Hoe je met een klein budget succesvolle Facebookadvertenties maakt

Vind jij het ook zo frustrerend om artikelen te lezen over het adverteren op Facebook en te zien dat er dan wordt gesproken over advertentiekosten van ‘slechts’ € 500 of € 1.000 per maand? Soms wordt gedaan alsof dat echt niets is! Terwijl jij misschien pas net als zelfstandig ondernemer bent begonnen en je eigenlijk € 1.000 had gereserveerd voor het hele jaar!

Zelf ben ik met Facebook ook klein begonnen. Ik vond het best een groot risico om mijn eigen bedrijf te starten in Facebook marketing. Uiteindelijk ben ik toch gaan investeren, ook in de Facebookadvertenties. Mij heeft het echt heel veel succes gebracht, zonder in het begin duizenden euro’s per maand te investeren.

Je hoeft helemaal geen groot marketingbudget te hebben om succesvolle Facebookadvertenties te maken. Veel adverteerders gaan meteen een doelgroep maken op basis van geografische gegevens en interesses. Maar het is veel goedkoper te adverteren voor een doelgroep die jou al kent en de conversie is hoger!

Op basis van mijn kennis en eigen ervaring heb ik in dit artikel 5 strategieën op een rijtje gezet. Ga deze snel toepassen en ontdek hoe jij ook met een klein budget meer resultaat kunt bereiken!

1. Laat advertenties eerst aan je fans zien

Wie je fans zijn? Dat zijn de mensen die jouw pagina al hebben geliked. Dat zijn de mensen die je al kennen en die waarschijnlijk iets van je zullen gaan kopen. Misschien hebben ze dat zelfs al gedaan! Mensen die jouw pagina liken, doen dit om jou en ook zeker jouw aanbod te volgen. Daarom is het een heel goed idee om jouw aanbod onder deze mensen onder de aandacht te brengen. Het zou zomaar het laatste zetje kunnen zijn wat ze nodig hebben om iets bij je te bestellen!

Tegelijkertijd zijn niet alle mensen die je Facebookpagina liken, ideale klanten voor jouw aanbod. Stel je maar eens voor dat jouw aanbod speciaal bedoeld is voor zwangere vrouwen. Je wilt jouw advertentie dan niet laten zien aan de mannelijke Facebookvolgers. Op Facebook kun je een doelgroep op basis van de volgers van jouw Facebookpagina samenstellen. Je geeft vervolgens een aantal extra criteria voor de doelgroep op, bijvoorbeeld alleen vrouwen in de leeftijdscategorie 25-40. Zo zorg je ervoor dat Facebook de advertentie alleen laat zien aan de mensen voor wie het aanbod relevant is.

2. Maak een aangepaste doelgroep om de mensen te bereiken die je al kent

Wil je graag je huidige klanten bereiken, maar weet je niet zeker of ze wel op Facebook zitten? Op Facebook kun je op basis van de lijst met e-mailadressen een doelgroep maken, een zogenaamde aangepaste doelgroep. Facebook toont de advertentie aan de mensen die met het e-mailadres in jouw lijst een account hebben op Facebook. Dit is een fantastische manier om de mensen te benaderen die je al kent en interesse hebben in dat wat je aanbiedt.

3. De truc van een blog

Het bijhouden van een blog kan echt geweldig zijn voor de zichtbaarheid van jou en je positionering als expert. Maar ook wanneer het gaat om Facebook advertenties, is het bijhouden van een blog heel waardevol. Je denkt nu vast: hoe werkt dat dan?

Op je blog plaats je natuurlijk artikelen over verschillende onderwerpen, allemaal gerelateerd aan jouw product of dienst. Wil jij graag dat de mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen, Facebookadvertenties te zien krijgen? Dat kun je doen door het gebruik van de Facebook Pixel!

Leren over Facebook Marketing en Facebook Adverteren van de Facebook Expert van Nederland? Kom naar het Facebook Power Event op 14 september 2017 in Utrecht.
Waarschuwing! Je riskeert dat na het event niet alleen je bereik en aantal likes aanmerkelijk zullen stijgen, maar ook je omzet en groei van je bedrijf! Als jij dit risico aandurft, meld je dan snel aan! facebookpowerevent.com

Je kunt het beste beginnen met het schrijven van een nieuw artikel, bij voorkeur over iets nieuws en iets wat gerelateerd is aan jouw product of dienst. Installeer op de pagina van dit nieuwe artikel een Facebookpixel. De Facebookpixel registreert welke mensen met een Facebookaccount de pagina met het blogartikel hebben bezocht. Maak vervolgens een advertentie met het product of de dienst die gerelateerd is aan het blogartikel. Je gebruikt de informatie van de Facebookpixel om de advertentie te tonen aan de mensen die het blogartikel hebben gelezen.

Je zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan. Gebruik de informatie van de Facebookpixel maar eens om een aangepaste doelgroep te maken. Je laat de advertentie niet alleen zien aan de mensen die het blogartikel hebben gelezen, maar ook aan de mensen die niet eens op de pagina zijn geweest. Hierbij let Facebook er natuurlijk wel op dat het mensen zijn die op de lezers van het artikel lijken, bijvoorbeeld door te kijken naar dezelfde interesses.

Ik heb dit zelf regelmatig toegepast en mijn doelgroep werd hierdoor vele malen groter! En het bleef niet bij de grootte van de doelgroep. Doordat je jouw advertentie heel gericht toont aan bepaalde Facebookgebruikers, blijven de kosten van de advertentie veel lager en is de kans op een hogere conversie veel groter!

4. Promoot je meest populaire berichten

Kom jij in de verleiding om de berichten die niet heel goed lopen te promoten? Hoop je door de promotie dat er meer mensen gaan reageren en dat er meer conversie is? Ergens begrijp ik dat wel. Je hoopt door de promotie natuurlijk het bericht net die extra boost te geven waardoor het wel goed gaat lopen. Helaas werkt het vaak niet.

Het is niet waarschijnlijk dat een bericht wat organisch niet veel reacties krijgt, succesvol wordt als je het gaat promoten. Indien je een bestaand bericht wilt promoten, zou ik je heel erg aanraden een bericht te kiezen wat al goed loopt. Een bericht wat al veel likes krijgt, vaak gedeeld wordt en waar mensen op reageren.

Om te zien welke berichten goed lopen, ga je naar de statistieken van je Facebookpagina. Klik vervolgens op ‘Berichten’ in de kolom links. Zodra je op de kolom ‘Bereik’ klikt, sorteert Facebook de berichten op basis van het bereik, met bovenaan het bericht met het meeste bereik. Om het bericht te promoten, klik je achter het bericht op ‘Promoot’.

5. Optimaliseer je advertenties voor de meeste kliks en conversie

Of je nou € 10 of € 100 investeert in je advertentie, je wilt er zeker van zijn dat je je geld zo effectief mogelijk investeert. Je wil dat jouw advertentie zodanig is geoptimaliseerd, dat het echt resultaat gaat opleveren. Je wilt dat de mensen door de advertentie jouw Facebookpagina gaan volgen of zelfs het aanbod gaan afnemen.

Ik heb een aantal tips om jouw advertentie te optimaliseren:

  • Stuur de mensen naar de door jou aangemaakte landingspagina voor het aanbod. Stuur mensen echt NOOIT naar jouw homepagina van de website. De advertentie gaat over het aanbod wat je hebt. Je wilt het voor de mensen zo makkelijk mogelijk maken om het aanbod af te nemen. Dat doe je door de mensen direct op de juiste pagina te brengen. Heb je een gratis weggever? Zorg er dan voor dat de mensen na het klikken op de advertentie, direct op de plek komen om hun e-mailadres achter te laten, waarmee ze de weggever ontvangen.
  • Ik noemde het al eerder in dit artikel, de Facebook Pixel. Gebruik de Facebookpixel op de landingspagina die je hebt gemaakt. Bij voorkeur op de bedankpagina waar mensen komen als ze eenmaal hun e-mailadres hebben achter gelaten. Je gaat deze informatie natuurlijk niet gebruiken om de mensen nog eens een advertentie te laten zien. Deze informatie vertelt je welke advertenties goed lopen en welke niet! En zo kun je de advertenties gaan testen.
  • Zorg voor een hele goede afbeelding voor de advertentie. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een glimlachende vrouw heel goed werkt. Zo’n afbeelding levert doorgaans veel bereik en conversie op. Ik word zelf helemaal enthousiast van felle en vrolijke kleuren. Gelukkig werkt dat voor mijn advertenties ook altijd heel goed! Of gebruik een afbeelding waarvan je bijna zeker weet dat mensen erop gaan reageren of klikken.
  • Blijf zoveel mogelijk testen, tot je echt zeker weet welke advertenties voor jou goed werken. Maar ook daarna is het goed om regelmatig te testen of een andere kleurencombinatie, call-to-action of tekst werkt.

Ik hoop dat ik met deze 5 strategieën heb laten zien dat je echt geen groot marketingbudget hoeft te hebben om succesvolle Facebookadvertenties te maken. De truc is vooral een goede advertentie te maken en deze aan de juiste mensen te tonen. Deze 5 tips zouden daarbij enorm kunnen helpen. Wil jij nog meer tips voor het maken van Facebookadvertenties? Lees dan eens de lijst met 80 Facebookadvertenties tips en tricks!

80 Facebook advertentie tips en tricks

Reacties

  1. Hai Anne,

    Bedankt voor dit waardevolle artikel. Ik moet echt eens aan de slag met die pixels.
    De laatste tijd zie ik in mijn tijdlijn steeds vaker ads voorbijkomen met lange lappen tekst. Terwijl ik voor mijn eigen ad maar een paar regels aan kan maken. Hoe doe je dat?
    Toevallig ging ik vorige week mijn ad vernieuwen. Mijn ad loopt hartstikke goed (5ct per klik, 12% conversie (kan idd nog beter) 1200 leads per maand voor 150,-), dus die laat ik meestal hetzelfde. Enkele keer verander ik de foto.
    Nu had ik de ad dus weer helemaal hetzelfde opgemaakt maar was het bereik kleiner terwijl de schatting van het aantal kliks per dag groter was.
    Ik heb alles 3x gecontroleerd maar het was echt hetzelfde.
    Hoe kan dat?

    Heel veel plezier, Robert

Trackbacks

  1. […] succesvol op Facebook te zijn hoef je helemaal geen groot budget te hebben. Met deze vijf strategieën kom je een heel […]

Laat wat van je horen

*