Een volle workshop in 5 stappen

Ben je van plan om workshops te geven? Of misschien een onlinetraining of webinar? Niemand wil voor een bijna lege zaal staan om een presentatie te geven. En je wilt wel graag veel deelnemers voor je onlineprogramma’s of je webinars. Maar hoe krijg je dat nu voor elkaar? Ik deel in deze blog 5 belangrijke stappen met jou, die er bij mij altijd voor zorgen dat mijn workshops vol zitten.

Stap 1: Kies een specifiek publiek

Wat houdt dat in? Je specifieke publiek is een duidelijk gedefinieerde, selecte groep mensen op wie je je gaat focussen en die jij gaat helpen. Je moet dus echt bewust gaan schiften en een selectie maken. Ik merk dat ondernemers vaak heel zenuwachtig worden als ze een specifiek publiek moeten kiezen. Niet nodig, laat dat los! Want door je publiek zo specifiek mogelijk te maken, kun je ze echt direct aanspreken op een manier die ze ook letterlijk aanspreekt.

Hoe doe je dat? Hiervoor moet je het concept van ‘ego labels’ begrijpen. Ik zal het uitleggen. Zo’n label is datgene waarmee we onszelf identificeren. Hoe we ons zelf ‘benoemen’ en hoe we ‘benoemd’ willen worden. Wat écht op ons van toepassing is. Hoe sterker de gehechtheid aan het ego label is, des te beter je het in kunt zetten voor je marketing.

Als jij voor een sterk ego label kiest, gaat jouw specifieke klant je brochure meenemen, jouw advertentie lezen en de kans dat degene zich inschrijft voor jouw workshop is dan groot. Dat komt omdat hij zich direct aangesproken voelt en echt denkt: ” Ja, dit is iets voor mij!”

Op het moment dat je voor een bepaald ego label kiest, moet je zeker weten dat het er een is waar jouw ideale klant zichzelf direct in herkennen. Het is zo dat iedereen zichzelf hierin direct herkent als het op hen van toepassing is: moeder, huisarts, makelaar, tiener of alleenstaande vader. Onthoud dat het succes van je marketing afhankelijk is van hoe specifiek, accuraat en verstandig je deze labels kiest.

Stap 2: Kies een specifiek probleem

Wat ik hiermee bedoel? Het specifieke probleem is het duidelijk benoemde, echt specifiek bepaalde probleem dat jij gaat oplossen voor jouw specifieke publiek. Als je niet duidelijk bent over hun specifieke probleem, gaan potentiele klanten jou niet eens opmerken. Je moet dus op zoek gaan naar dat probleem waar ze ’s nachts van wakker liggen: ik noem dat hun top of mind probleem. Een top of mind probleem valt in 1 van deze 5 belangrijke categorieën:

  1. Gezondheid
  2. Geld
  3. Relaties
  4. Seks
  5. Identiteit

Ga dus zeker eens voor jezelf na op welk gebied (of welke gebieden) jouw product /dienst een oplossing kan bieden.

Stap 3: Schrijf een aanlokkelijke titel

Een aanlokkelijke titel is een aandachttrekkende kop die je gebruikt in je marketingmateriaal. Als je stap 1 en 2 hierboven hebt uitgevoerd, is stap 3 een makkie voor jou. Alles wat je hoeft te doen, is een titel te verzinnen met daarin het specifieke publiek én het specifieke probleem. Het maakt hierbij trouwens niet uit hoe lang je titel is.

Wist je dat titels gebaseerd op pijn meer aantrekkingskracht hebben dan titels gebaseerd op plezier? Voor sommigen is het lastig om vanuit die gedachte aan marketing te doen. Maar geloof mij: het werkt. Onthoud hierbij altijd dat je marketing niet voor jou is: je marketing is voor je toekomstige klant. Jij hoeft het niet leuk te vinden; jij hoeft er niet blij van te worden. Sterker nog: het hoeft zelfs niet goed te klinken voor jou! Als het maar aansluit op degenen die je gaat helpen of waar jij producten voor aanbiedt. Dus wil je die workshop vol krijgen? Of wil je jouw webinar vullen met zoveel mogelijk potentiële klanten? Speel dan in op hun specifieke pijn.

Stap 4: Kies je strategisch aanbod

Je geeft waarde en bepaalt het aanbod. En daar komt de crux: wat het aanbod is en hoe je het strategisch bepaalt, is vaak waar het fout gaat bij veel ondernemers. Ik maak gebruik van het spiraal winstmodel. Wat is spiraal marketing?

Dit model is gebaseerd op het idee dat iedere oplossing samenhangt met een probleem. Dus als je product, je dienst je workshop of je programma een oplossing is voor het probleem van je klant, dan is het volgende wat je verkoopt weer een oplossing voor het volgende probleem van je klant. In stap 2 heb je al diverse problemen bepaald waar jouw ideale klant mee loopt. Denk eens na over hoe jouw spiraal er qua aanbod uit zou zien.

Stap 5: Schrijf je marketing

In deze stap ga je echt aan de slag met je content. Je gaat waardevolle inhoud schrijven waarvan de boodschap echt aankomt bij de lezer. Waarde geven is meestal gemakkelijk, de aankoop bepalen is moeilijker. Maar dat kun je leren! De aankoop bepalen noemen we ook wel ‘koopcriteria bepalen’. Dit is de grootste uitdaging in je marketing. Maar als je het eenmaal door hebt, is het ook meteen de grootste doorbraak. Want iedereen doet aankoopbesluiten gebaseerd op de volgende criteria:

  1. Gezondheid
  2. Smaak
  3. Prijs

Hoe kom je nu aan onweerstaanbare content voor je workshop? Simpel: laat iemand je de titel die jij hebt bedacht, in de vorm van een vraag stellen. Als voorbeeld hier een titel die ik als vraag heb geformuleerd: ‘Wat zijn de 3 belangrijkste fouten die workshopleiders maken waardoor hun workshops leeg blijven?’

Door van je titel een vraag van te maken, wordt je brein direct getriggerd. Merk je dat ook? Je kunt meteen verschillende belangrijke dingen opnoemen. Noteer ze voor jezelf. Kies dan uit deze lijst die drie dingen, die jouw potentiële klanten de meeste waarde gaan geven. Vaak springen er altijd wel een paar uit die heel goed aansluiten en die je perfect kunt inzetten.

De antwoorden op deze vragen bepalen namelijk de belangrijkste inhoud van jouw marketing. Zo sluit de inhoud volledig aan op de behoefte van jouw potentiële klant.

Je merkt het al: als je jouw klanten wilt helpen en je meer wilt verkopen, dan moet je gericht aan de slag. Maak daarom nu een start met deze 5 tips voor jouw volgende workshop. Succes!

Ben jij een ondernemer die echt van alles heeft geprobeerd om workshops, cursussen of je programma’s te vullen, maar waar het echte resultaat uit blijft?

Kost het jou ontzettend veel moeite om de mensen naar je toe te trekken en gebruik te laten maken van het aanbod wat je ze doet? Dan wordt het tijd om aan Magnetische Marketing te gaan doen!

Kijk snel op: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/magnetische-marketing/

Laat wat van je horen

*