Wat mag wel en niet bij like & winacties op Facebook?

Wat mag nou wel en niet bij winacties op FacebookEr is veel onduidelijkheid over de regels als het gaat om winacties op Facebook. Je komt regelmatig winacties tegen die volledig tegen de regels van Facebook ingaan. Dat wil niet zeggen dat het toegestaan is. Hoe zit het precies?

Like & share-winacties

Like&share-winacties veroorzaken spam en zijn niet toegestaan volgens de regels van Facebook. Er zijn enkele regels waaraan moet worden voldaan, met betrekking tot privacy en voorwaarden.

Spelregels

Facebook heeft Promotion Guidelines opgesteld. Deze maken deel uit van de spelregels van Facebook waar elke Facebook-gebruiker mee akkoord is gegaan. Het gedeelte over de promoties is interessant voor ons. https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

Deze regels gelden altijd als er een prijs wordt weggegeven van geldelijke waarde, en als de deelnemer daar iets voor moet doen. Bijvoorbeeld liken, taggen, delen, commentaar geven of een actie als “bij 500 likes verloten we een…”.

Let wel, als Facebook vindt dat een Facebook-promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, kan zij de pagina (en/of profiel) zonder waarschuwing vooraf afsluiten.

De Facebook-regels 

In de Promotion Guidelines staat als eerste dat een pagina zich bij het organiseren van een winactie moet houden aan de wettelijke regels.

De guidelines geven verder aan waaraan winacties moeten voldoen. Het doel van deze regels is om spam in je nieuwsoverzicht te voorkomen. In het verleden verplichtte Facebook bedrijven dat een promotie  beheerd moest worden op een pagina-app. Sinds 2013 mogen promoties gewoon op een paginatijdlijn geplaatst worden.

Facebook stelt dat er spelvoorwaarden moeten zijn waarin staat dat Facebook zelf niets met de winactie te maken heeft. Ik verwijs zelf altijd naar mijn spelvoorwaarden op mijn website: https://www.anneraaymakers.nl/actievoorwaarden-en-spelregels/

Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties. Dat betekent dat een bericht delen NIET gebruikt mag worden als voorwaarde voor deelname aan de winactie. Het verplicht delen van een bericht of foto om deel te nemen is dus verboden.

Ook de pagina liken als voorwaarde om te winnen mag niet.

Wat mag niet?

  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij …
  • Like mijn pagina en win …….
  • Tag jezelf in deze foto en win ….
  • Tag minstens 10 vrienden in deze foto en win …

Wat mag wel?

Je mag promoties, wedstrijden, lotingen en dergelijke op je pagina tijdlijn plaatsen. Het kan/mag natuurlijk ook op een tab of via een app.

Je mag als voorwaarde om te winnen

  • vragen om een reactie
  • vragen om het bericht te liken
  • vragen om een bericht te sturen aan de pagina

Het moet wel duidelijk genoeg zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook.

Privacy-wetgeving

Als je een winactie op Facebook zet waarbij je e-mailadressen of andere informatie hebt gevraagd, heb je ook te maken met de privacy-wetgeving

  • Je mag verkregen informatie niet misbruiken. Je mag daarom alleen vragen om gegevens die nodig zijn om de winactie in goede banen te leiden.
  • De deelnemer moet geïnformeerd zijn over het gebruik van zijn gegevens (bijvoordeeld een e-mailadres) via de voorwaarden die bij de actie horen
  • Als je e-mailadressen hebt verkregen mag je de e-mailadressen één keer mailen met de vraag of ze nieuwsbrieven willen ontvangen van iets dat niets met de wedstrijd te maken heeft, met daarbij een opt-out.

Tips voor jouw actie

  • Communiceer  wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen, wat ze moeten doen en wat ze kunnen winnen
  • Geef aan waar de voorwaarden van de winactie te vinden zijn, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt

Oneerlijke concurrentie

Het hoeft eigenlijk geen betoog, want het mag duidelijk zijn dat eerlijke bedrijven, die een winactie organiseren volgens de regels, te lijden hebben van anderen die zich nergens wat van aantrekken of niet de moeite hebben genomen kennis te nemen van de spelregels. Het geven van likes aan deze acties of pagina’s stimuleert dan het slechte gedrag.

Oplichting

Er zijn pagina’s die van alles beloven maar zeker geen prijzen weggeven. Helaas weet je nooit zeker of ze hun belofte nakomen. Grotere en bekende bedrijven hebben meestal een Facebook-specialist in huis en weten daarom hoe het hoort.

In het algemeen mag je ervan uitgaan dat als een bedrijf of organisatie het spel netjes speelt er ook echt prijzen zijn. Veel kleinere bedrijven weten niet eens dat een like&share-winactie illegaal is. Ze veroorzaken bovendien spam en scheppen een voedingsbodem voor oplichterij. Juist doordat kleine bedrijven massaal de regels overtreden (ook wettelijke regels!) denken veel mensen dat het allemaal mag.

Wat kun je doen?

Als je een pagina ziet die duidelijk de regels overtreedt, kun je deze rapporteren bij Facebook. Helaas reageert Facebook vaak niet of langzaam. Als een bekend merk wordt misbruikt komt Facebook soms wat sneller in actie.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

 

Comments

  1. het is een vriesbestendige auto kar of dinkytoy

  2. Als een andere deelnemer likes koopt om te winnen. Is dit ng legaal of niet. Met vriendelijke groet wim

  3. Nicole zegt

    De winnaar komt niet opdagen..na een aantal keer contact gezocht gezocht te hebben…wat nu?

  4. Mag je op je eigen website mensen vragen om mijn Facebook pagina te delen? Om alleen op die manier gratis te kunnen reageren

  5. Ik heb een frietfiets en sta met regelmaat op feesten en evenementen. Nu wil ik iets voor het goede doel doen nu kan ik bijv per verkocht frietje een gedeelte afstaan aan het goede doel. Echter als mensen op het evenement een frietje eten en ze liken/delen ons en wij geven dan een gedeelte aan het goede doel is dat dan hetzelfde of is de setting anders. Ik doe geen oproep op facebook nl maar op het evenement

  6. Yvette zegt

    Er blijft voor mij nog wel 1 ding onduidelijk. Mag je aangeven een prijs te verloten bij een x aantal pagina likes als je dit NIET als voorwaarde stelt om te winnen? Bijvoorbeeld:

    Raad & Win
    Raad het juiste aantal vliegers. Plaats jouw antwoord onder dit bericht en like dit bericht om kans te maken.

    Bij 250 pagina likes zullen wij de prijs verloten tussen de juiste antwoorden onder dit bericht.

  7. Er zijn meerder pagina’s en acties die ik tegenkom, welke in strijd zijn met het Facebookbeleid. Echter kom je niet verder dan een pagina/bericht te rapporteren, met een uitgekiend keuzemenu, waar je niet uit kunt kiezen DAT het in strijd is met het beleid. Vervolgens is er geen andere manier om dit te melden bij Facebook, je kunt alleen “foto” kiezen, maar die foto is heel keurig. Inhoudelijk bericht niet.
    Gevolg is dat FB hier weer op reageert “hoe vervelend het is” voor mij en hoe ik die pagina kan blokkeren :/
    Hoe meldt je een like/win/deel actie of pagina welke in strijd is met de beleidsregels?!!?

  8. Dank je wel Anne voor je duidelijke uitleg! Ik ga aan de slag!

  9. Heeft Instagram ook dergelijke voorwaarden?

  10. Hi Anne,

    Maar er zijn toch nog steeds bedrijvend die dit doen? Worden zij dan niet meteen afgestraft. Wij willen voor een campagne daadwerkelijk iets waardevols weggeven, wat raad je dan aan? (het was wel handig voor brand awareness)

    Gr, AC

  11. leuk artikel!

  12. Ik heb je hele artikel gelezen maar ik vind het onderscheid tussen wat wel of niet mag erg dunnetjes. zit het misschien meer in vragen of eisen stellen?

  13. Waardevol artikel dit. Nooit geweten dat like de pagina niet mag (maar like dit bericht dan weer wel… zie het verschik niet zo, maar goed).

    • anneraaymakers zegt

      Dat komt omdat Facebook niet wil dat je publiek zich opbouwt met mensen die alleen liken om iets te winnen. Dat zou ook heel ongunstig zijn, omdat dat meestal ook geen potentiële klanten zullen zijn. Dus die maatregel is ook beter.

  14. Ook ik ben zeer benieuwd om te lezen wat er wel mag m.b.t. Winacties op Facebook. Zou je dit nog willen toelichten a.u.b.?

  15. Hallo Anne,
    Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Maar… wat mag dan wel? Tot nu toe hebben wij nog nooit een like en deel actie gedaan. Ik hoor het graag van je.
    Met vriendelijke groet,
    Cecile, Team Edelsmid Ton van den Hout

  16. Hanneke de Boer zegt

    Ik ben dus nieuwsgierig hoe je het dan wel netjes doet, ik denk dat met een goed voorbeeld hoe het dan wel zou moeten een hele hoop ondernemers geholpen zouden zijn. Ik heb enige tijd geleden contact gehad met facebook, wat ik er uit begreep is dat er een verschil zit in gesponsorde of gepromote acties, dus of je adverteert of niet. Is dat jou ook bekend of heb ik het verkeerd begrepen?

    • anneraaymakers zegt

      Ik heb nu alsnog in het artikel beschreven wat wel mag, Hanneke. Het maakt niet uit of je met de actie adverteert. De regels gelden ook voor gepromote acties.

  17. Oei,
    Bij mij rijst de vraag wat dan nog wel mag. Immers, met een leuke actie hoop je toch op nieuwe likes en misschien wel nieuwe klanten. Is het dan echt noodzakelijk dat zij hun mailadres achter gaan laten?? En de spelregels van facebook, hoe zet ik die in mijn actie als ik dat zou willen? Is nogal een lap tekst van jou Anne, maar die staat natuurlijk op je gewone website. Vind het best moeilijk dit.

    • anneraaymakers zegt

      Het is niet nodig om om e-mailadressen te vragen, maar in sommige winacties wil je die e-mailadressen juist wel. Ik heb nu in het artikel nog toegevoegd wat wel mag, Inge.

      • Dankje Anne,

        Maar deze zin: “Het moet wel duidelijk genoeg zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook.” Hoe zet je dat erin dan?

        • anneraaymakers zegt

          Een zin als: Deze wedstrijd wordt op geen enkele manier gesponsord of ondersteund door Facebook’in de tekst van de actie plaatsen.

  18. Goeie actie van Anne, ik zeg DELEN. Winnen we helderheid hierin;-). Thanks Anne!

  19. Hoi Anne,

    Hoe zit het dan met die winacties waarbij gebruik gemaakt wordt van een tool die telt doe vaak mensen via jou een berichtdelen en waarmee je je eigen winkansen vergroot zoals bijv, upviral?
    mag je wel een actie doen via je website/nieuwsbrief en daar naar verwijzen op FB?

Speak Your Mind

*