7 effectieve online marketingtips voor jouw succesvolle business

7 effectieve online marketingtips voor jouw succesvolle businessWaarschijnlijk lees jij vaker interessante marketingtips en denk je: “Daar moet ik toch echt iets mee gaan doen in mijn bedrijf”. Vervolgens ga je over tot de orde van de dag en blijft die tip liggen op jouw grote to-do stapel. Merk jij ook vaker dat zodra je aan de slag wilt met iets concreets, het je alweer duizelt en je je afvraagt of je wel met een zinvol actiepunt bezig bent?

Overal vind je weer nieuwe informatie en inspiratie, waarbij het thema steeds net weer iets anders is. Waar begin je nu? Wat is voor jou als ondernemer echt zinvol om je kostbare tijd aan te besteden? In deze blog deel ik 7 effectieve online marketing tips met je waar je zéker iets aan hebt.

1. Zorg voor structuur en regelmaat

Vooral als je van start gaat met online marketing is het best een kluif. Maar weet dat het absoluut je moeite en je tijd waard is. Want op een gegeven moment worden deze werkzaamheden een automatisme en gaan ze je heel veel opleveren. Daarnaast kun je dingen vooraf inplannen waardoor je een stuk efficiënter kunt werken. Het allerbelangrijkste bij online marketing zijn: structuur en regelmaat.

Ga er echt eens uitgebreid voor zitten om je strategie te bepalen. Brainstorm over thema’s die relevant zijn voor jouw business. Waar wil jij de komende periode de focus op leggen? Welke thema’s doen het goed bij jouw potentiële klanten? Als je niet weet waarover je moet posten, speel dan in op de actualiteit. Daar kun je altijd op inhaken. Kijk ook eens op een issue- of inhaakkalender op welke specifieke dagen je goed kunt inhaken met jouw product / dienst.

Denk altijd vanuit de klant: wat wil hij /zij lezen? Aan welke informatie heeft hij / zij behoefte? Speel gerust in op de pijn van je klant in je marketing. Houd daarbij altijd in je achterhoofd dat je marketing niet voor jou is.

Voor het aanbrengen van structuur in je online marketing heb je zeker baat bij een contentkalender. Die kun je gebruiken als leidraad voor je online marketingactiviteiten. Ik adviseer je hier eens een keer goed voor te gaan zitten. Als de contentkalender gevuld is, hoef je daarna alleen maar terug te grijpen op je gemaakte planning en deze uit te voeren. Dit geeft je een gevoel van controle, het biedt je een duidelijk overzicht en het geeft je heel veel rust.

Naast de nodige structuur is regelmaat een voorwaarde voor je online marketing. Jouw doelgroep verwacht regelmatig posts en informatie van jou. Publiceer liefst dagelijks op al je social media.

2. Bepaal je specifieke doelgroep

Je hebt je doelgroep waarschijnlijk in grote lijnen helder. Maar weet je binnen die doelgroep precies op wie jij je wilt richten? Weet jij wat ze doen, wat ze denken, waar ze ’s nachts van wakker liggen en wat ze nodig hebben? Jouw online marketing gaat voor jou werken op het moment dat je dit helemaal duidelijk hebt. Dan kun je gerichte call to actions inzetten en leads binnen halen.

Hoe breng je nu die doelgroep goed in kaart? Hiervoor moet je jouw ideale klant als het ware tot leven brengen. Dat doe je door een persona te creëren. Dat helpt je enorm om heel concreet je marketing toe te spitsen op jouw specifieke doelgroep. Zo ga je heel direct jouw ideale klant aanspreken in al je social media posts.

Lees hier meer over personamarketing: https://www.anneraaymakers.nl/10-redenen-om-specifiek-publiek-kiezen/

3. Laat de standaard content los: ga voor video en spraak

Online marketing bestaat niet meer alleen uit gewone posts met een fotootje en een tekst. Wil je eruit springen? Maak dan regelmatig gebruik van video. Dat video effectiever is dan tekst, is al langer bekend. Het zorgt voor veel meer bereik. En dan vooral live-video: ga dus aan de slag met dynamische content. Want het visuele aspect wordt steeds belangrijker in de online marketing.

Hoe je dit concreet kunt inzetten voor je business? Livestreaming biedt jou verschillende mogelijkheden. Zo kun je een korte training geven via een live video. Je kunt vraag en antwoord-sessies houden (Q&A’s) waarin mensen jou al expert vragen kunnen stellen. Ook kun je instructies of demonstraties geven van je producten. En wat dacht je van een helpdesk-functie? Ga eens brainstormen over wat jij in een live video allemaal kunt aanbieden om jouw business in de schijnwerper te zetten en jezelf te profileren.

Wist je trouwens dat gesproken berichten -naast video’s- ‘hot’ zijn? Je stem wordt voor jouw business steeds belangrijker. Diverse social media zetten de stem in als extra optie om online te communiceren. Mooi; want er zijn veel mensen die liever luisteren naar informatie dan dat ze iets moeten kijken of lezen.

Hoe je dat toepast? Je kunt bijvoorbeeld via spraakberichten specifieke vragen van je potentiële klanten persoonlijk beantwoorden. Ook kun je veel gestelde vragen op die manier beantwoorden.

Voor sociaal media beheer en marketing heb ik 3 hele fijne en betaalbare 365 Dagen cursussen. Voor Facebook, Instagram en Pinterest. Je blijft op de hoogte, probeert nieuwe dingen uit en wordt dagelijks geïnspireerd en gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan en het vol te houden.

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Facebooksucces: https://www.fanfactor.nl/facebook-trainingen/365-dagen-facebooksucces/

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Pinsucces (Nieuw! Over Pinterest): https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/

4. Ben zelf dagelijks actief op social media

Een hele belangrijke tip: zorg ervoor dat je steeds online zichtbaar bent. Niet alleen door regelmatig dingen te posten op jouw verschillende social mediakanalen. Of door je publiek actief te betrekken door ze om hun mening te vragen. Laat je volgers gerust actief mee sparren over nieuwe producten/diensten, over afbeeldingen die je wilt gebruiken of over de nieuwe look van je website.

Laat ook dagelijks van je horen door actief te reageren op posts van anderen. Of deel je specifieke kennis in online groepen. Sluit je aan bij groepen op jouw vakgebied en beantwoord dagelijks vragen van mensen. Deel zo jouw expertise en wordt zichtbaar als de expert.
Zorg ervoor dat je online als merk / bedrijf altijd een dialoog voert met je potentiële klant. Reageer zodra er een vraag wordt gesteld. Of like reacties van je volgers zodra je ze ziet. Uitgebreid reageren op hun posts is nog persoonlijker. Ga ervoor!

Tenslotte geef ik je graag mee om altijd authentiek te blijven: dus dicht bij jezelf. Hoe doe je dat? Vertel alleen maar eerlijke verhalen die laten zien hoe jij het verschil maakt met je business. Je kunt dat doen via voorbeelden en succesverhalen van jouw producten / diensten.

5. Communiceer de meest gestelde vragen via een FAQ- rubriek

Je kent het wel: voor de zoveelste keer komt een vraag in je mailbox terecht die al 100 keer eerder is gesteld. Hoe mooi is het om je potentiële klant hier meteen een antwoord op te kunnen geven? Zodat hij / zij verder kan met de eventuele aankoop?

Jij kunt dit eenvoudig realiseren. Maak op je website een FAQ-pagina aan. Hierop plaats je de meest gestelde vragen met antwoord. Door dit aan te bieden, neem je eventuele twijfels weg bij de bezoeker. Je kunt deze rubriek natuurlijk ook op je social media inzetten. Denk aan een FAQ-topic in een besloten groep. Deze lijst kun je steeds blijven aanvullen.

6. Vermeld je call to action in de eerste alinea

Een korte tip in deze blog, maar een belangrijke. Als je iets post met promotionele doeleinden -zoals een advertentie- dan is het belangrijkste onderdeel de Call To Action (CTA). Oftewel: De oproep tot actie. Wat wil je dat de bekijker van de advertentie doet? De afbeelding moet de aandacht trekken en de CTA moet hem in actie zetten.

Zorg ervoor dat de CTA aan het begin van je post staat. Het is zo dat veel mensen posts niet helemaal lezen. Maak dus in het begin van je tekst al duidelijk wat er moet gebeuren.

Wil je meer praktische tips over de CTA? Lees dan mijn blog: https://www.anneraaymakers.nl/7-tips-voor-call-to-actions-in-je-facebook-advertenties/ 

7. Varieer je inhoud met de 80/20-regel

Mijn laatste tip is ook kort maar krachtig. Wist je dat het niet nodig is dat alle content die je post over je business zelf gaat? Dus over je producten / diensten. 20% is voldoende. De overige 80% van je posts vul je met aandacht voor je klanten / informatie over je klanten en over de thema’s waar zij behoefte aan hebben. Ook posts over plezier, fun en vermaak kun je inzetten zolang je het op de een of andere manier kunt koppelen aan je business.

Dit waren mijn 7 praktische tips op het vlak van online marketing. Inspiratie genoeg volgens mij, dus aan de slag. Succes!

Speak Your Mind

*

Pin It on Pinterest