Maak jouw social media content kalender in 5 simpele stappen

Social media vragen om content: liefst dagelijks. Je weet dat continuïteit in je social media marketing belangrijk is want het zorgt voor zichtbaarheid en herkenbaarheid.

Natuurlijk heb je wel onderwerpen om over te posten. Maar om iedere dag content op te stellen, moet je dagelijks gaan zoeken naar een onderwerp. Dat kost veel tijd en tijd is geld. Waar haal je nu -zonder al te veel moeite – inspiratie vandaan om dagelijks zichtbaar te zijn op social media?

Ik heb de oplossing voor je: maak je eigen social media contentkalender. Graag leg ik je in deze blog uit hoe je in 5 stappen je eigen social media content kalender maakt.

1. Waarom een social media content kalender?

De social media content kalender is een document waarin je zelf kunt bijhouden welke content je waar en op welke dag gaat delen. Deze kalender helpt je om consequent op alle gewenste online platforms te posten. Dat doe je door de inhoud van tevoren te bepalen en vast te leggen. Om social media voor jouw bedrijf succesvol te laten werken, is het zinvol deze tool in te zetten. Het geeft jou als ondernemer inspiratie, structuur en het bespaart je een hoop tijd en stress.

Wat het je verder oplevert? Veel meer betrokkenheid en zichtbaarheid. Want met de grote diversiteit aan inhoud die je deelt, houd je publiek sterk betrokken. Daarnaast:

  • Is de content van hogere kwaliteit door goede voorbereiding.
  • Vergeet je nooit meer een speciale dag die belangrijk is voor jouw type business.
  • Werk je mooi naar lanceringen / evenementen aanbiedingen toe.

2. De voorbereiding van je social media contentkalender

Het is echt niet moeilijk als je maar weet wat de stappen zijn. Ga er dus rustig voor zitten en start met jouw social media content kalender. Het gaat je veel opleveren. Hoe ga je te werk?

  1. Maak gebruik van een spreadsheetprogramma, bijvoorbeeld Excel.
  2. Pak je strategieplan erbij. Zijn er belangrijke lanceringen van een product / dienst gepland?
  3. Heb je het hele jaar door dezelfde aanbieding of komen er verschillende varianten?
  4. Zet nu alle interessante feestdagen, speciale dagen, evenementen, vieringen, productlanceringen en aanbiedingen in je bestand. Input hiervoor kun je vinden in zogeheten issuekalenders of inhaakkalenders.
  5. Er is nu al heel wat ingevuld in je bestand. Het laatste wat je moet doen, is de open velden nog vullen met je eigen onderwerpen.

Ben je misschien van plan om deel te nemen aan bepaalde beurzen / evenementen? Vergeet dan niet die aan je kalender toe te voegen. Controleer ook altijd of er geen dubbelingen in zitten.

Houd in je achterhoofd dat de kalender een soort richtlijn is die jouw structuur en houvast biedt. Blijf echter wel flexibel om het hele jaar door dingen in je kalender te veranderen als dat nodig is. Denk bijvoorbeeld aan actuele trends waar je vanuit jouw business mooi op in kunt spelen.

Kortom: je kunt tussendoor altijd nog spontaan onderwerpen bedenken en dingen wijzigen. Maar de basis staat en je zit nooit meer verlegen om iets om over te posten. Hoe fijn is dat?

Wil je liever een kant-en-klare social media content kalender, dat kan ook. Bespaar jezelf heel veel stress en uren werk. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2020.

Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

3. Werken met content categorieën

Je kunt het jezelf nog makkelijker maken, door ook te werken met content categorieën. Dat zijn onderdelen waarin je je content kunt verdelen. Denk aan: quotes, tips, video’s, kortingsacties, kijkje achter de schermen, winacties of interactie (vragen stellen aan je volgers).

Een andere manier is kijken naar het type informatie. Denk dan aan categorieën als: inspiratie, entertainment, educatie, conversatie, connectie en promotie.

Vanuit de verschillende categorieën kun je in je kalender jouw eigen type content al bepalen. Je kunt ze bijvoorbeeld over bepaalde dagen verdelen. Dus elke dag een vaste categorie: lekker handig en duidelijk. Zo zorg je voor afwisselende posts voor je publiek. Maar natuurlijk maak je het jezelf ook makkelijk, omdat je al weet welke content je moet maken. Zo heb je jouw planning voor je social media marketing strak in handen.

4. Aan de slag met een goede planning

Maak het jezelf makkelijk en kies voor een programma waarmee je jouw posts klaar zet en inplant. Ik werk zelf bijvoorbeeld graag met Later.com.

Zorg dat je in ieder geval wekelijks inplant. Zo ben je flexibel om nog op actuele trends in te spelen. Maandelijks inplannen kan ook als dat goed voor je werkt en je voldoende content klaar hebt.

Het inplannen zelf is niet het probleem: de uitvoering vaak wel. Blijf dus consistent werken aan de ingeplande content. Of je nu zin hebt of niet. Zet het in je agenda en voer het ook daadwerkelijk uit. Misschien gaat jouw consistente aanpak je in het begin nog niet zoveel opleveren. Maar op termijn gaat dat zeker gebeuren.

5. Kies je kanalen

Denk – naast de content en de planning – van tevoren ook na over de kanalen die je wilt inzetten. Waar zitten jouw potentiële klanten vooral? Gebruik sowieso die kanalen. Hiervoor moet je die klant echt goed in beeld hebben voor jezelf. Zorg dat je dat profiel tot in de details voor jezelf helder hebt.

Belangrijk is ook het soort content dat je wilt publiceren. Het ene kanaal is voor bepaalde content meer geschikt dan een ander. Op Instagram gaat het vaak om foto’s of korte video’s. Aan de slag met video’s? Dan moet je op YouTube zijn. Op Facebook kun je bijvoorbeeld eenvoudig een mooie community bouwen.

Zit je potentiële klant voornamelijk in het MKB? Dan zet je LinkedIn zeker in. Maar ben je designer en ontwerp jij stijlvolle accessoires voor in huis? Dan moet je zeker op Pinterest zitten.

Je hoeft natuurlijk geen tijd te investeren in een kanaal dat niet goed aansluit op jouw publiek.

Als ondernemer je social mediakanalen bijhouden kost altijd veel tijd. Maar het is wel noodzaak. Begin daarom nu met je eigen social media content kalender. Dat scheelt je straks heel veel tijd en het gaat je meer zichtbaarheid opleveren. Succes!

Wil je liever een kant-en-klare social media content kalender, dat kan ook. Ik heb een hele mooie voor je gemaakt. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2020.

Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Laat wat van je horen

*