80 content ideeën voor Instagram stories

80 content ideeën voor Instagram StoriesInstagram stories zijn niet meer weg te denken. Ze worden steeds populairder. In sommige branches zijn stories populairder dan gewone posts. Daarnaast zijn ze een krachtig instrument dat je goed voor je marketing kunt inzetten. Je kunt er op allerlei manieren mee aan de slag. Of het nu gaat om video, foto of livestream: met stories heb je veel creatieve mogelijkheden. Hoe vaker je stories post, hoe meer je werkt aan je zichtbaarheid. Vind jij het ook lastig om inspiratie te vinden voor je stories? In dit blog bespreek ik 80 thema’s boordevol inspiratie die je kunt inzetten in je Instagram stories.

Aan de slag met stories

Instagram stories is een functie op Instagram waarbij je verhalen kunt vertellen met gebruik van verschillende media (zoals foto’s en video’s). Eigenschappen van een story zijn:

  • 1 deel (clip) van een story duurt 10 seconden.
  • Meerdere delen achter elkaar vormen een story.
  • Een story blijft 24 uur zichtbaar en verdwijnt daarna (een story is dus tijdelijk).
  • Je kunt een story bewaren en zichtbaar houden in Instagram hoogtepunten

Instagram is op zich een vrij statisch platform, daarom werken stories daar zo goed. Stories zijn namelijk actief en reactief. Je bouwt actie in een story met bijvoorbeeld een vragensticker, een poll of een live video. Misschien moet je even over je drempelvrees heen om video’s te maken. Maar als je eenmaal bent begonnen, kun je niet meer stoppen.

Ninja tip: weet je niet waar je moet beginnen? Vind je perfecte story template op Snappa of Canva.

Instagram Stories voor extra zichtbaarheid

Als mensen regelmatig je stories bekijken, ziet Instagram dat als een teken dat deze mensen geïnteresseerd zijn in je content. Hierdoor verschijnen je posts ook hoger in hun feed. Daarnaast zijn stories een leuke manier om meer van jezelf en je leven te laten zien. Dat versterkt de relatie met je volgers en voor meer engagement kan zorgen. Wist je dat stories ook voor meer bereik zorgen? Zeker als je ook hashtags en/of geotags toevoegt aan je story. Die maak je eenvoudig met een sticker.

De stories hebben ook enkele voordelen ten opzichte van gewone content. Want ook niet-volgers zien jouw stories: ideaal voor je zichtbaarheid dus. Een story is maar een dag zichtbaar. Zie het als een effectieve snapshot: dat betekent dat je je perfectionisme kunt loslaten en gewoon lekker aan de slag kunt met bijvoorbeeld video’s.

Ninja tip: Wist je al dat je ook hashtags kunt toevoegen bij elke story? Zo kunnen volgers zien waar het precies over gaat.

Wil je meer weten over Instagram marketing? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-8-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

1. Deel je kennis en expertise

Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Houd het volgende daarom altijd in je achterhoofd: in het land der blinden is één-oog koning. Stories zijn bij uitstek een goed middel om jezelf als expert te profileren. Hoe je dat doet? Heel simpel: deel diverse informatie over jouw expertise in stories. Houd het wel algemeen, dus zeker niet ‘verkoperig’. Dat werkt vaak averechts. Als het om je expertise gaat, kun je eigenlijk van alles in je stories plaatsen. Je hebt vast genoeg te delen.

Hier volgen wat suggesties voor mooie stories om jouw expertise te delen:

  • Deel een screenshot van je meest recente blog.
  • Los een probleem op in een paar duidelijke stappen.
  • Deel een nuttige techniek of tactiek.
  • Deel waardevolle kennis en ‘wist je datjes’ die de doelgroep waarschijnlijk nog niet kent.
  • Deel informatie over actuele ontwikkelingen op jouw vakgebied.
  • Maak een reeks over bepaalde onderwerpen die nu actueel zijn.
  • Deel jouw mening over actuele zaken binnen jouw vakgebied.
  • Leg uit hoe je een gemeenschappelijk probleem oplost.
  • Deel tips over vragen die regelmatig terug komen.

Op deze manier maak je jouw doelgroep blij met waardevolle content en werk jij actief aan je expertstatus.

2. Ga voor inspiratie

Jij wilt jouw doelgroep graag inspireren. Je kunt daar stories perfect voor inzetten. Denk alleen al aan quotes. Wie wordt daar niet door geïnspireerd? Als je de tekst van het citaat ook nog koppelt aan iets van jezelf, kun je inspirerende stories maken. Zo creëer je een echte emotionele band met je doelgroep. Koppel een citaat bijvoorbeeld aan een belangrijke levensles die je zelf hebt geleerd. Of vertel een verhaal waarbij je jouw doelgroep inspireert om in hun dromen te (blijven) geloven.

Daarnaast kun je op allerlei andere manieren een bron van inspiratie zijn. Sowieso vanuit jouw vakgebied. Ben je een bakker? Deel heerlijke recepten. Ben je schoonheidsspecialiste? Deel jouw geheimen voor een goede huidverzorging. Probeer daarbij in te zoomen op wat jouw (dienstverlening of product) zo bijzonder maakt.

Je kunt ook putten uit je persoonlijke ervaringen als het om inspiratie gaat. Vaak ben je zelf ervaringsdeskundige op jouw vakgebied. Dus inspireer jouw doelgroep met persoonlijke anekdotes: een bepaalde aanpak toelichten, meegeven dat dingen ook anders kunnen bijvoorbeeld, of dat moeilijke doelen toch behaald kunnen worden.

Wil jij iedere dag wel zo’n praktische tip voor jouw Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

3. Zet je bedrijf en jezelf in de spotlight

Jij bent je bedrijf; ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Mensen doen zaken met mensen. Dus zorg ervoor dat jouw doelgroep op een leuke manier alles over jou en je bedrijf te weten komt. Je kunt op dit gebied eigenlijk stories maken over de meest uiteenlopende dingen. Jouw doelgroep wil graag alles over je weten, als het maar leuk wordt gepresenteerd. Met stories kun je wat dat betreft echt alle kanten op.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Deel jouw zakelijke verhaal.
  • Deel je WHY: waarom doe jij wat je doet?
  • Deel impressies van je aanbod en je producten.
  • Deel jouw meest wijze les uit het ondernemerschap.
  • Toon de resultaten van een recent project.
  • Deel je meest fantastische zakelijke ervaring.
  • Deel fragmenten van jouw event (bijvoorbeeld training, workshop).
  • Deel interessante feitjes over jezelf (over vroeger en nu).
  • Maak een leuke quiz met vragen over jouw persoonlijkheid.
  • Deel iets waar je ongelooflijk trots op bent (privé of zakelijk).

Onthoud hierbij dat het geen probleem is als je je soms ook kwetsbaar opstelt: je bent ook maar een mens. Juist door je menselijkheid kun je een echte band opbouwen met jouw doelgroep.

4. Ga voor ontspanning en plezier

De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Een grapje, een mop, de beschrijving van een gênante situatie of een grappig filmpje kunnen altijd tussendoor. En wat denk je van een quiz of een poll? Wat ook leuk is: een ’unboxing’ video. Je kent het wel: iemand die een pakketje uitpakt en van alles vertelt over de producten die uit het pakketje komen. Stel je verkoopt handgemaakte kaarsen. Pak eens een doos met je eigen producten uit en vertel er uitgebreid over.

Of doe iets met ‘voor en na’. De standaard voor- en na video’s of foto’s doen het nog altijd goed. Denk aan make-up, kapsels of kleding. Maar het kan nog veel origineler. Wat denk je van leuke voor- en na-foto’s van de door jou georganiseerde events? Of van jouw geweldige gerecht? Bijvoorbeeld een voor-foto van alle ingrediënten en een na-foto van het heerlijke eten geserveerd op een mooi bord. Je kunt bijna van alles wel een leuke voor- en na-variant verzinnen. Wees creatief.

Wedstrijden of raadspelletjes doen het ook altijd goed. Daar kun je ook creatief mee aan de slag met stories. Stel je ontwikkelt een nieuw product. Neem je doelgroep al mee in de voorbereidingen met een raadspelletje. Licht een tipje van de sluier op met een foto van een klein deel van het product. Of geef wat hints over je nieuwe product en laat de mensen raden wat het is.

5. Bied een kijkje achter de schermen

Naast dingen delen over jezelf en je bedrijf, kun je jouw doelgroep ook een kijkje geven achter de schermen. Daarbij gaat het om dingen uit de dagelijkse praktijk. Achter de schermen-stories kunnen heel veelzijdig zijn. Dat kan iets bijzonders zijn, maar ook de ‘gewone’ dingen zijn leuk om mee te nemen in een story. Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig.

Hier volgen wat voorbeelden van wat je kunt delen:

  • Maak een sfeerimpressie van je werkplek.
  • Deel bepaalde processen uit je bedrijf (bijvoorbeeld de productie van iets of hoe je jouw dienstverlening aanpakt).
  • Stel eventuele teamleden voor of partijen waarmee je samenwerkt (deze valt ook onder sharing is caring: punt 7).
  • Deel foto’s van je rustmomenten (met een kop thee of tijdens een wandeling).
  • Deel iets over het verloop van een doordeweekse dag.
  • Deel iets over het afsluiten van je werkdag.
  • Deel iets over de dingen die het werk voor jou aangenaam maken.
  • Deel je to-dolijst voor de komende week.
  • Deel je zakelijke trips.
  • Deel de start aan een nieuwe klus / van het ontwikkelen van een nieuw product.
  • Deel trainingen of events die je bezoekt.
  • Toon je producten of diensten in actie.
  • Laat zien waar je werkt als je ergens anders bent dan op je standaard werkplek.

Je ziet het: ‘achter de schermen’ is een ruim begrip. Laat je creativiteit lekker de vrije loop.

6. Deel je successen

Soms gaan de zaken goed en soms wat minder goed. Soms moet je wat obstakels overwinnen en als dat lukt, is de overwinning des te groter. Denk eraan dat elk succes er eentje is: vier dus zowel je grote én je kleine successen. En deel ze ook vol trots. Ludieke successen mogen ook. Maak er een mooie aansprekende story van.

Ik geef je alvast wat inspiratie mee:

  • Je hebt een cursus of opleiding afgerond.
  • Je hebt een geweldige review van een klant ontvangen.
  • Vandaag is je iets heel ingewikkelds eindelijk gelukt.
  • Een klant van jou heeft zijn/haar doel behaald.
  • Vandaag (deze week, dit jaar) ben je x jaar ondernemer.
  • Jij bent vandaag jarig (of je man, je kind of je huisdier).
  • Je hebt vorige week iets afgerond.
  • Je hebt een diploma gehaald.
  • Je hebt geklust en je kantoor zelf opnieuw gezellig ingericht.
  • Je hebt iets gewonnen.
  • Of gewoon iets héél anders waar jij ontzettend trots op bent.

Deel dit soort persoonlijke dingen met jouw doelgroep. Want zij raken gemotiveerd door jouw successen en overwinningen en ze leren van jouw fouten. Als je je kwetsbaar opstelt, krijg je waarschijnlijk veel bijval en zo leert je doelgroep jou steeds beter kennen en vertrouwen.

Je kunt er ook een vraagstelling van maken voor jouw doelgroep voor meer interactie:

  • Deel jouw succes/overwinning van deze week.
  • Welke fout heb jij ooit gemaakt, die je nooit meer zult maken?
  • Van welke fout heb je het meest geleerd?

7. Ga voor verbinding en stel vragen

Iedereen vindt het leuk als je vragen stelt. Je toont interesse en mensen praten graag over zichzelf. Dat levert vaak reactie en interactie op. En dat is precies wat je wilt bereiken op Instagram. Je moet dus met je doelgroep in gesprek gaan. Maar hoe?

Je wilt de aandacht trekken, maar niet op een saaie manier. Zet stories in voor je vragen. Maak daarbij gebruik van de extra opties zoals de polls en de vraagstickers. Kom met enkele vragen waarop je het antwoord wilt weten, en stel ze. Doe dat in een leuke video of met een paar foto’s.

Er zijn verschillende categorieën waarover je vragen kunt stellen:

  • Vraag je doelgroep hoe ze over bepaalde dingen denken.
  • Vraag je doelgroep waarin ze geïnteresseerd zijn.
  • Vraag je doelgroep naar bepaalde ervaringen.
  • Vraag je doelgroep om feedback.
  • Vraag je doelgroep om suggesties en tips.

Stel enkelvoudige vragen en formuleer ze heel gericht. Zo krijg je duidelijke reacties waar jij weer iets mee kunt.

Wil jij iedere dag wel zo’n praktische tip voor jouw Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

8. Sharing is caring

Sharing is caring: deel content van anderen. Het is slim om je stories af te wisselen met informatie die afkomstig is van anderen. Dat kan een bericht/post of blog zijn van een bedrijf, ondernemer of dienst gerelateerd of aanvullend op jouw bedrijf. Maar dat kan ook iets anders zijn van een collega op jouw vakgebied. Of van een influencer: denk breed.

De voordelen: jij hebt weer nieuwe content, je doelgroep zal deze informatie ook waarderen en de partij die je in het zonnetje zet, zal je er ook dankbaar voor zijn. Tag de maker dan ook zeker in je story.

Ik help je graag op weg met een aantal suggesties:

  • Deel jouw favoriete Instagram account.
  • Deel de meest inspirerende bijdrage van de dag.
  • Stel jouw favoriete influencer voor.
  • Deel een screenshot van een interessant artikel over jouw expertisegebied.
  • Bezoek events van collega’s (met aanvullende expertises).
  • Deel interessante boektitels uit jouw expertisegebied.
  • Deel goede blogs over jouw vakgebied.
  • Interview een andere expert (iemand die iets doet dat aanvullend op expertise).

Wil je graag weten hoe je Instagram berichten kunt inplannen? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-berichten-inplannen-buffer/

Dit was mijn overzicht boordevol suggesties voor jouw Instagram Stories. Kies iets uit dat je meteen aanspreekt en maak er vandaag nog een mooie story van. Succes!

Wil jij iedere dag wel zo’n praktische tip voor jouw Instagram-marketing? Dat kan! Klik hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

Speak Your Mind

*