De enige checklist voor social media die je nodig hebt

checklist social mediaWaar denk jij aan als je de term social media hoort? Heel veel mensen denken – zeker als ik deze term gebruik – automatisch aan Facebook. Facebook is slechts een van de vele social media kanalen die er bestaan. Het is weliswaar de grootste, maar zeker niet de enige manier om online in contact te komen met je doelgroep.

Nog een misverstand. Social media is officieel helemaal niet bedoeld voor het verkrijgen van meer websiteverkeer! Maar goed, natuurlijk ga ik niet ontkennen dat social media daar wel heel goed voor werkt.

Doordat social media zo’n ontzettend groot begrip is, begrijp ik als geen ander dat je soms overweldigd wordt door alles wat je kunt en moet doen. Wat daarbij gaat helpen, is de checklist die ik voor je heb gemaakt.

De checklist bevat items die je iedere dag, week, maand of per kwartaal kunt doen om het meeste uit je social media marketing te halen! Je kunt de uitleg per punt van de checklist hieronder vinden. Download de checklist zodat je deze kunt printen en boven je bureau kunt hangen 😉

Dagelijkse taken

1. Reageren op openstaande berichten

Begin de dag met het bekijken van de berichten waar je nog niet op hebt gereageerd. Pak deze op aan de hand van de volgorde van binnenkomst. Wel zo netjes als de mensen die het langst wachten op een antwoord, ook als eerste een reactie van jou krijgen!

2. Reageren op nieuwe berichten op je accounts

Probeer in de loop van de dag een aantal momenten in te plannen om de binnenkomende berichten in de gaten te houden. Dat zal niet ieder moment van de dag gaan. Je hebt natuurlijk ook je bedrijf wat je moet blijven runnen en er zijn vast de nodige afspraken. Maar benut de tijd die je bijvoorbeeld ergens zit te wachten goed door dan even op Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn te kijken.

3. Monitoren van berichten waar jouw bedrijfsnaam wel is genoemd, maar niet is getagd

Soms wordt de naam van je bedrijf wel genoemd in een bericht, maar wordt je niet getagd. Er is dus een grote kans dat jij deze berichten helemaal niet ziet. Op de diverse platforms kun je zoeken op de naam van je bedrijf en krijg je de berichten te zien waar je naam is genoemd, maar de tag ontbreekt.

4. Het vinden en betrekken van potentiële klanten

Waar je bij punt 3 zocht op de berichten waar je bedrijfsnaam werd genoemd, ga je nu kijken naar de zoekwoorden waarvan je weet dat (potentiële) klanten er regelmatig op zoeken. Je kunt je dan mengen in gesprekken, wat kan bijdragen aan jouw expert status.

Zoek niet alleen op de directe zoekwoorden, maar ook op de aangrenzende zoekwoorden. En het is prima als je daarbij uitkomt op berichten die worden geplaatst over de concurrenten. Je kunt ook op deze berichten reageren! Let er wel op dat je de concurrentie niet afvalt, want dat zou jij bij je eigen berichten ook niet leuk vinden!

5. Content voor social media maken

Relevante content plaatsen die ook nog eens voor voldoende betrokkenheid zorgt. Dat is een van de dingen waar iedere ondernemer die actief is op social media, tegenaan loopt. Het is ook ontzettend lastig om precies de juiste berichten te plaatsen waardoor het aantal fans oploopt!

Wat je gaat helpen is voldoende tijd reserveren in je agenda om die geweldige content te gaan maken. Plan in het begin gerust een blok van 4 uur om inspiratie op te gaan doen en de berichten te maken. Je kunt op diverse platforms de berichten van tevoren inplannen, zodat je verder geen aandacht hoeft te besteden aan het daadwerkelijk publiceren van de berichten.

Het inplannen van berichten kan een aantal dagen, weken of zelfs maanden van tevoren. Zo weet je dat er altijd content wordt gepubliceerd op de verschillende platforms. Ik wil je wel echt op het hart drukken om niet te ver vooruit te werken en ook nog regelmatig in te blijven spelen op de actualiteit. Mogelijk verliest een bericht wat je een aantal maanden van tevoren inplant in de tussentijd aan relevantie. En je wilt niet dat de berichten die gepubliceerd worden niet meer relevant of zelfs onjuist zijn!

De meest ideale frequentie voor het plaatsen van berichten verschilt per platform, maar ook per bedrijf. Het kan best zijn dat het voor jou goed werkt om 2 berichten per dag op Facebook te plaatsen en 4 Tweets de lucht in te sturen. Je kunt dit het beste uit gaan proberen.

6. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen

De ontwikkelingen op social media volgen elkaar heel snel op. Soms lijkt het steeds sneller te gaan! Om op de hoogte te blijven kun je je inschrijven op de wekelijkse e-mail van een blog wat je vaak leest. De meeste blogs over social media proberen zo snel mogelijk informatie te geven over nieuwe functies op social media platforms. Ik probeer dat op mijn blog in ieder geval altijd te doen.

7. Maak unieke afbeeldingen

Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden! Je kunt de aandacht van mensen trekken door een opvallende afbeelding te maken. Daarvoor kun je een programma zoals Canva of PicMonkey gebruiken. Ik heb daar hele handige handleidingen voor geschreven!

Het is belangrijk om de tijd te nemen voor het maken van een goede afbeelding. Denk aan welk beeld het beste bij de tekst past en vergeet niet om je logo in de afbeelding te verwerken. Als je bij het maken van de afbeelding een bepaalde stijl aan weet te houden, gaan mensen jouw bedrijf en de bijbehorende berichten aan de hand de afbeeldingen herkennen.

8. Kijk naar je concurrentie

Hiermee wil ik echt niet zeggen dat je obsessief moet bijhouden wat je concurrentie doet! Het gaat er helemaal niet om hoeveel likers de ander heeft! Het is wel goed om te zien wat zij op social media plaatsen.

Het is belangrijk dat je dit NIET gaat kopiëren. Als ondernemer is het belangrijk om je eigen creativiteit te gebruiken en ook te tonen aan de mensen. Maar het kan best zo zijn dat een concurrent van jou al eerder op de hoogte is van de nieuwste ontwikkeling. Of misschien vind je wel een gat in de markt waar jij perfect op in kunt springen.

Ik hoop dat je de social media van concurrenten kunt gebruiken om jezelf te gaan onderscheiden!

9. Ken je producten door en door

Kan jij iedere vraag over jouw producten of diensten beantwoorden? Het is belangrijk dat je precies weet wat jouw product/dienst doet, kan en oplevert voor de klant! Neem de tijd om je producten te bestuderen en begrijpen. Het gaat je helpen om de vragen die je krijgt sneller te beantwoorden.

10. Persoonlijke profielen bijhouden

Zeker als je een bedrijf hebt wat mensen aan jou als persoon koppelen, moet je je persoonlijke accouts op social media bijhouden. Je wilt dat mensen je gaan zien als een expert in jouw vakgebied. Als jij ook op je persoonlijke profielen waardevolle content deelt, wordt je sneller gezien als een betrouwbare bron.

Wekelijks

11. Contact met concurrenten

Contact met concurrenten is iets wat de meesten vreemd in de oren klinkt. Maar het is toch prima als je hetzelfde vak beoefent en van elkaar kunt leren? Zeker als iemand net wat meer ervaring of kennis heeft als jij.

Schroom ook niet om de content die de concurrent plaats, te delen. Het werkt als een waardering voor de content die de concurrent heeft ontwikkeld. Bovendien kan iets wat een ander heeft bedacht, heel waardevol zijn voor jouw doelgroep. En wie weet deelt de concurrent het volgende bericht met waardevolle content van jou!

12. Samenwerken met andere ondernemers

Wellicht heb je in de tijd dat je aan het ondernemen bent een netwerk met andere creatieve ondernemers opgebouwd. Dat kan resulteren in samenwerkingen waar jouw doelgroep optimaal van profiteert. Die krijgt namelijk de waarde die je samen met de andere creatieve ondernemer gaat delen.

Zelf werk ik bijvoorbeeld regelmatig samen met Ted Damen. Hij is gespecialiseerd in het maken van video’s. Zo kunnen we samen heel veel waardevolle informatie delen over hoe je video kunt inzetten voor je marketing.

13. Bespreek tactieken met je team

Twee mensen weten meer dan één. Indien je een bedrijf hebt opgebouwd met meerdere teamleden, adviseer ik je echt om de dingen die je op social media plaatst eens te bespreken. Er is een grote kans dat iemand anders binnen jouw team een heel creatief idee heeft voor het volgende stukje content wat jij wilt delen.

En ook als je echt nog helemaal op jezelf bent aangewezen, is het goed zo nu en dan mensen in je omgeving te vragen om mee te denken. Denk aan familie en vrienden. Het hoeft echt niet heel uitgebreid, maar vraag bijvoorbeeld kort of zij nog een leuk idee hebben voor jouw Facebookpagina of Instagram profiel.

14. Zet belangrijke dagen in je agenda

Natuurlijk komen Sinterklaas en kerst eraan en staan deze vast al netjes genoteerd in je agenda. In de meeste digitale agenda’s is dat zelfs automatisch al gedaan. Maar er zijn nog veel meer belangrijke dagen die jij mogelijk wilt noteren in je agenda. Denk maar eens aan secretaresse dag, Halloween of de dag van de…

Het zal je verbazen hoeveel verschillende dagen er inmiddels in het leven zijn geroepen. Misschien zijn er dagen die heel goed aansluiten bij wat jij doet. Noteer deze zodat je er met je social media berichten op in kunt spelen.

15. Geef berichten de kans om te presteren

De berichten die je plaatst op social media hebben even de tijd nodig om goed te gaan presteren. Verwacht niet binnen een uur al talloze reacties en mensen die het bericht hebben gedeeld. Zo nu en dan zit er wel zo’n bericht bij, maar een bericht waarbij dit niet het geval is, kan later ook nog gaan presteren.

Wacht een week voordat je kijkt naar de resultaten van een bericht wat je hebt geplaatst en stel jezelf daarbij vragen zoals:

  • Welk type bericht is gedeeld?
  • Hoe snel reageer jij zelf op de reacties van mensen?
  • Komen er zaken naar voren in de reacties van mensen waar jij op kunt spelen?

16. Vraag je fans om je berichten te delen

Dit heb ik bewust geplaatst bij de taken die je wekelijks zou kunnen doen. Je wil namelijk echt niet iedere dag je fans vragen om jouw berichten te delen. Het gaat namelijk helemaal niet om het aantal keer dat jouw berichten worden gedeeld. Natuurlijk zorgt het voor meer bereik. Maar je wil vooral dat de content die je deelt waardevol is en ervoor gaat zorgen dat mensen je gaan zien als expert.

Maandelijks

17. Een uitgebreide check van de prestatie van social media berichten

Iedere week kijk je vrij algemeen naar de prestaties van berichten op social media. Per maand kun je dit nog specifieker gaan bekijken. Wat was het best lopende bericht? Welk social media platform werkt voor jou het beste? Welk platform werkt beter dan andere platforms? Is er misschien een platform wat voor jouw doelgroep helemaal niet goed werkt? Indien dit het geval is, moet je er misschien wel voor kiezen om geen tijd meer te steken in dat platform. Als je echt heel ver gaat, hou je dit bij in een overzicht, in excel bijvoorbeeld, zodat je ook tussen verschillende maanden kunt vergelijken.

18. Bezoek lokale evenementen

Natuurlijk is het belangrijk om online sociaal te zijn. Er is echter niets wat een persoonlijk gesprek kan vervangen. Noteer daarom de lokale evenementen bij jou in de buurt. Niet alleen om op in te spelen op social media, maar ook om er echt zelf naar toe te gaan. Hiermee kun je je netwerk vergroten.

19. Neem af en toe een break van social media

Dit klinkt best wel een beetje raar op een social media checklist. Maar als je heel vaak met social media bezig bent, ben je geneigd ieder moment dat het kan, je mobiel te pakken en te kijken of er updates zijn. Neem jezelf vaak genoeg in bescherming door even een halve dag niets met social media te doen. Of misschien zelfs een hele dag! Plan voor die dag natuurlijk een bericht in en reageer later op de reacties die op het bericht zijn gekomen. Je wilt natuurlijk niet het idee geven dat je helemaal weg bent!

Per kwartaal

20. Aanpassen van doelen

Je hebt misschien aan het begin van het jaar een doel gesteld voor je social media platforms. Misschien wilde je een bepaald aantal likes of minimaal een bepaald aantal Tweets plaatsen. Kijk na een kwartaal of je deze doelen kunt realiseren. Zijn er andere acties die je moet gaan ondernemen om je doel nog te behalen? Of moet je doelen bijstellen? Doe dat gewoon! Ik weet dat het misschien voelt alsof je een doel niet hebt behaald. Soms hebben we als ondernemers te hoge verwachtingen van onszelf en ligt het echt niet aan je eigen prestaties dat bepaalde doelen (nog) niet kunnen worden gerealiseerd.

21. Maak een social media crisisplan

Heb jij er weleens aan gedacht wat er kan gebeuren als iemand jouw Twitteraccount hackt? Of wat er gebeurt als iemand bij al je ingeplande berichten op Facebook kan en dit letterlijk kopieert? Zorg ervoor dat je voor dit soort situaties een plan hebt zodat je zo snel mogelijk op de gebeurtenis kunt inspelen en schade kunt voorkomen.

Welke dingen heb jij nog meer op je lijst staan wanneer het gaat om social media? Deel het in de reacties!

Reacties

  1. Beste Anne, Je hebt duidelijk ook van ‘Social Proof’ gehoord. Iedere post is precies even vaak gedeeld op Fb, Twitter en Linkedin.

Laat wat van je horen

*