Hoe werken Facebookstories? 5 tips

Ben jij al actief met Facebook stories? Zo niet, lees dan snel verder. Want het is een geweldige tool om jouw zichtbaarheid, de betrokkenheid en het verkeer naar je website flink te vergroten. In tegenstelling tot Insta-stories, waar je pas vanaf 10.000 volgers een link naar je website kunt plaatsen, kun je bij elke Facebook-story direct een link delen.

Facebook stories voor bedrijven

Facebook stories bestaan sinds 2017. Een Facebook story is een reeks foto’s en/of korte video’s (duur maximaal 20 seconden) die je achter elkaar zet. Dit blijft 24 uur zichtbaar en verdwijnt daarna weer. Elke foto blijft een aantal seconden in beeld.

Waar je de stories vindt? Op je mobieltje staan de stories meteen bovenaan je startpagina zodra je bent ingelogd op Facebook. Op je computer zie je ze rechts bovenaan staan in het kader “Verhalen`.

  1. Ga naar je Facebookpagina (vanaf je mobiel of je computer).
  2. Klik op de knop Verhaal toevoegen of Verhalen.
  3. Kies een foto of afbeelding die je wilt gebruiken.
  4. Bewerk de foto of video. Je kunt van alles toevoegen: tekst, afbeeldingen of een filter. Experimenteer en kijk wat past bij jouw doelgroep.
  5. Voor een stuk herkenbaarheid kunt je elementen uit je huisstijl inzetten in je story. Denk aan de kleuren of je logo.
  6. Klaar? Klik op het blauwe plusje onderaan en voeg de beelden toe aan je verhaal.
  7. Herhaal het bovenstaande zo vaak als nodig.

Je wilt je bereik verder vergroten en jouw bedrijf in de schijnwerpers zetten? Ga aan de slag met mijn praktische tips.

1. Zet video’s in

Ik heb het al vaker aangegeven: video’s inzetten is een gouden zet op social media. Ze zeggen ook wel: content is king en video is queen. Want beeld en geluid zorgen ervoor dat je volop de aandacht trekt. Zorg voor content die jouw doelgroep prikkelt.

Nog beter dan een video-opname: live gaan. Want live video’s zorgen voor veel meer interactie dan gewone video’s. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Beantwoord bijvoorbeeld een veel gestelde vraag in een live video. Je kunt een reeks maken van een aantal vragen en elke dag een vraag beantwoorden in een live video.

2. Ga voor verticaal

Je gaat video’s opnemen of foto’s maken voor je stories. Het volgende wordt weleens vergeten en dat is zonde. Kies bij het maken van een video / foto altijd voor de verticale stand van je mobiel. Zo maak je optimaal gebruik van het scherm.

3. Maak gebruik van stickers en tekst

Wist je dat de kracht van een story ligt in de bewerkingen van je afbeeldingen en video’s? Want daarmee geef je ze een persoonlijke touch. Je kunt van alles gebruiken: van diverse soorten tekst (met allerlei lettertypen, groottes, kleuren) tot allerlei leuke stickers, gifjes en tags. Die kun je overal plaatsen. Je kunt zelfs op je stories tekenen.

Wist je dat bepaalde stickers interactief zijn? Klik je erop, dan wordt de sticker geanimeerd. Je kunt er alle kanten mee op. Zet deze leuke opties gericht in en maak van je stories iets dat mooi aansluit op jou en je business.

Op je smartphone zijn de stories nog makkelijker te vinden: ze staan bovenaan je startpagina zodra je de app opent.

4. Zet interactieve Facebook stories in

Ken jij de interactieve stickers van Facebook al? Zo niet, dat moet je dit zeker eens bekijken. Want die stickers kunnen een extra boost geven aan je bereik. Let op: je kunt de stickers alleen toevoegen via je mobiele telefoon (niet via de pc). Ze zijn wel overal gewoon zichtbaar.

Hoe pas je dit toe? Stel je gaat een workshop geven en je hebt hiervoor net een evenement aangemaakt op Facebook. Gebruik hier de evenement-sticker. Voeg dan ook een link van dat evenement toe aan je Facebook story. Geïnteresseerden kunnen hier meteen doorklikken om zich aan te melden.

Ook leuk: de poll-sticker. Een mooie manier om te achterhalen wat je publiek wil. Het is eenvoudig: stel een vraag en geef daar twee antwoordopties bij. Zó gepiept met een maximaal effect.

5. Voeg een link toe aan elke story

Dit is de allerbelangrijkste tip die ik je meegeef in dit blog. Namelijk het grote voordeel van Facebook stories ten opzichte van Instagram: je kunt er elke gewenste link bij plaatsen. Dát is wat je graag wilt, kunnen doorlinken naar jouw website of jouw weggever. En dat kan bij iedere story.

Facebook stories is een interessante manier om jouw doelgroep op een verfrissende manier te bereiken. Met mijn tips kun je meteen aan de slag met je eerste FB-story. Succes!

 

Reacties

  1. Hoi Anne.
    Heel interessant artikel. Ik probeer het uit maar loop nog tegen wat problemen aan. Is hier meer uitleg over te vinden.
    Groet Ludo Jansen
    autorijschool Jansen Alkmaar

Speak Your Mind

*