Kies een specifieke doelgroep en ga voor meer klanten: 8 tips

Kies een specifieke doelgroep en ga voor meer klanten 8 tipsAls ondernemer wil je graag al je expertise en je kennis delen: en het liefste met iedereen. Dit is een mooi streven, maar helaas ook een veel gemaakte fout. Het is veel slimmer om te kiezen voor een specifieke doelgroep binnen je doelgroep, waarvoor je een specifiek product of specifieke dienst aanbiedt waarop ze zitten te wachten. Maar hoe pak je dat nu aan? In dit blog leg ik je uit wat een niche is en waarom je hiervoor moet kiezen. Ik geef je daarnaast tips om tot een mooie niche te komen die jou ook online gaat vinden.

1. Let op de grote kennis-valkuil

De neiging om in de valkuil van veel kennis te trappen is voor ondernemers groot. Kijk maar eens op een willekeurige website: vaak zie je zoveel diensten of producten staan, dat de bezoeker hierdoor eerder wordt ‘afgeschrikt’ dan dat het uitnodigt om verder te kijken.

De duidelijkheid en de urgentie voor de bezoeker ontbreken: voor wie is deze website precies en wat levert dit mij (de bezoeker) op? Dat willen ze meteen weten als ze je website bezoeken. Je kunt je beter op een specifiek deel van je doelgroep richten, dan op iedereen. Want als je je op iedereen richt, gaat niemand je vinden.

Wil je hier graag mee aan de slag? Volg dan het webinar ‘Magnetische Marketing’. Meld je snel aan op https://www.fanfactor.nl/webinar-magnetische-marketing/

2. Voorkom FOMO

Fomo is de afkorting voor’ the fear of missing out’. Het geeft vaak een onaangenaam en onrustig gevoel. Je kunt het zien als een soort dwangmatig gevoel dat je overal bij moet zijn, alles moet zien om op die manier maar níets te missen!

Als ondernemer ervaar je dit ook. Zeker als we het hebben over ‘je doelgroep kleiner maken’. Je eerste gedachte is waarschijnlijk: Ja. Maar dan zijn er veel minder potentiële klanten. Dat is dus niet het geval als je voor een niche kiest. De totale groep is wel kleiner, maar het aantal mensen dat oprecht geïnteresseerd is, neemt duidelijk toe. En de kans dat ze je klanten worden dus ook.

Doordat jij durft te kiezen, wordt je ook sneller gekozen. Dat is wat je graag wilt. Die FOMO ten aanzien van alle mensen die dan niet tot je doelgroep behoren, kun je met een gerust hart loslaten. Door je te richten op je niche kun je specifiek daarop focussen. Hierdoor groeit ook je expertstatus.

Vergeet niet: Dat je je nu richt op die specifieke doelgroep, wil niet zeggen dat je nooit meer andere mensen kunt helpen. Dat kan altijd nog. Maar door hier nu een stevige basis te leggen, bouw je iets moois op, krijg je klanten en kun je jezelf nog beter profileren. Dan kun je er later altijd weer een andere niche bijnemen. Die potentiële klanten komen dan vanzelf op je pad.

3. Wat is een niche?

Een niche kun je zien als een deel van de hele markt waarop jij je zou kunnen richten. Een specifiek deel waar jouw ideale klanten de oplossing vinden voor hun problemen door gebruik te maken van jouw specifieke product en/of dienst.

Het is de bedoeling dat die doelgroep zo specifiek mogelijk wordt gemaakt. Hoe specifieker die is, hoe eerder je gevonden wordt door je potentiële doelgroep. Door ook je hele marketing te richten op deze groep, gaan potentiële klanten uit die niche je veel sneller vinden.

Om je marketing bij de juiste mensen aan te laten komen, moet je je doelgroep (je niche) dus echt zo specifiek mogelijk maken. Veel ondernemers vinden dat eng. Ze denken dat als ze specifiek kiezen, ze klanten gaan missen. Het tegendeel is waar. Kijk maar eens naar deze bedrijven die een specifiek publiek hebben gekozen:

De rijdende opticien ‘opticienaanhuis.nl’ heeft geen winkel. Hij komt aan huis. Je kunt je voorstellen dat zijn specifieke persona een niet mobiele oudere is.

‘Directwonen.nl’ bemiddelt alleen in huurwoningen. Als je een huis wilt kopen kun je niet bij hen terecht.

Hoe kom je tot een mooie niche? Ik licht dit toe aan de hand van een voorbeeld: stel je bent kindercoach, dan bestaat je doelgroep uit kinderen. Maar je hebt 1001 soorten kinderen. Dus dit is geen echte niche.

Je kunt de doelgroep kinderen namelijk nog veel verder specificeren. Hoe oud zijn de kinderen (welke leeftijdscategorie?), misschien alleen jongens (of alleen meisjes), kinderen met overgewicht, verlegen kinderen, kinderen met autisme, kinderen die moeilijk leren etc.

Uiteindelijk kies je een niche die het beste bij je past en die zo specifiek mogelijk is. Bijvoorbeeld kinderen tussen de 5 en 10 jaar met ADHD: dit is een hele specifieke doelgroep. Als je ouder bent van zo’n kind en je komt op jouw website terecht, dan weet je meteen dat je goed zit. En dat is natuurlijk wat je wilt bereiken.

4. De voordelen van een niche

Nu je weet wat een niche is, zoomen we in op de geweldige voordelen ervan.

Je bent beter vindbaar

Allereerst ben je veel beter vindbaar via je niche omdat mensen op specifieke zoekwoorden googelen. Het aantal hits op Google is kleiner en de kans dat jij in het rijtje staat is dan groter.

Wil je graag meer weten over je online zichtbaarheid? Lees dan ook eens dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/11-online-marketing-hacks-voor-meer-zichtbaarheid

Je hebt minder directe concurrentie

Jij hoeft je doelgroep niet meer te zoeken, zij gaan jou nu vinden. Er is veel minder concurrentie. Je potentiële doelgroep zoekt op bepaalde kenmerken en als je die zoekwoorden op je website hebt staan, gaan ze je veel eerder vinden.

Je expertstatus groeit

Door je op een specifieke niche te richten, kun je je nog beter als expert profileren. Stel je bent fotograaf en je niche is geboortefotografie. Mensen gaan zoeken op ‘geboorte fotografie’ of ‘fotografie geboorte’.

Als je die woorden op je website hebt staan (omdat het je expertise is), is er een grote kans dat ze bij jou terecht komen. Als je allround fotograaf bent, zullen ze je niet zo snel gaan vinden omdat het aanbod (het aantal zoekresultaten) dan gewoonweg veel te groot is.

Hoe specifieker je niche, hoe minder anderen die niche als doelgroep hebben. Hierdoor word je automatisch één (van de weinige) experts op dat specifieke vakgebied. Je leest het, door een niche te kiezen verklein je weliswaar je doelgroep, maar het aantal echt betrokken bezoekers (je potentiële klanten) is veel groter.

Je creëert vertrouwen

Omdat je uniek bent in je je dienstverlening vertrouwen mensen je ook eerder, bijvoorbeeld als je voor vergelijkbare personen goed werk hebt geleverd. Je testimonials komen bij potentiële klanten nog beter binnen omdat ze onder exact dezelfde doelgroep vallen als degene die de testimonial heeft gegeven.

Je creëert exclusiviteit

Door je expertstatus kloppen veel meer ideale klanten aan. Jij hebt waar ze naar op zoek zijn en jij kunt ze verder helpen. Personen die niet tot je ideale klantengroep behoren, zullen ook niet zo snel meer bij je aankloppen. Zo creëer je een exclusiviteit die voor iedereen alleen maar voordelen heeft.

Je kunt hogere prijzen vragen

Door die exclusieve status kun je ook gerust wat hogere prijzen hanteren. Want jij bent uniek en misschien wel de enige in je soort. Daardoor weten mensen zeker dat je weet waarover je het hebt, dat ze in goede handen zijn en dat jij ze zeker verder helpt. Ze zijn daardoor ook bereid om iets meer te betalen als dat moet.

5. Hoe vind je je niche?

Hoe vind je nu een niche? Pak een groot vel papier en ga minimaal 15 minuten brainstormen, schrijf alle woorden op die samenhangen met jouw ideale klant en met de vraagstukken waarmee zij rondlopen.

Daarnaast kun je enkele vragen voor jezelf beantwoorden waardoor je beter inzicht krijgt in je eigen wensen en expertise. Dit zijn wat voorbeelden van vragen die je gericht tot nadenken aanzetten:

  • Wat doe je het allerliefste?
  • Waar ben je erg goed in?
  • Wie is jouw ideale klant?
  • Welk type klant heeft de meeste vertrouwen in jou en je bedrijf?
  • Wat vind je het leukste aan je werk?
  • Welk soort vragen krijg je het meeste?
  • Over welk product / dienst krijg je de meeste complimenten?
  • Over welk specifiek subgebied worden de meeste vragen over gesteld door je (potentiële) klanten?
  • Op welke kennis / expertise van jezelf ben je het meest trots?
  • Over welk product / dienst krijg je de meeste reviews?
  • Met welk type klant werk je het liefste samen / welk type klant heb je het liefste?

6. Wat speelt er bij mijn niche?

Je moet wel precies weten wat er bij je niche speelt om er vervolgens gericht op in te kunnen spelen. Waarschijnlijk bezoek je zelf regelmatig verschillende websites en ben je aangemeld voor bepaalde nieuwsbrieven die content bevatten over je specifieke doelgroep. Zo niet, ga dat zeker vanaf nu doen om een actueel beeld te krijgen van wat er daar allemaal speelt.

Google Alerts

Je kunt ook meerdere zoekopdrachten aanmaken op  Google Alerts met woorden die betrekking hebben op je niche, hun interesses en de kernwoorden van je bedrijfsactiviteiten. Je ontvangt dan regelmatig e-mails van Google met zoekresultaat. Deze content kun je gebruiken om je specifieke doelgroep steeds beter te leren kennen en begrijpen. Zet die kennis vervolgens in, bijvoorbeeld door een blog te schrijven over een bepaald thema dat vaak terug komt.

Google Trends

Dit is een dienst van Google waarmee je de populariteit en trend kunt inzien van allerlei zoektermen. Je kunt hier statistieken inzien over een bepaalde periode die je zelf kunt instellen. Handig!

Ga naar Google Trends en voer in de zoekbalk de zoekterm in waar je de statistieken voor wilt opzoeken. Je kunt in de zoekbalk maximaal vijf termen naast elkaar zetten en vergelijken op welke het meest wordt gezocht. Let wel goed op dat je altijd de juiste locatie selecteert. De locatie kun je rechtsbovenin het scherm selecteren. Klik op ‘enter’ en je krijgt de statistieken te zien voor de zoekterm die je hebt ingevoerd.

7. Speel gericht in op de verlangens van je niche

Om je potentiële klanten uit je niche succesvol aan te trekken, moet je goed weten waarop ze ‘aangaan’. Die informatie moet je verwerken op je website. Kijk eens naar deze lijst met basisverlangens en kijk welke passen bij je niche. Zorg ervoor dat je die ook zeker meeneemt op je website. Door passende termen te gebruiken in je marketing ‘druk je op de juiste knopjes’ en komen je potentiële klanten in actie:

  • Geld verdienen
  • Geld besparen
  • Comfortabel zijn
  • Je leven vergemakkelijken
  • Tijd besparen
  • Geliefd zijn
  • Liefhebben
  • Veilig zijn
  • Zekerheid hebben
  • Minder moeite hebben
  • Behouden wat je hebt
  • Controle hebben
  • Bewonderd worden
  • Gezond(er) zijn
  • Problemen vermijden
  • Jong blijven
  • Kritiek vermijden
  • Macht hebben
  • Status hebben
  • Complimenten krijgen
  • Erkenning krijgen
  • Sexy zijn
  • Aantrekkingskracht hebben
  • Vrienden hebben
  • Een thuis hebben
  • Jeugdig zijn
  • Geld verdienen/hebben
  • Een beter leven hebben
  • Een beter leven voor je kinderen
  • Een goede relatie hebben
  • Er goed uit zien
  • Vrienden hebben
  • Geprezen worden
  • Succesvol zijn
  • Vertrouwd worden
  • Je uit kunnen drukken
  • Geen pijn voelen

Wil je meer weten over hoe je marketing slim inzet? Dan is dit blog ook interessant voor jou: https://www.anneraaymakers.nl/maak-slim-gebruik-van-de-geheimen-van-overtuiging-in-je-marketing/

8. Zo bereik je jouw niche

Je wilt je niche graag bereiken, maar hoe doe je dat nu precies? De teksten op je website zijn hierbij belangrijk: vooral de homepagina. Mensen blijven maar heel even op een website en hebben meteen hun mening paraat. Jij moet dus meteen knallen en meteen raken met je tekst.

Dat kun je doen met educatiemarketing. Hiermee ruil je de verkoopboodschap in voor een educatieve boodschap. Educatiemarketing geeft je klanten de benodigde achtergrond die ze nodig hebben om je boodschap te begrijpen en je product, dienst en merk te waarderen.

Hierbij richt je de aandacht van je ideale klant op iets wat waardevol is, maar wat ze nog niet wisten. Zo trek je jouw ideale klant aan, en mensen voor wie het niet interessant is, die haken vanzelf af.

Jouw educatiemarketing-strategie bepalen begint bij het inleven in je doelgroep: welk gesprek voeren zij met zichzelf op het moment dat ze in aanraking komen met je product of dienst? Wat vragen ze zich af? Wat zijn hun vragen of problemen?

Het geheim van krachtige educatie-marketing is het vinden van de antwoorden op die vragen en ze te gebruiken als basis voor je marketing boodschap.

Een voorbeeld: stel je doelgroep bestaat uit workshopleiders en trainers. Je zoomt op je homepage (of in je marketing) in op één specifiek, maar groot probleem van deze doelgroep. Neem bijvoorbeeld: ‘lege workshops’. Iets waarmee je ze zeker triggert is deze titel: de 3 meest gemaakte fouten die workshopleiders maken waardoor hun workshops leeg blijven.

Jij bent de expert dus het is voor jou geen probleem om dit op te sommen. Sterker nog: je weet vast wel 20 redenen te noemen. Maar houdt het bij de drie beste punten die je potentiële klant moet weten om dit probleem op te lossen.

Nu ga je elk van deze drie deze punten verder uitwerken aan de hand van de volgende formule (wat – waarom – hoe):

  1. Wat: wat houdt het concept in?
  2. Waarom: waarom is het belangrijk om te begrijpen wat het concept is en waarom is het goed om het concept toe te passen?
  3. Hoe: hoe pas je het concept toe?

Werk dit uit en zorg er zo voor dat mensen echt ‘aangaan’ op jouw content. Je kunt deze content op je website plaatsen of in je marketing gebruiken.

Wil je hier graag mee aan de slag? Volg dan het webinar ‘Magnetische Marketing’. Meld je snel aan op https://www.fanfactor.nl/webinar-magnetische-marketing/

Je begrijpt nu vast dat hoe specifieker je niche is, hoe beter je online ook  vindbaar wordt. Zo bereik je veel meer potentiële klanten en gaat dus meer verkopen. Veel succes met het vinden en benaderen van je niche!

Speak Your Mind

*