Hoe je met een mastermind je bedrijf kunt laten groeien

Mastermind groeien bedrijfAan het eind van de werkdag klap je gefrustreerd je laptop dicht. Je hebt er een lange dag opzitten. De hele dag heb je zitten werken aan een strategisch plan voor je bedrijf. Nou ja, werken? Als je heel eerlijk bent heb je je vooral te veel laten afleiden en is er niets van het plan terecht gekomen.

Regelmatig heb je iets op papier gezet en raakte je enthousiast over het plan dat je had bedacht. Maar dan haalde je dat stuk toch weg omdat een ander idee je beter leek. Of een andere strategie beter zou aansluiten.

Je wilt nu wel eens knopen doorhakken. Maar je staat er altijd alleen voor. Niemand om eens mee te sparren over je ideeën en dromen. Had je maar een groep ‘like-minded’ ondernemers om je heen, die je helpen om een strategie voor de groei van je bedrijf te bepalen.

Bovenstaand stukje had ik een aantal jaar geleden kunnen schrijven. Het is voor iedere ondernemer herkenbaar dat er talloze ideeën in je hoofd opkomen. Je weet niet met welk idee je aan de slag moet gaan. Dus doe je maar niks. In plaats van groei en implementatie blokkeer je.

Een mastermind groep kan je helpen bij ontwikkelen van een nieuw product, nieuwe dienst of het bepalen van de strategie voor de groep van je bedrijf.

Wat is een mastermind?

Napoleon Hill zei 80 jaar geleden in zijn boek ‘Think and Grow Rich’: “Waar twee of meer mensen actief betrokken worden bij het streven naar een bepaald doel met een positieve mindset, wordt een onverslaanbare kracht gevormd”.

Een mastermind groep vormt deze onverslaanbare kracht. Een combinatie van brainstormen, educatie, wederzijdse verantwoording en ondersteuning met het doel je bedrijf en persoonlijke kennis en kunde aan te scherpen.  Eem mastermind groep helpt jou en je groepsleden succes te behalen. Leden van de mastermind dagen elkaar uit om krachtige doelen te bepalen en, nog belangrijker, deze doelen te behalen.

Meestal is er een leider van een mastermind, vaak een coach, die de groep leidt, aanjaagt en de structuur bepaalt van de bijeenkomst. De coach deelt haar/zijn visie, lessen en advies. Maar ook de andere leden dragen hun deel bij. Als alleen de coach deelt is het een cursus, geen mastermind.

Wat is een mastermind NIET?

  • Het is geen cursus of les. Het is mogelijk om incidenteel een spreker of trainer in je groep te introduceren, en dat wordt ook wel gedaan, maar de belangrijkste focus van een mastermind is het brainstormen, uitdagen en ondersteunen.
  • Het is niet alleen coaching. Een mastermind gaat over delen, niet alleen over coachen. Je ontvangt feedback, advies en steun, maar het proces is in balans tussen alle deelnemers.
  • Het is geen netwerkgroep. Natuurlijk is het goed om connecties met elkaar te delen, maar het is niet de belangrijkste focus van de mastermind. Toch zul je door de connectie met de groepsleden vaak nieuwe contacten, leads, bronnen en kansen leren kennen.

De mastermind waar ik al jaren aan deelneem, is een groep met gelijkgestemde ondernemers die mijn bedrijf zo goed kennen, dat hun advies altijd een schot in de roos is. Na een mastermind weet ik precies wat mijn volgende stappen zijn of heb ik voldoende inspiratie en nieuwe ideeën om mijn bedrijf laten groeien.

Dat is niet altijd zo geweest. Ik heb ook aan masterminds deelgenomen waar ik veel minder aan had. Masterminds waren voor mij toen nog nieuw. Inmiddels weet ik precies hoe je alles uit een mastermind kunt halen. Hoe je de successen kunt behalen die je voor ogen hebt en je bedrijf kunt laten groeien.

Hoe jij dat ook kunt doen, deel ik in de 10 tips in dit artikel.

1. Kies de mastermind die bij jou past

Maak voor jezelf duidelijke selectiecriteria voor de mastermind. Heb je voor jezelf helder wat je van de mastermind verwacht? Met hoeveel mensen je maximaal in een mastermind wilt zitten? Met welke coach je het liefste samenwerkt?

Ik raad je aan om aan een mastermind deel te nemen waar je ondernemers vindt die bij je passen. De samenwerking in een mastermind is heel intensief. De andere ondernemers moeten jou gaan aanvoelen. Je moet voor alles bij deze ondernemers terecht kunnen.

Wat ik je ook wil aanraden is dat je gelijkgestemde ondernemers zoekt. Zoek ondernemers die redelijk op hetzelfde niveau van ondernemen zitten. Het hoeft niet helemaal hetzelfde niveau te zijn. Je kunt namelijk ook heel veel leren van iemand die minder ervaring heeft. Die persoon kan weleens hele goede ideeën hebben. Laat je daarbij ook zeker niet leiden door de omzet die ondernemers jaarlijks genereren.

2. Word serieus over jouw bedrijf

Noem je je bedrijf nog steeds een ‘bedrijfje’ en praat je over ‘klantjes’ en ‘centjes verdienen’ in plaats van dat je het hebt over ‘omzet genereren’? Dan denk ik niet dat een mastermind iets voor jou gaat betekenen. Voordat je je aanmeldt voor een mastermind, moet je mindset goed zijn. Als jij je bedrijf klein houdt, neem je het niet serieus genoeg.

Het wil helemaal niet zeggen dat je fulltime aan je bedrijf hoeft te werken. Ik ken genoeg ondernemers die in loondienst werken en daarnaast een succesvol bedrijf runnen. En er zijn talloze ondernemers te vinden die helemaal niet fulltime werken in hun bedrijf dat tienduizenden euro’s omzet genereert.

3. Neem alleen deel aan een mastermind als je er iets aan hebt

Dit lijkt heel voor de hand liggend. Waarom zou je anders gaan deelnemen aan een mastermind? Wat ik hiermee wil zeggen is dat jouw bedrijf iets aan een mastermind moet hebben. Als je net bent gestart als ondernemer en als je nog geen klanten hebt, wil ik je aanraden nog niet deel te gaan nemen aan een mastermind.

Een mastermind is echt niet alleen weggelegd voor ondernemers die tienduizenden euro’s omzet hebben. Maar als jij nog geen omzet geneert in je bedrijf, heb je nog een aantal belangrijke eerste stappen te zetten.

4. Stel realistische doelen

Je hebt bij het selecteren van de mastermind al nagedacht over wat je met de mastermind wilt bereiken. Voordat je aan de mastermind gaat deelnemen, moet je een aantal doelen stellen. Deze doelen moeten wel realistisch zijn om in de mastermind te kunnen bereiken.

5. Laat je inspireren

De ondernemers in een mastermind kunnen je heel erg inspireren en motiveren. In de mastermindgroep waarin ik zit, delen we successen. Ook als we geen afspraak hebben. Dan sturen we gewoon even een berichtje naar elkaar om te laten weten wat we hebben bereikt.

Ik laat me vaak inspireren door deze successen. Soms gaat het om strategische keuzes die de ondernemers in hun bedrijf hebben genomen. Soms gaat het om een nieuwe tool om klanten te bereiken. Het is heerlijk om je te laten inspireren door iemand anders. Op dat soort momenten ga je de meest geweldige dingen doen.

6. Sta open voor positieve feedback

Mijn bedrijf is mij heel dierbaar. In de afgelopen jaren heb ik me redelijk kunnen afsluiten voor kritiek van klanten. In een mastermind is het een stuk lastiger om je daarvoor af te sluiten.

Natuurlijk is het in een mastermind niet de bedoeling dat je kritiek levert op de ideeën van een andere ondernemer. Maar de feedback die je zelf krijgt op ideeën of bedachte strategieën zal je vast niet altijd meevallen.

Blijf openstaan voor de feedback die je van de andere masterminders krijgt. Zie het als een cadeautje. Ontvang de feedback en bedenk hoe jij er iets mee kunt doen. Alleen als je openstaat voor opbouwende feedback kun je je bedrijf naar het volgende niveau brengen.

7. Wees eerlijk en open

De ondernemers in de mastermind kunnen jou het beste advies geven als jij eerlijk en open bent over de situatie. Vertel daarom alles wat hen kan helpen om het advies te vormen. Vertel wat je hebt geprobeerd, wat wel en niet werkte, welke strategieën je al hebt bedacht.

Het is belangrijk om open te staan voor de ideeën en adviezen van andere ondernemers. De adviezen die ze geven zijn waarschijnlijk gebaseerd op de dingen die ze zelf toepassen of waarvan ze weten dat het heel goed kan gaan werken. Als een idee of advies jou echt niet aanspreekt omdat het niet bij je past, geef het dan aan. Wees dan wel concreet over wat je niet aanspreekt. Je kunt dan samen met de groep ondernemers gaan brainstormen over hoe de strategie aangepast kan worden naar jouw bedrijf.

8. Geef en ontvang

In een mastermind gaat het over geven en ontvangen. Het is geen eenrichtingsverkeer. In goede masterminds wordt een methode toegepast waardoor het geven en ontvangen vanzelfsprekend wordt. Een van de ondernemers legt de situatie op tafel, licht het een en ander toe en alle andere ondernemers in de groep leggen ideeën en adviezen voor. Net zolang tot er geen adviezen of ideeën meer gegeven kunnen worden. Iedere ondernemer komt een keer aan de beurt, net zolang tot iedereen geweest is. In een groep met 25 ondernemers is dat een stuk lastiger. Dan kun je wel een mastermind van een hele week gaan inplannen.

Het is belangrijk dat je niet aan een mastermind gaat deelnemen met het idee dat je het alleen voor jezelf doet. Ga deelnemen aan mastermind omdat je het ook leuk vindt om andere ondernemers verder te helpen met de groei van hun bedrijf. Natuurlijk zit je er allereerst voor jezelf, maar bij een mastermind moet je ook kunnen geven.

9. Durf je kwetsbaar op te stellen

Het lijkt er soms op dat ondernemers helemaal geen moeite hebben om iets te verkopen aan hun klanten. Of dat ze zich altijd zeker voelen over de keuzes die ze maken in hun bedrijf. Kijk maar eens naar de events waar meerdere ondernemers elkaar ontmoeten. Geen enkele ondernemer zal tijdens een event een gesprek starten over zijn of haar eigen onzekerheid. Iedereen lijkt altijd vol zelfvertrouwen te praten over hun eigen producten of diensten.

Dit is alleen voor de buitenwereld. Iedere ondernemer is namelijk weleens onzeker. En dat is helemaal niet erg. Zolang je in de mastermind maar eerlijk durft te zijn over je onzekerheid. Het is een manier om je kwetsbaar op te stellen. Eigenlijk is je deelname aan een mastermind al een manier om je kwetsbaar op te stellen. De eerste drempel heb je al overwonnen.

10. Ga aan de slag

Op de dag van de mastermind, raak je waarschijnlijk gemotiveerd. De energie van andere ondernemers die vol trots vertellen over de resultaten die ze na de laatste mastermind hebben bereikt, motiveren jou. Maar je moet wel in actie komen. Het heeft geen zin om alleen weg te dromen over hoe je bedrijf eruit zou zien als je de ideeën toe gaat passen. Of je alleen gemotiveerd of geïnspireerd te voelen. Je moet in de actiestand komen. Je moet het gaan doen!

Een goede mastermind gaat jou hierbij helpen. Dat heeft voor een groot deel te maken met de andere ondernemers in de groep. Je moet natuurlijk voorkomen dat je op de mastermindbijeenkomst komt zonder dat je iets hebt gedaan. Als je in de vorige mastermind goede ideeën hebt gekregen, kun je niet bij de volgende afspraak aankomen met hetzelfde dilemma of vraag. In een goede mastermind houden de andere ondernemers jou aan de acties die je zou zetten. Je moet het nog steeds zelf doen, maar dit helpt je enorm bij het bereiken van je doelen.

Omdat ik zo enthousiast ben over de kracht van een mastermind, bied ik je de mogelijkheid deel te nemen aan mijn Groeibriljant Mastermind met topondernemers. Je aanmelden voor een belafspraak is de eerste stap naar succesvolle marketing voor jouw bedrijf. Kijk hier voor meer info over de Groeibriljant Mastermind!

Laat wat van je horen

*