10 Facebook marketingmissers die je klanten kosten 

Facebook marketingmissers

Werken aan je Facebook-marketing slokt vaak best wat van je kostbare tijd op. En regelmatig leidt het niet eens tot je gewenste resultaat … Zonde! In dit blog deel ik de 10 meest gemaakte fouten met je als het gaat om Facebook-marketing. Zodat jij die fouten in de toekomst niet (meer) maakt. Het levert je beter resultaat op en het scheelt je zelfs wat tijd. Neem de 10 fouten meteen door en doe er je voordeel mee.

1. Onpersoonlijk zijn 

Social media zijn ideaal om een bedrijf een gezicht te geven, om alles wat persoonlijker te maken. Als ondernemer zet je social media niet alleen in voor de reclame of het delen van informatie. De naam zegt het eigenlijk al: social media moet sociaal voelen en een gevoel van verbondenheid en connectie – een gemeenschapsgevoel- geven.

Geef mensen dus een kijkje in jouw ‘persoonlijke keuken: wie je bent, wat je doet, waarom je het doet en waar je het doet. Veel ondernemers zetten Facebook nog niet op die manier in. Hun posts zijn onpersoonlijk en zakelijk: dat spreekt de bezoekers niet aan. Op die manier zijn ze snel weer verdwenen van je profiel. Dat is zo zonde. Door een persoonlijke insteek maak je verbinding met de lezer. En dat is waar het om draait: verbinden.

Wees daarin authentiek. Zorg ervoor dat jij vooral zo zichtbaar bent op social media. En dat je volgers en fans je leren kennen en zich aan je willen binden. Hoe je dat doet? Ik geef je wat praktische tips.

  • Geef mensen een kijkje achter de schermen. Maak bijvoorbeeld een korte video van de voorbereiding van jouw workshop.
  • Doe kleine onderzoekjes. Ga na waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Stel vragen.
  • Deel jouw missie met je volgers.

2. Te veel reclame

Met deze tip haak ik nog even in op tip 1. Dat mensen denken dat Facebook één grote reclamezuil is. Dit is trouwens de meest gemaakte fout. Jij maakt deze fout vanaf nu nooit meer.

Hoe? Dat is eenvoudig: post niet alleen (iets over) je acties, aanbiedingen en producten/diensten. Maar zorg ervoor dat jouw posts als waardevol worden ervaren. Als interessante informatie waar de lezers echt iets aan hebben.  Op die manier willen ze je blijven volgen.

De 20-80 regel werkt het beste. Hiermee bedoel ik dat 80% van je content waardevol en interessant moet zijn voor jouw doelgroep. Denk aan het delen van praktische tips of het geven van mooie inzichten. Af en toe iets grappigs kan natuurlijk ook. En niet te vergeten je persoonlijke content (zie tip 1). De overige 20% mag bestaan uit aanbiedingen, acties en andere reclame voor je business.  Let hierbij wel op, dat je die aanbiedingen op een persoonlijke manier aanbiedt. Dus niet alleen een mooie afbeelding met ‘Speciale aanbieding’ erop. Maak er iets persoonlijks van: wees creatief. Zo komt de boodschap beter binnen bij jouw doelgroep en blijft langer hangen.

Als je kennis deelt, houd 1 ding goed in de gaten: Deel je kennis over basiszaken. Te veel de diepte in gaan in een social media post is een snelle manier om volgers te verliezen.

3. Niet sociaal zijn

Ik zei het al eerder (en ik blijf erop hameren): social media moet sociaal voelen en een gevoel van verbondenheid en connectie geven.  Dat betekent dat je aan de slag moet.

Ga de interactie aan. Een voorbeeld: als iemand regeert op jouw post, like het dan en geef er een leuk commentaar op. Een andere manier is om je aan te melden bij Facebook-groepen. Kies hierbij groepen waar jouw doelgroep vooral te vinden is.

Kijk wat voor type vragen er worden gesteld en reageer: geef de mensen jouw tips en adviezen. Ze gaan je op die manier als expert zien. Zorg er wel voor dat je reacties nooit commercieel zijn. Promoot nooit je eigen producten / diensten in een groep. Vaak is dat ook niet toegestaan. Geef enkel waardevolle informatie en praktische tips waar ze iets mee kunnen.

4. (Te) laat reageren

Komen reacties op je post binnen? Dan is het belangrijk om er zo snel mogelijk op te reageren. Vanaf nu reageer je direct op iedere vraag, elk commentaar zodra dat voor jou uitkomt. Reageer snel op alles wat binnenkomt. Probeer daar echt een gewoonte van te maken. Dit wekt vertrouwen op bij de mensen en je verbindt je steeds meer met ze. Dat is precies wat je wilt.

Daarnaast worden pagina’s met veel en snelle interactie op Facebook beter ‘gerankt’. Op die manier werk je extra aan jouw zichtbaarheid.

Slechte kwaliteit foto’s en video’s gebruiken

Misschien sta je er niet meteen bij stil. En ben je in de veronderstelling dat de kwaliteit van je afbeeldingen alleen bij Pinterest en Instagram erg belangrijk zijn. Maar de visuele kwaliteit van je posts is ook op Facebook van groot belang. Want jouw zakelijke Facebookpagina is jouw etalage en alles wat je post moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Zorg bij video’s voor goede belichting en geluid.
En wat dacht je van je omslagfoto op je zakelijk profiel? Ook die moet aan bepaalde eisen voldoen voor een professionele uitstraling.

Kijk hier voor meer tips: https://www.anneraaymakers.nl/nieuwe-maat-facebook-omslagfoto-desktop-en-mobiel/

Loop je posts hierop na en verwijder de posts die van slechte kwaliteit zijn. Zijn ze wel relevant? Maak ze dan opnieuw met foto’s of een video van goede kwaliteit.

6. Je blogartikel maar 1 keer delen

Ja, je mag je blogartikel meerdere keren delen. Ik adviseer het je zelfs om dat te doen. Want met elke post spreek je weer andere mensen aan. Hoe je dat doet?

Stel je hebt een blog waarin je 5 tips deelt. Je kunt voor iedere tip een andere post maken. Je haakt met een bijpassende afbeelding en tekst in op elke tip. Als je klaar bent, heb je 5 posts met een verschillende insteek. Dat spreekt veel meer mensen aan dan 1 keer een post dat je nieuwe blog online staat.

Het hoeft niet alleen maar een afbeelding te zijn. Je kunt ook 5 korte video’s maken waarin je iedere tip kort toelicht. Of je combineert afbeeldingen met video-posts. Alles kan.

En de posts die je voor een specifiek blog hebt gemaakt, kun je na een paar maanden opnieuw posten. Er zijn genoeg mensen die jouw posts de eerste keer niet hebben gezien. Check dan wel of het onderwerp en de inhoud nog actueel zijn.

Zou je wel iedere dag zulke goede tips in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365

7. Te veel / te weinig posten

Mensen stellen me erg vaak de volgende vraag: ‘Moet je elke dag posten?’ Mijn antwoord is: ‘Ja en nee’. Ik weet dat dat je vraag niet beantwoordt. Ik vind wel dat elke Facebook-post van jou een doel moet hebben. Dus post niet lukraak elke dag iets dat misschien niet relevant is. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Elke post moet een bepaalde meerwaarde hebben voor jouw doelgroep. Of ze moeten op de een of andere manier inspirerend zijn: denk aan een quote. Het is wel slim om iedere dag in ieder geval 1 post te plaatsen.

Heb lef en probeer dingen uit. Want alleen zo kun je opvallen en eruit springen. Ik kan me voorstellen dat je niet iedere dag een onderwerp kunt verzinnen om over te posten. Een social media content kalender kan uitkomst bieden.

Lees hierover meer in mijn blog: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

8. Geen call to action toevoegen in je post

Een call to action (= CTA) heeft als doel dat de lezer tot een bepaalde actie overgaat. Het is dus bericht of een knop met een tekst erop, waar de bezoeker wel op móet klikken. Waar hij als het ware niet omheen kan. Maar jij ook niet! De Call To Action is namelijk erg belangrijk. Het is dé manier om klanten te krijgen.

Wat wil je dat je fans doen? Ze hebben je niet geliket om passief je berichten te lezen. Ze willen iets doen. Want mensen houden ervan actief iets te doen op Facebook. Daarom zitten ze op Facebook. Plaats daarom zo vaak mogelijk een ‘call to action’ in je berichten. Dat kun je op verschillende manieren doen:

‘Klik op de link’
Klik op de afbeelding om …’
‘Vertel in een reactie …………….’
‘Stel je vraag in een reactie …’

Check je berichten eens van de laatste twee weken. Hoe vaak stond er een CTA in? Vanaf nu voeg je in iedere post eentje toe. Je zult zien dat dat veel reacties gaat opleveren. Zo werk je actief aan je zichtbaarheid.

9. Geen call to action op je omslagfoto 

In je berichten ga je de call to action nu niet meer vergeten. Maar wist je dat die ook moet staan op jouw omslagfoto? Je kunt heel eenvoudig zo’n knop maken op je omslagfoto.

Als je er al een hebt, nu zijn er nog meer mogelijkheden qua buttonkeuze. Voorheen waren de soorten buttons wat beperkt. Nu zijn er meer bij gekomen, kijk dus even of er eentje bij zit die nog beter bij je past.

Heb je nog geen CTA-button op je omslagfoto, volg dan de volgende instructies op. Als je op deze knop klikt en dan op ‘Aanzet tot actie’ maken, kun je kiezen wat voor soort knop je wilt hebben.

Het is zo gepiept. Stuur ze bijvoorbeeld door naar je contactformulier of de aanmeldpagina voor je nieuwsbrief.

10. Op de foute momenten posten

Je kunt wel heel ijverig iedere dag iets posten met weinig resultaat. Ga voor jezelf na of je de berichten misschien op een fout moment post. Want dat is heel goed mogelijk.

De volgende stap is om te achterhalen wat dan een beter moment is. Wat is nu de beste tijd om jouw bericht te plaatsen op Facebook zodat het door zoveel mogelijk potentiële klanten gezien wordt? Feit is dat dit voor ieder bedrijf, iedere doelgroep en zelfs voor iedere pagina weer anders is.

Wist je dat je hier eenvoudig en snel achter kunt komen? Kijk maar eens in de statistieken van je pagina bij ‘berichten’.

Zie je dat? Mijn ‘mensen’ zijn vaak ‘s avonds aan het Facebooken. Check jouw moment waarop jouw mensen online zijn en ga per direct op die momenten posten.

En? Op welk van deze fouten heb jij jezelf nu betrapt? 😉 Met deze checklist ga je deze fouten in de toekomst zeker voorkomen. Zo zorg je voor een Facebook-marketing die effectiever is en minder tijd kost. Succes!

Speak Your Mind

*