Optimaliseer eenvoudig je social media strategie voor 2020

Optimaliseer eenvoudig je social media strategie voor 2020In de eerste paar weken van het jaar is het goed om de balans op te maken van je social media strategie. Heb je (nog) geen strategie? Dan is dit zeker nuttig om mee aan de slag te gaan. Welk platform heeft jou het afgelopen jaar de meest waardevolle interactie en relaties opgeleverd? En met wat voor type content of berichten was dat?

Waarom een social media strategie?

Met een social media strategie kun je gemakkelijker de focus houden op je doelen. Je werkt veel meer gestructureerd. Zonder strategie schiet het bijhouden van je social media er vaak bij in. Zonde! Door het strategisch aan te pakken, wordt het onderdeel van je dagelijkse taken. Zo werk je een stuk efficiënter.

Hoe weet je nu waar je je met jouw strategie in 2020 op moet richten? Onderzoek je beschikbare data; gebruik je statistieken. Die zitten namelijk bomvol nuttige informatie waarmee je een perfect inzicht krijgt in wat je in 2019 hebt bereikt. Door de statistieken van je social media goed onder de loep te nemen, kun je dit achterhalen en gericht je social media strategie vastleggen.

Wat haal je allemaal uit de statistieken? Echt van alles. Dat varieert per platform. Je kunt bijvoorbeeld zien welke van jouw berichten de meeste likes kregen. Of welke post de meeste interactie heeft gegenereerd. Ook zie je de posts met het grootste bereik. Of welke onderwerpen of typen posts (denk aan tekst, afbeeldingen, quotes, links of  video) goed scoren. Absoluut interessante informatie dus waar jij gericht iets mee kunt.

In deze blog deel ik met je hoe je inzicht krijgt in de statistieken van de meest belangrijke social media: Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn.

Facebook

De statistieken van Facebook vind je als volgt:

Log in en ga naar je zakelijke pagina. Ga in de witte zoekbalk naar het tabblad ‘Statistieken’.

Facebook Anne Raaymakers

Daar is echt van alles te zien. Het wemelt van de opties en de statistieken. Ik loop de meest belangrijke dingen met je door. Bij Statistieken zie je links een overzicht van alle beschikbare statistieken.

Door op elke optie te klikken, kom je in een nieuw venster waar je veel nuttige informatie kunt vinden over je Facebook bedrijfspagina. Dit zijn de meest belangrijke opties die je zeker moet bekijken:

  • Bereik: hoeveel mensen bereik ik (met mijn berichten)?
  • Betrokkenheid: hoe staat het met de betrokkenheid van mijn doelgroep?
  • Pagina vind-ik-leuks: hoeveel mensen vinden mijn bedrijfspagina leuk?
  • Content: Welk soort  berichten scoort het best?
  • Tijdstip: wat is het juiste moment van plaatsen?
  • Doelgroep: wie vindt mijn Facebookpagina leuk?
  • Berichtdetails: wat zijn de specifieke cijfers per bericht?
  • Concurrentie: pagina’s om in het oog te houden.

Ben je onlangs  gestart met Facebook? Dan heb ik nog een Ninjatip voor jou. Zeker in het begin is het goed om elke dag even naar de statistieken van je berichten te kijken. Dat doe je als volgt:

  • Klik op je pagina op ‘Statistieken’ en dan ‘Berichten’.
  • Kijk onder ‘Je 5 recentste berichten’.
  • Klik onder de 5 berichten op ‘Alle berichten weergeven’.
  • Kijk hier met name naar de kolommen ‘Bereik’ en ‘Betrokkenheid’.

Instagram

Ook op Instagram worden statistieken bijgehouden. Daar kom je als volgt:

  • Klik op de drie streepjes rechts naast je profielnaam (het menu).
  • Klik op ‘Statistieken’.
  • Daar staan drie opties: Inhoud, Activiteit en Doelgroep. Scroll per optie naar beneden en zie het overzicht van de statistieken per optie.

Inhoud

Hier zie je hoe je posts het doen. Je kunt ze hier ook met elkaar vergelijken. Als je klikt op ‘Alles bekijken’, kun je op verschillende dingen  filteren. Superhandig om zo te kijken elke posts het beste werken en waarom die het zo goed doen.

Activiteit

Hier vind je de interactie met jouw profiel terug. Je ziet bijvoorbeeld of ze op je contactgegevens hebben geklikt. Of op je link. Ook zie je het aantal nieuwe bezoekers hier staan. Tenslotte staat hier het totale bereik en weergaven van de betreffende week.

Social Media Kalender Anne Raaymakers

Doelgroep

Hier vind je eerst wat algemene informatie over je volgers, waar je niet zoveel mee kunt. Helemaal onderaan zie je wanneer je volgers online zijn op elke dag van de week, met de tijden erbij. Dat is interessant. Neem deze informatie mee bij het opstellen van je strategie voor 2020.

Ninjatip: Als je gebruik maakt van Later.com om je Instaberichten in te plannen heb je de beschikking over nog interessantere statistieken.

Pinterest

Je Pinterest-statistieken kunnen je helpen om te zien wat bij jou goed werkt, zodat je nog betere pins kunt maken die jouw doelgroep aanspreken.

Daar heb je een overzicht waar je van alles kunt selecteren en bekijken. Ook hier zijn Populairste Borden en Populairste Pins de belangrijkste gegevens, waar je uit af kunt leiden welke content werkt en welke niet op Pinterest.

Pinterest statistieken

Noteer voor jezelf wat je opvalt en waar je iets mee kunt dit jaar op Pinterest.

Log in. Heb je nog geen account? Maak er kosteloos eentje aan. Zorg wel dat je een zakelijk account hebt. Op een persoonlijk account heb je niet de beschikking over statistieken.

Klik dan linksboven op ‘Statistieken’. Loop door de statistieken heen. Het is interessant om naar de top 5 te kijken. Zoek overeenkomsten in die content. Is het hetzelfde type pin? Of gaat het over een bepaald onderwerp? Pluis dit helemaal uit en pas de uitkomsten toe op je  Pinterest-strategie voor 2020.

LinkedIn

Op LinkedIn heb je niet de beschikking over statistieken waar je in dit proces echt iets aan hebt. Je zou wel kunnen kijken hoeveel mensen je bijdragen bekeken en wat voor soort mensen dit waren.

Klik daarvoor op het aantal kijkers:

Dan kom je op een uitgebreid overzicht uit waar je informatie uit kunt halen.

Aan de slag

Zet alle informatie eens in een overzichtje per platform, bijvoorbeeld in Excel. Hieruit kun je de gerichte conclusies trekken; wat trekt de aandacht van je volgers? Wat hebben ze nodig? Wat vinden ze echt interessant. Ontdek het en trakteer ze in 2020 op nog meer van zulke leuke posts!

Niet alleen je volgers zullen het waarderen, maar ook je strategie voor je social media zal er sterker van worden. Weet waar de behoefte ligt van je volger en bouw in no-time mooie relaties op!
Social Media Kalender Anne Raaymakers

Speak Your Mind

*