Dé manier om grote stappen te zetten in de groei van je bedrijf

Groei bedrijf marketing mastermind“Anne, hoe weet jij dit toch allemaal?”
“Hoe kom jij toch steeds op die leuke ideeën, Anne?”
“Wat heb jij gedaan om Fanfactor in de afgelopen jaren zo hard te laten groeien?”

Dit zijn vragen die ik regelmatig krijg van andere ondernemers. Ik kan je geruststellen, ook ik heb zo mijn momenten dat ik het even niet meer weet. Dat ik niet weet welke volgende stappen ik kan zetten in de groei van mijn bedrijf. Of welk idee ik verder uit moet werken.

Deels heeft dat te maken met dat je soms vast zit in je eigen bedrijf. Ze zeggen weleens dat je vastgeroest kunt zitten in een bedrijf. Ik denk niet dat het bij mij het geval is, juist niet! Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd weet welke keuzes ik moet maken. Hoe ik uit bepaalde denkpatronen moet stappen en met een frisse blik naar mijn bedrijf kan kijken.

Een aantal jaar geleden ontmoette ik een aantal fantastische ondernemers. Het klikte zo goed met deze ondernemers, dat we besloten contact te blijven houden.

Nu hebben we regelmatig een mastermind. In een mastermind bespreken we onze ideeën, dilemma’s en uitdagingen waar we tegenaan lopen. We hebben allemaal de nodige ervaring met ondernemen en het is heel fijn om met deze mensen te kunnen sparren. Het helpt mij om beslissingen te nemen voor mijn bedrijf en ik heb op deze manier al grote stappen gezet in de groei van mijn bedrijf. Er heeft zich een hechte vriendschap gevormd met ondernemers die mij aanmoedigen, inspireren en motiveren.

Je vraagt je misschien af of een mastermind jou kan helpen. Zijn er geen andere manieren om aan inspiratie te komen? Je kunt natuurlijk af en toe je vragen stellen in een Facebookgroep met andere ondernemers of op een forum, waardoor je een stapje verder wordt geholpen. Dat heb ik zelf ook gedaan. Toch heeft de mastermind mij vele malen grote stappen doen zetten, omdat de deelnemers mij en mijn bedrijf kennen en met dezelfde doelstelling deelnemen aan de mastermind.

In dit artikel vertel ik je meer over een mastermind. Ik leg je uit in welke gevallen een mastermind jou kan helpen en ik geef je een aantal tips waar je op kunt letten als je aan een mastermind besluit deel te nemen.

Ben jij toe aan een mastermind?

Om te bepalen of je toe bent aan een mastermind wil ik je een vraag stellen. Denk jij dat je alles weet? Als je denkt dat je alles weet, zou dat betekenen dat je niets meer hoeft te leren. Je zou in een mastermind niet openstaan voor nieuwe ideeën en niets kunnen bereiken met de inspiratie die je krijgt. Het is heel sterk als je accepteert dat je niet alles weet. Het is belangrijk dat je open gaat staan om nieuwe dingen te leren, want dan ga je het meeste uit de mastermind halen.

Er zijn twee signalen waaruit jij kunt opmaken dat je klaar bent voor een mastermind:

1. Je voelt je alleen in je bedrijf

Je bent ooit begonnen als zelfstandig ondernemer, maar je realiseerde je toen niet dat het soms zo verschrikkelijk eenzaam kan zijn. Misschien heb je wel een team met mensen waar je regelmatig contact mee hebt. Maar het grootste gedeelte van de dag ben je op jezelf aangewezen. Dat merk je. Niet alleen als je behoefte hebt aan een gezellig praatje over hoe het weekend was. Ook op de momenten dat je het gevoel hebt dat je vast zit in je bedrijf. Of wat te denken van dat technische probleem waar je echt niet uitkomt.

Juist op deze momenten is het fijn als je met iemand kunt praten, kunt overleggen en ideeën uit kunt wisselen. En hoe geweldig zou het zijn als je door de mastermind tot een oplossing komt voor een probleem waar je al maanden tegenaan loopt?

2. Je weet niet wat de volgende stappen zijn om je bedrijf te laten groeien

Je focus ligt op het laten groeien van je bedrijf. Je wilt zoveel mogelijk mensen helpen met jouw producten of diensten. Maar je merkt dat het aantal klanten niet meer toeneemt. Sterker nog, je ziet je omzet in de laatste maanden niet meer groeien of zelfs afnemen. Het is belangrijk dat je regelmatig een nieuwe strategie toepast om een continue stroom klanten te blijven houden.

Een mastermind kan je in dit soort gevallen helpen. Iedere ondernemer heeft weleens meegemaakt dat omzet afnam. Terwijl we daar graag een stijging zien. Iemand anders die een inkijkje krijgt in jouw bedrijf, kan zomaar een verfrissend idee hebben, dat gaat zorgen voor nieuwe klanten.

In een mastermind leren andere ondernemers jou en jouw bedrijf zo goed kennen, dat ze weten wat op jouw aanbod aansluit. Of welke strategie je ook eens kunt proberen. Hoe langer jullie met elkaar een mastermind vormen, hoe waardevoller het advies wordt.

Hoe kies je de juiste mastermind?

Ben jij ervan overtuigd dat een mastermind je kan helpen bij de groei van je bedrijf? Dan wordt het tijd om voor een mastermind te gaan kiezen. Je kunt een goede mastermind kiezen door deze 3 stappen te zetten.

Stap 1: Bepaal je eigen criteria voor de mastermind

Nog voordat je gaat kijken naar de verschillende masterminds die er worden aangeboden, wil ik dat je voor jezelf opschrijft wat je met je bedrijf wilt gaan bereiken. Dat begint bij het bepalen van je doelen voor het komende jaar. Waar wil jij volgend jaar met je bedrijf staan? Welke omzet wil je behalen? Welke nieuwe producten of diensten wil je graag aanbieden?

Als je deze dingen helder hebt, ga je bedenken wat je met een mastermind wilt bereiken. Waarom wil jij graag aan een mastermind deelnemen? Wat verwacht je van je deelname aan de mastermind? Ook voor je deelname aan een mastermind ga je heel concreet opschrijven wat je doelen zijn. Het kan zijn dat je inspiratie wilt opdoen voor die nieuwe producten of diensten. Of misschien wil je wel een strategie voorleggen aan andere ondernemers en sparren over mogelijke uitkomsten van die strategie.

Je criteria worden nog concreter als je gaat nadenken over de investering die je maximaal overhebt voor een mastermind, het maximale aantal deelnemers van de mastermind en de frequentie van de diverse sessies. Denk jij dat het voor jou prima werkt als je eens per maand een sessie hebt met een grote groep? Of denk je dat je veel meer uit de mastermind kunt halen als er een kleine groep is, met slechts een paar sessies in het jaar.

Stap 2: Onderzoeken van de mogelijkheden

Je hebt helder wat je doelen en verwachtingen zijn voor je deelname aan een mastermind. Het is tijd om te kijken welke masterminds er zijn. Welke ondernemers in Nederland bieden een mastermind aan? Zijn dat ondernemers die je al kent en die je al jarenlang volgt? Is het een ondernemer waar je zonder twijfel in zou stappen omdat je weet dat je van die ondernemer veel kunt leren?

Of wil je liever eerst een gesprek voordat je je aanmeldt voor de mastermind. Het is helemaal niet erg als je er een beter gevoel bij hebt als je eerst contact hebt met de persoon die de mastermind organiseert. Je kunt het beste alle vragen stellen die in je opkomen. Zo kom je het meeste over de mastermind en over de organisator te weten. De organisator van de mastermind wil beoordelen of jij klaar bent voor de mastermind, maar jij moet ook kunnen beoordelen of de ondernemer jou in de mastermind kan helpen met de groei van je bedrijf.

Stap 3: Commitment

Je gaat stap 1 en 2 nu combineren. Je hebt je doelen helder en je weet wat het aanbod aan masterminds is. Het wordt tijd voor commitment. Je gaat de stap zetten en deelnemen aan de mastermind. Je zet de eerste stappen naar een volgende fase van je bedrijf. En ook de eerste stappen naar het leven dat je wilt gaan leiden.

Ik wil je op het hart drukken dat je een mastermind moet zien als een investering in je bedrijf. Net zoals je dat doet als je deelneemt aan een online programma of als je investeert in een tool om je processen mee te automatiseren. Zie de mastermind als een investering voor je bedrijf en voor jou. Want niet alleen je bedrijf, ook jij gaat door een mastermind groeien.

Omdat ik zo enthousiast ben over de kracht van een mastermind, bied ik je een VIP Master Intensive aan in mijn 5 sterren landhuis in de Provence. Je aanmelden voor een belafspraak is de eerste stap naar succesvolle marketing voor jouw bedrijf. Kijk hier voor meer info over de Master Intensive en Provence!

Reacties

  1. Ik ben er al bij! Klaar om mijn bedrijf verder te laten groeien. Zo blij met deze keuze en dit artikel bevestigt dat weer. Mooi Anne!

  2. Wat een mooi aanbod Anne!
    Ik volg je al langere tijd … en wanneer de tijd rijp is (als ik de benodigde vruchten heb verdiend) dan wil ik een training bij jou doen en masterminden…om mijn (levenswerk)droom in Griekenland vorm te geven en te leven.
    Hartegroet,
    Sjoukje Karagiaouris

Laat wat van je horen

*