Hoe kun je er voor zorgen dat je Facebook advertenties niet worden afgekeurd?

Hoe kun je er voor zorgen dat je Facebook advertenties niet worden afgekeurd?Misschien heb je het al eens meegemaakt. Je hebt veel energie gestoken in een pakkende advertentie, je klikt op ‘publiceren’ en vervolgens krijg je alleen een e-mail van Facebook dat je harde werken niet voldoet aan de Facebook regels.

Terwijl je advertenties in afwachting van beoordeling staan, kan er van alles gebeuren. Soms worden goede advertenties afgewezen en worden slechte advertenties goedgekeurd.

Ik wil graag licht werpen op de advertentie regels van Facebook om er voor te zorgen dat jouw advertenties vaker en sneller worden goedgekeurd.

Hoe werkt Facebook’s advertentiecontrole en hoe lang duurt het?

‘’Het duurde echt een eeuwigheid voordat mijn advertenties werden goedgekeurd!’’

‘’Hoe lang duurt het voordat mijn advertentie wordt goedgekeurd?’’

‘’Kun je me helpen met het versnellen van de herzieningstijd van mijn advertenties?’’

Dit zijn een paar van de meest voorkomende vragen en klachten die ik voorbij zie komen. Ik begrijp het. Zelfs als Facebook expert worden mijn advertenties onderworpen aan hetzelfde beoordelingsproces. En dat kan soms nogal frustrerend zijn.

Er is geen duidelijk antwoord op deze vragen. De advertentiecontrole kan variëren van 5 minuten tot 2 dagen. Zodra je advertentie is gemaakt, komt ie in een wachtrij voor beoordeling, waar een robot en/of team van medewerkers van Facebook je advertentie zullen beoordelen en vervolgens goedkeuren of afkeuren.

Als ik de gegevens analyseer op tijdstippen van goedkeuring, zie ik dat je de meeste kans op goedkeuring van je advertentie kunt verwachten als je op werkdagen tussen 08-00 en 20:00 publiceert (Pacific Standard Time). In Nederland betekent dat, uitgaande van een tijdsverschil met Amerika van 8 uur, dat je het beste na 16:00 ’s middags je advertentie kunt gaan plaatsen tot ongeveer middernacht.

Ochtenden werken over het algemeen wat sneller dan middagen, dus de meeste kans op een snelle goedkeuring maak je in Nederland tussen 16:00 en 19:00.

Beoordelingsproces door mensen

Vergeet niet dat het eerste beoordelingsproces wordt gedaan door een robot. Een robot herkent bepaalde woorden als ‘verboden woorden’ terwijl ze dat niet zijn. Zo stond er in mijn tekst een keer ‘Je zult met de billen bloot moeten’.  Die advertentie werd meteen afgekeurd, want ‘bloot’ mag niet.

Soms wordt het goedkeuringsproces gedaan door mensen en daarmee blijft het altijd een beetje subjectief. Dezelfde advertentie kan door de ene persoon goedgekeurd worden terwijl de andere persoon het juist afkeurt. Daar kun je zelf niet zoveel aan veranderen.

Als je denkt, mijn advertentie is wel prima, dan kun je altijd proberen om het te publiceren. Maar pas op! Als je veel afgekeurde advertenties hebt, kan dit het aantal rode vlaggen op je Facebook advertentie account verhogen en zou je account geblokkeerd kunnen worden.

Het is trouwens altijd de moeite waard om na een afkeuring contact op te nemen met Facebook en vragen om een handmatige keuring.

Goedkeuringsfactoren

Hier zijn een aantal factoren die, volgens mij, van grote invloed zijn op de goedkeuringstijd van je Facebook advertentie:

Facebook advertentie accountgeschiedenis: Elk account heeft een ‘trust score’. Hoe langer je advertenties plaatst, hoe minder verworpen advertenties je hebt, en hoe meer je hebt besteed, hoe sneller je advertenties goedgekeurd worden.

Keyword Analyse: Sommige zoekwoorden in de tekst van de advertentie zullen leiden tot strengere controle. Verwijzingen naar religie, etniciteit, het gebruik van scheldwoorden, en alles wat één van de regels hieronder zou kunnen breken, kan de evaluatietijd van je advertentie vertragen.

Domein Analyse: Waar zijn je advertenties aan gekoppeld? Als een domeinnaam al vaker is gebruikt, zonder problemen, dan kan de evaluatietijd van je advertentie aanzienlijk korter zijn. Een nieuwe domeinnaam, waar nog nooit mee is geadverteerd, wordt waarschijnlijk aan een langere controle onderworpen.

Afbeelding Analyse: Ondanks dat het algoritmisch controleren van beelden nog steeds een moeilijke taak kan zijn, is Facebook al erg goed in het opsporen van de gezichten van onze vrienden, en kan het dus ook andere patronen herkennen, zoals afbeeldingen waar copyright op rust, logo’s, naakt, en ga zo maar door.

Op mijn account, waar ik al jaren dagelijks adverteer en geld aan uitgeef, worden advertenties vaak onmiddellijk goedgekeurd en later soms toch nog afgekeurd. Dit suggereert dat advertenties automatisch zouden kunnen worden goedgekeurd als geen van de bovenstaande controles worden gedaan en het pas later naar een echte persoon wordt gestuurd ter beoordeling. Dit kun je allemaal bekijken in je Facebook advertentie geschiedenis.

Klik in Advertentiebeheer linksboven op ‘Alle campagnes’ en selecteer vervolgens Accountgeschiedenis.

Facebook advertentie accountgeschiedenis

Laten we eens naar de regels kijken. Wat mag niet op Facebook?

De regels van Facebook zijn niet zo verschillend van die van de meeste advertentie netwerken. Houd in gedachten dat de volgende regels slechts algemene regels zijn. Er kunnen specifieke beperkingen in sommige landen zijn op basis van lokale wetgeving.

Elke vorm van ‘volwassen’ producten is niet toegestaan op Facebook, met uitzondering van gezinsuitbreiding en voorbehoedsmiddelen. De laatste vereist dan nog steeds de juiste targeting (leeftijd).

Dating advertenties op Facebook zijn een uitdaging. Op geen enkele manier kun je volwassen dating site promoten die zich richten op seks. Andere dating sites kunnen worden gepromoot, maar alleen met voorafgaande toestemming aan de hand van de eisen van Facebook. Dit betekent dat het voor marketeers het vrij moeilijk is om dit soort websites te promoten. Meer specifieke informatie vind je hier: https://www.facebook.com/policies/ads

Promoties voor gokken en loterijen is meestal toegelaten in de landen waar het legaal is, maar over het algemeen is voorafgaande toestemming van Facebook nodig en de juiste targeting (bijvoorbeeld: je kunt geen online casino’s voor minderjarige gebruikers promoten). Er is een specifiek onderdeel in het Facebook Help Centrum waar deze regels verder worden verduidelijkt. https://www.facebook.com/policies/ads/restricted_content/gambling

Alcohol reclame is geoorloofd in landen waar het legaal is, in combinatie met geschikte targeting. (Meer informatie vind je hier https://www.facebook.com/policies/ads/restricted_content/alcohol. Aan de andere kant, tabak, drugs, wapens en farmaceutische producten kunnen niet worden gepromoot op Facebook, met uitzondering van voedings- en kruiden supplementen en gecertificeerde apotheken.

Advertentie-inhoud: Wat moet je vermijden om goedgekeurde advertenties te krijgen?

Nu je weet wat wel en niet kan worden geadverteerd op Facebook, moet je ook rekening houden met de regels over hoe je jouw product kunt promoten.

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

Er zijn te veel regels om op te noemen en ze verschillen van land tot land, dus ik ga je de belangrijkste regels geven, waarvan Facebook wil dat je ze respecteert, aan je uit te leggen.

Het eerste dat je in gedachten moet houden is dat Facebook de gebruikerservaring heel belangrijk vindt. Facebook advertenties moeten dus goed passen in het nieuwsoverzicht van elke gebruiker. Facebook wil natuurlijk de aandacht van de gebruiker op een positieve manier te trekken.

Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden. Gezien het feit dat je uiteraard geen naaktheid of seksuele inhoud mag tonen, zijn schokkende beelden eveneens verboden. Een foto van een ernstig auto-ongeluk, gewonde mensen, dode dieren, en ga zo maar door, zal nooit goedgekeurd worden.

Een ander ding wat niet mag is dat je persoonlijke informatie gebruikt in een advertentie. Een paar voorbeelden:

Acceptabel Niet acceptabel
‘’Ontmoet zwarte mensen’’‘’Ben je zwart?’’ of ‘’Ontmoet andere zwarte mensen’’
‘’Ontmoet Christelijke vrijgezellen’’‘’Ontmoet Christelijke vrijgezellen zoals jij’’
‘’Opruimservice voor delicten’’‘’Ben je een veroordeelde crimineel?’’
‘’Bekijk hier onze financiële dienstverlening’’‘’Ben je blut? Failliet? Bekijk dan dit!’’


Van alle voorbeelden aan de rechterkant zullen gebruikers schrikken
, wat zal resulteren in advertenties die langer in afwachting van beoordeling zijn en uiteindelijk afgekeurd zullen worden.

Bedriegen

Het andere basisprincipe is dat Facebook niet wil dat je haar gebruikers bedriegt. Ze willen dat je advertenties altijd zo duidelijk en transparant mogelijk zijn, want er zijn talloze implicaties die gemaakt kunnen worden.

Bijvoorbeeld, Facebook controleert niet alleen de advertenties, maar ook de landingspagina waar de advertentie wordt naar doorverwezen. De twee moeten consequent zijn. Als je 54% korting promoot op Facebook, moet hetzelfde aanbod duidelijk zijn op de landingspagina. Ook je Algemene Voorwaarden en je Privacybeleid moeten op de pagina vermeld worden.

De gebruikte afbeeldingen moeten ook in overeenstemming zijn met het verkochte product. Je kunt geen Fiat 500 verkopen met de afbeelding van een Ferrari en je mag geen onredelijke claims maken zoals ‘Meld je aan voor mijn online cursus en wordt binnen twee weken miljonair’.

Video playknop nabootsen

Je mag met je Facebook advertenties ook geen video nabootsen. Bijvoorbeeld, als je doorverwijst naar een externe website, mag je geen icoontje van een afspeelknop op de afbeelding zetten om de gebruiker te laten denken dat ze een video kunnen zien.

Als het aankomt op Facebook advertentie targeting, dan zijn er gelukkig wat minder beperkingen om een goedgekeurde advertentie te krijgen. Als je bijvoorbeeld producten verkoopt zoals alcohol of anticonceptiemiddelen, moet je gebruikers kiezen die ouder zijn dan 18 jaar. Dating sites kunnen zich alleen richten op gebruikers met de relatiestatus ‘’single’’ of ‘’niet gedefinieerd’’. (Sorry, je mag niet in een huwelijk stoken door je dating advertenties op getrouwde stelletjes te richten 😉

20 % regel

En nu komen we bij de laatste regel die je moet weten. Ik heb deze expres voor het laatst bewaard, omdat deze vaak wordt vergeten en omdat door deze regel heel veel advertenties worden afgekeurd. De afbeeldingen die je gebruikt voor je advertentie kunnen het beste niet meer dan 20% tekst bevatten.

Onlangs zijn de regels iets versoepeld, maar ik heb gemerkt dat nog steeds veel advertenties worden afgekeurd als ze toch heel ver boven die 20% tekst uitkomen.

De advertentie wordt dan wel goedgekeurd maar bereikt minder mensen, en dat wil je ook niet.

Het is dus vaak even wat puzzelen om het design van je afbeelding passend te krijgen voor een Facebook advertentie. Dit is helaas nou eenmaal zo, dus zorg dat je de tekst op de afbeelding van tevoren altijd controleert op deze regel.

Ik heb wel een handig hulpmiddeltje voor je. Twee transparante rastersjablonen in twee maten, die je over je afbeelding kunt leggen in je editor (bijvoorbeeld Photoshop of Canva). De tekst op je afbeelding mag maar 6 vlakken bevatten.

Zo weet je altijd of je voldoet aan de 20% regel.

Tekst op afbeelding 20%

Klik op de knop en download de raster sjablonen

Wat is jouw grootste probleem met het goedkeuren van je Facebook advertenties?

Dit is alles wat je echt moet weten. Als je dieper wilt graven voor alle extra controles, dan kun je dat hier doen in het Facebook Advertentiebeleid. (https://www.facebook.com/policies/ads/)

Duurt het bij jou ook vaak een eeuwigheid voordat je advertenties worden goedgekeurd of gaat het juist vrij vlot?

En wat is je meest voorkomende reden als je advertentie niet wordt goedgekeurd?

Laat het hieronder weten in de reacties.

Succes met adverteren!

Comments

  1. Hoi Anne,

    Op instagram heb ik een video gedeeld op mijn tijdlijn die ik wilde promoten. Echter is deze afgewezen en ik heb geen idee waarom. Het is een product lancering van een babydagboek kalender. Verder dus niks aanstootgevend oid.. Waar denk jij dat dit aan kan liggen?
    https://www.instagram.com/p/B_RuGVHDgW2/

    Alvast bedankt.
    Arda
    Studio Staal

  2. Adverteren op facebook als leverancier van sport en afslank supplementen voor vrouwen is zins september 2019 in complete ramp. Wij hadden een campagne lopen van onze maaltijdvervanger deze liep heel goed. voor 4 maanden en ook kwamen er steeds meer goede ervaringen van klanten bij. Tot plots facebook van de een op de andere dag onze advertentie account blokkeerde omdat we ons niet aan het beleid zouden houden. Dit vreemd want de advertentie werd goedgekeurd en ze hebben er ook flink geld voor ontvangen. Bezwaar gemaakt, maar je krijgt gewoon een standaard mail van een mailrobot terug. Van facebook mag je geen onderscheid maken of wat ook maar bedrijven van sport of afslank producten krijgen geen eerlijke kans ook een voedingscoach niet. De tijd van de rode vlaggen of waarschuwingen is voorbij. vanaf nu direct een blokkade. en je krijgt op geen ene manier meer een advertentie account meer voor je bedrijf. Inke misschien kun jij is tips geven over hoe mensen in deze tak goede reclame kan maken op facebook.

  3. Wacht nu al een week op antwoord op een vraag over afkeuring.
    Er is een verbod bij het handelsbeleid op dierenhandel.
    Het advertentiebeleid geeft uitzonderingen (ik neem aan voor winkels) mijn geval dus.
    Dus alleen als advertentie(promotie denk ik) en enkel op je nieuwsoverzicht, deelknop uit.

    Maar nu wil ik dit bevestigd hebben, begin dat wachten beu te worden, je verliest er toch veel klanten mee.
    En gewoon doen doe ik ook ff niet, heb teveel groepen zien verdwijnen.

    Als het te lang duurt kunnen ze ook aangeklaagd worden lijkt me. 🤔

  4. Alles wordt afgekeurd. Integere duidelijke advertenties die geheel aan de voorwaarden voldoen. Voorheen kon ik ook gewoon adverteren..met hetzelfde soort advertenties. Ineens al 20 afgewezen?! Dan Doet Facebook aan mij voorstellen voor een promotie, als ik een bericht heb geplaatst, ga ik daar op in… Precies zoals zij het voorstellen. En dan BAM ..weer een afwijzing. Kan het zijn dat het over 2 maanden ineens wel lukt? Ik snap het niet en wordt er moedeloos van. Ook op Instagram hetzelfde verhaal, is met elkaar verbonden. Ik begrijp ook niet waarom ze mij dan advertenties blijven voorstellen…met –
    Facebook- voorbeeld erbij! doen en dat dan alsnog afwijzen?

  5. Hoi Anne,

    Ik heb jarenlang advertenties geplaatst voor mijn (horeca) werkgever die altijd werden goedgekeurd, maar sinds een aantal maanden wordt bijna alles afgekeurd. Meestal met de mededeling dat er “naaktheid” in het spel is, wat niet het geval is (ik post bijvoorbeeld foto’s van gerechten of foto’s van dansende mensen etc).
    Zelfs als een andere partij (waar we mee samenwerken) een succesvolle advertentie post en ik exact dezelfde content overneem, wordt de ad bij mij afgekeurd. Inmiddels dus aardig wat rode vlaggen.

    Ik weet niet meer wat ik moet doen! Via Facebook support krijg ik geen antwoord. Ik kan nu dus niet meer adverteren.

  6. Ik ben nu al de hele middag bezig om een betaalde advertentie op facebook te krijgen. Steeds wordt hij afgekeurd. Hier lees ik dat het woord stress vaak afgekeurd wordt, dit heb ik in de tekst nu veranderd maar in mijn url blijft hij wel staan. Ben benieuwd wat er nu gebeurd, ontzettend frustrerend dit. Volgens mij voldoe ik gewoon aan alle regels, snap er niets van 🙁 Ben er behoorlijk klaar mee eerlijk gezegd…

  7. Word alles met het woord afvallen standaard afgekeurd? In mijn bedrijfsnaam zit het woord afvallen. Ik probeer al een tijdje te adverteren op Facebook, maar dit lukt niet. Wellicht verklaard dit het

  8. De rastertool van Facebook bestaat niet meer? Vroeger kon je zelf je foto uploaden en hokjes aanklikken, vond ik wel fijn. Nu kan je nog wel je foto uploaden en krijg je van Facebook te zien of je foto veel of weinig tekst bevat met uitleg over advertentiebereik. Facebook regels weer veranderd?

    • anneraaymakers zegt

      Klopt, Ineke, dat is veranderd. Facebook zal nu ook niet zo snel een afbeelding meer afkeuren maar er wel minder bereik aan toekennen als er te veel tekst op staat.

  9. Hoi Anne, ik mag mijn bedrijf niet promoten. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het logo van Jouw LijfLijn. Er staat een appel in en in die appel een wijzerplaat van een weegschaal. Het schijnt niet ethisch te zijn om dit op deze manier te doen. Zou het daar echt aan kunnen liggen? Ik vind dit zó ver gezocht… Weet jij raad? Als dit het is, moet ik mijn logo gaan veranderen. De andere regels kloppen allemaal.

    • anneraaymakers zegt

      Klopt, Nettie, over weegshcalen en meetlinten doen ze moeilijk. Vervelend, hè? Ik zou het logo niet veranderen maar gewoon geen logo plaatsen in de afbeelding van je advertentie.

  10. Hallo Anne, ik probeer nu al een paar dagen mijn eerste advertentie (aanvragen ebook) goedgekeurd te krijgen, maar het lukt niet. Ik heb al je tips toegepast, heb het positief geformuleerd. Maar ik blijf de afwijsreden krijgen dat ik verwijs naar de kenmerken van anderen. Maar de enige tekst in de advertentie (met foto zonder tekst) is ‘Gratis ebook’ en de verwijzing naar de landingspagina (http://www.zichtopgeld.nl/index.php/facebook-landingspagina-ebook-aanvraag2). Op deze landingspagina heb ik ook de privacyverklaring en algemene voorwaarden toegevoegd.
    Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen om het goedgekeurd te krijgen. Heb jij nog tips?

  11. Hallo Anne,
    ik booste een artikel met als doelgroep Amsterdam. Vervolgens krijg ik ook ‘likes’ van mensen uit India en Bangkok.
    Weet jij hoe dit kan?

  12. Ik zet af en toe advertenties en had nog nooit problemen ondervonden,tot afgelopen vrijdag.Mijn advertentie was goedgekeurd en liep al een paar uur toen ik me ineens bedacht van beter de doelgroep wat uit te breiden.Deed dit vanop mijn mobiel onderweg in Nederland. De advertentie zelf had ik thuis in België gemaakt op de lap top.Groot was mijn verbazing toen ik na 10 minuten melding kreeg dat ze afgekeurd was.

  13. Mijn advertentie werd afgewezen omdat ik text op mijn foto had, toch was het minder dan die 20 %, dus FB weet zelf niet zo goed wat ze willen

  14. Dankjewel voor je uitleg. Helaas lukt het mij niet om mijn cursus Uit je Stress aan te bieden via FB. Volgens mij reageert FB allergisch op het woord stress. Als ik dat woord omzeil, dan lukt de advertentie wel. Maarja het gaat juist om te leren om je stress te reduceren via deze cursus.
    Een advertentie plaatsen via FB is trouwens een goede graadmeter voor je stressgehalte 🙂

    • anneraaymakers zegt

      Probeer het positief te benaderen. Dus niet: wil je van je stress af’ maar ‘wil je rust in je leven’ of ‘een leeg hoofd’ of zoiets.

  15. Hoi Anne,

    Tot nog te heb ik geen enkele afgekeurde advertentie gehad, dus ik vond het wel leuk om dit juist eens te lezen. Ergens doe ik het dan toch wel goed 😉 Mijn advertenties worden ook heel snel goed gekeurd, meestal binnen 10 minuten.
    Dan weet ik dat ik me hier niet druk over hoef te maken, en kan ik me beter richten op andere aspecten van advertenties. Fijn om ook eens te weten wat dan wel goed gaat

  16. Jolanda zegt

    Advertenties over afvallen krijg ik bijna niet goedgekeurd en worden bestempeld als vulgair. Waarom weet ik niet. Ik krijg alleen bijzonder vage ads over gezond eten met een plaatje van groenten goedgekeurd. Super frustrerend, want als ik die kant van mijn business wil belichten zou ik een andere advertentie maken. Ik heb het juiste “toverwoord” nog niet ontdekt…

    • Bij mij hetzelfde. Afvallen, meetlint, alles wordt afgekeurd. Jammer!

      • anneraaymakers zegt

        Probeer het positief te benaderen. Dus niet: wil je afvallen’ of ‘voel je je te dik’ maar ‘wil je weer in je bikini passen deze zomer’ of zoiets.

      • Bij mij idem; alles wordt afgekeurd; foto’s van weegschalen, meetlinten, de woorden afvallen of afslanken, fit worden, zelfs de neutrale tekst “kom eens kennismaken en laat je informeren over onze mogelijkheden op basis van gezonde voeding en/of apparatuur”. Een videofilm die een paar maanden geleden wel gepromoot kon worden en waar alleen een telefoonnummer aan is toegevoegd en de datum van de geldigheid van de aanbieding is veranderd, kan nu niet meer gepromoot worden.

    • anneraaymakers zegt

      Probeer het positief te benaderen. Dus niet: wil je afvallen’ of ‘voel je je te dik’ maar ‘wil je weer in je bikini passen deze zomer’ of zoiets.

  17. Hallo Anne, oei, wat schrik ik van die ene regel dat ‘persoonlijk’ niet mag. Als copywriter promoot ik juist om je klant aan te spreken met ‘heb je dit…’ of ‘wil je dat?’. Mijn eigen advertentie voor een training staat nu al meer dan 24 uur in de beoordeling, dacht ik. Want ik heb geen mail gehad over goed- of afgekeurd. Maar nu ik kijk in advertentiebeheer, zie ik dat er toch al wordt weergegeven sinds gister. Wordt er dus eerst gepromoot en daarna pas gekeurd?

    • anneraaymakers zegt

      Het is niet zo dat persoonlijk niet mag. Natuurlijk moet je mensen persoonlijk aanspreken. Wat niet mag is dat je mensen aanspreekt op hun status, of huidskleur, religie of gebreken.

Speak Your Mind

*