Hoe kun je klanten bereiken met je teksten? 13 slimme tips

Er wordt vaak gezegd: ‘Content is king’. Maar echt niet alle content is ‘King’. Als er geen verhaal verteld wordt en de tekst de lezer niet op de één of andere manier ‘raakt’, ‘levert de content je weinig op. Het sleutelwoord hierbij is storytelling. Dit is de kunst van het vertellen van een goed verhaal dat je ideale klanten echt boeit, emoties bij ze opwekt en een blijvende indruk achterlaat. In dit blog geef ik je inzichten zodat jij je potentiële klanten ook ‘raakt’ met je teksten en ervoor zorgt dat jij bij ze blijft hangen.

1. Een tekst is nog geen goed verhaal

Een gewone droge tekst raakt of ontroert niemand; mooie en spannende verhalen daarentegen wel. Verhalen vertellen is de oudste vorm van het delen van ervaringen, emoties en informatie. In verhalen delen we wat we hebben meegemaakt, voor welke uitdagingen we kwamen te staan en hoe we die hebben opgelost.

Dit kun je ook perfect inzetten voor je business. Want met storytelling kun je mensen (= potentiële klanten) inspireren, jezelf onderscheiden van de massa en ervoor zorgen dat je bij ze blijft hangen.

Als ondernemer is het hierbij belangrijk om authentiek te blijven en om persoonlijke anekdotes mee te nemen in je verhaal. Hierdoor creëer je nieuwsgierigheid en bouw je ook meteen vertrouwen op bij de lezer.

2. Details zijn minder belangrijk

Echte goede verhalen over bedrijven blijven je als lezer bij. Wie zich een gebeurtenis van gisteren probeert te herinneren zal dit snel opmerken: het zijn niet de exacte bewoordingen van de gesprekken of alle details die bij je blijven hangen. Het is het verhaal dat blijft hangen: dus de logisch samenhangende opeenvolging van de gebeurtenissen.

Hierin worden alle onbelangrijke details weggelaten. Alleen wat zinvol bijdraagt aan het verhaal wordt gebruikt. Het is dus een simpel en begrijpelijk verhaal. Dit is precies hoe storytelling werkt: het is een stroom van informatie die blijft hangen en naar een doel leidt. Dat doel is de boodschap die jij wilt delen.

3. Storytelling is overal toepasbaar

Storytelling kun je eigenlijk toepassen op alle vormen en alle kanalen die je gebruikt. Kortom: in al je communicatie. Dat kan in bijvoorbeeld in tekst. Denk hierbij aan gedrukte media zoals kranten, tijdschriften of vakbladen. Maar ook online: op je website, in je blogs en in je nieuwsbrief.

Daarnaast moet je het zeker inzetten op je social media. Denk aan je berichten op Facebook, Instagram, LinkedIn enzovoorts. Zelfs in het beperkt aantal tekens van Twitter kun je al een mini-verhaal kwijt.

4. Storytelling is onderdeel van je marketing

Storytelling is een belangrijk onderdeel van je marketing. Een toekomstige klant leert jouw bedrijf, product of dienst het beste kennen (en vertrouwen) door een verhaal dat jij hierover deelt. Bovendien blijft een logisch ingedeeld pakkend verhaal veel beter hangen dan losstaande neutrale feiten of informatie.

Via storytelling kun je als ondernemer opvallen en jezelf zo beter zichtbaar maken en onderscheiden. Maar ook anderen die achter je product, merk of dienst staan kunnen een verhaal vertellen. Ook jij kunt een verhaal over hen vertellen. Je kunt er dus alle kanten mee op. Door je verhaal goed te vertellen, raak je de lezer echt en zo spring je eruit en blijf je hangen. Dat is precies wat je wilt bereiken.

Wil je meer tips voor je marketing? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/11-online-marketing-hacks-voor-meer-zichtbaarheid/

5. De belangrijke onderdelen van storytelling

In storytelling wordt gebruikgemaakt van bepaalde onderdelen die steeds terugkomen en het verhaal ‘maken’. De belangrijkste onderdelen zijn:

  • De hoofdpersoon: stel bijvoorbeeld je klant centraal of jezelf. Dat is de hoofdpersoon in je verhaal.
  • Een behoefte: verdiep je in de behoeften, verlangens, doelen en dromen van je klant
  • Een probleem: benoem de obstakels op weg naar het doel van je klant.
  • Een oplossing: begrijp de obstakels en help je klant met een passende oplossing.
  • Een resultaat: als je klant zich gehoord en begrepen voelt, maak je contact en leg je de basis voor een relatie.

Klinkt simpel hè? Eigenlijk is het dat ook. Wist je dat de meest succesvolle bedrijven zich hier intensief in verdiept hebben? Ze doen niets anders dan dit soort verhalen vertellen.

6. De vaste structuur van storytelling

Een goed verhaal bestaat uit een begin, een midden en een eind. Hierdoor creëer je automatisch een spanningsboog die ervoor zorgt dat de lezer door blijft lezen.

Het begin: Het personage (de held) wordt geïntroduceerd en het specifieke probleem wordt beschreven. Het personage doet wat eerste pogingen om zijn probleem op te lossen.

Het midden: In een poging om het probleem op te lossen, moet het personage enkele hindernissen overwinnen

Het einde: dat is als het ware een ‘happy end’. Er is een oplossing voor het probleem gevonden.

Probeer hierbij een verrassend einde te bedenken voor je verhaal zodat het extra goed blijft hangen.

7. Verschillende soorten verhalen

Nu je weet hoe de opbouw eruit ziet, is het tijd om te kijken welke soorten verhalen er zijn. Waar je voor kiest, is afhankelijk van je ideale klant. Ik deel wat typen verhalen die je kunt gebruiken.

  • Referentieverhaal: dit is een waar gebeurd verhaal dat gaat over levensechte ervaringen van klanten met een bepaald product of een bepaalde dienst.
  • Verhaal over je bedrijf: een waar gebeurd verhaal waarin je verteld over de ontwikkeling van het bedrijf.
  • Merkverhaal: dit is een waar gebeurd verhaal dat – geheel of gedeeltelijk – de ontwikkeling van je merk beschrijft.
  • Productverhaal: dit is een waargebeurd verhaal dat – geheel of gedeeltelijk – de ontwikkeling van een specifiek product beschrijft.
  • Ervaringsverhaal: dit is een waargebeurd verhaal verteld door jou zelf of door klanten. Als medewerker beschrijf je bijvoorbeeld wat je mee maakt in je dagelijks leven (zie ook punt 12). Of je deelt wat jou inspireert. Klanten kunnen hun ervaringen met jou en je bedrijf delen.
  • Fictief verhaal: dit is een verzonnen verhaal dat de toon zet voor een aspect van een product of dienst.

Nu je de verschillende soorten kent, kun je ze ook gerichter inzetten.

8. Zet gericht emoties in bij storytelling

Door volop emoties in te zetten in je verhaal gaat het veel meer tot de verbeelding spreken. De volgende thema’s zijn hierbij interessant om mee te nemen in je verhaal:

  • Veiligheid en stabiliteit: de emotie is angst voor gevaar.
  • Samen zijn en verbinding: de emotie is de angst om alleen te zijn.
  • Iets creëren en opbouwen: de emotie is angst voor verlies.
  • Vrijheid en onafhankelijkheid: de emotie is angst voor afhankelijkheid.

Als je erin slaagt één of meer van deze basisbehoeften pakkend in je verhaal te verwerken, dan schrijf je een goed verhaal.

9. Kies één doel bij storytelling

Je hebt altijd een doel voor ogen als je tekst gaat schrijven. Bij storytelling is het nog belangrijker dat je per tekst duidelijk voor ogen hebt wat het doel ervan is. Dus één doel, niet meerdere dingen door elkaar heen.

Zorg ervoor dat je per tekst steeds één concreet doel hebt. Als je er een CTA (= call to action) bij zet, is het belangrijk dat dat er ook maar eentje is. Er is altijd wel iets te vertellen. Je hoeft het alleen maar te ontdekken. Allerlei invalshoeken kunnen een mooie ingang zijn voor een goed verhaal. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wie ben jij als persoon?
  • Hoe zien anderen jou en / of jou bedrijf?
  • Wat is jouw missie?
  • Wat onderscheid jou van de rest?
  • Wat zijn jouw idealen?
  • Hoe is je bedrijf eigenlijk ontstaan?
  • Wat was je visie toen je startte met je bedrijf?
  • Hoe is product X / dienst X ontstaan?
  • Welke mooie doelen heb je al bereikt?
  • Wat zijn doelen waar je nu mee bezig bent?
  • Welke doelen wil je nog graag bereiken?
  • Waar ben je het meest trots op?
  • Wat zijn grote successen?
  • Wat zijn waardevolle leerpunten?
  • Hoe motiveer je jezelf elke dag weer?
  • Wat zijn reacties van anderen op product X / dienst X?

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer goede ingangen voor een pakkend verhaal.

10. Een praktisch voorbeeld van storytelling

Ik geef je een voorbeeld van storytelling. Marian is ondernemer en ontwikkelt apps. Haar verhaal kan er als volgt uit zien.

Marian (het personage in het verhaal) maakt zich ernstige zorgen om het milieu en ergert zich dat er zoveel goede spullen worden weggegooid. Dat maakt haar verdrietig. Samen met een vriend richt ze een bedrijf op en gaan ze aan de slag met de ontwikkeling van een app waarin mensen spullen die ze niet meer gebruiken (maar die nog wel goed zijn) onderling kunnen ruilen.

De app wordt een groot succes en steeds meer mensen gaan hun spullen ruilen in plaats van ze weg te gooien. Dit maakt Marian erg blij en gelukkig. Ook ontlast dit het milieu op verschillende  aanzienlijk manieren

Het is hierbij van belang om het verhaal met zoveel mogelijk emotie te vertellen. In dit voorbeeld worden bepaalde emoties genoemd (verdrietig, blij en gelukkig). Dit verhaal spreekt milieubewuste mensen aan en tussen de regels door wordt de app van Marian gepromoot. Zo werkt storytelling.

11. Storytelling voor nieuwe klanten en bestaande klanten

Niet elk verhaal komt goed bij de lezer binnen. Het is belangrijk om vooraf te bepalen of het verhaal is bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken of om bestaande klanten vast te houden of te informeren.

Schrijf je voor potentiële klanten? Zorg ervoor dat je de lezer prikkelt en nieuwsgierig maakt naar jou, je bedrijf en je product of dienst. Daarvoor kun je enkele van de net genoemde vragen goed gebruiken. Schrijf een kleurrijk en pakkend verhaal over wie je bent of waar je bedrijf voor staat.

Je klanten weten al beter wie je bent en wat je aanbiedt. Die kun je juist triggeren door iets nieuws of iets verrassends te delen (een primeur). Of deel een review van je nieuwste product of dienst. Denk aan een tevreden klant die in geuren en kleuren vertelt wat het gebruik ervan hem of haar heeft opgeleverd. Speel in je verhaal gericht in op emoties en op de oplossingen.

Vraag jezelf bij elk verhaal steeds opnieuw af: aan welke behoeften van de klant kan ik met mijn aanbod voldoen en welke positieve gevoelens roept dat op? Dit moet in elk verhaal terugkomen.

12. ‘Achter de schermen‘ verhalen doen het goed bij storytelling

Een kijkje achter de schermen wekt altijd nieuwsgierigheid op. Hoe ziet het er eigenlijk uit in jouw kantoor of werkruimte? Soms zijn het alledaagse taferelen – bijvoorbeeld je korte koffiepauze – die je deelt in een mooi verhaal met een leuke foto van jou.

Juist die kleine alledaagse dingen vinden mensen leuk om te weten en te zien. Hoe eenvoudiger; hoe beter. Zo leren mensen je kennen en kun je al bestaande klantbindingen versterken.

13. Belangrijke do’s en dont’s

Tenslotte geef ik je nog wat belangrijke tips mee als het gaat om storytelling:

  • Blijf altijd menselijk en geloofwaardig  in je verhalen. Overdrijf niet.
  • Vermijd het kopiëren van anderen. Daar prikken mensen doorheen: dus blijf lekker authentiek.
  • Houd het kort en begrijpelijk. Alleen dan wordt een verhaal gedeeld of wordt het verder verteld.
  • Laat merken dat je weet wat je klant beweegt en speel hier gericht op in.
  • Doe in je verhaal zoveel mogelijk een beroep op alle zintuigen, zodat het optimaal blijft hangen.
  • Gebruik geen nietszeggende inleiding; dan haken mensen meteen af.
  • Begin je verhaal direct met iets wat de aandacht trekt; iets wat verrast. Dan heb je de nieuwsgierigheid gewekt en lezen ze verder.
  • Omschrijf zowel het probleem als ook de oplossing in geuren en kleuren. Laat beide echt tot de verbeelding spreken.
  • Maak er geen promotiepraatje van; dat stoot af. Die informatie halen ze er tussen de regels door vanzelf uit als je dat goed in je verhaal hebt verwerkt.
  • Ga in je verhaal tot op de bodem van een bepaald probleem van je ideale klanten. Maak duidelijk hoe je bedrijf dit probleem kan oplossen.
  • Een verhaal hoeft trouwens niet alleen maar uit tekst te bestaan. Ook video’s, foto’s en prachtige afbeeldingen kunnen een mooi boeiend verhaal ‘vertellen’.
  • Betrek de lezer actief bij je verhaal. Vraag ze om hun eigen, vergelijkbare verhaal te delen (bijvoorbeeld onder je blog).

Neem deze tips mee als je de volgende keer iets schrijft en leg zo nog sneller en diepgaander contact met je ideale klant. Succes!

Speak Your Mind

*

Pin It on Pinterest