wat je van je doelgroep weet. Dat kan heel lastig zijn. Soms denk je echt dat een bepaalde tekst jouw doelgroep enorm aanspreekt, maar valt de conversie tegen. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat een andere tekst, met een daarin een betere call-to-action de doelgroep veel eerder overhaalt om door te gaan klikken.
Je denkt nu misschien: ‘Maar Anne, is het niet ontzettend ingewikkeld om te weten WAT ik precies moet zeggen om mijn doelgroep door te laten klikken?’ Ik zal dat zeker niet ontkennen! Toen ik pas net met Facebookadvertenties werkte heb ik ook flink wat uit moeten proberen voordat ik eenmaal wist wat mijn doelgroep interessant genoeg vond om op door te klikken.
Na flink wat advertenties te hebben uitgeprobeerd, heb ik inmiddels de slag te pakken. Natuurlijk lopen ook bij mij advertenties soms iets minder goed dan ik had verwacht, maar vaak sluiten mijn teksten, afbeeldingen en titels grotendeels aan en heb ik succesvolle advertenties. Dat is vooral gekomen doordat ik advertenties altijd ben blijven testen.
Ik neem als voorbeeld mijn Facebookbericht van afgelopen week. Daar promootte ik een nieuw blogbericht wat ik had geschreven over een video als omslag voor je Facebookpagina. De tekst sloot aan bij wat er in het blogbericht stond en ook bij wat mijn doelgroep interessant vindt.
Voor hetzelfde blogartikel had ik ook een tekst kunnen schrijven als:
Video is HOT! Zo ontzettend HOT dat jij dat ook als omslag wilt voor jouw Facebookpagina, toch? Klik snel door en lees hoe jij jouw pagina zo aanpast dat de aandacht van mensen direct naar de omslag gaat!
Ook deze boodschap zou prima mijn doelgroep kunnen overhalen om het blogbericht te gaan lezen. Welke tekst het beste werkt weet je pas zodra je verschillende advertenties gaat testen.
Probeer bij het testen van de advertenties altijd maximaal twee advertenties tegelijkertijd te laten draaien en telkens maar één onderdeel in de advertentie te veranderen. Zo test je echt het meest optimaal. Pas dus enkel de afbeelding, de titel OF de tekst aan en kijk welke van de twee advertenties de beste resultaten geeft. Als je een winnaar tussen de twee advertenties hebt geselecteerd, kun je deze advertentie kopiëren en weer een nieuw onderdeel van de advertentie testen. Probeer dit een aantal keren zodat je steeds meer leert over wat jouw doelgroep aanspreekt!
4. Je geeft de advertentie niet voldoende tijd om goed te gaan lopen
Ben jij ook zo’n ondernemer die een Facebookbericht plaatst en eigenlijk verbaasd is dat je na 5 minuten nog geen enkele reactie hebt? Dan herkende je vast ook dat ik net zei dat we als ondernemers nou eenmaal snel resultaten willen zien. Het kan dan best zijn dat je jouw advertentie niet voldoende tijd geeft om goed te gaan lopen.
De algoritmes van Facebook zitten heel ingewikkeld in elkaar. Niemand weet echt hoe ze werken en eigenlijk kunnen we alleen maar gissen op basis van de ervaringen die we zelf met onze Facebookberichten en -advertenties hebben. Op basis van die ervaringen kan ik wel zeggen dat het echt goed is om je advertentie de tijd te geven om goed te gaan lopen. Ga niet je advertentie publiceren en je pagina iedere minuut refreshen om te kijken of er al meer kliks zijn gekomen! En ga al zeker niet je advertentie aanpassen voordat de advertentie echt een kans heeft gekregen!
De echte resultaten ga je pas na een aantal uren en meestal pas na 1 of 2 dagen zien. Als je je advertentie niet voldoende tijd geeft, wordt de advertentie niet goed opgenomen in de algoritmes van Facebook en krijgt de advertentie eigenlijk geen kans. Houd maar aan dat je de advertentie minimaal 72 uur laat draaien voordat je gaat beoordelen of de advertentie succesvol is of niet.
5. Je kijkt niet naar de juiste statistieken
Bepaal jij of je advertentie voor je nieuwe e-book succesvol is aan de hand van het bereik van de advertentie en kijk je daarbij eigenlijk niet naar hoeveel mensen naar de landingspagina zijn gegaan? Dan vrees ik dat je niet naar de juiste statistieken kijkt.
Het bereik van de advertentie is belangrijk. Het bereik geeft namelijk aan hoeveel mensen uit de doelgroep de advertentie hebben gezien. En natuurlijk is het ook goed om te weten hoeveel mensen doorklikken naar de landingspagina. De doelstelling van de advertentie is echter het krijgen van meer conversie, dus je wilt eigenlijk weten hoeveel mensen het e-book downloaden.
Bij een doelstelling ‘Conversies’ kun je veel beter kijken naar de Click Through Rate (CTR). De CTR geeft aan hoeveel het kost als één persoon doorklikt naar de landingspagina. Gedurende de advertentie weet je hoeveel mensen het e-book hebben gedownload en kun je zo uitrekenen hoeveel het gemiddeld per persoon kost om een e-book in te ruilen voor een e-mailadres.
Kijk dus bij de statistieken niet alleen naar de getallen in de tabel per advertentie, maar kijk ook zeker naar de doelstelling die je voor de campagne hebt gekozen!
Geen goed of fout
We hebben nu 5 redenen besproken voor waarom jouw advertentie misschien niet goed draait en niet de gewenste resultaten geeft. Ik hoop heel erg dat als je niet goed draaiende advertenties hebt, je hier wat aan hebt. Je kunt deze informatie natuurlijk ook heel goed gebruiken als je net gaat beginnen met Facebookadvertenties!
Wat ik je vooral wil meegeven is dat er geen goed of fout is. Blijf echt heel veel proberen en testen, om zo te gaan achterhalen wat het beste werkt voor jouw doelgroep! Wil je nog meer tips voor succesvolle advertenties? Lees dan een van de onderstaande artikelen:
15 tips om van je Facebookadvertenties een succes te maken
Hoe kun je er voor zorgen dat je Facebookadvertenties niet worden afgekeurd?
Beste Anne, een vraag over punt 2: is het voor FB van belang wat je doelstelling is??? (Begrijp wel dat het voor jezelf handig is…) Zo ja, waarom?
Dat is zeker van belang Karin. Als FB weet wat jouw doel is, kunnen zij het bereik optimaliseren voor jouw doelstelling.