5 timemanagement tips voor social media

5 timemanagement tips voor social mediaWil je resultaat hebben van je social media activiteiten, dan is timemanagement – naast discipline – een belangrijke vereiste. Je zult niet de eerste zijn die doelloos uren rondzwerft op Facebook, terwijl je eigenlijk van plan was flink wat nieuwe berichten in te plannen.

Je bereikt veel door dingen te structureren, op tijd content klaar te zetten en die ook in te plannen en te plaatsen. Dit is misschien iets waar je als een berg tegenop kijkt. Maar met mijn persoonlijke tips maak je belangrijke stappen richting meer zichtbaarheid en meer fans, volgers en potentiële klanten.

Goed timemanagement zorgt voor stukken minder stress. Als jij als ondernemer je tijd goed indeelt, werk je zorgvuldiger en efficiënter. Je houdt meer tijd over om geld te verdienen met je business.

1. Je werkruimte

Dit is een van de belangrijkste dingen om goed en gefocust te kunnen werken. Deze tip wordt vaak over het hoofd gezien. Zo jammer! Het gaat om het creëren van een fysieke werkruimte. Een ruimte die je enkel gebruikt om aan je business te werken. Vermijd om door het huis te lopen met je laptop en aan de keukentafel te werken, of misschien zelfs op de bank.

Maak er een fijne plek van met veel licht en meubels waaraan je goed kunt zitten. Waarom dit onder timemanagement valt? Dít is de plek waar jij je werkuren doorbrengt. Dus bepaal de uren die je wilt werken en breng ze door in jouw eigen werkruimte / kantoor. Ga buiten deze ruimte liever niet werken. Zo houd je werk (gevoelsmatig) waar het hoort, en kun je werk en privé makkelijker gescheiden houden. De tijd die je in je kantoor doorbrengt, ga je automatisch efficiënter gebruiken

2. Agenda

Weer een inkoppertje … Maar ben eens eerlijk: werk jij nu al vanuit een planning of een agenda voor het posten van jouw social media? Zo niet, dan adviseer ik je om er snel mee te beginnen. Buiten een heleboel stress over onderwerpen om over te posten, bespaart het je ook veel tijd. En je content wordt kwalitatief beter. Want je hoeft nu niet snel een post op te stellen. Nee, je hebt er tijd voor ingepland en kunt een mooie post maken.

Waar je in werkt, maakt niet zoveel uit. Als jij er maar goed mee kunt werken. Gebruik bijvoorbeeld een online agenda of stel een planning op in een spreadsheet programma zoals Excel.

Om te beginnen plan je een vast moment in de week in om te werken aan je social media marketing. Dat kan bijvoorbeeld een bepaald dagdeel zijn. Door een vast moment te kiezen, wordt het snel routine voor je. Zet het vast in je agenda en nog belangrijker: houd je er ook wekelijks aan.

Dit gaat zeker voor je werken, omdat je op dat moment alleen daarmee bezig bent en dus gefocust aan de slag kunt gaan.

Wil je liever een kant-en-klare social media content kalender, dat kan ook. Bespaar jezelf een heleboel stress en tijd. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2020.

Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Extra tip: neem een afspraak met jezelf altijd net zo serieus als afspraken met anderen. Ga die afspraken niet skippen voor andere belangrijke dingen die je ook wilt inplannen.

3. Wees eerlijk tegen jezelf

Je hikt misschien aan tegen die vaste momenten die je wekelijks moet vrijmaken voor jouw social media marketing. Niet nodig! Want het inplannen gaat je uiteindelijk tijd opleveren. En tijd is geld. Wees dus eerlijk tegen jezelf. Hoe vaak roep je dat je geen tijd hebt voor dingen. Terwijl je gewoon 24 uur per dag hebt, die je min of meer zelf kunt indelen. Er is dus tijd genoeg. Alleen de manier waarop jij je tijd indeelt, kan anders. Beter. Jij als ondernemer kunt je tijd veel effectiever beheren. Social media marketing is van groot belang voor jouw business. Maak er tijd voor vrij en ga het doen.

Kijk daarnaast eens wat jou allemaal tijd kost op een dag. Zijn er dingen die je veel tijd kosten en die je misschien wel kunt overdragen of delegeren. Ook dat gaat je veel tijd opleveren. Onthoud dat mensen andere mensen altijd willen helpen. Dat zit in onze natuur. Vraag dus gerust om hulp. Je creëert zo extra tijd voor je social media marketing en dat levert je weer nieuwe klanten op.

4. Stop met het iedereen naar de zin te maken

Ja, het is geweldig om anderen te helpen en voor anderen klaar te staan. Dat moet je ook zeker doen. Maar wees hier eens kritisch en kijk wat je op dit gebied aan tijd kunt winnen. Veel te vaak “ja” te zeggen, kan jouw kostbare ‘ondernemerstijd’ opslokken. Een deel van die tijd kun je beter steken in je social media marketing.

Hoe je dat doet? Door wat vaker wat assertiever en zakelijker te zijn. Leer ‘nee’ zeggen tegen dingen die je niet leuk vindt om te doen. Of tegen dingen waarvan je weet dat die persoon ook snel iemand anders kan vinden, die kan helpen. Dit geldt zowel privé als zakelijk. Het is in het begin best moeilijk, maar met de tijd gaat het je eenvoudiger af. Zo creëer je extra tijd voor jouw business en ga je meer klanten aantrekken.

5. Gebruik takenlijsten, templates en checklists

Als ondernemer moet je structuur aanbrengen in je business. De een is van nature gestructureerd en voert dat ook in het werk door. De ander staat daar misschien niet altijd bij stil. Wist je dat het je veel tijd oplevert als je werkt met takenlijsten, sjablonen en checklists?

Takenlijsten geven inzicht in wat er moet gebeuren. Ze bieden overzicht, rust en een voldaan gevoel als je aan het einde van de dag een lijst vinkjes voor je ziet. Maak bijvoorbeeld in het weekend een takenlijst voor de komende week. Plan de taken (met tijdsduur) in in je agenda. Zorg hierbij ook voor wat vrije tijd tussen je werkzaamheden door en plan dat ook in.

Tip: begin elke dag met de klussen waar je het meeste tegenaan hikt. Het geeft extra energie voor de rest van de dag als je deze klussen kunt afvinken.

Templates besparen je ook veel tijd in je social media marketing. Ja, je moet ze een keer maken en ja, dat kost je dan wat meer tijd en moeite. Maar daarna scheelt het je iedere dag weer kostbare tijd. Probeer verschillende templates te maken die je afwisselend gebruikt. Zorg dat de templates de juiste afmetingen hebben voor de social media waarvoor je ze maakt.

Checklists zijn altijd handig in je business. Het zijn hulpmiddelen die ervoor zorgen dat je niets vergeet. Vooral als je net gaat werken met nieuwe tools en de stappen helder wilt hebben, zijn checklists bijzonder handig.

Je mag de mijne gebruiken, als je wilt. Er staan dagelijkse en wekelijkse taken op. Zo vergeet je niets en heb je zo alle vakjes afgevinkt en ben je klaar voor de dag.

Download snel deze handige GRATIS Marketing Takenlijst:

Dit zijn mijn 5 timemanagement tips voor jouw social media. Ze gaan je flink wat tijd opleveren. Maar ze helpen je ook je taken uit te voeren en gestructureerd te werken, zodat je het maximale uit jouw 24 uur kunt halen. Succes!

Laat wat van je horen

*