80 Facebook advertentie tips en tricks

Wil je een Facebook advertentie gaan maken? Lees dan in dit blog eerst de onderstaande 80 tips en tricks:

Doelstelling

  1. Een bericht promoten op je pagina is een eenvoudige en prima manier om te adverteren, maar vaak zijn de kliks of views duurder dan een ‘echte’ advertentie.
  2. Je hoeft geen Facebook pagina te hebben om te adverteren. Onthoud wel dat als je niet adverteert vanuit een pagina, je advertenties alleen in de rechterkolom zullen verschijnen.
  3. Als je een bericht promoot op je pagina ga je meestal voor het bereik. Kies dan voor de doelgroep ‘Mensen die je pagina leuk vinden’. Deze mensen kennen je al en zullen best een like of reactie willen geven.
  4. Als je gaat adverteren in de advertentiemanager stel dan van te voren je doel vast. Ga je voor meer websitekliks? Meer likes? Conversie? Naams- of merkbekendheid? Betrokkenheid?

Facebook advertentie campagne

  1. Als je gaat voor websitekliks kun je kiezen voor de doelstelling ‘ Mensen naar je website sturen’. Maar als je kiest voor een bericht met een link bij de doelstelling ; Je berichten promoten’ werkt dat ook goed en dat is vaak goedkoper per klik.
  2. In de advertentie bericht promoten staat ook een ‘ Vind de pagina leuk’ knop. Twee vliegen in één klap dus.
  3. Als je zelf die ‘Vind de pagina leuk’ knop niet ziet in je advertentie, dan komt dat omdat je waarschijnlijk zelf je eigen pagina geliket hebt en de knop wordt alleen getoond aan non-fans.
  4. Als je gaat voor betrokkenheid en naams- en merkbekendheid, kies dan ‘ Je berichten promoten’.
  5. Als je een video advertentie maakt, kies dan ‘ Aantal videoweergaven verhogen’. Je betaalt dan een vrij lage prijs per view (meestal 1 à 2 cent)
  6. Video is populair op Facebook. Je krijgt vaak ook nog organisch bereik met een video en de views en kliks zullen erg laag zijn.
  7. Als je een video advertentie maakt met als doel kliks naar je website, kies dan ‘Mensen naar je website sturen’. Het grote voordeel is dan dat je een ‘call-to-action’ button in de advertentie kunt plaatsen en dat kan bij ‘Aantal videoweergaven verhogen’ niet. 
  8. Plaats aan het einde een Call to Action en een link in de video.
  9. Als je een lokaal bedrijf hebt, maak dan eens een aanbieding in een advertentie. Kies dan de doelstelling ‘mensen in de buurt van je bedrijf bereiken’ (of ‘Lokale bekendheid’ in de power editor). Facebook kan de locatie detecteren van telefoons en zo de advertentie laten zien op de telefoons van mensen die in de buurt zijn.
  10. Als jouw publiek vooral veel mobiel Facebookt, kies dan voor ‘Leads genereren’ (alleen beschikbaar in de power editor).
  11. Kies ook eens voor ‘Claims van aanbiedingen genereren’. Zeker voor een lokaal bedrijf een mooie manier van adverteren als je een korting of kortingscode aanbiedt.

aanbieding

  1. Wil je meer pagina likes? Ga dan niet voor de doelstelling ‘ Je pagina Promoten’ . Je betaalt dan een vrij hoge prijs per like en krijgt vaak irrelevante likes. Kies in plaats daarvan de doelstelling ‘ Je berichten promoten’ . In deze advertentie staat een ‘ Vind-ik-leuk’ knop en genereert automatisch veel pagina likes
  2. Zorg voor een advertentie met een sociaal karakter. Vergeet niet, je adverteert in een sociale omgeving, veelal in privé tijd van de gebruiker. Een ‘promoterige’ of ‘verkoperige’ advertentie wordt als storend ervaren.
  3. Geef de campagne, de advertentieset en de advertentiezelf altijd een goede naam. Als je de naam laat staan die Facebook er aan geeft kun je hem straks niet meer terugvinden als je meerdere advertenties hebt gemaakt.

Plaatsing

  1. Advertenties in de rechterkolom worden over het algemeen lager gewaardeerd, maar het is de moeite waard om te testen of ze voor je werken.
  2. Veel mensen zijn ‘advertentieblind’ en negeren systematisch de advertenties in de rechterkolom. Als je kiest voor plaatsing in de rechterkolom, zorg dan voor een echt opvallende afbeelding om toch de aandacht te trekken.
  3. Als je kiest voor plaatsing in de rechterkolom, zorg dan voor een korte tekst. Je kunt niet meer dan 1 regel kwijt in zo’n advertentie.
  4. Advertenties in de rechterkolom zijn niet zichtbaar op mobiel.
  5. Advertenties in het nieuwsoverzicht (startpagina) worden als socialer ervaren.
  6. Kies altijd voor plaatsing op ‘Nieuwsoverzicht op mobiele apparaten’. 60 % van alle Facebookgebruikers Facebookt mobiel

Doelgroep

  1. Maak voor je gaat adverteren zorgvuldig een hele goede opgeslagen doelgroep in doelgroepenbeheer. Kies doelgroep maken – opgeslagen doelgroep en typ alle demografische gegevens, interesses, gedrag en andere kenmerken in die je maar kunt bedenken. Je kunt deze doelgroep steeds opnieuw weer gebruiken voor je advertenties.
  2. Zoom in op je doelgroep door interesses te gebruiken.
  3. Een ‘smalle’ doelgroep werkt beter dan een hele brede. Op een advertentie voor een relevant publiek zal meer geklikt worden en de kliks zullen dan uiteindelijk goedkoper zijn.
  4. Denk breed om een mooie smalle doelgroep aan te maken. Als je gewichtscoach hebt kies je natuurlijk ‘ afslanken’ ‘afvallen’ maar ook ‘ fitness’  en ‘ cardio’ , ‘ hardlopen’ , ‘superfood’ en ‘Weightwatchers’.
  5. Target op fans van concurrerende pagina’s. Dit is helaas niet mogelijk bij alle pagina’s, maar probeer eens wat pagina’s uit).
  6. Target dus ook op de problemen en niet alleen de oplossingen
  7. Target ook op waar je publiek zich mee bezig houdt.
  8. Als je landelijk adverteert is een doelgroep van 350.000 tot 600.000 prima. Als je lokaal adverteert is de doelgroep natuurlijk kleiner.
  9. Upload ook eens je mailinglijst naar Facebook, om deze te targetten.

Looptijd

  1. Een advertentie gaat sneller lopen als je geen eindtijd kiest, maar ‘direct starten’. Je moet dan wel de advertentie handmatig stopzetten als de promotie voorbij is.
  2. Je kunt de advertentie ook volgens een schema weergeven, maar dat kan alleen als je wel een looptijdbudget kies (en geen dagbudget).
  3. Start je advertentie eens op zondagavond, of tijdens de uitzending van een heel populair tvprogramma.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Budget

  1. Een advertentie zal goed van start gaan als je begint met een flink budget per dag. Als de advertentie eenmaal goed loopt kun je het dagbudget verlagen.
  2. Aarzel niet om er een mooi budget op te zetten. Bedenk wat je er uit kunt halen en durf te investeren.
  3. Kies het bedrag wat je per dag wilt betalen. Ik kan dit niet voor jou bepalen, maar je begrijpt dat als het je doel is om een product van 800 euro te verkopen, dit budget hoger kan zijn, dan als je een product van 10 euro wilt verkopen.
  4. Laat Facebook bepalen wat jij gaat betalen per klik naar je website (Bod – Automatisch). Geen zorgen, dat doen ze heel goed, en als je het er niet mee eens bent, kun je altijd de klikprijs omlaag krijgen (zie tip 70)
  5. Bied op basis van CPC (Cost per Click) en niet CPM (Cost per Mille). CPM leidt tot slechtere plaatsing.
  6. Als je gaat voor CPC, bied dan iets boven het voorgestelde bod. Je zult zien dat je er na verloop van tijd vanzelf onder zit.
  7. De klikprijs is afhankelijk van een aantal factoren: • Zijn er meerdere partijen die adverteren een soortgelijke doelgroep? • Hoe groot is de doelgroep? • Voor wat voor product of dienst wordt geadverteerd? • Is het een goed presterende advertentie? (Hoe meer kliks, reacties of likes, hoe lager de klikprijs.)

De inhoud van de advertentie

  1. Advertenties zouden altijd een sociaal karakter moeten hebben. Ze worden dan door de doelgroep als relevant en niet-storend ervaren
  2. Adverteer met deelbare content. Als een advertentie veel gedeeld wordt, gaat deze een viraal karakter krijgen, wat heel gunstig is voor de clickprijs en CTR (Click Through Rate)
  3. Advertenties zouden minstens 1 van deze soorten content moeten bevatten: Entertainment, Educatie of Emotie
  4. Gebruik goede afbeeldingen in advertenties. Liefst afbeeldingen met (lachende) mensen waarin je publiek zich zelf herkent.
  5. Gebruik geen standaard stockfoto’s. Daarvan ziet iedereen dat ze niet echt zijn.
  6. Je kunt een afbeelding uploaden van je computer, maar je kunt ook ‘bladeren door de bibliotheek’ of ‘Gratis Stockafbeeldingen’ downloaden.
  7. Op Pixabay.com vind je hele ‘ natuurlijke’ , gratis afbeeldingen
  8. Je kunt als zelfstandig ondernemer ook een foto van jezelf gebruiken.
  9. Advertenties met meerderde afbeeldingen (zogenaamde carrousel) worden over het algemeen als rommelig en verwarrend ervaren, zeker op mobiel. En het is nog maar de vraag of jouw publiek gaat doorklikken of schuiven naar die foto’s.
  10. Je kunt ook een call-to-action op de afbeelding zetten
  11. Er mag niet meer dan 20 % tekst op de afbeelding staan, anders wordt je advertentie afgekeurd. Check je afbeelding in de rastertool
  12. De ideale maat voor een afbeelding in een advertentie is 1200 x 628 pixels.
  13. Plaats tekst op de afbeelding met Canva een gratis online foto-editor.
  1. Als je een advertentie maakt van een linkbericht, gebruik dan geen bitly link. Op verkorte links wordt minder geklikt.
  2. Laat de link in de tekst staan. Veel mensen realiseren zich niet dat de afbeelding of tekst onder de afbeelding klikbaar is. En een echte, onderstreepte link, nodigt meer uit tot klikken.
  3. De tekst moet de voordelen en opbrengst weergeven. Refereer ook aan pijnpunten.
  4. Zorg dat de tekst uitnodigt dat datgene wat je wilt dat ze gaan doen.
  5. Gebruik woorden, uitdrukkingen, kreten waarvan je zeker weet dat jouw publiek ze zelf ook gebruikt, zelf ook zo zeggen of die ze in ieder geval bekend voorkomen.
  6. Dat mag vakjargon zijn, als je zeker weet dat jouw publiek die vaktermen ook gebruikt.
  7. Je hoeft niet alles te vertellen in de advertentietekst, als het maar uitnodigt tot klikken.
  8. Niet in iedere advertentie heb je een maximaal aantal tekens, maar afhankelijk van het soort advertentie en het onderwerp, is het belangrijk dat je tekst wel kort en ‘to the point’ is.
  9. Zorg dat het belangrijkste voor de ‘lees meer’ link staat. Dat zijn ongeveer 180 tekens, (5 tot 6 regels) inclusief spaties
  10. Als er in een advertentie van een bericht een lees meer link staat en daar wordt op geklikt, dan betaal je voor die klik.

Monitoren en optimaliseren

  1. Je moet je advertentie, zeker in het begin, intensief in de gaten gaan houden. Je wilt weten wat de resultaten zijn, of er nog iets verbeterd kan worden aan het budget, tekst of afbeelding.
  2. Monitor en optimaliseer je advertenties in de advertentie manager.
  3. Geef je advertentie een paar dagen de tijd. De resultaten zullen nog niet goed weergegeven worden als de advertentie te kort draait. Na een dag of twee zou de advertentie optimaal moeten presteren.
  4. Als de advertentie niet naar verwachting presteert , verhoog het budget..
  5. Maak eens meerdere advertenties, waar bij je steeds 1 detail verandert. Bijvoorbeeld verschillende afbeeldingen, andere call to action’. Kijk dan hoe de advertenties presteren ten opzichte van elkaar (zogenaamd splittesten).
  6. Een advertentie zou minstens een CTR (Click Through Rate) van 3 moeten hebben om rendabel te zijn. Liever hoger.
  7. Ga voor een relevantiescore van minstens 7
  8. Als je in de advertentiemanager in een campagne of advertentie zit kun je een dagelijks rapport van de prestaties toe laten sturen. Kies rechtsboven ‘Nieuw rapport opslaan’.

rapport 

Landingspagina

  1. Beloof in je advertentie geen dingen die je op je landingspagina (waar men terecht komt na een klik) niet waar maakt
  2. Zet dezelfde foto van de advertentie ook op de landingspagina, zodat men herkenning en veiligheid ervaart.
  3. Zorg dat niets op de landingspagina afleidt van het doel (e-mailadres achter laten, kopen enz).

 Retargetting

  1. Traceer websitebezoekers met een Facebook Pixel. Om je websitebezoekers te kunnen ‘retargetten’ kun je de pixel op je website plaatsen.
  2. Je kunt de pixel eenvoudig op een WordPress website plaatsen met de plugin Facebook Conversion Pixel.
  3. Check of de pixel goed geplaatst is en actief is met de Chrome extensie ‘Facebook Pixel Helper’.

Comments

  1. Hoi Anne, mijn advertentie is afgekeurd en omdat ik dacht dat de afbeelding het probleem was heb ik alleen de afbeelding gewijzigd. Nu krijg ik weer een afwijzing. Hoe vaak kan ik ongestraft wijzigen en afgekeurd worden? En kan ik nu beter om een beoordeling vragen ipv weer de advertentie aanpassen en publiceren? Wat raad jij mij aan?

    • Anne Raaymakers zegt

      Altijd om een beoordeling vragen, dan wordt de advertentie handmatig beoordeeld en vaak toch goedgekeurd. Als je vaak afkeuringen hebt is dat niet goed voor je account, dan zou het na verloop van tijd zomaar geblokkeerd kunnen worden.

  2. jij hebt altijd van die mooie doorzichtige tekstbalken. hoe maak je deze?

  3. Hallo Anne,

    Bij het downloaden krijg ik een melding “internal error”

    Weet jij misschien wat er mis gaat?

  4. Een kanjer dat ben je , dank je .

  5. Dank je wel,
    Ik hoop dat het nu eindelijk gaat lukken!

  6. Wat veel uitleg, Anne, zo allemaal op een rijtje, wordt me steeds meer duidelijk, dank je!

  7. Hoi Anne,

    dank je wel voor het gulle delen van je facebook kennis!

  8. Desiree Helmond zegt

    Super, dank je wel Anne!

  9. Dank je wel Anne,
    weer super tips!

  10. Weer heel veel goede tips! Top! Dank je wel!

Speak Your Mind

*