Zo vind je de mastermind-groep die perfect bij jou past: 5 experttips

Zo vind je de mastermindgroep die perfect bij jou pastVorige week vertelde ik je al over mastermind-groepen. Deze week wil ik mijn persoonlijke experttips met jou delen waarmee je goed bent voorbereid vóórdat je je aansluit bij een groep. Het is zonde om flink te investeren in iets dat uiteindelijk toch niet goed bij jou past.

Ik kan me voorstellen dat je misschien twijfels hebt. Dat je je afvraagt of het voor jou gaat werken. Hoe kan een groepje vreemde mensen ervoor zorgen dat jij doelen gaat stellen en ze ook gaat behalen? Dat je daadwerkelijk stappen gaat maken en successen gaat boeken? Geloof mij: het werkt!

Soorten masterminds

Een mastermind is een groep ondernemers die elkaar adviseert, ondersteunt, inspireert en motiveert. Je deelt ideeën of ondersteunt elkaar in praktische zin. Er zijn betaalde masterminds en masterminds waarbij je je kosteloos kunt aansluiten. De laatste wordt meestal door een groepje ondernemers georganiseerd en is informeel.

Een betaalde mastermind-groep wordt georganiseerd door een coach en bevat ook workshops/lessen en/of coaching en is vaak gestructureerd. De Master Intensive, mijn mastermind-groep, is hier een voorbeeld van.

1. De grootte van de groep

Een mastermind groep moet relatief klein zijn. Anders heeft het niet het effect en de werking die je wenst. Denk aan maximaal 4 – 6 personen. De organisator(en) moet tijdens de mastermind alles in goede banen kunnen leiden. Ook moet hij voor alle deelnemers ruim de tijd hebben voor een optimale begeleiding.

Ik kan me voorstellen dat je denkt: hoe meer zielen, hoe meer ideeën en input. Bijvoorbeeld tijdens de brainstormsessies. Maar hoe meer ideeën, des te moeilijker het uiteindelijk voor jou wordt om daaruit een keuze te maken. Dat verlamt en vertraagt in plaats van te versnellen en in actie te komen.

Daarnaast is het voor de planning handig als de groep niet te groot is. Want als deelnemer is het noodzakelijk om ook elke sessie aanwezig te zijn.

Vooral in Amerika, maar ook in Nederland zijn er (vaak zeer prijzige) groepen die zich mastermind noemen met 10, 20 of meer deelnemers. Geloof me, dat zijn geen mastermindgroepen. Dat zijn meer georganiseerde trainingen door 1 ondernemer.

De grote groep wordt dan, naast trainingen, onderverdeeld in kleine groepen om te masterminden (brainstormen), maar dat vind ik een groot nadeel, want ik vind het juist zo belangrijk dat de groep ondernemers elkaar en elkaars bedrijf goed leert kennen zodat we beter mee kunnen denken en echt vertrouwen onder elkaar kunnen opbouwen.

2.  Offline of online afspreken

De mastermind-groepen kunnen op twee manieren plaatsvinden: offline en online.

Offline is natuurlijk de allerbeste manier, want persoonlijk contact is erg belangrijk. Maar online is ook een prima manier. Bijvoorbeeld voor tussentijdse sessies. Online kan via een online meeting: denk aan Skype of Zoom. Ik som de voor- en nadelen van beide opties voor je op.

Voordelen online mastermindsessie:

  • Geen reiskosten
  • Geen reistijd
  • Biedt technische mogelijkheden (zoals scherm delen)

Nadelen online mastermindsessie:

  • Geen direct persoonlijk contact
  • Een slechte internetverbinding kan de kwaliteit van de sessies beïnvloeden

Voordelen offline mastermindsessie:

  • Voordelen van een gezellige en prettige omgeving (natuur, rust enz.)
  • Je ontmoet de andere deelnemers persoonlijk
  • Geen risico op technische problemen

Nadelen offline mastermindsessie:

  • Lange reistijden
  • Reiskosten

3. De invulling van het programma

Elke mastermind is anders en elke aanpak is anders. Om je een beeld te geven van de invulling:

  • Highlights doornemen: elke deelnemer deelt wat goed ging (sinds de laatste sessie) en wat de successen zijn. Ook negatieve aspecten worden hier meegenomen.
  • Hot seat: elke deelnemer neemt na elkaar plaats op de ‘hot seat’ en deelt een actueel probleem met de groep waar hij op dit moment mee worstelt. De andere deelnemers haken hierop in met feedback en tips om het probleem aan te pakken.
  • Eigen doelen en aanpak voor de komende periode op papier zetten en inplannen.

Ik hanteer mijn eigen aanpak tijdens de masterminds die ik organiseer. Ik begin altijd met ‘wat heb je te vieren?’, om een positieve sfeer te creëren . Daarna krijgt de eerste ondernemer de ‘hot seat’ en mag in enkele minuten uitleggen wat de vraagstelling, probleemstelling of uitdaging is. Je hebt dit voorbereid om je ‘hot seat’ tijd zo goed mogelijk te benutten. Daarna wordt er 20 minuten met je meegedacht, suggesties geopperd, hulp aangeboden, oplossing bedacht en een frisse blik geworpen op jouw vraag.

Een collega schrijft voor jou. Als je zelf gaat schrijven, kun je de creatieve stroom niet binnen laten komen. Het resultaat is een golfvloed van nieuwe ideeën, oplossingen en een nieuwe, creatieve kijk op de dingen. O ja, en je mag niks zeggen tijdens jouw hotseat, ook niet ’ja dat heb ik al geprobeerd’, ‘ja maar dat werkt niet’, of ‘dat is een gek idee’. Dat zou de energie stoppen en dat willen we niet 😊Na jouw hotseat sta je te trappelen om aan de slag te gaan met alle, door je collega genoteerde, ideeën.

 4. De kritische succesfactoren

Er zijn drie dingen die erg belangrijk zijn bij jouw keuze voor een mastermind-groep:

  • De samenstelling:

Dat is een van de belangrijkste dingen. De organisator steekt hier veel tijd en aandacht in. Hij zorgt er op die manier voor, dat de mensen die bij elkaar in een mastermind-groep komen echt op elkaar afgestemd zijn. Zodat persoonlijkheden en de interesses goed op elkaar aansluiten. Alleen met die zorgvuldige aanpak komt de groep tot mooie successen.
Zo heb ik altijd eerst een coaching gesprek met elke deelnemer om te kijken of hij/zij in de groep past.

  • Discipline van de deelnemers:

De mate van discipline is ook erg belangrijk. In actieve deelname, maar ook het aanwezig zijn en op tijd zijn.

  • Teamgevoel:

De laatste belangrijke factor. Een mastermind-groep is geven en nemen. Dit moet in evenwicht zijn tijdens de sessies. Bij een goede match ontstaat het euforische teamgevoel vanzelf.

 5. Vind een mastermind-groep die bij jou past

Je kunt op verschillende manieren op zoek gaan naar een geschikte mastermind-groep:

  • Zet Facebook in:

Op Facebook kun je redelijk gericht op zoek naar groepen die voor jou interessant kunnen zijn. Zoek zelf gericht naar groepen. Of stel een vraag in gerelateerde groepen of mensen suggesties voor jou hebben.

  • Ga googelen:

Dit is de meest eenvoudige manier: zoeken op ‘mastermind-groep’. Maar ook de meest lastige. Want je krijgt veel te veel resultaten en ziet door de bomen het bos niet meer. Daarom zou ik om die reden ook de laatste optie kiezen, als je op andere manieren niets vindt dat bij jou past.

  • Ga zelf actief op zoek:

Kijk in je netwerk (of daarbuiten) of er mensen zijn die op hetzelfde vlak actief zijn als jij. Dus in jouw branche of jouw interessegebied. Benader een aantal personen en vraag of ze interesse hebben om samen een mastermind-groep op te starten.

Het kan ook vanuit een andere invalshoek: benader personen waarvan je denkt dat jullie elkaar kunnen aanvullen. Dus vanuit een andere branche of een ander interessegebied. Wees creatief in je zoektocht.

In augustus en september heb ik een aantal keren een Master Intensive Summer Retreat inclusief masterminds. Er is plaats voor 4 ondernemers per keer. Je krijgt ook intensieve coaching gericht op jouw bedrijf. Kijk hier voor meer informatie over de Master Intensive Summer Retreat.

Met deze informatie kun je op zoek gaan en je gericht aanmelden bij een mastermind-groep die echt bij jouw past. Succes!

Reacties

  1. Dit is erg inspirerend, dank je.

Speak Your Mind

*