Geblokkeerd op Instagram? Zo los je het op

Deze actie is geblokkeerd - InstagramHeb jij dat ook wel eens gehad? Dat het niet lukt op je Instagram om iemand te volgen, om te reageren op een post of om iets te liken? Je krijgt dan een pop-up met een melding. Er zijn verschillende meldingen die kunnen verschijnen. Bijvoorbeeld zoals je die hiernaast ziet.

Bij dit soort meldingen is het waarschijnlijk zo dat je acties op Instagram worden geblokkeerd. Heel vervelend. Zolang je nog wel kunt inloggen op jouw Instagram-profiel, is er geen reden tot paniek. In dit blog leg ik je uit wat dit inhoudt, wat je er eventueel aan kunt doen en hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Wat is een actie op Instagram?

Eigenlijk wordt alles wat je op Instagram kunt doen, gezien als een actie. Dus het liken van berichten, mensen gaan volgen of reageren op andere berichten. Als je wordt geblokkeerd, kun je één (of meerdere) acties niet meer uitvoeren. Instagram heeft deze maatregel ingesteld om ervoor te zorgen dat het platform geen spam en bots krijgt.

Welke acties kunnen worden geblokkeerd?

De exacte reden is soms lastig te achterhalen, want het kunnen er zoveel zijn.

Misschien heb je niet eens iets gedaan wat indruist tegen de communityrichtlijnen of gebruiksvoorwaarden van Instagram; tóch kan Instagram je blokkeren als jouw actie voor hen verdacht lijkt. Ik som een paar redenen voor je op, waarop Instagram je kan blokkeren:

  • Je reageert te vaak in een korte periode.
  • Je liket te veel berichten in een korte periode.
  • Je plaatst reacties met godslastering.
  • Je volgt te veel mensen in een keer (dus achter elkaar).
  • Je hebt een nieuw account aangemaakt en bent daar té actief op.

Waarom blokkeert Instagram die acties?

Het is natuurlijk irritant als het jou overkomt, maar Instagram heeft wel degelijk redenen voor deze aanpak. Het helpt om het platform veilig te houden. Want met deze maatregel wordt dagelijks een groot aantal spam-accounts verwijderd. Zonder deze maatregel zou je dus dagelijks een hoop spam tegen komen. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Wil jij iedere dag wel zo’n praktische tip voor jouw Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Hoe lang word je geblokkeerd?

Als een actie wordt geblokkeerd op Instagram, duurt dat meestal tussen de 24 – 48 uur. Let op: als Instagram herkent dat je dezelfde achter vaker herhaalt, dan is het mogelijk dat de blokkade van je acties steeds langer duurt.  Instagram kan zelfs je account verwijderen als je het platform (in hun ogen) niet volgens de richtlijnen gebruikt.

Ben je geblokkeerd? Achterhaal dan goed voor jezelf wat de exacte reden is, zodat je die acties in de toekomst niet (op die manier) uitvoert.

Hoe kun je zelf iets doen aan de blokkering?

Ben je geblokkeerd, dan zijn er verschillende opties om hier zelf iets te doen. Ik kan geen garanties geven, maar het is altijd de moeite waard om ze uit te proberen.

1. De-installeer apps op je Instagram-account 

Instagram is niet blij met het gebruik van apps van derden op haar platform. Denk aan apps die vanuit jouw naam allerlei acties uitvoeren. Zoals likes geven of geautomatiseerde berichten sturen. Verwijder dit soort apps direct van je Instagram-account.

2. Gebruik een ander apparaat 

Log je in op je mobiele telefoon en ben je geblokkeerd? Meld je dan eens aan op een ander apparaat. Bijvoorbeeld je laptop of tablet. Een andere mobiele telefoon kan ook. Werkt dit niet? Dan heeft Instagram je IP-adres geblokkeerd. Ga dan door naar de volgende tip.

3. Schakel in op je mobiele netwerk 

Is je IP-adres geblokkeerd? Ga dan van de wifi af en gebruik het internet van je mobiele netwerk. Kun je dan weer acties uitvoeren? Dan heeft Instagram inderdaad je IP-adres geblokkeerd.

4. Meld je probleem bij Instagram 

Werken bovenstaande tips niet? Neem dan contact op met Instagram en meld je probleem. Dat kan op de volgende manier. Ga naar je accountinstellingen links bovenin. Klik dan op Helpcentrum.

Klik dan op Problemen oplossen en hulp bij aanmelden. Klik vervolgens op: Er werkt iets niet.

Vul daar het formulier in en laat Instagram weten wat er aan de hand is.

5. Wacht 24 uur 

Werken de bovenstaande opties niet? Dat is het gewoon een kwestie van geduld hebben. Stop even alle activiteiten op je Instagram gedurende 24 uur. Je account wordt dan vaak vanzelf weer gedeblokkeerd.

Hoe voorkom je dat je wordt geblokkeerd op Instagram

Als Instagram je eenmaal heeft geblokkeerd, moet je extra voorzichtig zijn en ervoor zorgen dat je niet nog een keer wordt geblokkeerd. Als je account namelijk te vaak is geblokkeerd, kan het zijn dat Instagram je account voorgoed blokkeert en verwijdert. Dat wil je niet, dus voorkom met deze 2 belangrijke tips dat je opnieuw wordt geblokkeerd op Instagram.

1. Vermijd gebruik van apps  

Instagram is niet gediend van nep-likes, nep-interactie of botachtig gedrag op hun platform. Wil je niet geblokkeerd worden? Dan moet je dus geen apps gebruiken op je Insta-account die geautomatiseerde taken uitvoeren.

2. Vermijd bot-achtig gedrag 

Een bot (robot) is een computerprogramma dat op een autonome manier taken kan uitvoeren die normaal door mensen worden gedaan. De bot kan bijvoorbeeld chatten of berichten plaatsen.
Instagram streeft naar een authentieke community. Bot-achtig gedrag wordt dus niet getolereerd. Denk hierbij aan het achterlaten van spam-reacties en volg- / ontvolgacties.

Nu weet je wat je kunt doen als je acties zijn geblokkeerd op Instagram. En -nog belangrijker- hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. Doe er je voordeel mee!

Comments

  1. roxanne zegt

    Hallo.
    Ik ben al nu 7 dagen geblokkeerd voor reacties.
    Ik kan ook als ik een foto post niks eronder zetten.
    Dit was ook de eerste keer dat dit gebeurde.
    Hoelang kan zoiets duren?
    Instagram heeft mij ook geen tijd gegeven hoelang dit gaat duren

  2. JenniFer zegt

    Goeiedag , ik kan niet meer inloggen op mijn instagram account er staat dan : bepaalde activiteit is beperkt ter bescherming van onze community ?
    Ik kan dus niet meer op mijn account en ik zou niet weten waarom heb nooit wat raars gedaan erop , wie kan mijn helpen ????

  3. Hoi,
    Ik kreeg dus van instagram dat ik was geblokkeerd. Als ik verder ga vragen ze me om een code naar mijn e-mail te sturen maar ik heb sinds kort een nieuwe e-mail en nog niet de tijd gehad om deze aan te passen op mijn instagram account. Hebt u enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik zou u heel erg dankbaar zijn want dit is mijn eerste account ooit en is dan ook al zo een 6 jaar oud.
    Met vriendelijke groeten
    Duru

  4. Barzan zegt

    Beste instagram,

    Ik zie dat mijn account is bevroren en ik geen berichten meer kan liken of mensen te volgen of ontvolgen. Instagram geeft aan dat ik teveel acties heb uitgevoerd en dat ik tot 07-4 verbannen ben. Ik vind dit vreemd want ik doe niks raars behalve foto’s liken, foto’s en verhalen plaatsen. Zouden jullie mij kunnen vertellen waarom ik geblokkeerd ben.

    Met vriendelijke groet,

    Barzan

  5. Hallo Anne,

    Mijn dochter ondervind sinds maandag 29/3 een probleem met haar Instagram-account (2 maanden oud). Ik probeer het te omschrijven…
    Tijdens een Instagramsessie kreeg ze een melding dat haar ‘feed niet meer kon herladen’ (ze heeft dan na heel wat wachten dan geprobeerd met 4G ipv Wifi, maar zonder gevolg). Sinds toen kan ze nog wel op haar account (en ook op een ander toestel lukt dat nog), maar steeds is er eenzelfde foutmelding als ze iets probeert te doen: challenge_required (of ook ‘kan overzicht niet vernieuwen’).
    Bij haar tweede account gebeurt dat niet… (functioneert gewoon).
    Wat kan hier aan de hand zijn en hoe lossen we het op? Ze heeft heel wat volgers en wil die vanzelfsprekend niet verliezen…

    Met dank bij voorbaat!

  6. Stacy nieskens zegt

    Ik kan geen likes meer geven en niet reageren…wat moet ik doen ,? Ik heb wel veel likes gegeven maar dat doe ik al heel lang .sinds kort reageer ik ook wel eens maar dat is echt maar 2 keer per maand wat nu ?

    • Kan je nog wel hashtags plaatsen als je een foto plaats? Ik
      Kan namelijk ook niet meer reageren en als ik een foto plaats, laat hij alle tekst weg en laat ook geen hashtags meer zien. Al tig keer gemeld in het hulpcentrum maar helaas. Geen resultaat. Al sinds de 26e maart

  7. Goedenavond,

    Vanmorgen opende ik me instagram plaatste 2 normale story’s en ik kreeg deze melding.

    Probeer het later opnieuw
    Hoevaak je bepaalde dingen kunt doen op instagram is beperkt om zo onze community te beschermen. Laat het weten als we een fout hebben gemaakt.

    Hier heb ik vervolgens op fout gemaakt geklikt.

    Nu krijgt ik deze melding :
    Wanneer ik scrol
    Van me feed en naar de tijdlijn ga
    Chats aanklikken
    Verhalen bekijken etc met alles.
    Wanneer ik klik op ok kan ik gewoon door, maar na een tijdje komt het weer.

    In en uitgelogd
    Telefoon uitgeschakeld
    App verwijderd
    Geprobeerd, maar heeft niets geholpen.

    Nu heb ik de app even stil gezegd en ga er 24h geen gebruik van maken.

    Ik ben alleen erg bang dat het probleem niet weg gaat en of dat mijn account ineens wordt verwijderd. Er staan namelijk veel leuke verhalen en highlight op.

    Hoe bang moet ik hiervoor zijn?
    Er zijn meerdere mensen met hetzelfde daar is het account nog gewoon normaal beschikbaar maar de melding blijft verschijnen.

    Wat kan ik doen?

  8. Ik wou mijn wachtwoord veranderen maar het lukte niet toen ging ik via mn e-mail een andere wachtwoord maken en ik ging uitloggen op mijn acc maar toen wou ik weer inloggen maar ik kom er niet meer in
    Ik vul het wachtwoord goed in maar instagram heeft storingen met het inloggen denk ik maar ik weet niet hoelang het duurt wnr ik erin kan en ik ben bang dat ik er helemaal niet meer in kan

    • Ik heb vraagje als ik wil inloggen op mij account van instagram

      Dan staat er:

      Bedankt voor het aanbieden van je info, we controleren je gegevens en als we deze kunnen bevestigen, kun je ongeveer 24 uren beoordeling aanvragen in het helpcentrum

      Wat is dat? Is mij account geblokkeerd of gehackt… weet er iemand hier?

  9. rOBERTO bUTH zegt

    Beste Anne,

    Ook ik ben geblokkeerd door de Instagoden. Ik heb heb hen diverse malen gevraagd wat de reden is, maar daar nooit een antwoord op gekregen. Dat vind ik ronduit onbeschoft. Als je niet weet wat je verkeerd hebt gedaan, dan kun je ook geen actie ondernemen. Instagram is een mooi medium, maar de mentaliteit van de mensen erachter vind ik niet deugen. Na een paar maanden heb ik mijn account opgeheven en maar weer opnieuw begonnen.

  10. Goedenavond,
    Ik heb bij geboortedatum van een bedrijfsprofiel de desbetreffende datum gekozen (2020) Hierdoor zijn mijn persoonlijke Facebook en Instagram geblokkeerd omdat ik te jong ben.. Mijn Facebook is al 3 maanden geblokkeerd. Zij vroegen om een legitimatie te overleggen. Alles juist opgestuurd, maar nog geen enkele reactie op deblokkering.

    Mijn Instagram is sinds 3 dagen geblokkeerd, ook omdat ik te jong ben. Hiervoor dien ik binnen 14 dagen bewijs aan te leveren in de zin van een legitimatie o.i.d. Hierop heb ik een (geautomatiseerde) email van Facebook ontvangen, waarop ik dien te reageren om een identificatie te overleggen, eerder kunnen ze mij niet helpen. Ben bang dat ik hier wederom ook geen reactie op krijg.

    Wat zou ik kunnen doen om mijn Facebook en Instagram account spoedig terug te krijgen? Hebben mensen hier ervaring mee en is het goed gekomen?

    Hoor het spoedig van jullie!

  11. Hallo, ik wou daarnet op mijn instagram gaan maar ik kreeg direct een melding dat mijn account tijdelijk geblokkeerd was. Ik heb helemaal niets anders gedaan dan normaal dus ik snap ook echt niet hoe dit komt. Als ik verder ga vragen ze me om een code naar mijn e-mail te sturen maar ik heb sinds kort een nieuwe e-mail en nog niet de tijd gehad om deze aan te passen op mijn instagram account. Ik heb me al proberen inloggen op mijn pc en dergelijke maar krijg steeds dezelfde melding. Hebt u enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik zou u heel erg dankbaar zijn want dit is mijn eerste account ooit en is dan ook al zo een 6 jaar oud.
    Met vriendelijke groeten
    Britt

  12. AnOniem12 zegt

    Hallo ik kan alleen op safari inloggen en als ik opnieuw moet inloggen moet ik persee een andere acount want dan wordt die account weer geblokeerd , er staat dat iet met voorwaarden en ik weet niet waarom ze geblokeerd hebben en als ik op de app weer probeer ben ik bang dat het automatisch me acount op safari ook weg gaat

  13. Hallo,

    Ik heb een account met 7k volgers. Afgelopen tijd ben ik best vaak geblokkeerd. (Dit jaar 3x en vorig jaar ook zo iets of iets of meer) U gaf aan als je eenmaal bent geblokkeerd dat je voorzichtiger moet zijn voor dat je account verwijdert zal worden. Ik wordt vaak geblokkeerd omdat ik te veel like binnen een periode. Ik vraag me nu af na hoeveel keer geblokkeerd te zijn dat je account verwijdert kan worden. En kan het ook zijn dat als je een andere IP of een andere telefoon gebruikt dat instagram weer opnieuw telt of als je na lange periode niet geblokkeerd bent.

    Alvast bedankt, ik wil dit alvast weten voor me account word verwijdert als ik volgende keer weer geblokkeerd word na zoveelste keer.

  14. Beste,

    zeer interessant artikel! Graag deel ik even mijn verhaal met je. Ik had een paar dagen geleden fake accounts die zich voordeden als mij ( 4 fake accounts ). Ik heb deze allemaal gerapporteerd maar alsof het niet erg kan is mijn account nu ook geblokkeerd. Gisteren om 11 u werd ik automatisch uitgelogd en nu heb ik een melding dat ze mijn gegevens controleren en indien ze dit kunnen bevestigen kan ik binnen 24 u een beoordeling aanvragen.
    De stappen die je hierboven allemaal vermeld lukken niet omdat bij het inloggen vind ig mijn gebruikersnaam, telefoonnr & emailadres niet.

    Ik ben ten einde raad ik had 16k volgers & heb hier 3 jaar voor gewerkt en ik weet niet wat ik nu nog kan doen..

    • Dag Elise,
      Is dit probleem al opgelost? En hoe? Ik vermoed dat ik met hetzelfde probleem te maken heb.
      Met vriendelijke groeten

      • Alyssia Cremers zegt

        Hallo. Ik vrees dat ik met een gelijkaardig probleem te maken heb. Ik kan al 6 dagen niet op mijn profiel en krijg ook steeds de melding dat mijn informatie wordt beoordeeld en ik binnen ongeveer 24 uur terug toegang heb. Maar na 6 dagen begin ik me wel zorgen te maken en weet ook niet wat ik ongebruikelijks zou gedaan hebben. Is het probleem bij jullie ondertussen opgelost?

  15. Hallo,

    Twee weken geleden had ik mijn geboortedatum verkeerd ingesteld bij facebook , ik was te jong en onmiddellijk was ik geblokkeerd , ook op instagram . Ik heb reeds meerdere keren mijn ID doorgestuurd naar facebook maar tot nu geen enkel rsultaat. Vooral voor instagram vind ik dit zeer jammer en ik kan blijkbaar niet rechtstreeks naar insta sturen in verband met dat probleem. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen, buiten wachten ?

  16. Hallo, mijn instagram geeft aan dat ik in een andere plaats ben dan dat ik in werkelijkheid ben. Hoe kan dat en wat kan ik hieraan doen. Paniek!

  17. Maria Renata Almeida Da rocha zegt

    Ja allemaal heel leuk, maar ik kan niet meer in mijn account komen, want ik ben verhuisd van Brazilië naar Nederland en heb een nieuw telefoonnummer en most in Brazilië op de computer vertellen dat er een nieuw iemand(ikzelf dus) ingelogd is. En ja dan is de verificatie met een emailadres die ik nooit meer gebruik, dus heb ik geen gegevens meer van. Pfffffff echt een ramp dus. Hoe nu??

    • Anne Raaymakers zegt

      Ik krijg dagelijks heel veel social mediavragen. Het is daarom niet mogelijk dat ik je vraag persoonlijk beantwoord. Ik realiseer me dat helpdesks van Social Media sites totaal niet voldoen, en ik doe mijn best te helpen waar ik kan door middel van mijn blogartikelen en Facebookpagina.
      Ik hoop daarom op je begrip.

  18. Beste mevrouw
    U heeft mij hiermee enorm geholpen.
    Hartelijk bedankt.

  19. Alain munoz zegt

    Hoi,
    Ik heb via facebook een verkeerde geb. datum ingevoerd die gekoppeld is aan instagram.
    Na het insturen van mijn paspoort en andere bewijsmiddelen omdat ik een leeftijd ingevoerd had als minderjarig hebben ze me geblokkeerd (terecht natuurlijk)
    Facebook was na een 1 uur weer actief maar mijn instagram is al 3 weken inactief ☹️☹️☹️
    Heb alles gedaan en geprobeerd maar niks lukt en helpt !!

    Heeft iemand een tip of hoe ik dit moet oplossen 🙏🏼

    • Anne Raaymakers zegt

      Ik zou contact opnemen met Facebook hierover Alain. Onderstaande werkwijze werkt alleen tijdens kantooruren. Dan is de chat bemand.
      1. Ga naar https://www.facebook.com/business/help
      2. Klik onder de blokken op de blauwe knop ‘Aan de slag’
      3. Kies het onderwerp
      4. en dan onderaan die pagina: Chatten met een vertegenwoordiger (let op: kies hier niet weer voor een specifiek onderwerp want dan kom je weer op een algemene hulppagina.
      5. Messenger opent zich dan en je kunt met iemand van Facebook chatten over je probleem

      • Hallo,

        Ik kan niet inloggen in mijn account en zou daarom graag willen spreken met de klantenservice. Hoe kan ik daar komen? Ik zie nergens de knop ‘aan de slag” staan…

  20. Gewoon belachelijk, zodra je wat teveel volgt of volgers krijgt, blokkeren ze je de hele tijd. Als auteur zit er dan niets anders op dan dat idiote instagram achterwege te laten.

  21. Hallo,
    Ik heb 2 insta accounts, 1 privé en daar zit ik niet veel op. En 1 voor mijn fotografie. Die laatste heb ik aangemaakt maart 2019 en heb daarmee aardig wat volgers en vrienden opgebouwd. Nooit is er wat aan de hand geweest, ik was actief en het was erg leuk! Tot een paar maanden geleden.. ik kan nu maar een paar foto’s liken en dan worden mijn acties geblokkeerd. En ik heb nauwelijks likes op mijn foto’s. Waren dit er eerst wel 200-300, nu amper 30. Ik ben een tijdje offline gegaan en heb mijn insta op een laag pitje gezet maar nu ervaar ik nog precies hetzelfde.. ik like wat foto’s, post 1 foto en reageer op foto’s maar dan meteen weer: boem! Blokkade.. wtf is dit? Ik heb al meerdere contactformulieren opgestuurd, heb heel veel geduld gehad en zelfs mn account proberen te verifiëren en bedrijfsacount proberen te maken.. maar NIKS helpt.. Hoe kan ik dit oplossen? Ik weet het niet meer.. dit is echt heeel demotiverend en ik overweeg dan ook het account te verwijderen.. Groeten Eva

  22. Bedankt voor het delen van je kennis en informatie!
    Word zeer op prijs gesteld!

    • gwen wauters zegt

      Bedankt voor deze hulpvolle tips

      • CarTero.official zegt

        Ik ben geblokkeerd een maand lang?! En alle tips werken niet..

        Ik gebruikte een app om te zien wie mij ontvolgde. Vervolgens ging ik naar Instagram en verwijderde ik deze volgers en deze app. Toen kreeg ik eerst een waarschuwing dat ik mijn wachtwoord moest veranderen, omdat Instagram anders geblokkeerd zou worden. Ik heb op dat moment mijn wachtwoord veranderd, zodat dit niet zou gebeuren. Een minuut later kreeg ik een melding dat ik opeens geblokkeerd ben. Nog tips?

  23. Geachte heer/mevrouw,

    Ik heb sinds kort een Instagram account aangemaakt onder de naam Epic Lashes Arnhem. Dit is mijn bedrijfsnaam. Elke dag post ik een foto van mijn klanten die ik heb mogen ontvangen. Ik ben nu voor de 2e x geblokkeerd en hoop dat u mij kunt aangeven waar dit aan ligt.

    Met vriendelijke groet,

    Didi Schlundt Bodien
    Epic Lashes Arnhem

  24. ROB. sAMPIMON zegt

    Allereerst bedankt voor deze informatieve pagina’s. Helaas krijg ik andere schermen te zien, zijn mijn instellingen te bereiken via een knop rechts boven en kom ik na de keuze “Hulp” niet bij de link “Problemen oplossen en hulp bij aanmelden”
    Ik ben inmiddels drie dagen niet meer in staat om berichten te liken of andere accounts te volgen. Via de links die beschikbaar waren heb ik geprobeerd om verduidelijking bij Instagram te vragen, maar helaas zonder resultaat.
    Ik begijp dat jullie hier niets aan kunnen doen, dit is meer om te laten weten wat er zo gebeurd.
    Ik heb overigens twee accounts op instagram
    dapfoto en opus303, beiden zijn geen commerciele accounts.
    Met vriendelijke groet,
    Rob. Sampimon

Speak Your Mind

*