10 tips voor het opstarten van je Facebookpagina

Bij het schrijven van mijn blogartikelen ga ik er eigenlijk altijd vanuit dat je een Facebookpagina hebt met volgers en dat je voldoende betrokkenheid genereert om je bedrijf draaiende te houden. Maar wat nou als je net bent begonnen met je bedrijf? Of als je gisteren hebt besloten dat je een Facebookpagina wilt gaan opzetten? Hoe bouw je die Facebookpagina op en hoe zorg je ervoor dat mensen jouw Facebookpagina ook echt gaan volgen?

Je ziet het opbouwen van een nieuwe Facebookpagina misschien als een enorme uitdaging, maar geloof me, het is vooral LEUK! Door je Facebookpagina vanaf het begin goed neer te zetten en te weten welke berichten je moet adverteren, kun je snel nieuwe likes krijgen. Je krijgt er waarschijnlijk zelfs nieuwe klanten bij! Maar hoe weet je nou waar je precies moet beginnen? Je wilt natuurlijk niet gelijk je hele marketingbudget opmaken aan het adverteren op Facebook. In dit artikel bespreek ik 10 tips voor het opbouwen en laten groeien van jouw Facebookpagina.

En als je al een pagina hebt en beheert, dan vind je in dit artikel vast ook tips die jou helpen.

Optimaliseer je pagina

We beginnen met het optimaliseren van je Facebookpagina. Voordat je gaat beginnen met het promoten van jouw pagina en het laten groeien van het aantal volgers, is het goed om te zorgen dat jouw pagina er echt helemaal goed uit ziet!

Heb je bijvoorbeeld een goede omslagfoto? En is alle informatie op je Facebookpagina ingevuld zodat mensen weten wat jouw bedrijf doet en hoe ze contact op kunnen nemen? Vergeet ook zeker niet om een aantal berichten te plaatsen, minimaal 5. Mensen klikken namelijk weg op het moment dat je geen inhoud hebt op jouw pagina. Ze gaan jouw pagina dan zeker niet liken!

Heb je alles klaar staan? Mooi! Dan gaan we aan de slag!

Tip 1: Nodig je ‘warme’ contacten uit om jouw pagina te liken

Je hebt misschien net een eigen bedrijf opgestart en als je het vrienden vertelt, zijn ze allemaal enthousiast. Als je eenmaal een Facebookpagina hebt opgestart, blijven de likes van je vrienden uit. Heel stiekem neem je het ze misschien een beetje kwalijk. Maar weten je vrienden eigenlijk wel wat je echt doet? Heb je alleen verteld dat je een bedrijf hebt opgestart of heb je laten zien welke producten of diensten je levert? Je vrienden kunnen je grootste supporters zijn voor je bedrijf. Maar kunnen jou alleen aanbevelen als ze weten wat je doet.

Je kunt je vrienden op verschillende manieren uitnodigen om je Facebookpagina te liken. De eerste manier is om gebruik te maken van de knop ‘Vrienden uitnodigen’. Ga maar eens naar je Facebookpagina en klik op de drie puntjes naast de knoppen ‘Vind ik leuk’, ‘Volgend’ en ‘Delen’.

In het volgende scherm kun je heel eenvoudig jouw vrienden uitnodigen om jouw pagina te liken. Let op, je kunt mensen maar een keer uitnodigen om jouw pagina te liken. De mensen krijgen ook maar eenmalig een reminder. Dat is direct het nadeel van het uitnodigen van mensen via jouw Facebookpagina. Doordat mensen mogelijk veel meldingen krijgen van alle activiteiten op Facebook, missen ze misschien wel jouw uitnodiging.

Denk je dat het niet zo is? Kijk maar eens hoeveel uitnodigingen je zelf open hebt staan door te kijken op www.facebook.com/pages

De tweede manier om je warme contacten te benaderen is door op je persoonlijke Facebook profiel te vragen of mensen jouw pagina willen liken. Geef de mensen wel een reden om jouw Facebookpagina te liken en te gaan volgen. Vertel bijvoorbeeld dat ze door jouw Facebookpagina te liken op de hoogte blijven van de leuke ontwikkelingen van jouw bedrijf.

Ten derde kun je een link plaatsen in Facebookgroepen, bij voorkeur een Facebookgroep waarin je zelf actief bent. Ga niet in alle groepen jouw Facebookpagina aankondigen. Check wel even of je jouw Facebookpagina mag delen in de groep. Zelf heb ik in de Facebookgroep van ‘365 Dagen Facebooksucces’ iedere twee weken een ‘Like Vrijdag’. Doordat iedereen elkaar helpt met opdrachten, zijn het zeker warme contacten. Het is een geweldige manier voor de mensen om hun pagina onder de aandacht te brengen. Er wordt altijd heel goed op gereageerd!

Tip 2: Nodig je huidige klanten en contacten uit om jouw Facebookpagina te liken

Misschien heb je voordat je jouw Facebookpagina hebt opgestart, al wel een lijst met e-mailadressen op kunnen bouwen. Gebruik deze e-mailadressen dan vooral om de likes van jouw Facebookpagina te laten groeien. Verwerk het nieuws over de nieuwe Facebookpagina niet ergens tussen de regels in een maandelijkse nieuwsbrief. Maak het echt groot, desnoods vermeld je het groot in het onderwerp van de e-mail. Besteed er voldoende aandacht aan zodat mensen niet overheen kunnen lezen. En bedank ze gerust al bij voorbaat voor het liken van jouw Facebookpagina!

Ik hoor je al een beetje denken: “maar wat als ik pas net ben begonnen met mijn bedrijf en helemaal geen lijst met e-mailadressen heb?” Of: “ik ben helemaal nog niet actief in verschillende Facebookgroepen, hoe werkt dat eigenlijk?” Dat maakt helemaal niet uit. Ik ga nu een aantal tips geven die je dan heel goed kunt gebruiken!

Tip 3: Link je profiel aan je Facebookpagina

Ik zie zo veel mensen die een zakelijke Facebookpagina hebben, maar vervolgens op hun persoonlijke pagina niet linken naar deze Facebookpagina. En dat terwijl het heel eenvoudig is om je persoonlijke Facebookprofiel en je zakelijke Facebookpagina aan elkaar te koppelen. Waarom is het zo belangrijk? Je wilt het voor gebruikers zo makkelijk mogelijk maken om jouw Facebookpagina te vinden.

Om jouw profiel en Facebookpagina aan elkaar te koppelen, ga je naar jouw persoonlijke Facebookprofiel. Klik op ‘Info’ en ga in het menu links naar ‘Werk en opleiding’. Klik op ‘Voeg een werkgever toe’ en typ bij ‘Bedrijf’ de naam van je Facebookpagina in. Als je de eerste paar letters hebt getypt, komen er al suggesties van Facebook naar voren. Selecteer de juiste pagina en voeg eventueel de functiebeschrijving, de plaats en een beschrijving toe. Zodra je op ‘Wijzigingen opslaan’ hebt geklikt, zijn jouw profiel en pagina aan elkaar gekoppeld.

Tip 4: Voeg de pagina toe aan de handtekening van je e-mail

Hoeveel e-mails verstuur jij op een dag? Ik weet zeker dat het er heel veel zijn. De tip die ik je nu ga geven, is heel eenvoudig toe te passen. Het maakt niet uit of je mailt vanuit Outlook of je e-mails verstuurt via Gmail, overal kun je een e-mailhandtekening toevoegen. In Gmail ga je daarvoor naar ‘Instellingen’, ‘Algemeen’ en voeg daar de link naar jouw Facebookpagina toe. Ben je al een beetje op dreef? Want probeer dan eens of het je lukt om icoontjes toe te voegen, dat staat nog professioneler!

Tip 5: Adverteren

Het gebruik van Facebookadvertenties is een hele goede manier om nieuwe volgers te krijgen. Wacht heel even! Ga nu niet gelijk je hele marketingbudget in advertenties op Facebook steken! Je kunt ook zeker geld investeren om je e-maillijst uit te breiden.

Bij deze tip gaat het wel om de advertenties op Facebook. Zet even een gedeelte van je marketingbudget aan de kant en ga dan aan de slag met de Facebookadvertenties. Je kunt je Facebookadvertenties zo instellen dat Facebook de advertenties toont aan mensen die worden geselecteerd op basis van demografische factoren of interesses.

De meest eenvoudige manier om een Facebookadvertentie te starten voor het genereren van meer likes, is door op je pagina te kiezen voor de knop ‘Promote’ linksonder je pagina. Maar mijn advies is daar niet voor te kiezen. Zo’n ‘Promoot je pagina’ is lang niet zo effectief als het eenvoudig promoten van een bericht.

bericht-promoten

Kies een bericht wat het al goed doet op je pagina (reacties en likes) en promoot dit gedurende een bepaalde periode. Het grote voordeel van een gepromoot bericht is dat er rechtsboven in het bericht een ‘Vind-Ik-Leuk-knop komt te staan. Die knop zet eerder aan tot het leuk vinden van je pagina dan een verkoperige advertentie.

bericht promoten

Stel in het promotievenster wel een relevante doelgroep samen met geografische kenmerken en interesses. En zorg dat het een heel interessant en relevant bericht is voor je doelgroep, zodat de juiste mensen je pagina leuk gaan vinden.

Wil je nog meer specificaties voor je doelgroep kunnen selecteren? Dan kun je beter gebruik gaan maken van de Facebook Advertentiemanager.

Tip 6: Reageer op andere actieve Facebookpagina’s

Wist je dat je met jouw Facebookpagina kunt reageren op andere Facebookpagina’s? En daarmee bedoel ik dus niet dat je als jezelf reageert. Je kunt echt reageren vanuit jouw Facebookpagina.

Als je net bent gestart met jouw Facebookpagina, raad ik je aan eerst 20 pagina’s te zoeken waar je regelmatig kunt reageren. Zoek natuurlijk pagina’s die vergelijkbaar zijn met jouw Facebookpagina, pagina’s waar je een vergelijkbare doelgroep kunt vinden. Kijk ook zeker of er regelmatig berichten op die pagina worden geplaatst en of mensen hier vervolgens op reageren. Je hebt er niets aan om een pagina te gaan volgen waar mensen helemaal niet actief zijn.

Maak nu dagelijks tijd vrij in je agenda om op de pagina’s te reageren. De levensduur van een Facebookbericht is 5-6 uur en mijn gouden tip is om echt binnen een uur na het plaatsen van het bericht te reageren. Door tijd vrij te houden in je agenda, kun je regelmatig op Facebook kijken en actieve deelnemer op de Facebookpagina worden.

Onder het bericht zie je de opties ‘Leuk’, ‘Reageren’ en ‘Delen’. Rechts daarvan zie je heel klein jouw profielfoto staan. Door op het pijltje naast de foto te klikken, kan ik er ook voor kiezen om als mijn pagina op het bericht te reageren.

reactie als je pagina

Tip 7: Plaats geweldige content die gedeeld wordt

Eigenlijk had deze tip ergens bovenaan de lijst met tips moeten komen. Het is namelijk echt een van de belangrijkste dingen die je moet doen op je Facebookpagina. Het plaatsen van content die gedeeld wordt, gaat over meer dan alleen het delen van berichten van andere Facebookpagina’s. Maak ook zelf Facebookberichten met quotes of tips die echt bij jouw bedrijf passen.

Vraag je bij het maken van een bericht af of je het zelf zou delen met je vrienden. Is het bericht echt interessant genoeg? Het is zeker niet de bedoeling om je Facebookpagina alleen te gebruiken om je producten te verkopen of je diensten onder de aandacht te brengen. Vergeet niet dat mensen op Facebook zitten voor de fun en voor het socializen. Ze zitten niet op Facebook om iets te kopen. Dan gaan ze wel naar bol.com of Zalando. Een saai verkoopbericht gaat dus echt niet werken!

Als je eenmaal een aantal berichten op je Facebookpagina hebt geplaatst, kun je door middel van de Facebookstatistieken voor jouw pagina zien welk type bericht het beste werkt. Ga daarvoor naar ‘Statistieken’, ‘Berichten’ en kies voor ‘Berichttypen’.

statistieken Facebook pagina

Tip 8: Organiseer een wedstrijd op je Facebookpagina

De wedstrijden op Facebook lijken wat in populariteit te zijn afgenomen, maar ze zijn nog steeds heel goed om regelmatig te houden. Bedenk een leuke actie, een mooie prijs en zorg er natuurlijk voor dat mensen alleen kans maken op de prijs als ze jouw Facebookpagina gaan liken. Het is misschien even een klus om uit te zoeken wie dan de winnaar is, want ik weet zeker dat je een hoop reacties zult krijgen!

Tip 9: Maak een connectie via Facebookgroepen

Eerder in dit artikel noemde ik al dat je je Facebookpagina onder de aandacht kunt brengen in een Facebookgroep. Dat kun je doen door je pagina te noemen in de groep, maar het is nog beter om actief deel te nemen in de groep. In een groep kun je alleen met je persoonlijke profiel deelnemen, niet met je Facebookpagina. Het is dus belangrijk dat je echt gaat netwerken als jezelf en niet dat je je verschuilt achter een logo.

Tip 10: Cross-promotie op andere sociale media

Heb jij naast een account op Facebook, ook een profiel op LinkedIn of op Twitter? Je kunt de berichten die je op Facebook plaatst, ook plaatsen op LinkedIn of Twitter. Of verwijs in je berichten en tweets naar je Facebook. Of andersom!

Vergeet ook vooral niet in je bio’s te verwijzen naar je Facebookpagina.

Je Facebookpagina laten groeien kost geld, maar bovenal veel tijd. Om niet alleen maar afhankelijk te zijn van een marketingbudget, maar ook organische likes te krijgen, moet je nou eenmaal actief zijn op diverse manieren. Je moet dagelijks iets op je pagina plaatsen, misschien wel 20 pagina’s en groepen in de gaten houden en zo nu en dan een Facebookadvertentie opstarten. Dat is veel werk, maar het zal je lonen.

Ik hoop van harte dat de tips in dit artikel je hierbij gaan helpen!

Reacties

  1. Dank je wel Anne. Ik ga er direct mee aan de slag!

  2. Dank je wel Anne. Zeer waardevolle tips.

  3. Katleen Van Landschoot zegt:

    Je hebt gelijk Anne. Ik heb zoals je suggereert geklikt op http://www.facebook.com/pages en heb daar een walhalla van openstaande uitnodigingen gevonden. Ik ben dus als een kind in een snoepwinkel de bedrijven van al mijn kennissen, klanten en collega’s leuk beginnen vinden tot Facebook me met een pop-up een halt toe riep. “Het lijkt erop dat je deze functie misbruikt. Je kunt deze actie tijdelijk niet meer uitvoeren”. Tja.

Laat wat van je horen

*